mavemuskler. hvad er bedst?


cIIZ
 Share

Recommended Posts

De fleste træner vel mave for at blive trimmet, der er mavebøjninger vel næppe nytteløse, de er vel egentlig ikke nytteløse overhovedet?? :nissecool:

Jo, mavebøjninger er ret nytteløse når ens mål er at blive trimmet. Naturligvis er det en lille bevægelse og dermed giver det et energiforbrug, men man kan hurtigt finde en anden bevægelse som giver et større energiforbrug og dermed har større potentiale for at virke "trimmende" :wink:

At mavebøjninger skulle være trimmende for maven er en myte jeg tror aldrig kommer at dø, desværre... Eller måske heldigivis, siden det sikrer mig klienter... :smile:

Edited by linis
Link to comment
Share on other sites

Der findes langt bedre øvelsesvalg.

Barbell rollouts, hanging knee raises, dragonflags, sidebends for at nævne et par stykker

Jeg tvivler ikke på statisk træning for maven er go og vigtig for stabilitet ect, men hvordan påvirker det vækst for mave mullerne?

Jeg har nogle pluser og minuser for div mave øvelser.

Dragonflag: Statisk. Meget hård hvis man skal lave den helt rigtig med stor rom.

Sidebends: Primær target for skrå mave og lænd.

Hanging knee raises: Statisk for mave. Rammer høfte bøjer også. Har aldrig selv brugt den :rudolph: men hvis den virker så go for it.

Barbell rollouts: Statisk. Nem at gøre svære.

Plank: Statisk. Kræver at man er i ro og stabil, lyder nemt men kan være svær for nogle. (dem der ikke kan lave 1 armbøjning)

Crunch: Nem at udføre men laves ofte forkert uden at spænde ordenligt i maven. Kan være hårdt for ryg/nakke.

Situps: ala crunch involvere dog høfte bøjere.

Crunch og situps på en bold: Kan være go for dem der ikke kan li at træne mave i maskiner. Stor rom er mulig. Kræver balance og stabilitet, da bolden jo er rund. :nissetunge:

Mols eget udvalg af crunch agtig options link Skal måske updates.....

Link to comment
Share on other sites

Man kan lave barbell rollouts både med og uden fleksion og ekstension over columna.

Dog vil jeg sige at både ved dragonflags og rollouts får man enorm effekt også på hypertrofi selv om man arbejder statisk.

Rectus abdominis' funktion er primært at stabilisere, derfor giver det mening at træne musklen i dne funktion.

Sidebends, ja træner siden, det er pointen med øvelsen.

Knee raises træner psoas sammen med abdominis, igen det er en vigtig funktion mavemuskulaturen har, og det virker også på hypertrofi, sårligt hvis man også tillader fleksion af columna i bevægelsen.

Link to comment
Share on other sites

Helt enig i PtPouls øvelsesvalgt til maven.

Det er nogle af de mest effektive øvelser for maven overhovedet, og hvis man tror at man kun arbejder statisk ved Rollouts og dragonflags så laver man dem IMO ikke rigtigt.

Er dog samtidig ikke religiøs modstander af chunhes der også kan være ganske effektive hvis de bare er tilpasse så de er hårde til hypertrofitræning. Eks. håndklæde under lænden og vægt bag nakken. :xmas:

Ulempen ved dragonflags og rollouts er at de godt kan være for hårde for mange også selvom man tilpasser dem.

Link to comment
Share on other sites

Hej! Første post :cool:

Nu er jeg på ingen måde ekspert i styrketræning, med mine 7 måneder på bagen. Dog kan jeg fra tidligere indlæg se, at trådstarteren ikke træner i center (selvfølgelig medmindre at han er startet for nylig.) Hvilket nok gør nogle øvelserne overfor lidt sværere at få adgang til.

Hvis du har mulighed for det, så smid noget vægt på brystkassen. Ellers ville jeg nok tage dem i tabata-stilen.

Mvh. Emil :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share