Roadrun kontra Løbebånd


CapFizz
 Share

Recommended Posts

Jeg er i denne kolde tid begyndt at løbe indendørs på løbebånd. Med det træningsprogram jeg følger løber jeg mellem 50 og 65 km om ugen og formålet er at blive en habil mellemdistance løber (5000m og 10.000m)

Jeg har ikke mærket den store forskel i intensiteten af min træning eller følt mig belastet på anden vis men tillader mig alligevel at spørge:

1. Får jeg det samme ud af at løbe på bånd som jeg ville få ved at løbe udendørs? (stadion og landevej)

2. Er der fordele/ulemper ved løbebånd?

Min træner har sagt: "Du skal træne det du vil være god til, så hvis du vil være god til at løbe på løbebånd er det den træningsform du skal vælge!"

Er der nogen der har en mere nuanceret, evt. dokumenteret vinkel på dette emne?

Link to comment
Share on other sites

Det er umådeligt hårdt for ledene og knæene at løbe på et løbebånd. Specielt hvis man skal løbe 50-65 km. i ugen. Rent fysiologisk burde du få det samme ud af at løbe på løbebånd som på vejen. Du skal dog være opmærksom på at der er variationer i "den virkelige verden" Vind, vejr, terræn osv. som gør at det er en del hårdere at løbe in the real world. Ud over det så er det som din træner rigtigt nok påpejer en god idé at vende kroppen til at løbe så tæt på en konkurrencesituation som muligt. Jeg finder det svært at lave varieret træning på et løbebånd. Hvad med intervaller, bakkeløb, tempoløb, tekniktræning, plyometrisk træning osv. ??? Fra den psykologiske vinkel er det selvfølgelig heller ikke optimalt at løbe på et løbebånd idet man ikke skal presse sig selv på samme måde som på ude på landevejen eller i skoven. Løbebåndet er dog et godt alternativ. Et alternativ til slet ikke at løbe. Ellers forstår jeg slet ikke hvorfor du ikke kan lide at løbe udenfor. Der er da herligt! Specielt hvis man har investeret i noget ordentligt løbetøj så er det da slet ikke noget problem med vind og vejr.

Ellers er det rart at se at der kommer flere løbere til her op MOL! :)

Link to comment
Share on other sites

Det er altså kedeligt at løbe på løbebånd

I øvrigt kan man styre dem som man vil - man kan sagtens løbe intervaller og bakketræning. For at få det samme som udendørs skal man efter min mening altid have en vis hældning på - der er nemlig ingen luftmodstand på et løbebånd.

Men det er kedeligt - jeg gør det kun i nødstilfælde (høj sne udenfor).

Link to comment
Share on other sites

I øvrigt kan man styre dem som man vil - man kan sagtens løbe intervaller og bakketræning
Problemet er at jeg ikke har fundet nogle løbemaskiner som kan nå op på en ordentlig hastighed dvs. 20-25 km./t. <_< Denne hastighed kræves når man skal løbe intervaller.
Det er altså kedeligt at løbe på løbebånd

Jep! ;)

Link to comment
Share on other sites

Har selv overvejet løbebåndet, men indtil videre har jeg valgt at blive udenfor. Jeg synes det lyder kedeligt at løbe på bånd, hvad skal man kigge på i forhold til at kunne løbe i "the real world" hvor der trods alt sker noget omkring dig.

Selvfølgelig kan vejret være trist og ikke tilbyde til løbeturen, men for mig er det at komme tilbage efter turen faktisk det der gør løbetræning til det det er. Først har man (måske i regn og kulde) været ude og yde en indsats og så kommer man hjem til et varmt bad og har det bagefter meget bedre. Jeg tror ikke det vil være det samme at løbe på et bånd mellem en masse svedige folk i et træningscenter.

Hvorvidt det skulle være hårdere eller eller bedre for kroppen ved jeg ikke noget videnskabligt om, men ville da synes at asfalt må være hårdere end løbebåndet.

Scholes

Link to comment
Share on other sites

Det er umådeligt hårdt for ledene og knæene at løbe på et løbebånd.

Ja, den undrede jeg mig også lidt over??

Jeg har netop løbet en del på løbebånd for at skåne knæene. Løbebånd er i øvrigt vældigt godt til genoptræning - både fordi det er relativt skånsomt, men også fordi man kan stoppe og være "hjemme" i samme øjeblik benene siger "tak for i dag".

Men generelt vil jeg også mene at det er uheldigt at træne alt for ensidigt på løbebånd. Som det også er nævnt overfor, så løber man i en beskyttet verden uden huller i vejen, bakker og modvind.

Link to comment
Share on other sites

QUOTE (Hessel @ 1. Dec 2002, 19:19)

Det er umådeligt hårdt for ledene og knæene at løbe på et løbebånd.

Ja, den undrede jeg mig også lidt over??

De løbebånd jeg har løbet på har jeg altid fået problemer med skinnebenet og ledene. Det kan være der er forskel på kvaliteten og blødheden fra bånd til bånd. :)

Edited by Hessel
Link to comment
Share on other sites

De løbebånd jeg har løbet på har jeg altid fået problemer med skinnebenet og ledene. Det kan være der er forskel på kvaliteten og blødheden fra bånd til bånd.

Eller fordi du løber unaturligt på båndet?? Det kræver en del tilvænning at gå fra naturen til et lille areal på et løbebånd.. B)

Link to comment
Share on other sites

Eller fordi du løber unaturligt på båndet?? Det kræver en del tilvænning at gå fra naturen til et lille areal på et løbebånd..  

Ja, det har du sandsynligvis ret i, men det hænger nok sammen med at det i sig selv er unaturligt at løbe på et løbebånd. :)

Link to comment
Share on other sites

Efter nu at have konsulteret flere eksperter kan jeg bidrage med følgende:

1. Den kropslige belastning er på samme niveau på løbebånd som i naturen dog med forskelle som:

a. På løbebånd bliver dine ben "hjulpet" bagud - dit tilbagespark vil derfor blive svækket i forhold til løb på vej.

b. der er ingen luftmodstand til at afkøle din krop under løb på løbebånd - du sveder derfor mere og har behov for mere væske.

Omkring kommentaren til at der er mere at "kigge på" i naturen kan jeg kun konkludere at der ofte er meget smuk "natur" i det træningscenter jeg sveder i!!! :o)

Link to comment
Share on other sites

Hej CapFizz,

angående det sidste indlæg:

a) prøv at sætte hældning på båndet så kan du hurtigt mærke at det er yderst nødvendigt at sætte af for at følge med.

B) Jeg ved at de på August Krogh Instituttet "kørte" med en hældning på ½-1% for at kompensere for den manglende vindmodstand. Samtidig er det min egen erfaring at dette også gør at "impact" ikke føles så hårdt for knæene (og anklerne).

Saarndaars

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share