Kan ikke finde ud af at sammensætte en ordentlig kost.


Jakobsen
 Share

Recommended Posts

Hej Mol`er.

Jeg er kvinde på 34 år - jeg vil gerne ned i fedt%, den ligger lige nu på omkring 26%.

Jeg dyrker masser af motion så jeg ved godt hvor den er gal, det er maden, jeg spiser hele tiden og er sulten hele tiden.

Har eller havde, i 1½ måned ikke spist slik, chips eller kager, men alligevel skete der intet, hverken på vægten eller foran spejlet.

Nogen af jer vil nok mene at min fedt% er okay, men jeg har de her håndtag og topmave som jeg gerne vil af med, samtidig vil jeg gerne trimmes - være mere markeret, men aner snart ikke hvad jeg skal gøre.

Håber i har nogen gode råd til mig, jeg er meget villig til at ofre en del mere tid på motion end jeg gør nu, mht maden er jeg et fjols, jeg ved jo godt hvad der er sundt og ikke er, men jeg har ingen anelse om hvor mange kcal der er i maden så jeg spiser bare hele tiden fordi jeg hele tiden er sulten.

En anden ting er at jeg tit bare er hjemme når jeg er kommet hjem fra job, jeg er dårlig til at komme afsted når det er så koldt udenfor og så sidder jeg tit bare og læser og ser tv, ved godt det er en dårlig undskyldning..

Hilsen Rikke.

Link to comment
Share on other sites

Hej Mol`er.

Jeg er kvinde på 34 år - jeg vil gerne ned i fedt%, den ligger lige nu på omkring 26%.

Jeg dyrker masser af motion så jeg ved godt hvor den er gal, det er maden, jeg spiser hele tiden og er sulten hele tiden.

Har eller havde, i 1½ måned ikke spist slik, chips eller kager, men alligevel skete der intet, hverken på vægten eller foran spejlet.

Nogen af jer vil nok mene at min fedt% er okay, men jeg har de her håndtag og topmave som jeg gerne vil af med, samtidig vil jeg gerne trimmes - være mere markeret, men aner snart ikke hvad jeg skal gøre.

Håber i har nogen gode råd til mig, jeg er meget villig til at ofre en del mere tid på motion end jeg gør nu, mht maden er jeg et fjols, jeg ved jo godt hvad der er sundt og ikke er, men jeg har ingen anelse om hvor mange kcal der er i maden så jeg spiser bare hele tiden fordi jeg hele tiden er sulten.

En anden ting er at jeg tit bare er hjemme når jeg er kommet hjem fra job, jeg er dårlig til at komme afsted når det er så koldt udenfor og så sidder jeg tit bare og læser og ser tv, ved godt det er en dårlig undskyldning..

Hilsen Rikke.

Frugt, grønsager, kød, bælgplanter(nødder) og en del brødprodukter, helst med fibre i.

Drop alt det, som du selv synes er usundt.. Cola, chips etc, etc.

Spis så kun hvad der svarer til én portion mad pr. gang. Aldrig tag 2 gange af fx aftensmaden.

Spis 3 hovedmåltider; morgenmad, frokost og aftensmad. Spis derudover 3 mindre måltider bestående af frugter.

Så er du godt på vej.

Link to comment
Share on other sites

Tak for dit indlæg - går igang med det samme, mit problem er nok at jeg spiser alt for mange gange på en dag, tror ikke der går en time hvor jeg ikke spiser og det er sjældent det kun er frugt eller grøntsager :4banned

Det er skam ikke så dumt endda.. Sørg bare for at det er rugbrød med hamberryg, kylling, kalkun, roastbeef mm. Så er det en SKIDEGOD idé at spise mange gange om dagen.. Hvis du kan så spis morgenmad, mellemmåltid, frokost, mellemmåltid, mellemmåltid, aftensmad. Så har kroppen hele tiden noget at tage af, og vil ikke begynde at lagre fedtet på maven og sidebenene. Du skal ikke være bange for at spise for meget, men bange for at spise FORKERT.

Selv er jeg badmintonspiller, jeg spiser 8 gange om dagen (dikteret af en ernæringsekspert, eller hvad de nu hedder :) ) Men jeg spiser sjældent noget usundt i mine mellemmåltider. Find noget du kan lide, et knækbrød med kødpålæg, rugbrød med noget ligeså, grønsager er ikke af vejen, men er heller guds svar på topmave!!

Hej :)

Se nu skal du høre! Det med at tabe sig er faktisk ganske simpelt! " Hvad? " siger du, men hør engang, hvis du indtager flere kalorier end du forbrænder på en dag, så tager du på, hvis du spiser færre, så taber du dig.

Det VIGTIGSTE for dig er at du ikke bliver fedtforskrækket. For kroppen er så genial at hvis vores kost ikke mindst består af 15-20% fedt, så vil den ikke give slip på fedtet, og så vil det være ligemeget hvor mange timer du træner. Der vil kun blive forbrændt kulhydrat.!

Mit råd er at du finder en nogenlunde pålidlig målling af dit daglige energiforbrug, derefter skal du simpelthen begynde at tælle kalorier. Tæl hvor meget du indtager i løbet af en dag, og sørg for at holde det under hvad du forbruger.

Du kan for så vidt spise burgere, fritter og alt mulig andet klamskab af mad, så længe at du stopper når du når grænsen for din daglige forbrænding. Et lille tip er at glemme det med frugt i lange baner. Det er en kendt sag blandt folket at frugt er sundt, men på grund af at f.eks. et æble er lavet af druesukker, og bliver optaget super hurtigt i kroppen, jamen så skal du bruge RIGTIG mange æbler for at gøre dig mæt. Men så vil du allerede have overskredet din grænse.

En hjælp til at tælle kalorier kan være siden www.kalorietabel.dk eller også kan du købe små håndbøger med den slags.

Jeg ved at det er hamrende hårdt at skulle tælle hver dag, og hvert eneste måltid. Men det er omvendt også idiotsikkert. Spiser du færre kalorier end du forbrænder, så taber du dig!

Endnu et fif er at du skal sørge for at få 25 g. protein HVER ENESTE TIME. Menneskekroppen kan, ligemeget om du er kvinde, mand, stor, lille, kun optage 25 g. protein i timen, og sørger du for at få det, vil kroppen hele tiden have noget at bygge muskler af, og på den måde undgår du at tabe vægt i muskler, men KUN tabe fedt, og reducere din fedtprocent.

Puha hvor kommer du til at se godt ud :blush: Inveter mig med på standen til sommer :) hehe

Jeg ønsker dig ALT held og lykke.

PS: En "kur" som denne kan sagtens startes i juleferien!!

Hvis du har spørgsmål yderligere skal du endelig skrive til mig på [email protected]

Mvh. Træningshjernen :xmas:

Edited by Træningshjernen
Link to comment
Share on other sites

"Endnu et fif er at du skal sørge for at få 25 g. protein HVER ENESTE TIME." - Træningshjernen

Undskyld mig, men virker det ikke lidt vildt. De fleste anbefalinger går på at man skal have et sted mellem 1,5 og 2,0g protein pr. kilo kropsvægt. Hvis vi går ud fra at man sover 8 timer og er vågen 16, vil du have at man skal have (25x16g) 400 GRAM PROTEIN OM DAGEN? Det er da nok den vildeste anbefaling jeg længe har hørt - hvis vi antager at man vejer 70kg, er det 5-6g protein pr. kilo kropsvægt!

?

Link to comment
Share on other sites

Menneskekroppen kan, ligemeget om du er kvinde, mand, stor, lille, kun optage 25 g. protein i timen

:blink: Hvor i alverden har du det fra?

"Endnu et fif er at du skal sørge for at få 25 g. protein HVER ENESTE TIME." - Træningshjernen

Undskyld mig, men virker det ikke lidt vildt. De fleste anbefalinger går på at man skal have et sted mellem 1,5 og 2,0g protein pr. kilo kropsvægt. Hvis vi går ud fra at man sover 8 timer og er vågen 16, vil du have at man skal have (25x16g) 400 GRAM PROTEIN OM DAGEN? Det er da nok den vildeste anbefaling jeg længe har hørt - hvis vi antager at man vejer 70kg, er det 5-6g protein pr. kilo kropsvægt!

?

Bare man sørger for at få protein til hvert måltid med en god fordeling i løbet af dagen, er man godt på vej. Den dér anbefaling er helt hen i vejret.

Edited by Nick_91
Link to comment
Share on other sites

Mit råd ville være at bruge vægtvogterne.

Min lillebror var temmelig overvægtig og han begyndte at tælle point med vægtvogterne og så cyklede han på en motionscykel ved siden af. Pga særlige forhold var det den eneste motionsform han kunne lave.

Ved ikke hvor meget du kender til systemet?! Men det går ud på at hver fødevare har en point-værdi, og så må man gennem dagen max indtage x-antal point alt efter køn og vægt osv. Dvs....der er ikke noget der er disideret forbudt, vin eller pizza eller whatever er tilladt....det opbruger bare mange point. Så er der så også andre ting der næsten ikke "koster noget" som man kan spise sig mæt i.

Man behøver ikke tilmelde sig deres hold.

Det virkede rigtig godt for ham, og jeg har hørt andre rose det. Det er nemmere at have med at gøre end at tælle kalorier, og så får man samtidig et indblik i hva der egentlig ryger indenbords i løbet af en dag. Så kan man jo ændre og lave om efter behag ud fra det.

Desværre har jeg ikke bogen/hæftet med pointlisten, men prøv at gå ind på deres hjemmeside, eller hør venner og kolleger om de kender nogen du kan kopiere fra evt.

Link to comment
Share on other sites

Hej fru Jakobsen

Der findes meget simple midler til at tabe sig uden at bruge kalorietabeller, uden sult og uden at bekymre sig. Bare følg mine råd :bigsmile:

Punkt 1 - spis ikke kulhydrater i 14 dage eller meget lidt - dvs frugt (indeholder en del frugtsukker) er ok i forbindelse med et eller to måltider om dagen.

Husk der er kulhydrater i brød, sukker, pasta og mel - så det er hovedsageligt disse ting du skal undgå.

Når du har kunnet overholde det, vender du tilbage til mig, så går vi til punkt 2.

Husk at dyrke den motion du allerede dyrker idag, den må du ikke skære ned på.

Link to comment
Share on other sites

Tak for jeres input :bigsmile:

Jeg tror jeg vælger at forsøge med JernHenrik`s forslag, det er nemlig noget jeg kan forholde mig til, poster i min log så godt jeg kan hvad jeg spiser, men det blir først fra i morgen, i dag er det jo jul.

Tak for input Henrik, det er nu Frk Jakobsen :nissecool:

Jeg skærer ikke ned på min motion, men vil i stedet prøve at putte løb ind 1-3 gange om ugen, ikke lange ture, men blot et par km.

Er det "blot" de 4 ting du nævner jeg skal undgå? Rudbrød er vel okay, det er vel hvidt brød du mener ikk`? Hvad med knækbrød?

Link to comment
Share on other sites

QUOTE(Træningshjernen)

Menneskekroppen kan, ligemeget om du er kvinde, mand, stor, lille, kun optage 25 g. protein i timen

Hvor i alverden har du det fra?

QUOTE(Kongsfelt @ 23. Dec 2008, 07:30)

"Endnu et fif er at du skal sørge for at få 25 g. protein HVER ENESTE TIME." - Træningshjernen

Undskyld mig, men virker det ikke lidt vildt. De fleste anbefalinger går på at man skal have et sted mellem 1,5 og 2,0g protein pr. kilo kropsvægt. Hvis vi går ud fra at man sover 8 timer og er vågen 16, vil du have at man skal have (25x16g) 400 GRAM PROTEIN OM DAGEN? Det er da nok den vildeste anbefaling jeg længe har hørt - hvis vi antager at man vejer 70kg, er det 5-6g protein pr. kilo kropsvægt!

?

Bare man sørger for at få protein til hvert måltid med en god fordeling i løbet af dagen, er man godt på vej. Den dér anbefaling er helt hen i vejret.

Nu ved jeg ikke hvordan i gør så man får de ting med herind i "boksen" man kommenterer på, så jeg har kopieret ovenstående og sat ind.

Jeg syntes også 25 g protein i timen lyder vildt, jeg vejer 54 kg så skal vel maks have ca 100 gr om dagen?

Der er vel også forskel på om man er mand eller kvinde eller??

Link to comment
Share on other sites

Tak for jeres input :bigsmile:

Jeg tror jeg vælger at forsøge med JernHenrik`s forslag, det er nemlig noget jeg kan forholde mig til, poster i min log så godt jeg kan hvad jeg spiser, men det blir først fra i morgen, i dag er det jo jul.

Tak for input Henrik, det er nu Frk Jakobsen :nissecool:

Jeg skærer ikke ned på min motion, men vil i stedet prøve at putte løb ind 1-3 gange om ugen, ikke lange ture, men blot et par km.

Er det "blot" de 4 ting du nævner jeg skal undgå? Rudbrød er vel okay, det er vel hvidt brød du mener ikk`? Hvad med knækbrød?

Hej FRK Jacobsen :cool:

Nej, heller ikke rugbrød, og så glemte jeg også lige alkohol. Men bare rolig disse ting kommer snart på listen igen. Hvis jeg var dig ville jeg nu vente til efter nytår, tror du, at du kan nøjes med grøntsager og lidt frugt her i juledagene? Grunden til at du skal holde kulhydrat fri i 2 uger, er at du skal have stabiliseret dit blodsukker niveau, så du ikke bliver sulten, selvom du taber dig. Men grøntsager, grøntsager og grøntsager er mantraet i 14 dage, men så skal du også bare se resultater.

Angående dit niveau for motion, er du nok nødt til at skrue lidt op for gassen. Løb 2 gange om ugen er ok, men kan du også svømme en gang og 1-2 gange i motionscenter, så vil dine anstrengelser mange dobles!!

Edited by JernHenrik
Link to comment
Share on other sites

Kæft nogle underlige råd i denne tråd :blink:

Det med at tælle kalorier virker fornuftigt nok - med lidt søgen på nettet (eller et I Form på biblioteket) skulle man nok kunne finde en nogenlunde rettesnor - med kulhydrater og under 400g protein om dagen. Ellers kan projektet kickstartes hos en diætist.

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

Må jeg så KUN spise frugt og grønt??

Jeg styrketræner 2-3 gange om ugen, spinner 2-3 gange om ugen og ville oveni dette se om jeg kan løbe 2 gange om ugen.

Jeg syntes svømning er kedeligt, så det kommer jeg ikke til :blush:

Nej du skal ikke kun spise frugt og grønt.

For 7 år siden tabte jeg mig 14 kg, ved at følge nogle af de kostråd som Atkins har opstillet. Siden har jeg læst Tor Nørretranders bog "Menneskeføde" som giver en noget at tænke over i forhold til den mad, som vi kommer i vores mund, og som vi beder vores mave og stofskifte at forholde sig til. Grundlæggende set er det det man kalder cereliaer (korn-produkter eller rettere græs), som nogle mener kan være årsag til at vi har svært ved at styre vores vægt, og har svært ved at tabe os. Hvis man vælger en kost uden stivelse og sukker, vil man kunne opnå et meget mere stabilt insulin-niveau. Dette synes jeg nok er lige hårdt nok, så for et par år siden begyndte jeg at spise brød, pasta og ris igen, med den udvikling tilfølge, at jeg har taget på igen. Men det er jeg jo selv udeom.

Tor Nørretranders anbefaler at man starter en diæt på linie med "South Beach Diet", hvor man starter i det der hedder afvænningsfasen (afvænning for stivelse og sukker), og man i den periode kun spiser

Grøntsager

Kød/fisk/æg

Nødder

Mager ost

Plantefedt

(i starten altså heller ikke frugt, og det er for at få så meget sukker væk, så man mister trangen til sukker og sødt)

Det sværeste er nok morgenmaden, men der kan man jo lave sig en omelet med salat, frokost: kyllingebryst, laks eller andet kogt kød og masser af grøntsager; aftensmaden er som Nørretranders skriver nok det nemmeste, hvor man bare skal undgå stivelse, men ellers spise kød og grøntsager.

Nørretranders bog er både let og svær at læse, da han har en videnskabelig tilgang i flere kapitler, men en del er også meget let at forstå, omend nok sværere at udføre i praksis. Der skal en del rygrad til at sige nej til stivelse - men hold da op det giver resultater.

Håber det giver lidt mere mening.

Dit motionsniveau ser meget godt ud.

Edited by JernHenrik
Link to comment
Share on other sites

Kæft nogle underlige råd i denne tråd :blink:

Det med at tælle kalorier virker fornuftigt nok - med lidt søgen på nettet (eller et I Form på biblioteket) skulle man nok kunne finde en nogenlunde rettesnor - med kulhydrater og under 400g protein om dagen. Ellers kan projektet kickstartes hos en diætist.

QFT! Jeg glæder mig til den dag folk der reelt intet ved om kost holder sig fra tråde omkring emnet.

Nej du skal ikke kun spise frugt og grønt.

For 7 år siden tabte jeg mig 14 kg, ved at følge nogle af de kostråd som Atkins har opstillet. Siden har jeg læst Tor Nørretranders bog "Menneskeføde" som giver en noget at tænke over i forhold til den mad, som vi kommer i vores mund, og som vi beder vores mave og stofskifte at forholde sig til. Grundlæggende set er det det man kalder cereliaer (korn-produkter eller rettere græs), som nogle mener kan være årsag til at vi har svært ved at styre vores vægt, og har svært ved at tabe os. Hvis man vælger en kost uden stivelse og sukker, vil man kunne opnå et meget mere stabilt insulin-niveau. Dette synes jeg nok er lige hårdt nok, så for et par år siden begyndte jeg at spise brød, pasta og ris igen, med den udvikling tilfølge, at jeg har taget på igen. Men det er jeg jo selv udeom.

Tor Nørretranders anbefaler at man starter en diæt på linie med "South Beach Diet", hvor man starter i det der hedder afvænningsfasen (afvænning for stivelse og sukker), og man i den periode kun spiser

Grøntsager

Kød/fisk/æg

Nødder

Mager ost

Plantefedt

(i starten altså heller ikke frugt, og det er for at få så meget sukker væk, så man mister trangen til sukker og sødt)

Det sværeste er nok morgenmaden, men der kan man jo lave sig en omelet med salat, frokost: kyllingebryst, laks eller andet kogt kød og masser af grøntsager; aftensmaden er som Nørretranders skriver nok det nemmeste, hvor man bare skal undgå stivelse, men ellers spise kød og grøntsager.

Nørretranders bog er både let og svær at læse, da han har en videnskabelig tilgang i flere kapitler, men en del er også meget let at forstå, omend nok sværere at udføre i praksis. Der skal en del rygrad til at sige nej til stivelse - men hold da op det giver resultater.

Håber det giver lidt mere mening.

Dit motionsniveau ser meget godt ud.

Atkins og South Beach...

ER DU HELT VÆK?????

Den eneste grund til du har taget på igen er fordi du er begyndt at indtage flere kcal eller dyrke mindre motion.

Intager du x antal kcal uden stivelse og x antal kcal med stivelse er der INGEN forskel.

Problemet ligger jo så i at stivelsen er sukker hvorfor man ved samme mængde mad har en tendens til at indtage væsentligt flere kcal.

Edited by HenrikJ
Link to comment
Share on other sites

QFT! Jeg glæder mig til den dag folk der reelt intet ved om kost holder sig fra tråde omkring emnet.

Atkins og South Beach...

ER DU HELT VÆK?????

Den eneste grund til du har taget på igen er fordi du er begyndt at indtage flere kcal eller dyrke mindre motion.

Intager du x antal kcal uden stivelse og x antal kcal med stivelse er der INGEN forskel.

Problemet ligger jo så i at stivelsen er sukker hvorfor man ved samme mængde mad har en tendens til at indtage væsentligt flere kcal.

"Problemet" med Atkins og South Beach er at for nogle virker deres råd bare, for andre virker low-fat, og for andre noget helt tredie - som Nørretranders beskriver ved man grundlæggende set ikke, hvordan vores kost virker, undtagen at de kostråd man har brugt i mange år i bedste fald ikke gør skade!

Feks er kostcirklen opstået ved et "uheld" hos den svenske udgave af FDB, da man satte de dyreste ting øverst og de billigste ting i bunden - sådan var det i starten af 70erne

Og med hensyn til min vægt, har du fuldstændig ret, jeg har spist mere end jeg har forbrugt!! - og mad med meget stivlese, gør at jeg spiser for meget.

Link to comment
Share on other sites

Har lige læst hele tråden igen, og kan se jeg har overset du kun vejer 54 kg. Det du skal tabe dig, må være i det små, og det handler om mere styrketræning for at blive mere markeret, og så lade vægten falde langsomt. Prøv at se nogle af logbøgerne, hvordan andre træner. Hvor høj er du?

Link to comment
Share on other sites

Har lige læst hele tråden igen, og kan se jeg har overset du kun vejer 54 kg. Det du skal tabe dig, må være i det små, og det handler om mere styrketræning for at blive mere markeret, og så lade vægten falde langsomt. Prøv at se nogle af logbøgerne, hvordan andre træner. Hvor høj er du?

Jeg har fået et program anbefalet af en herinde fra, det er jeg ret glad for, du kan evt se det i min log.

Jeg er 155 cm "høj" ved godt det lyder til at vægt og højde passer sammen, men min fedt% er 26 og den vil jeg gerne have ned på 20%.

Link to comment
Share on other sites

Så har jeg også fået set lidt i din log. Jeg tror, at du er på det helt rigtige spor, du skal bare lige give det lidt tid. Såvidt jeg kan se i loggen har du kun trænet hårdt i en måned, men af erfaring ved jeg det tager længere tid inden resultaterne er synlige. Men hvis du vil se markerede mavemuskler og store overarme, ja så er der kun den hårde træning i mange måneder der virker!

Et godt program du har, men jeg synes det er lidt kedeligt at køre de samme øvelser hver gang, men det styre du jo nok selv.

Med hensyn til kosten, ja så synes jeg også du spiser for lidt - jeg ville være sulten hele dagen, hvis jeg skulle nøjes med det :wink: - men jeg er jo også både højere og større end dig!!

Link to comment
Share on other sites

"Problemet" med Atkins og South Beach er at for nogle virker deres råd bare, for andre virker low-fat, og for andre noget helt tredie - som Nørretranders beskriver ved man grundlæggende set ikke, hvordan vores kost virker, undtagen at de kostråd man har brugt i mange år i bedste fald ikke gør skade!

Feks er kostcirklen opstået ved et "uheld" hos den svenske udgave af FDB, da man satte de dyreste ting øverst og de billigste ting i bunden - sådan var det i starten af 70erne

Og med hensyn til min vægt, har du fuldstændig ret, jeg har spist mere end jeg har forbrugt!! - og mad med meget stivlese, gør at jeg spiser for meget.

Jeg gir op - Atkins og South Beach er toppen....

Link to comment
Share on other sites

"Problemet" med Atkins og South Beach er at for nogle virker deres råd bare, for andre virker low-fat, og for andre noget helt tredie - som Nørretranders beskriver ved man grundlæggende set ikke, hvordan vores kost virker, undtagen at de kostråd man har brugt i mange år i bedste fald ikke gør skade!

Feks er kostcirklen opstået ved et "uheld" hos den svenske udgave af FDB, da man satte de dyreste ting øverst og de billigste ting i bunden - sådan var det i starten af 70erne

Og med hensyn til min vægt, har du fuldstændig ret, jeg har spist mere end jeg har forbrugt!! - og mad med meget stivlese, gør at jeg spiser for meget.

Nu er Nørretranders ikke ligefrem nogen kostekspert, men sådan nogle er han til gengæld før blevet sat på plads af.

omg...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share