Armbøjninger hver dag?


dills
 Share

Recommended Posts

Hvis man ønsker at blive god til pushups eller andre kropsøvelser kan ladders være fremragende. Hvis den primære træning aldrig må påvirkes er det dog en fornuftig idé at holde sig 1-2 reps fra failure vil jeg mene.

De fleste der læser for mange fitness blade er så hysterisk bange for at overtræne at de ikke laver en pind. Når man ser hvilken intensitet og volumen atletikudøvere og vægtløftere arbejder med får man lidt af en forståelse for hvad kroppen kan restituere fra. Blackmoore har en erfaring fra millitæret. Millitær træning er et andet eksempel på, hvad der kan være vældigt produktivt og gå imod bodybuilder regelsættet.

Et sidste eksempel Crossfit folkene. De prøver ikke engang undgå maksimal udtrætning, de opsøger den. Alligevel restituere de fra deres udskejelser og bliver i en del tilfælde ganske stærke. Hvorfor?

De varierer deres træningsstress.

Har man en primær prioritet kan man sagtens træne ganske varieret, man skal bare huske at holde sig ganske langt fra udtrætning og for høje intensiteter på den supplerende træning.

Link to comment
Share on other sites

Mads du har helt ret i dine udtalelser, men det er udelukkende for folk der går i ekstremer, og som har en rigtig god træningserfaring, som kender sin krop, og de signaler den sender ved så voldsomme belastninger, og bestemt ikke for en nybegynder som Dills (no offense Dills !, en nybegynder er en med mindre en 2 års erfaring med vægtløftning på mere end motionsplan).

Eller dem som er på krudt !

Reglen for de fleste er udemærket, hvis man aldrig træner samme muskelgruppe 2 dage i træk, og aldrig træner mere end 2 dage i træk.

De fleste alm. motionister og nybegyndere reagere oftest bedst på et full body program 3 dage om ugen. Hvor der holdes log bog for at sikre sig en fornuftig progression over de første 1-2 år. Derefter vil de fleste gerne ekspermentere lidt med split programmer.

For os der har trænet i 10 år eller mere, er det en helt anden sag, men vi har også erfaringen til at ekspermentere med lidt ektrem træning med mellemrum.

Lige fra supersets, forced reps, negative reps, trisets, max sets, RM lifts osv osv. til som du siger at kører dag 1 med super tung ben, og dag 2 med let høj rep ben.

Lige for at shocke musklerne forbi et plateua, men det er totalt unødvendigt for en nybegynder og kan ødelægge langt mere end det gavner, hvis man ikke ved præcist hvor meget man kan presse den.

Godt nytår !

Forced reps, og alle de andre intensitetsøgende teknikker er totalt irrelevante vi taler om 3x20reps i pushups. Hvis man er bange for overtræning pga 3x20 reps i pushups om dagen, ud over sin almindelige træning, har man større problemer end at ens bænkpres er stagneret.

Dine grundlæggende udtalelser om træning er ganske anstændige tommelfingerregler, men de har ikke meget med denne tråd at gøre. Kan 3x20 i pushups give et problem? Hell no.

Link to comment
Share on other sites

Først og fremmest mange tak for svarene allesammen!

Nogle stykker har efterlyst en eksplicitering af, hvad formålet med de daglige armbøjninger skulle være:

- én grund er, at jeg for lidt tid siden fik anbefalet af en fysioterapeutstuderende at supplere min vægttræning med armbøjninger. Det skyldes, at jeg er forholds€vis hypermobil i skulderleddene, og han mente altså, at armbøjninger var rigtig gode til at stabilisere disse led. Desværre fik jeg ikke spurgt videre ind til, hvor ofte han mente, jeg skulle tage armbøjninger (sludrede bare med ham til en julefrokost, så det var på ingen måde en faglig samtale eller noget)... Så det er ikke fordi jeg føler jeg er stagneret i vægttræningen eller forsøger at puste lidt nyt liv i min bænkpres-træning på denne her måde..

- en anden grund er ganske enkelt, at jeg godt kan blive lidt rastløs henad aftenen, når jeg sidder i min lejlighed og læser - og så er armbøjninger bare en rigtig nem måde lige at få brændt lidt krudt af på.

Jeg er i øvrigt ikke sådan heeeelt nybegynder. Har vægttrænet i godt et år og har taget ca. 6 kilo på i den tid. I al den tid har jeg desuden taget relativt store doser af et syntetisk fremstillet cortisol-præparat (som led i behandling mod en autoimmun sygdom), så min krop befinder sig i en lidt kunstig, stresset og hyperaktiv tilstand, hvad end jeg træner meget, lidt, eller slet ikke. Så jeg er egentlig ikke specielt bekymret for at komme til at "stresse" min krop for meget - er selvfølgelig bare heller ikke særlig interesseret i, at armbøjningerne ligefrem skal komme til hindre mine muskler i at vokse...

Med mindre nogle af jer har noget at tilføje på baggrund af ovenstående, tror jeg bare jeg vil prøve mig lidt frem på baggrund af jeres svar. I første omgang forestiller jeg mig et kompromis mellem at tage nogle ekstra armbøjninger ind imellem, men samtidig også bare komme noget af rastløsheden til livs med lidt god, gammeldags kardio, hvilket sgu nok heller ikke er helt tosset her efter en lang, sjov og våd december.

Link to comment
Share on other sites

Først og fremmest mange tak for svarene allesammen!

Nogle stykker har efterlyst en eksplicitering af, hvad formålet med de daglige armbøjninger skulle være:

- én grund er, at jeg for lidt tid siden fik anbefalet af en fysioterapeutstuderende at supplere min vægttræning med armbøjninger. Det skyldes, at jeg er forholds€vis hypermobil i skulderleddene, og han mente altså, at armbøjninger var rigtig gode til at stabilisere disse led. Desværre fik jeg ikke spurgt videre ind til, hvor ofte han mente, jeg skulle tage armbøjninger (sludrede bare med ham til en julefrokost, så det var på ingen måde en faglig samtale eller noget)... Så det er ikke fordi jeg føler jeg er stagneret i vægttræningen eller forsøger at puste lidt nyt liv i min bænkpres-træning på denne her måde..

- en anden grund er ganske enkelt, at jeg godt kan blive lidt rastløs henad aftenen, når jeg sidder i min lejlighed og læser - og så er armbøjninger bare en rigtig nem måde lige at få brændt lidt krudt af på.

Jeg er i øvrigt ikke sådan heeeelt nybegynder. Har vægttrænet i godt et år og har taget ca. 6 kilo på i den tid. I al den tid har jeg desuden taget relativt store doser af et syntetisk fremstillet cortisol-præparat (som led i behandling mod en autoimmun sygdom), så min krop befinder sig i en lidt kunstig, stresset og hyperaktiv tilstand, hvad end jeg træner meget, lidt, eller slet ikke. Så jeg er egentlig ikke specielt bekymret for at komme til at "stresse" min krop for meget - er selvfølgelig bare heller ikke særlig interesseret i, at armbøjningerne ligefrem skal komme til hindre mine muskler i at vokse...

Med mindre nogle af jer har noget at tilføje på baggrund af ovenstående, tror jeg bare jeg vil prøve mig lidt frem på baggrund af jeres svar. I første omgang forestiller jeg mig et kompromis mellem at tage nogle ekstra armbøjninger ind imellem, men samtidig også bare komme noget af rastløsheden til livs med lidt god, gammeldags kardio, hvilket sgu nok heller ikke er helt tosset her efter en lang, sjov og våd december.

Velkommen i klubben med instabile skuldre led :wink: Brugte også længe armbøjninger for at forbedre dem, før jeg vidste bedre. Ikke fordi armbøjninger er noget skidt, men er ikke det bedste, i hvert fald ikke til at bruges alene.

Men kør du videre med dem og du kan sagtens lave dem hver dag. De skader i hvert fald ikke. Jeg blev sgu rigtig god til det med tiden og kunne give både brødre og kærester tæsk - det var næsten det bedste jeg fik ud af det :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Hvis man ønsker at blive god til pushups eller andre kropsøvelser kan ladders være fremragende. Hvis den primære træning aldrig må påvirkes er det dog en fornuftig idé at holde sig 1-2 reps fra failure vil jeg mene.

jeg tror tit at med øvelser som Pushups eller lignende kropsvægtøvelser ved folk tit ikke hvor langt de egentligt er fra failure. jeg oplever tit når jeg træner med elever at når de når til "Jeg kan bare ikke mere" stedet i hovedet er der stadig en del tilbage i armene.

Men mht ladders.. Det er nemt nok med F.eks chinups... 1,2,3,4,5,6 og så forfra igen. Men med pushups, hvis man har et max på f.eks 70, så er der lagt op med 1,2,3,4..

hvordan vil du så sætte afstannen mellem trinnene på stigen op? Jeg har prøvet med skridt af 5, men det bliver stadigvæk relativt mange sæt.

Link to comment
Share on other sites

Her er en historie fra det virkelige liv.

På min sidste længere sejlads ca. 3 måneder - var vi et par stykker der lovede os selv at vi ville lave bare et minimum af træning hver dag. Det blev derfor så til at vi skulle lave 100 armstrækkere og 30 kropshævninger, begge dele frit varieret, hver dag. Det var pi... Fu..... Lor.. hårdt og kroppen skreg på restitution de første 3-4 uger. Og så var det det.

Sidst på turen blev det til at vi lavede 100-200 armstrække - som opvarmning til styrketræning.

Jeg har aldrig været så skåret som da jeg kom hjem fra den tur (siger min kone).

Jeg kan også et par historier fra dem der går i grønt tøj - man kan komme langt med lidt armstrækkere.

Bruun

Link to comment
Share on other sites

Først og fremmest mange tak for svarene allesammen!

Nogle stykker har efterlyst en eksplicitering af, hvad formålet med de daglige armbøjninger skulle være:

- én grund er, at jeg for lidt tid siden fik anbefalet af en fysioterapeutstuderende at supplere min vægttræning med armbøjninger. Det skyldes, at jeg er forholds€vis hypermobil i skulderleddene, og han mente altså, at armbøjninger var rigtig gode til at stabilisere disse led. Desværre fik jeg ikke spurgt videre ind til, hvor ofte han mente, jeg skulle tage armbøjninger (sludrede bare med ham til en julefrokost, så det var på ingen måde en faglig samtale eller noget)... Så det er ikke fordi jeg føler jeg er stagneret i vægttræningen eller forsøger at puste lidt nyt liv i min bænkpres-træning på denne her måde..

- en anden grund er ganske enkelt, at jeg godt kan blive lidt rastløs henad aftenen, når jeg sidder i min lejlighed og læser - og så er armbøjninger bare en rigtig nem måde lige at få brændt lidt krudt af på.

Jeg er i øvrigt ikke sådan heeeelt nybegynder. Har vægttrænet i godt et år og har taget ca. 6 kilo på i den tid. I al den tid har jeg desuden taget relativt store doser af et syntetisk fremstillet cortisol-præparat (som led i behandling mod en autoimmun sygdom), så min krop befinder sig i en lidt kunstig, stresset og hyperaktiv tilstand, hvad end jeg træner meget, lidt, eller slet ikke. Så jeg er egentlig ikke specielt bekymret for at komme til at "stresse" min krop for meget - er selvfølgelig bare heller ikke særlig interesseret i, at armbøjningerne ligefrem skal komme til hindre mine muskler i at vokse...

Med mindre nogle af jer har noget at tilføje på baggrund af ovenstående, tror jeg bare jeg vil prøve mig lidt frem på baggrund af jeres svar. I første omgang forestiller jeg mig et kompromis mellem at tage nogle ekstra armbøjninger ind imellem, men samtidig også bare komme noget af rastløsheden til livs med lidt god, gammeldags kardio, hvilket sgu nok heller ikke er helt tosset her efter en lang, sjov og våd december.

Din plan virker fornuftig men det er måske værd at bemærke at det der er for meget idag ikke nødvendigvis er det imorgen! Hvis du i en periode begynder at lave armbøjninger til failure på daglig basis så vil det måske gå lidt udover din træningsindsats den første uge eller tre men formodentlig vil du med tilvænning kunne klare det uden problemer!

Uanset hvad du går hen og prøver så held og lykke med det. :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share