Høj gennemsnitspuls - er der noget galt?


Sandal
 Share

Recommended Posts

Jeg har det sidste 1½ år dyrket spinning flere gange ugentligt og mener selv jeg er i en rimelig god form.

Jeg har en meget høj gennemsnitlig puls under hver eneste time, hvilket jeg egentlig ikke har tænkt så meget over, før en instruktør påpegede, at mit pulsur måtte være defekt, for det var ikke muligt altid at have så høj en puls.

Har en gennemsnitlig puls mellem 90-94% af min maxpuls (203 pulsslag pr. minut - test foretaget i august 2008), altså omkring 183-190 pulsslag pr. minut i gennemsnit - varighed 50 minutter.

Supplerende info:

Køn: Mand

Alder: 24 år.

Højde: 178 cm.

Vægt: 68 kg.

Pulsur: Polar RS-200

Vil I tro der er noget galt med mit pulsur eller bør jeg få undersøgt mit hjerte?

Edited by Sandal
Link to comment
Share on other sites

Det lyder som en meget høj snit puls, jeg har trænet minst 2 timer om dagen i ca. 2 år, den 24 dec. fik jeg min højeste snit puls 87%, normalt ligger jeg på ca. 80%, jeg har max kørt i zone 5(90%) 10½ min. så hvis du kan ligger der i 1 time er det ret extremt.

Der er jo flere muligheder.

1. maxtesten er forkert.

2. uret er i stykker, du kan låne et ur i centeret for at teste eller prøv en at maskinerne med pulstest og se hvad den siger.

3. der kan da godt være noget med hjertet men jeg tvilver hvis du ikke har nogle problemer, men det er da altid en god at få et helbreds tjek en gang i mellem.

Link to comment
Share on other sites

1. maxtesten er forkert.

Det er selvfølgelig en mulighed, men det ændre ikke på, at min gennemsnitsplus er omkring de 185 plusslag pr. minut (hvis det da er rigtigt).

2. uret er i stykker, du kan låne et ur i centeret for at teste eller prøv en at maskinerne med pulstest og se hvad den siger.

Kæresten har et pulsur, så det låner jeg lige på lørdag. Jeg vender tilbage når jeg ved noget mere.

Tak for din tilbagemelding.

Edited by Sandal
Link to comment
Share on other sites

Det lyder som en meget høj snit puls, jeg har trænet minst 2 timer om dagen i ca. 2 år, den 24 dec. fik jeg min højeste snit puls 87%, normalt ligger jeg på ca. 80%, jeg har max kørt i zone 5(90%) 10½ min. så hvis du kan ligger der i 1 time er det ret extremt.

Der er jo flere muligheder.

1. maxtesten er forkert.

2. uret er i stykker, du kan låne et ur i centeret for at teste eller prøv en at maskinerne med pulstest og se hvad den siger.

3. der kan da godt være noget med hjertet men jeg tvilver hvis du ikke har nogle problemer, men det er da altid en god at få et helbreds tjek en gang i mellem.

Det kan også skyldes, at du træner ved siden af en anden, der også bærer pulsbælte. Det problemer møder jeg ind imellem (faktisk skulle mit bælte være immun over for den slags, men kodningen er åbenbart ikke skudsikker).

Ellers må du næste gang holde lidt øje med, hvordan din puls udvikler sig hen over træningen - om den laver nogle underlige hop fx.

Jeg har også ca. 80% i snit ved spinning.

Link to comment
Share on other sites

Hej Sandal

Hvordan synes du SELV at du har det, når du træner?

Én ting er hvad dit pulsur siger, en anden ting er hvordan du selv har det under din træning...

Uden hverken at have lavet en sundhedsundersøgelse på dig, eller kunne udtale mig om din generelle form, så kan jeg dog godt give dig nogle hints og pointers.

Det første faktum er, at hvis din puls ligger så højt oppe, rent procentielt i forhold til din udregnede maxpuls uden at du føler at det er RIGTIG hårdt at deltage, så må der være noget galt med maxpulstesten - du har sandsynligvis ikke præsteret dit MAX til den test - har du lavet den på cykel, løbebånd eller WattMAX test? - og har du taget din hvilepuls med i beregningen, og eventuelt brugt carvonens formel...?

Den anden ting jeg ville forholde mig til, at at alle mennesker er individuelle - nogle mennesker er født med store hjerter der har en naturligt større slagvolumen, og derved behøver mindre slag til at ilte dine muskler, og andre er født med små hjerter der er nødsaget til at slå lidt oftere...

Som konklusion vil jeg sige:

LYT TIL DIN KROP - siger den at du sagtens kan fortsætte, så kan den det sandsynligvis også - men siger den til dig at nu skal du sætte tempoet ned, så ved du hvad du så skal gøre...

- MEN en sundhedsundersøgelse på en idrætsklinik, er altid en god ide hvis du er i tvivl

Link to comment
Share on other sites

Det kan også skyldes, at du træner ved siden af en anden, der også bærer pulsbælte. Det problemer møder jeg ind imellem (faktisk skulle mit bælte være immun over for den slags, men kodningen er åbenbart ikke skudsikker).

Dette problem har jeg hele tiden været opmærksom på, så tvivler på, at det er her fejlkilden skal findes.

Ellers må du næste gang holde lidt øje med, hvordan din puls udvikler sig hen over træningen - om den laver nogle underlige hop fx.

Almindeligvis begynder jeg med at køre 5 minutter før timen starter, hvorfor jeg ved timens begyndelse allerede har en puls omkring 140-160 pulsslag. De første par minutter af opvarmningen stiger den stille og roligt, indtil jeg ligger omkring de 182-185 pulsslag, hvor jeg så ligger resten af time.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan synes du SELV at du har det, når du træner?

Jeg synes det er hårdt, men gør også alt hvad jeg kan for at presse mig selv. Kan godt mærke, at min puls er høj og min vejrtrækning er intensiv - kan næppe siger mere end et par ord. Oplever sjældent egentlig ubehag, men føler mig meget brugt efter timen.

... har du lavet den på cykel, løbebånd eller WattMAX test? - og har du taget din hvilepuls med i beregningen, og eventuelt brugt carvonens formel...?

Maxpulstesten er lavet på cykel med instruktør. Hvilepuls er ikke med i beregningen (kender ikke min hvilepuls). Kan denne udregnes eller er det en nat med pulsur? Kender ikke den pågældende formel.

Men selvom min maxpulstest ikke er korrekt, så ændre det vel ikke på, at en gennemspuls på 185-190 i 50 minutter er højt eller? Procentvis er det selvfølgelig mindre, hvis det viser sig, at min faktiske maxpuls f.eks. er 210, men burde måske opsøge en idrætsklinik, for at være på den sikre side. Men nu prøver jeg lige et andet pulsur en af de nærmeste dage.

Edited by Sandal
Link to comment
Share on other sites

Det kan være en god ide at få tjekket den maxpuls igen. Der kan være mange ting som spiller ind når man får skal have målt sin sande maxpuls.

Den første ting er at man ofte kan være et godt stykke fra de gængse formler for maxpuls. Den mest gængse er at maxpulsen er 220-alder dvs at din er 220-24= 196. Men der er også andre formler som starter lavere og hvor alderen har mindre betydning.

Jeg har selv en maxpuls på ca. 195 og er 38 år. Jeg har et cykkelhold hvor der er en kvinde på ca. 40 år som har en maxpuls på 214, så du kan se at der kan være stor forskel på formlerne og så en reel maxpuls.

Og hvordan måler man så den reelle maxpuls. Ja hvis du har cykler hårdt i mange dage i forvejen så kan du ikke kommer helt derop. Du skal være motiveret og udhvilet og dine depoter skal være på toppen.

Der er også forskel på om du sidder ned på cyklen og står op. Og der er forskel på om dine fødder er klikket fast til pedalerne eller ikke. Vi har cykler hvor styret kan bevæges, som ofte bruges når man står op, det giver også et par slag mere idet armene også er aktiveret.

Ved test af maxpuls bruges ofte metoden som ofte anvendes til konditest. (den kan findes her på siden). Man starter lavt og struer langsomt op for belastningen. Belanstningen kan dog til sidst blive så høj at kadancen falder så meget at det minder om styrketræning (dog ved høj puls) men pulsen følger ikke helt med ved de meget høje belastninger hvis ikke kadancen stadig er rimelig høj.

Hvis du køre med en gennemsnits puls på 190 i 1 time og din maxpuls er 203 så giver det 93-94% i gennemsnit. Men hvis din reelle maxpuls er bare 10 slag højere hvilket ikke er nogen ekstrem puls i din alder, ja så er gennemsnittet faldet til 89%. Og det kan måske være 20 højere, og så er vi på 85%.

Når det sidste er jo bare gætterier og talgymnastik. Men hvis man vil regne procenter så er det eketremt vigtigt at man kender den reelle maxpuls.

At køre 1 time med over 90% det er nok ikke muligt, så er vi i al fald på elite niveau.

Husk dog at din maxpuls ikke siger noget om din form.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det er hårdt, men gør også alt hvad jeg kan for at presse mig selv. Kan godt mærke, at min puls er høj og min vejrtrækning er intensiv - kan næppe siger mere end et par ord. Oplever sjældent egentlig ubehag, men føler mig meget brugt efter timen.

Maxpulstesten er lavet på cykel med instruktør. Hvilepuls er ikke med i beregningen (kender ikke min hvilepuls). Kan denne udregnes eller er det en nat med pulsur? Kender ikke den pågældende formel.

Men selvom min maxpulstest ikke er korrekt, så ændre det vel ikke på, at en gennemspuls på 185-190 i 50 minutter er højt eller? Procentvis er det selvfølgelig mindre, hvis det viser sig, at min faktiske maxpuls f.eks. er 210, men burde måske opsøge en idrætsklinik, for at være på den sikre side. Men nu prøver jeg lige et andet pulsur en af de nærmeste dage.

Hvis du kan sige noget er du ikke over 90% nok nærmer de 80% prøv at se på Borg skalaen her hvis jeg har kørt 5 min i zone vare det et par min før jeg kan sige noget og jeg er meget meget forpustet.

Jeg startet træningen i dag men en puls på 90% - 110% også kom jeg i tanke om en årsag til fejl på pulsure er at det er tid at skifte batteri i pulsbæltet så prøv at skifte det.

Link to comment
Share on other sites

Ens maxpuls er næsten altid højere i løb end på cykel! Årsagen er den oprejste kropsposition ved løb leder til et mindre centralvolumen af ens blod som igen leder til et mindre slagvolumen og dermed en højere puls! En maxpuls på 204 for en veltrænet 24årig er i den høje ende men du kan sagtens have en endnu højere maxpuls end det! Det at din gennemsnitlige puls er på over 90% af din maxpuls indikerer at du alt andet lige presser dig selv hårdt og har en høj anaerob tærskel (over 80%). Formodentlig har du et lidt atypist pulsrespons som gør at din puls er højere end hvad der er normalt ved den slags situationer! (Din slagvolumen stiger formodentlig ikke så meget som normalt når arbejdsintensiteten stiger) Tror ikke at der er nogen fejl på dit pulsur og tror ikke der nogen grund til bekymring. Hvis du er bekymret så prøv at få din læge til at give dig en henvisning til en ekspert der kan undersøge om dit kredsløb fungerer som det skal.

Din vilepuls finder du ved at sætte dig ned om morgenen inden morgenmaden og slappe af i nogle minutter og registrere den laveste pulsværdi du kan holde over et kortere tidsrum. Dette gentages på forskellige dage for at se om det varierer meget og så fremt det er tilfældet kan du bruge en gennemsnitsværdi! Din puls om natten er ikke relevandt i denne sammenhæng!

Hvis dine pulstal er relle og og du ikke har nogen unormal sammenhæng mellem arbejdspuls og intensitet så har du en relativ arbejsintensitet der næsten svarer til hvad en cykelrytter holder i en enkeltstart af kortere varighed (mindre end en time) og hvis du i tillæg har en høj kondition eller potentiale til at få det så skulle du måske prøve kræfter med cykelsport!

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det er hårdt, men gør også alt hvad jeg kan for at presse mig selv. Kan godt mærke, at min puls er høj og min vejrtrækning er intensiv - kan næppe siger mere end et par ord. Oplever sjældent egentlig ubehag, men føler mig meget brugt efter timen.

Maxpulstesten er lavet på cykel med instruktør. Hvilepuls er ikke med i beregningen (kender ikke min hvilepuls). Kan denne udregnes eller er det en nat med pulsur? Kender ikke den pågældende formel.

Men selvom min maxpulstest ikke er korrekt, så ændre det vel ikke på, at en gennemspuls på 185-190 i 50 minutter er højt eller? Procentvis er det selvfølgelig mindre, hvis det viser sig, at min faktiske maxpuls f.eks. er 210, men burde måske opsøge en idrætsklinik, for at være på den sikre side. Men nu prøver jeg lige et andet pulsur en af de nærmeste dage.

Ja du kan i og for sig godt måle din hvilepuls gennem natten, der er dog bare den væsentlige fejlkilde, at de fleste mennesker når de står op, har et mildt forhøjet blodtryk, i forhold til normalværdien, hvilket givet en forhøjet pulsværdi - men du kan sagtens bruge den gennemsnitsværdi, som dit ur registrerer gennem natten.

Som du selv siger, så ændrer intet på at 185 til 190 er en høj pulsværdi at have gennem et træningspas - men jeg kan fortælle dig at jeg har flere kunder der har det på samme måde som dig, og også folk der ligger i den helt anden ende af spektret

Så jeg ville ikke være urolig ...

Link to comment
Share on other sites

Din vilepuls finder du ved at sætte dig ned om morgenen inden morgenmaden og slappe af i nogle minutter og registrere den laveste pulsværdi du kan holde over et kortere tidsrum. Dette gentages på forskellige dage for at se om det varierer meget og så fremt det er tilfældet kan du bruge en gennemsnitsværdi! Din puls om natten er ikke relevandt i denne sammenhæng!

Hvorfor er den puls man har gennem natten, ikke relevant i denne sammenhæng? - den udtrykker da om noget hvordan din helt reelle hvilepuls er, der omkring REM-søvnens indtræf.

Jeg spørger ikke for at lyde arrogant, men hvis der er noget jeg ikke ved i denne sammenhæng, så vil jeg enormt gerne oplyses omkring de faktorer der kan spille ind.

Jeg ville da netop undgå at tage min puls om morgenen, netop pga. tendens til forhøjet blodtryk fra morgenstunden

- hvis man alligevel vælger at tage den om morgenen, så skal der i hvertfald gå noget tid, fra du står op, til man tager pulsuret på

Link to comment
Share on other sites

Jeg lavede tidligere et indlæg om samme issue som trådstarter.

Jeg er kvinde, 24 år og løber med en gennemsnitspuls på 186...gennemsnitligt det, fordi jeg jo strater lavt. Men den er tit omkring de 190-193....jeg har prøvet at måle min maxpuls, og den var 203.

Jeg har trænet i snart halvandet år, og er efterhånden i ganske fin form. Jeg "trækker vejret meget" når jeg løber, men har det fint.

Tror bare at vi er meget forskelligt indrettet, og at nogle har en høj træningspuls. Det er som sagt hvilepulsen, der siger noget om ens kondition.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor er den puls man har gennem natten, ikke relevant i denne sammenhæng? - den udtrykker da om noget hvordan din helt reelle hvilepuls er, der omkring REM-søvnens indtræf.

Jeg spørger ikke for at lyde arrogant, men hvis der er noget jeg ikke ved i denne sammenhæng, så vil jeg enormt gerne oplyses omkring de faktorer der kan spille ind.

Jeg ville da netop undgå at tage min puls om morgenen, netop pga. tendens til forhøjet blodtryk fra morgenstunden

- hvis man alligevel vælger at tage den om morgenen, så skal der i hvertfald gå noget tid, fra du står op, til man tager pulsuret på

Har læst at pulsen i løbet af natten kan dale ned under ens "vilepuls". Så vidt jeg ved er vilepulsen også deffineret som den puls man har når man er vågen men afslappet!

Vilepulsen kan måles på et hvilket som heldst tidspunkt hvor man er vågen blot man ikke har nogen større mængde mad i maven og i øvrigt er afslappet og ikke har foretaget sig noget fysisk forinden!

Anbefaler morgenstunden da det er det tidspunkt på døgnet hvor min egen mave er tom og jeg forøvrigt alligevel er afslappet!

Link to comment
Share on other sites

Jeg lavede tidligere et indlæg om samme issue som trådstarter.

Jeg er kvinde, 24 år og løber med en gennemsnitspuls på 186...gennemsnitligt det, fordi jeg jo strater lavt. Men den er tit omkring de 190-193....jeg har prøvet at måle min maxpuls, og den var 203.

Jeg har trænet i snart halvandet år, og er efterhånden i ganske fin form. Jeg "trækker vejret meget" når jeg løber, men har det fint.

Tror bare at vi er meget forskelligt indrettet, og at nogle har en høj træningspuls. Det er som sagt hvilepulsen, der siger noget om ens kondition.

Jeg ved nu ikke ... siger hvilepulsen så meget om vores kondition? Er den ikke også individuel?

Jeg tror snarere at det netop er træningspulsen som vi har til fælles. Forstået på den måde at en given træningspuls udregnet som procent af maxpuls er ret ens fra person til person. Hvis jeg løber sammen med dig i samme tempo, og min puls er 80% af min max, mens din er 90% - så vil jeg til hver en tid mene at jeg er i bedre form end dig.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ved nu ikke ... siger hvilepulsen så meget om vores kondition? Er den ikke også individuel?

Jeg tror snarere at det netop er træningspulsen som vi har til fælles. Forstået på den måde at en given træningspuls udregnet som procent af maxpuls er ret ens fra person til person. Hvis jeg løber sammen med dig i samme tempo, og min puls er 80% af min max, mens din er 90% - så vil jeg til hver en tid mene at jeg er i bedre form end dig.

Jeg er nu af en anden mening...

Folk er forskellige mht. ens hvilepuls og makspuls + at man kan arbejde ved forskellige procenter af pulsen i x tid...!!

Er det ikke nærmere, hvor hurtigt ens puls er normaliseret igen efter hårdt fysisk arbejde, der er indikation for, i hvor god form man er i...??

\\Vidya

Link to comment
Share on other sites

Jeg er nu af en anden mening...

Folk er forskellige mht. ens hvilepuls og makspuls + at man kan arbejde ved forskellige procenter af pulsen i x tid...!!

Er det ikke nærmere, hvor hurtigt ens puls er normaliseret igen efter hårdt fysisk arbejde, der er indikation for, i hvor god form man er i...??

\\Vidya

Formodentlig er dette udsagn temmelig korrekt! Vilepuls og makspuls varierer mellem individer i samme kondition. Hastigheden på pulsnedgangen efter et hårdt arbejde siger noget om stres niveauet og om det anaerobe energibidrag i forhold til den aerobe kapacitet. Det skal dog nævnes at der blandt veltrænede mennesker er en variation i deres anaerobe energipotentiale og det kan såklart inflyde på pulsnormaliseringen efter endt arbejde!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
En gennemsnits puls skal vel udregnes med forskellen mellem maks puls og hvilepuls og ikke maks puls og 0. Hvis vi går udfra at Sandal har en hvilepuls på 60 ligger gennemsnitspulsen på ca. 80%.

I må meget gerne rette mig hvis jeg tager fejl.

Jesch det er altid pulsreserven man går udfra som du siger forskellen imellem hvile og maxpuls

Link to comment
Share on other sites

Hvis vi går udfra at Sandal har en hvilepuls på 60 ligger gennemsnitspulsen på ca. 80%.

Jeg har nu målt min hvilepuls til ca. 52-53 pulsslag. Jeg har foretaget målingen mens jeg læste til eksamen, over en time, hvor pulsen svingede fra 49 til 55 pulsslag.

Har endvidere taget en watt-max test. Resultatet blev desværre kun 275 watt i 80 sekunder, hvilket givet en iltoptagelse på 3.24 l/min og et kondital på 48.4 ml/kg/min.

Men er nok kommet til den konklusion, at min maxpuls nok er højere end 203 pulsslag, men har dog ikke taget mig samme til at presse den højere endnu.

Edited by Sandal
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share