Billig tun (store mængder)


fraende
 Share

Recommended Posts

Hej..

Da der ryger godt og vel en dåse tun om dagen til frokost, leder jeg efter et sted at købe en stor omgang, så jeg er fri for at slæbe det hjem hele tiden.

Jeg tænker en kasse med fx 100dåser eller noget, til 2-300kr (eller deromkring)...

Er ikke 100 på om det er imod retningslinierne at spørger på denne måde - men i så fald, må i rette mig :)

(kender godt til problematikken med tungmetaller, men hold den gerne ude af tråden)...

Link to comment
Share on other sites

Jeg håber, at du er klar over hvor højt indholdet af tungmetaller er i fisk som tun og makrel. Du bør genoverveje din plan, der.

og hvad betyder det så i 'the long run'?

- jeg kværner selv en hel dåse tun til forkost, og nogle gange en dåse makrel også når jeg kommer hjem, jeg er dybest talt den store fiskespiser... :blush:

Link to comment
Share on other sites

og hvad betyder det så i 'the long run'?

- jeg kværner selv en hel dåse tun til forkost, og nogle gange en dåse makrel også når jeg kommer hjem, jeg er dybest talt den store fiskespiser... :blush:

Tungmetaller kan have noget effekt på det psykiske. Jeg ved ikke helt hvordan, men det er noget i den retning. En dåse tung om dagen er måske ikke værst, men alt derover, så begynder det at blive problematisk.

Link to comment
Share on other sites

Tungmetaller kan have noget effekt på det psykiske. Jeg ved ikke helt hvordan, men det er noget i den retning. En dåse tung om dagen er måske ikke værst, men alt derover, så begynder det at blive problematisk.

lyder sgu ikke godt...

men har i så andre alternativer til når men cutter udover: kylling, kylling, tun, kylling, kylling og lidt mere kylling?

- napper dog et æg om dagen også

Link to comment
Share on other sites

og hvad betyder det så i 'the long run'?

- jeg kværner selv en hel dåse tun til forkost, og nogle gange en dåse makrel også når jeg kommer hjem, jeg er dybest talt den store fiskespiser... :blush:

Jeg gjorde det samme da jeg var i militæret da det jo er så nemt at opbevare.

Jeg fandt en artikel om det. De skriver dog, at voksne ikke bør være urolige for grænseværdierne af tungmetaller i tun, men at der er enkelte dåsetun der ligger udenfor grænsen. Det store forbrug frarådes børn og gravide. Men da det frarådes er der vel en smule om sagen, og som der bliver sagt i tråden så er det vigtigt at variere sin kost.

Artiklen er Et tryk herfra.

Link to comment
Share on other sites

"Mercury poisening" eller tung metals forgifting sætter sig på nervebanerne og kan derfor give et utal af ubehaglige bivirkninger.

Det vil altså sige ens psyke som der bliver nævnt godt kan blive påvirket da hjernen består af neuroner.

Sclerose er en sygdom der sætter sig på nervebanerne..

Link to comment
Share on other sites

"...

Methylkviksølv er den farligste tungmetalforurening af fisk.

Methylkviksølv dannes fra andre kviksølvforbindelser og opkoncentreres i naturens fødekæder. Rovfisk som tun og haj er derfor mest udsatte.

Dåsetun fremstilles dog normalt af mindre tunfisk og indholdet her er typisk lavere end i f.eks. tunbøffer.

...

I tunkød ved man, at methylkviksølv er bundet til proteinerne og derfor bliver i kødet.

Da der ikke er fundet systematisk forskel på det totale indhold af kviksølv i tun i vand og tun i olie, kan man derfor ikke sikre sig mod indtagelse af kviksølv ved at foretrække tun i olie og kassere olien.

Professor Leif Skibsted, Det Biovidenskabelige Fakultet ved Københavns Universitet

(Publiceret på foodoflife.dk og i Samvirke)"

Så det med tunsteaken ? :blink:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Kan vi få denne tråd tilbage til topic? :)

Jeg er også stor tunspiser. Mest fordi jeg rigtig godt kan li' tun. Så jeg er da også interesseret, hvis der er nogen, der kan anbefale et sted til større/billigere indkøb.

Metro er nævnt - er der andre? Måske netbutikker?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
lyder sgu ikke godt...

men har i så andre alternativer til når men cutter udover: kylling, kylling, tun, kylling, kylling og lidt mere kylling?

- napper dog et æg om dagen også

Fromage Frais er din ven! Karoline's er lidt tyndere end den franske som Dansk Supermarked også forhandler.

Karoline's er god at spise sammen med all-bran, mens jeg ynder at blande en smule vand samt sødestof (SØD) i den franske.

Det smager faktisk supergodt!

40+ gram protein per halve liter til mellem 9 og 13 kroner.

Link to comment
Share on other sites

Hej..

Da der ryger godt og vel en dåse tun om dagen til frokost, leder jeg efter et sted at købe en stor omgang, så jeg er fri for at slæbe det hjem hele tiden.

Jeg tænker en kasse med fx 100dåser eller noget, til 2-300kr (eller deromkring)...

Er ikke 100 på om det er imod retningslinierne at spørger på denne måde - men i så fald, må i rette mig :)

(kender godt til problematikken med tungmetaller, men hold den gerne ude af tråden)...

Gransk din omgangskreds og deres omgangskreds: Hvem kender jeg, der kender en, der er chef i et supermarked. Han kan hjælpe dig med at skaffe til indkøbspris, hvis han er lidt flink.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share