Intensitet i spinning


sheriffen
 Share

Recommended Posts

Har igennem mange år været mere eller mindre ivrig motionsløber, men har indenfor det sidste år, bl.a. pga. knæproblemer kastet mig over cykling og i den forbindelse spinning her i vintermånederne.

Derfor er jeg interesseret i at vide, hvor høj en intensitet I normalt gennemfører en spinning time på, dvs. den gennemsnitlige procent af makspuls.

Personligt ligger jeg lige omkring 80% af Hr max på 50 min. spinning, det er inklusive opvarmning, og har peaket på 83% en enkelt gang. Jeg synes egentlig det er forholdsvis høj intensitet, specielt taget i betragtning af at de første 10 min går med opvarmning, og at jeg som regel først efter ca. 15 min når pulsværdier over 70%.

Men hvad siger I, hvor højt kan man som god motionist forvente at ligge på en normal spinningtime?

Jeg har testet min max puls mange gange i forbindelse med løb, og det er denne jeg tager udgangspunkt i (193 slag/min), har til spinning dog ikke nået højere værdier end 187 slag/min.

Jeg er en ung mand på 27 år og i forholdsvis god kondition, kondital mellem 65-70.

VH

Sheriffen

Link to comment
Share on other sites

Jeg har testet min max puls mange gange i forbindelse med løb, og det er denne jeg tager udgangspunkt i (193 slag/min), har til spinning dog ikke nået højere værdier end 187 slag/min.

Normalt har man ikke så høj en max ved cykling som ved løb, så derfor kan det jo være en god ide at tage sin max puls i forbindelse med en spinningtime, har selv overvejet det men aldrig fået taget mig sammen til det.

Link to comment
Share on other sites

Tak for svar. 200 timer er en hel del på så forholdsvis kort tid, men har godt set at du Mollerup ynder at køre flere timer i træk...

Er selv begyndt at køre en dobbelt time en gang om ugen, og yderligere 3 enkelt timer, så ialt 5 timers spinning/uge. Da jeg ikke rigtig "kan lade være" med at give mig 100% når jeg nu er der, betyder det også, at jeg altså får 4 højintense kredsløbstræningspas om ugen. Ved ik helt om det bliver for meget, denne træningsmængde har stået på de sidste 3-4 uger. Har indtil videre kunnet restituere fra det, men måske bliver det for meget over en længere periode?

Dog synes jeg slet ikke spinning tager så hårdt på kroppen som fx løb. Der har det aldrig været muligt for mig at træne 4 gange om ugen, hvor man i perioder af træningen er oppe og ligge på mellem 90-95% af Hrmax. Føler spinning langt mere skånsomt for muskler og led, og eneste "problem" hidtil er lidt tunge ben engang imellem.

Andre der har samme eller andre erfaringer?

Tror I det er hensigtsmæssigt med med så stor belastning på hjerte/kredsløb så ofte, eller forsøger I at køre nogle mere "stille" timer engang imellem?

Hvordan vil det være mest oplagt at konstruere en max test på spinning cykel (tid, belastning osv.)?

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror du har ret i spinning ikke er så hård ved kroppen, en jeg kender har løbeknæ og det går galt hvis han løbet få km, men har kan uden problemer køre mange timers spinning.

Jeg har ikke selv løbet så jeg ved ikke hvor hårdt det er i forhold til spinning.

Jeg tror ikke det er noget problem at spinni 4 gange om ugen, jeg køre 7 gange om ugen uden store problemer nogle gange har jeg tunge ben, men det er ikke galt, jeg kan mærke det i mine ben lige nu men jeg har også kørt 16 timer på 6 dage time nummer 2 i dag lå jeg på 62% puls så nogle dage køre jeg med lav puls, men det er kun pga. jeg ikke kan få pulsen op, hvis du kan køre med høj puls hver gang uden problemer syntes jeg du skal gøre det, hvor tit kommer du op på 90 - 95%?

Max test er det ikke bare at øge belastningen hvert min. indtil du ikke kan mere, du kan evt køre en hård time uden at sidde ned det plejer at få min puls godt op, nogle timer køre jeg den sidste del sådan jeg øger belastningen hvert ½ min. den skal være meget tung fra start så kommer pulsen også godt op, jeg har også kørt dobbelt tempo i 7 min det kan også virke, jeg har aldrig været over 182 i puls.

Link to comment
Share on other sites

Tror jeg føler mig lidt frem, og evt. forsøger at kører et pas om ugen som mere moderat aerob træning. Har trods alt også 3 gange fullbody styrketræning, som jeg skal nå at restituerer fra.

Jeg har i snit ca. 5-6 min i zone 90-95% af Hrmax pr. time og ca. 20-25 min i zone 80-90% af Hrmax.

Jeg vil tro, at man indenfor test skal forsøge at ramme maks puls indenfor en 10-15 min (ligesom i løB), da der ellers vil være andre faktorer som træthedsstoffer, hvis man laver testen over længere tid, men måske gør andre forhold sig gældende i spinning...?

Min egen peak Hr opnåede jeg godt nok i det sidste interval på en 50 minutters time, hvor jeg fik presset pulsen op på 187slag/min.

Link to comment
Share on other sites

Pt. er min puls lidt mærkelig, men normalt vil jeg sige at min puls ligger på 82-84% i gns.snit. Der tager jeg så ikke opvarmningen med.

Hvis man kører flere timer i streg eller mange dage uden restitution (10-12 stykker), så vil jeg forvente en lavere gennemsnitspuls, omkr. 75%.

Jeg har kørt i knap 2 år og anser bestemt mig selv som en god motionist :cool:

Edited by Candygirl
Link to comment
Share on other sites

Dog synes jeg slet ikke spinning tager så hårdt på kroppen som fx løb. Der har det aldrig været muligt for mig at træne 4 gange om ugen, hvor man i perioder af træningen er oppe og ligge på mellem 90-95% af Hrmax. Føler spinning langt mere skånsomt for muskler og led, og eneste "problem" hidtil er lidt tunge ben engang imellem.

Andre der har samme eller andre erfaringer?

Tror I det er hensigtsmæssigt med med så stor belastning på hjerte/kredsløb så ofte, eller forsøger I at køre nogle mere "stille" timer engang imellem?

Hvordan vil det være mest oplagt at konstruere en max test på spinning cykel (tid, belastning osv.)?

Har aldrig løbet meget, men ja spinning er langt mere skånsomt og skadsrisikoen er mindre ved spinning end ved løb, hvor kroppen belastes meget mere og hvor det er vigtigt (vigtigere...) at vænne kroppen gradvist til det.

Mht høj intensitet ofte - så forsøger jeg nogen gange at gøre mere stille timer. Det er bare ret sjældent at det lykkedes.

Min oplevelse er, at kroppen helt automatisk sætter en grænse, nogen dage kan pulsen bare ikke komme op eller benene er tunge. Det må man (prøve) at acceptere.

Jeg har været til en max-test event. Der var timen bygget op med ca. 5 opvarmninge og så gradvis øgning af først tempo (til mellemtakt) og dernæst belastning. Ca. 25 min inden i timen blev pedalerne trykket i bund.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener man burde som seriøst trænende forsøg minimum 15 min 2 gang per uge at ramme puls værdier over 90% for at sikre at man stimulere ens Vo2max. Ellers bliver det for meget tærskel træning. Det betyder selvfølgelig at den gennemsnitlig puls bliver nødtil at falde en smule. Forsøg at ramme de høje puls værdier i starten af timen. Bare et lille råd. Hvis man supplere med andet vo2max træning er det selvfølgelig lige fedt..

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener man burde som seriøst trænende forsøg minimum 15 min 2 gang per uge at ramme puls værdier over 90% for at sikre at man stimulere ens Vo2max. Ellers bliver det for meget tærskel træning. Det betyder selvfølgelig at den gennemsnitlig puls bliver nødtil at falde en smule. Forsøg at ramme de høje puls værdier i starten af timen. Bare et lille råd. Hvis man supplere med andet vo2max træning er det selvfølgelig lige fedt..

Hvorfor i starten af timen?

De fleste timer er bygget sådan at man skal ramme max sidst i timen?

Link to comment
Share on other sites

Jeg præciser lige....

I starten af timen når kroppen er rimelig gennemvarm... men før der er nogen præstations begræsning fra cardiak-drift, kraft udviklings potential, glykogen reserver eller andre faktor der begrænser ens aerob effekt...15 min er bare et tal...det er selvfølgelig afhængig af træningsstatus... det samme er 2 gang per uge...

Link to comment
Share on other sites

Når jeg kører spinning arbejder jeg med meget højt intensitet. Min puls ligger derfor ved en alm. spinning time på 60 - 80min. inkl. opvarmning og udstrækning ret højt:

Avg. 83 - 86%

Max: 94 - 96%

Kcal: 1000 - 1400

Dette er ikke fordi min hvilvepuls er høj eller dårlig form (kondital på ca. 60) men fordi spinning får mig til at presse mig selv hårdt - hver gang....

Jeg har aldrig prøvet at lave målingen uden opvarmning og udstrækning - men i såfald vil det vise et noget højere average.

Har prøvet at presse pulsen på både crosstrainer, løbebånd og roergometer - men kan ikke holde samme intensitet som ved spinning - måske fordi man så træner alene... Så puls/ konditionstræning vil jeg foretrække på en spinningcykel.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share