1-2 kg. ekstra vand og blod i kroppen...


No Enigma
 Share

Recommended Posts

Jeg er klar over, at man i forbindelse med træning successivt binder mere væske i kroppen og blodvolumen stiger.

Men er der nogen der ved hvor hurtigt det kommer?

..og hvor hurtigt det forsvinder igen, såfremt man holder en træningspause?

:eh:

Jamen, så måtte jeg jo selv i gang med research og fandt ad mange omveje flg. udmærkede art. som jo er herinde fra, http://www.motion-online.dk/sundhed_og_vae...on_og_vaegttab/ - med nedenstående citerede uddrag, i fald andre skulle være nysgerrige på et svar :smile: :

Blodvolumen stiger

Hvis man er utrænet og begynder at motionere seriøst, er det ikke unormalt at blodvolumen øges med mellem 5 og 12 %. Som tommelfingerregel kan man anslå sin blodmængde ved at gange sin kropsvægt med 0,8. Denne tommelfingerregel vil dog overvurdere blodmængden noget hvis en stor del af kropsmassen er fedt. Ikke desto mindre kan man altså regne ud at hos store personer kan øgningen i blodmængde stige med i nærheden et kg. Denne øgning kommer indenfor de første par uger når man begynder at motionere - og forsvinder ligeså hurtigt igen når man holder op.

Muskelsukkerdepoterne stiger

Kroppens sukkerdepoter – glykogendepoterne – findes primært i musklerne og i leveren. Det specielle ved glykogendepoterne er, at for hvert gram glykogen (sukker) der lagres, bindes der også 2,7 gram vand. Det vil sige, at en forøgelse i sukkerdepoterne på f.eks. 300 gram medfører en samlet vægtforøgelse på over et kg. Øgningen af disse depoter sker også hurtigt - og forsvinder hurtigt igen - begge dele indenfor et par uger.

(...)

Ikke alle oplever denne vægtøgning

Det skal understreges at disse tilpasninger er meget individuelle. Hvis man er i stort energiunderskud - dvs. på en kontrolleret diæt - er det også ret begrænset hvor meget sukkerdepoter og muskelmasse vil øges som følge af motionen. Hvis man fortsætter med at motionere, vil tilpasningerne dog komme når man igen kommer op på et normalt energiindtag.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tvivler på nogen kan give dig et svar, det er der alt for mange ubekendte til!

Jeg tror, du har ret i at svarene må findes individuelt...

Når vi taler personer i go' fysisk form (og det er det jeg gør :wink:), der træner min. 3 gange ugentlig, så stemmer undersøgelsen i nedenstående uddrag (http://www.fitnews.dk/default.asp?Action=Details&Item=119), i overvejende grad overens med oplysningerne i den tidl. art.

Hjertet er også en muskel der skal trænes

Hjertet er som andre muskler, der bliver større og stærkere, når de trænes. Men hjertet bliver også svagere og mindre, hvis det ikke trænes. Dette er eksempelvis illustreret i en undersøgelse, hvor forsøgspersoner, som havde været inde i et konstant træningsforløb, blev lagt i seng i 21 dage og målt for maksimal iltoptagelse før og efter. Det viste sig, at sengelejet medførte en nedgang i den maksimale iltoptagelse med 27%, hvilket også svarede til nedgangen i hjertets maksimale pumpekapacitet. Reduktionen af hjertets pumpekapacitet skyldtes delvis, at hjertets volumen og kontraktilitet var blevet mindre, men også at kroppens totale blodvolumen blev reduceret. Senere undersøgelser har faktisk vist, at den nedgang, man ser i den kredsløbsmæssige kapacitet efter et par ugers detræning, skyldes en reduktion af blodvolumen.

Bedst form giver hurtigst nedgang ved detræning

De forsøgspersoner, der var i bedst form før sengelejet på 21 dage, oplevede også det største fald i den maksimale iltoptagelse. Og samtidig var de også længst tid om at nå tilbage til udgangsniveauet, efter at forsøgspersonerne genoptog træningen. Forsøgspersonerne i dårligst form var kun ca. 10 dage om at nå niveauet før sengelejet, mens dem i bedst form var ca. 40 dage om at nå udgangsniveauet. Resultaterne viser, at den kredsløbsmæssige kapacitet og dermed udholdenheden i længerevarende discipliner hurtigt falder, hvis der ikke trænes.

(...)

Muskeludholdenhed:

I kortere arbejdsperioder på 1-2 min påvirkes muskeludholdenheden ikke i 2-4 uger og med meget lidt træning kan perioden forlænges væsentlig. Manglende koordination kan dog forringe præstationen. Muskeludholdenheden ved længere tids arbejde på over 8 min forringes hurtigt efter 1-2 uger, og det kræver næsten lige så meget træning at vedligeholde niveauet som at opnå det.

I forhold til blodmægden, så må der være en fejl i artiklen! mon ikke der skal stå 0,08 istedet for 0,8?

Ja, det må givetvis være en fejl - godt der er nogen der er vågne!

:smile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share