Frivægte VS Maskiner


Frederik
 Share

Recommended Posts

Hej

Jeg er i gang med at træne 3-4 gange om ugen. Dette har jeg gjort godt og vel 8 måneder. Jeg kører et splitprogram og er egentlig meget tilfreds med det. Dog har jeg ind til videre kun brugt maskiner, da jeg ikke har så god teknik. Desuden har jeg nogle meget knirkende led, hver eneste gang jeg bruger frivægte. Det hænder også, at mine led klikker ved bestemte øvelser på maskiner, især skråpres (bryst - skulderled). Jeg afhjælper dette bedst ved at bruge maskiner, men hvor meget snyder jeg mig selv for? Det faktum at man skal balancere vægten mens man løfter, giver det så meget mere? Kan jeg stadig opnå gode resultater ved brug af maskiner, eller er det på tide, at jeg kommer over på frivægte?

Er der desuden nogle gode råd til, hvordan jeg kan varme mine led op før træning, så de ikke klikker og knager. Det er især skulderleddet og hofteleddet den er gal med.

Tak på forhånd

Link to comment
Share on other sites

Taget i betragtning af at der er mere naturlig bevægelse i frivægte, så burde knæk i leddende være mere "synlige" med maskiner.

Maskiner - især dem med vindinger - kan du tit og ofte hive en del kilo fra det antal du rent faktisk _tror_ du løfter.

Så ender du på en bænk en dag, vil du opdage at de 100 kilo er blevet en snært tungere.

Som Søren skriver, så snyder du dig selv for teknik og til dels balance/koordination,

og så lige det faktum at maskiner tit er begrænset af deres maks. belastning.

Link to comment
Share on other sites

Maskiner kan med tiden give store muskler, det vil formentlig gå langsommere end med frievægte, MEN hvad maskiner ikke giver dig er funktionelstyrke. Du vil ikke blive vandt til at udnytte din styrke fuldt ud eller komme til at kende din krop på samme måde. Hvis du har et ønske om at have en generel stærk fysik så bør du helt klart gå over til frievægte og hvis du ønsker at bruge din styrke på noget specifikt vil du kunne lave et frivægtsprogram der er rettet mod dette mål.

Edited by Ramius
Link to comment
Share on other sites

Hej

Jeg er i gang med at træne 3-4 gange om ugen. Dette har jeg gjort godt og vel 8 måneder. Jeg kører et splitprogram og er egentlig meget tilfreds med det. Dog har jeg ind til videre kun brugt maskiner, da jeg ikke har så god teknik. Desuden har jeg nogle meget knirkende led, hver eneste gang jeg bruger frivægte. Det hænder også, at mine led klikker ved bestemte øvelser på maskiner, især skråpres (bryst - skulderled). Jeg afhjælper dette bedst ved at bruge maskiner, men hvor meget snyder jeg mig selv for? Det faktum at man skal balancere vægten mens man løfter, giver det så meget mere? Kan jeg stadig opnå gode resultater ved brug af maskiner, eller er det på tide, at jeg kommer over på frivægte?

Er der desuden nogle gode råd til, hvordan jeg kan varme mine led op før træning, så de ikke klikker og knager. Det er især skulderleddet og hofteleddet den er gal med.

Tak på forhånd

Føler du ubehag eller bliver du pinligt berørt over dine knæklyde fra led? Jeg oplever samme med venstre knæ - når jeg ikke har varmet op - men aftager knækkene ikke efterhånden som du bliver varmet igennem af træningen?

Link to comment
Share on other sites

oki doki, vi laver en..

23 år

69 kg

8% fedtprocent

Knæklydende gør mig ikke pinlig berørt overhovedet, dog er de ikke så rare. Det lyder som om, at I mener jeg skal skifte til frivægte. Jeg har prøvet at skifte, og jeg var helt klar over, at jeg måtte gå noget ned i vægt, for ikke at sige meget! Men det har jeg nu intet problem med. Jeg vil forsøge, at bruge frivægte fra nu af, medmindre der er andre, der har gode råd... jeg fik vist svaret på alt?

Frederik

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share