Hjemmetræning


Twice-as-nice
 Share

Recommended Posts

Hej. Er en dreng på 14 snart 15, der netop har besluttet sig for at starte med noget seriøst styrketræning. Men mit spørgsmål er :

Ville det være for dumt/farligt at lave hjemmetræning? Jeg har kigget en del på en vægtstang samt bænk og havde forestillet mig at lave noget dødløft og bænkpres etc. Men har som sagt ikke den store erfaring, så er bange for at lave noget forkert. Vil nødig stå som 25-årig med ødelagt ryg.

Jeg burde starte i fitness, ja. Men tiden og pengene passer ikke så godt til der. Måske man kunne starte i fitness bare en måned, for at få noget vejledning. Hvad siger I?

Håber I kan give mig noget vejledning.

Tak.:)

Link to comment
Share on other sites

Jeg er bare af den umiddelbare opfattelse, at kropvægtsøvelser ikke giver det store. Måske er jeg galt på den?

Men hvis jeg nu får lagt et træningsprogram, kan jeg vel ikke komme uden om at købe lidt udstyr der, kan jeg vel?

Ja, og jo.

Kig nu for pokker på de søgeord, jeg foreslog.

beastskills

Hr. K

Link to comment
Share on other sites

Der er en del problemer ved tanken om homegym, specielt når du er 14 år gammel. Hvis dine forældre ejer et gods og giver dig rigeligt med plads som du kan stille tingene på så skal de også lige give dig 10.000kr i lommepenge om mdr. til at købe udstyr og endelig skal du sætte dig ind i udførelsen af øvelserne hvilket bør ske med lidt vejledning.

Hvis jeg var i dit sted tror jeg ville starte i et fitness center eller kropsvægt øvelser og så se om det er noget jeg syntes er sjovt nok til at det er værd at kaste penge efter et hjemmegym i første omgang. Hvis jeg så syntes om det ville jeg ligge et budget(finde ud af hvad tingene koster som jeg har brug for) og så snakke med mine forældre om det.

Link to comment
Share on other sites

Okay, I har nok ret hvad angår det meste, men min tanke var at købe en bænk og en vægtstang. Har kigget lidt på dba. og har kunnet finde en bænk, vægtstang samt 50 kilo for omrking de 500 kroner. Min tanke var så at kombinere noget kropsvægtstræning med noget bænkpres, squat eller dødløft. Har hørt at det er de tunge ting som disse der virkeligt giver et solidt fundament.

Men mener I at ting som bænkpres og dødløft er for farlige at kaste sig ud i, hvis man bruger hovedet en smule?

Link to comment
Share on other sites

Okay, I har nok ret hvad angår det meste, men min tanke var at købe en bænk og en vægtstang. Har kigget lidt på dba. og har kunnet finde en bænk, vægtstang samt 50 kilo for omrking de 500 kroner. Min tanke var så at kombinere noget kropsvægtstræning med noget bænkpres, squat eller dødløft. Har hørt at det er de tunge ting som disse der virkeligt giver et solidt fundament.

Men mener I at ting som bænkpres og dødløft er for farlige at kaste sig ud i, hvis man bruger hovedet en smule?

Bare husk at starte med så lav vægt at du kan udføre løftene med den rigtige teknik.

Det gælder sådan set samtlige frivægtsøvelser.

Hvis du virkelig vil have en bænk, så syntes jeg du skal spare sammen og få købt en ordentlig bænk.

Finnlo har lavet et rigtig fedt sæt (som mange af os herinde har), som nogle steder kan købes med 110 kg vægt+stang til 4000-4500.

500 kr. er selvfølgelig ok for en begynderbænk med 50 kilo (dem kan du bruge senere), men lad nu være med at kaste dig ud i tung træning på den,

når tiden kommer til det engang.

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg arrangerede det derhjemme ville jeg sikre mig jeg havde et sted at stille et camera så jeg kunne optage mine løft og få vejledning herfra forumet eller andre steder om hvordan jeg kan forbedre min teknik. Hvis du så bare ligger ud tilpas let og uden at lave nogen vilde forsøg så burde det nok gå.

Men husk at lytte til din krop! Hvis den er mere end almindelig øm, så spring en træning over.

Link to comment
Share on other sites

Tak for alle rådene, gutter :bigsmile: Min konklusion lyder følgende:

Få lavet et seriøst program med kropsvægt samt noget bænkpres og dødløft. Evt. squat?

Og så det med kameraet ville nok heller ikke være dumt. Vil jeg tage til kraftig overvejelse:)

Men som sagt er jeg ret ''noob'' på området styrketræning. Et fullbody program med kropsvægtsøvelser består af forskellige armbøjninger eller push-ups eller whatever I kalder dem, pistols, pull.ups og nogle maverulninger samt noget til ryggen, eller er jeg galt på den? Ret mig endeligt , hvis der er noget der er helt galt eller jeg har misforstået.

Undskyld mig, hvis dette findes et andet sted:)

Link to comment
Share on other sites

Hey.

Vil anbefale at du kigger på fx bodyweightculture.com (som har en 20 lvl plan for kropsvægtsøvelser) og rosstraining.com for inspiration. Har ikke prøvet 20 lvl planen, men den skulle give 20 "levels" op til bestemte øvelser.

Oparbejd styrke i de forskellige "kategorier" mod:

Pistols / plyo pistols (som almindelig pistol, men med hop sidelæns op på en kasse)

Ab rollout (Køb et, ellers kan nogle håndvægte bruges)

Handstand pushups / 1-arm pushups (Til handstand pushup kan du fx få hjælp af en til nå handstand og vænne dig til det her)

Pullup/chinup

Læs og lær en masse, og du kan nå dine mål.

Link to comment
Share on other sites

Hey, har kigget lidt på de links du viste mig, men jeg synes ikke, at man som sådan blev henvist til et specifikt træningsprogram. Det 20 levels noget virkede meget spændende, men har bare intet udstyr, hvilket det vist krævede. Kunne man forestille sig, hvis I kunne hjælpe mig med at sammensætte et program. Eller bare det grundlæggende. Hvis vi nu sagde, at jeg har en vægtstang+bænk og en håndvægt til rådighed. Og så min kropsvægts selvfølgelig :)

Link to comment
Share on other sites

husk nu at vægttræning er andet end bænkpres...

patterne er ikke den eneste muskel på kroppen.

og tro mig, et bænkpres stativ og et stativ/rack til squat samt 100kg. vægtskiver kan fylde godt op. når man ½ år senere har mistet lysten til at træne hjemme alene, når man finder ud af hvor kedeligt og ensformet det kan være. Det kræver stor lyst, motivation og diciplin.

Link to comment
Share on other sites

Gå eventuelt på biblioteket og lån en bog om styrketræning/bodybuilding for begyndere. Den skal gerne give en god beskrivelse af forskellige øvelser med instruktionstegninger eller billeder. Læs lidt om de generelle begreber og principper inden vægttræning og kom ellers igang!

Link to comment
Share on other sites

Er jeg den eneste der lige umiddelbart kan se noget galt her?? Man opfordrer da ikke en 14 årig knægt til at tage dødløft, da han ikke engang har fået den mindste form for vejledning. Henvend dig i et træningscenter af en slags, fortæl hvad dine planer er og lad en instruktør eller en anden garvet gut, sætte dig ind i tingene og teknikken, evt. mod betaling hvis det er.

Hvis du er opsat på at køre hjemmetræning, så gør det! Men få nogen til at kigge på din teknik inden du starter. Jo, instruktions videoer kan være meget behjælpelige, men du får en del mere ud af det hvis du har en instruktør/garvet BB'er til at vise dig teknikken og forklare hvad man skal passe på osv.

Håber du kan bruge det til noget...

Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig skal der være styr på teknikken først, hvilke der er gjort opmærksom på flere gange.

Men ud over dette, er der intet i vejen for at træne DL fordi man kun er 14 år.

Folk har en eller anden underlig ide om at Dødløft er en fyfy øvelse, fordi den skulle give skader ved det mindste.

Der er lige så stor chance for at få skader i ryggen/nakken ved at curle med forkert teknik og for tung vægt.

Link to comment
Share on other sites

Man kan også sige det på en anden måde... Lad være med spilde en masse gode trænings år på forkert træning. Du kan ikke selv regne den ud!!! Struktur det selv! eller få hjælp af et forum til noget der er effektivt sikkert og langsigtet! Men der er masser af klubber, vægtløfter klub eller styrkeløft klub, som er dygtige og som kan lære dig at træne effektiv og sikkert. I hvilken omegn bor du?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share