Badminton på Eliteplan


xJuliex
 Share

Recommended Posts

Hej.

Jeg er en pige på 20 år som spiller badminton på eliteplan og ønsker at forbedre min fysik.

Det er typisk at jeg i 3. set ikke kan følge med modstanderen og ikke er i stand til at opretholde intensiviteten.

Er der nogen der har nogen forslag til et træningsprogram? Det er hovedsageligt kondition i både over og underkrop som

er vigtig.

Mvh

Julie

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Jeg er en pige på 20 år som spiller badminton på eliteplan og ønsker at forbedre min fysik.

Det er typisk at jeg i 3. set ikke kan følge med modstanderen og ikke er i stand til at opretholde intensiviteten.

Er der nogen der har nogen forslag til et træningsprogram? Det er hovedsageligt kondition i både over og underkrop som

er vigtig.

Mvh

Julie

Hej, jeg mener jeg kan hjælpe dig, jeg spillede selv U-19 E sidste år (Badminton 4 ever :4thumbup: ), og jeg ved lidt om at lave programmer gennem mine både T-kurser, andre spotkurser, og ellers alle de programmer jeg selv har fået.. Hvad er dit efternavn egentlig? Det kunne jo være jeg kender dig? :smile:

Træningshjernen

Link to comment
Share on other sites

Men hvis du er elitespiller så burde du da også have en træner til at hjælpe dig som det er blevet sagt :smile:

Man kan blive overrasker over hvor meget man er overladt til sig selv som elite badmintonspiller.. Mange trænere render rundt og træner nogle af de bedste i landet, uden at vide hverken ind eller ud omkring træning, kost osv..

Træningshjernen

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også selv spillet elite badminton.

Dét at være elitespiller, er et vidt begreb, fordi forskellen på nr. 1 og de nederste er meget stor.

Lige inden jeg stoppede med at spille, blev jeg tilbudt at komme på TeamDK, og der ved jeg, at de har fysiske trænere tilknyttet. Som træningshjernen skriver, så er der mange dygtige badminton trænere, som ikke ved en skid om det rent fysiske.

til topic starter > Eftersom det er udholdenhed du eftersøger, så ville jeg nok i kombination med noget kontinuerlig- og intervalløb, lave noget cirkel træning, hvor du kommer det meste af kroppen igennem.

Link to comment
Share on other sites

Mit bedste råd er nok at tage en snak med din træner om det.... Han/Hun vil højest sandsynligt have bedst styr på hvordan du bør sætte et eksternt træningsprogram sammen...

Badmintonfolk, der ved noget om fysisk træning, vil være undtagelsen, der bekræfter reglen - selv på liganiveau.

Link to comment
Share on other sites

Prøv følgende:

Spil. 30 sek hold 15 sek pause * 30. Høj intensitet! så du føler at du har kvalme og har lyst til at smide dig. Din puls skal være på 90-95 % af maks under spillet. Køb et pulsure, der kan gemme data, så du kan holde øje med din puls. Det er vigtigt at du holder øje med hvor meget du når på de 30 sek. altså hvor mange bolde. det kan også gøres uden bolde hvis det begrænser intensiteten at spille med bolden.

4 uger før en vigtigt kamp ændre du protokollen til: 30 sek spil, 25 sek pause * 10 + 45 sek spil , 3 min pause * 6. Så høj intensitet som muligt.

Prøv med 2 gang per uge.

Spillet kunne være et relevant mønster, f.eks. kort venstre, lang højre, smash mid. Hvis du er ved at indlære et bestemt løbe mønster må det ikke ligne dit interval spil. Tilgengæld er det en rigtigt god ide at træne et mønster der sidder hvor det skal og som du ofte vinder på.

Er du skadet, eller er tæt på at få overbelastnings skader i knæ eller achillesncer vil jeg anbefale noget der ikke er vægtbærene. F.eks. interval træning ved høj intensitet på en romaskine. Cirkel træning er et rigtigt dårligt valg da det ikke flytter din Vo2max. Vil man lave noget der flytter ens anaerobe tærskel (hvilket cirkel træning gør). dvs. hvor gode man er til at tolere stor mængde syre (som ikke er vægtbærende) skal man lave noget der ligner badminton meget mere ind lige traditionel cirkel træning. det kunne f.eks være step up jumps, box jumps kombineret med medicin bold kast

eller slegde hammer

Cirkel programmet kunne se sådan ud:

30 sek sledge hammer (fokus: brug triceps til at strække armen)

45 sek step up jumps

3 min pause

30 sek med ball throws

45 sek box jumps

3 min pause

* 4-8 ( start med 4 gang og byg op til 8) 3 gange per uge.

et sådan program skal køres som en del af en formtopning f.eks. 6 uger før. men igen kunne hvis du ikke kan holde til det andet. Før formtopning burde man træne tung styrketræning for over og underkrop, power træning f.eks. det ovenstående øvelser med lange pauser (3 min) og få reps 3-6. Samt forebyggende træning for rotator cuffen og de muskler der er med til at stabiliser skulderbladet, f.eks seratus anterior. Samtidig supleres med træning på romaskinen.

ved at have lidt større øvelser ind normalt kan man aktiver en større andel muskelmasse og derved blive presset både muskulært og centralt (vo2max, dog ikke optimalt)

hvis du skriver mere om din træning og dig selv er det nemmere at præcisere hvad du skal lave.

Link to comment
Share on other sites

Rendyrket konditionstræning skal du i hvert fald holde dig langt fra...

En gennemsnitslig bold i badminton på topniveau varer vel mellem 6-10 sek., hvilket så tydeligt viser, at konditionstræning er helt håbløst... På dit niveau er duellerne sandsynligvis noget længere, og det kunne faktisk være gavnligt, hvis du fik en makker til at tage tid på duellerne i en eller flere af dine kampe.., så har du lige pludselig noget anvendelig at gå ud fra..

Anyway du bør lave noget duel-træning, der imiterer din kamp situation så vidt muligt..., og det skal selvfølgelig dække hele spektret - eksempelvis gennemsnitslig 16 sek (korteste bold 1 sek - længste 45 sek). Og så en overflod af det! Gå til ekstremerne i træning, så har du overskud i kampen! (RuneB tilgang er lidt mere detaljeret, men det er afgørende, at du tilpasser det dig, fremfor den standardisering han nævner - min mening)

Hvis du eksempelvis har rigtig mange lange bolde, så skal du selvfølgelig træne flere lange intervaller i din træning..

Og så syntes jeg, at du skal still krav til din træner... Hvis du spiller på eliteplan, så får din træner med relativ stor sikkerhed penge for hans arbejde, så kan man også stille krav til ham - også selvom man er en 20 årig andenårs senior ;)

Og relevant styrketræning er ligeledes en god ide...

Ps. hvis du spiller i en større by, hvilket du sandsynligvis gør, så snak med klubben om noget professionelt sparing udefra... Det kan komme til gavn for alle klubbens medlemmer og ikke mindst træner til relativt få penge!

Link to comment
Share on other sites

Enig! Ingen konditionstræning. Mit eksempel er en standardisering, helt enig. Yetti mener du så at spillets varighed skal bestemme de begrænsende faktor...som man så bygger en model efter. Istedet for at finde de begrænsende faktor og så træne optimalt derefter...? Jeg mener er det ikke bedre at ramme hvert system for sig(aerob, anaerobe) og så derefter periodiser træning. Der er jo ret stor forskel på den fysiologisk reaktion ved træning af Vo2max og træning af anaerobe kapacitet.

Link to comment
Share on other sites

Hvaa xJuliex nu må du lidt på banen med dine tanker din træning..

Jeg er 100 % overbevist om at du skal køre RIGTIG meget højintensitet intervaltræning.. Det kan være 2 mod en, men jeg syynes du skal løbetræne, for det er nemmere at styre instesiteten under løb.. Det er det samme som mange andre har sagt herinde, men før jeg skriver et fuldt program til evt. udbygning af kondition, under badmintonforhold, og eksplosivitet, og evt. råd til at få et "afslappet" benarbejde, som ikke koster så mange kræfter, så vil jeg høre om du overhovedet er interesseret i at tage løbeskoene på, eller om vi skal finde på et program som kan laves på bobybike/spinningscykel/motionscykel/landevejscykel??

Du må lige give lyd fra dig XJulieX

MVH. Træningshjernen

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror mange har en tendens til at glemme at mange forskellige boldspil/ketsjerspil er naturligt intervalarbejde og der som følge deraf er mange der træner forkert/ustruktureret i forhold til arbejdskravet.

Mht til badminton er der her en fin lille artikel om arbejdskrav i badminton. Selv om den er videnskabelig er den ret nem at læse. Den giver, synes jeg, et fint overblik over arbejdskravet og det vil på den baggrund ikke kræve det store at lave et træningsprogram dertil.

Artiklen kan findes HER

Link to comment
Share on other sites

Hvaa xJuliex nu må du lidt på banen med dine tanker din træning..

Jeg er 100 % overbevist om at du skal køre RIGTIG meget højintensitet intervaltræning.. Det kan være 2 mod en, men jeg syynes du skal løbetræne, for det er nemmere at styre instesiteten under løb.. Det er det samme som mange andre har sagt herinde, men før jeg skriver et fuldt program til evt. udbygning af kondition, under badmintonforhold, og eksplosivitet, og evt. råd til at få et "afslappet" benarbejde, som ikke koster så mange kræfter, så vil jeg høre om du overhovedet er interesseret i at tage løbeskoene på, eller om vi skal finde på et program som kan laves på bobybike/spinningscykel/motionscykel/landevejscykel??

Du må lige give lyd fra dig XJulieX

MVH. Træningshjernen

Det er det her, jeg kalder reguler konditionstræning - når I/du nu efterspørger det!

Og for lige at slå tingene fast, så er det ikke anbefalelsesværdigt for en badmintonspiller...

Og ja vi mangler nogle input fra trådstarters side..!

Link to comment
Share on other sites

Enig! Ingen konditionstræning. Mit eksempel er en standardisering, helt enig. Yetti mener du så at spillets varighed skal bestemme de begrænsende faktor...som man så bygger en model efter. Istedet for at finde de begrænsende faktor og så træne optimalt derefter...? Jeg mener er det ikke bedre at ramme hvert system for sig(aerob, anaerobe) og så derefter periodiser træning. Der er jo ret stor forskel på den fysiologisk reaktion ved træning af Vo2max og træning af anaerobe kapacitet.

Jeg kan vende den om, hvad er argumentet for at ramme systemerne hver for sig...? Og er det tilfældet under kamp?

Link to comment
Share on other sites

Det er det her, jeg kalder reguler konditionstræning - når I/du nu efterspørger det!

Og for lige at slå tingene fast, så er det ikke anbefalelsesværdigt for en badmintonspiller...

Og ja vi mangler nogle input fra trådstarters side..!

Så intervalløb er "regulær konditionstræning"? Umiddelbart ville jeg da mene, at det udmærket afspejler arbejdsformen i badmintonkampe (selvom løb i sig selv er mindre specifikt end det, du kalder "duel-træning")?

Edited by blanco
Link to comment
Share on other sites

Så intervalløb er "regulær konditionstræning"? Umiddelbart ville jeg da mene, at det udmærket afspejler arbejdsformen i badmintonkampe (selvom løb i sig selv er mindre specifikt end det, du kalder "duel-træning")?

Nu er alt jo relativt, som en klog mand engang har sagt... Intervaltræning i den traditionelle form er primært konditionstræning..., og hvis du læser det indlæg, jeg linker til og min øvrige indlæg, så forstår du sikkert også konteksten..!

Og lad mig bare endnu engang vende den, hvor meget løber en badmintonspiller så i en kamp?

Edited by Yetti
Link to comment
Share on other sites

Nu er alt jo relativt, som en klog mand engang har sagt... Intervaltræning i den traditionelle form er primært konditionstræning..., og hvis du læser det indlæg, jeg linker til og min øvrige indlæg, så forstår du sikkert også konteksten..!

Jeg kan ikke se, at du linker til noget indlæg, hvilket?

Og lad mig bare endnu engang vende den, hvor meget løber en badmintonspiller så i en kamp?

Men konditionen er stadig begrænsende faktor for spilleren her, så den skal vel trænes?

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke se, at du linker til noget indlæg, hvilket?

Det indlæg, jeg qouter, er nok mere præcist... Mit indlæg 13 quoter et andet indlæg!

Men konditionen er stadig begrænsende faktor for spilleren her, så den skal vel trænes?

Er du sikker? I såfald hvorfor?

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan vende den om, hvad er argumentet for at ramme systemerne hver for sig...? Og er det tilfældet under kamp?

Argumentet for at ramme Vo2max træning, anaerobe træning hver for sig er at de reagere forskelligt på træning. Vo2max træning vil man kunne træning i lang tid og stadig opleve en progression, anaerobe træning har en hurtigere stagnerings tid og kræver en større progression i workload for at opleve progression. Tudor bomba skriver det også på en anden måde, man skal start med det der tager længest tid at forberede.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Nu har jeg lige i et stykke tid holdt mig ude af denne debat om optimal træning i forhold til konditionstræning til en badmintonspiller på eliteplan... Jeg bliver nødt til at understrege at det er en badmintonspiller vi snakker om, og derfor er det simple spørgsmål, man skal stille sig i forhold til at træne en op til en badmintonmæssig god kondi, hvilken sport er badminton? Er den en sport med lange dueller over flere minutter? for så skal trådstarter træne på en måde. Er det en sport med mellemlange dueller hvor respiration er den vigtigste kilde til energi? for så skal trådstarter træne lidt anderledes. ELLER ER BADMINTON EN HØJINTENSIV/EKSPLOSIV SPORT MED EKSTREMT KORTE DUELLER OG KLART OVERVEJENDE ENERGIBEHOV I DUELLER DÆKKET AF DE ANAEROBE ENERGIKILDER og mellem duellerne er det igen respirationen som dækker iltgælden og gendanner ATP? :wink:

Gæt engang hvad min mening er! Jeg skriver alt dette, fordi jeg er meget uenig i næsten alt hvad Yetti skriver herinde, og han/hun er desværre meget dominerende i tråden. :nonono:

Definitioner (den sidste definition er lidt for nørder):

Anaerob energikilde: Betyder "energi uden ilt" De energikilder man trækker på under eksplosiv kraftudvikling. F.eks. trækker et hopsmash, bevægelse mod og væk fra hjørnerne på de anaerobe processer.

Aerob energikilde: betyder "med ilt". Under langdistanceløb bruger man ikke eksplosive kræfter, man har masser af tid til at trække vejret, så den energi kroppen bruger kommer fra kilder som bruger ilt til at danne ATP

ATP(adenosin-tri-fosfat): Alle bevægelser man laver, når man taster på computeren, løfter armen, løber en tur, kræver energi, og den energi bliver leveret at nogle energirige forbindelser mellem fosfat og adenosin. Hvis du holder armen strakt i lang tid vil den til sidst falde, fordi du ikke har mere energi. Det som i virkeligheden sker, er at alt ATP bliver brugt, og til sidst kan gendannelsen af ATP ikke følge med armens behov, og du har ikke flere kræfter til at holde din arm oppe.

:tongue: :tongue: :tongue: :tongue: :tongue: :tongue: :tongue: :tongue: :tongue: :tongue: :tongue: :tongue: :tongue: :tongue: :tongue: :tongue:

Når man er elitespiller har man en grundlæggende god kondi. Man er også, kva spillets betingelser på så højt plan, ret eksplosiv, med omkring 45-60 % type 2 a muskelceller (de hurtige/eksplosive muskelceller). Men "problemet" ved badminton er at man skal kunne være eksplosiv over en lang periode. Det er ikke som en sprinter som har 9,63-10,5 sekunder til at fuldføre et løb. Man skal derfor sørge for at lægge "en konditionsbund" af INTERVALTRÆNING (Yetti!! læs).

Disse intervaller skal i sæsonen bestå at korte intervaller over kort tid. Et eks. kunne være 3x 2x1 1x30 30x1 (altså 2min. løb et min. pause, 1 min. løb 30 sek. pause, 30 sek løb 1 min. pause) og derefter kører man runden igennem igen.

Uden for konkurrenceperioden (typisk i sommerferien) vil intervallerne være længere og lyde i stil med 5x1 4x1 3x1

NU TIL DET VIGTIGSTE I DISSE INTERVALLER!! :w00t::crazy::w00t:

For at efterligne betingelserne under en badminton kamp skal der fuld damp på løbet. En fordel vil være at have et pulsur, for faktisk skal ens puls ligge på 95-98 % af maxpuls. Hvis dette indlægges i ens træningsprogram, og man sørger for ordentlig restitution og superrestitution kan jeg GARRANTERE at ens udholdenhed i badmintonkampe vil øges væsentligt..

Hvis man ligger med 70-80 procent skal man næsten heller snuppe en pose chips og glo lidt på fjerneren.. Der skal knald på!! :superman:

Konklusion:

Intervaltræning, både i form af løb, og benarbejde kan kun anbefales i forhold til badmintontræning. I min egen træning (jeg er selv badmintonspiller, og er nr. 20-40 i min årgang) ligger der næsten udelukkende intervaltræning, korte eller lange, eksplosive eller udholdende, altid i intervaltræning. I intervalinddelt træning har man fuld kontrol over om man får sin energi fra anaerobe eller aerobe kilder.

Hvis nogen har spørgsmål må i endelig skrive til mig, jeg er meget overbevist om at dette er den rigtige form for træning i forhold til badminton.

Mvh.

Træningshjernen

(Ps: Jeg ved godt jeg har forenklet mine definitioner meget, jeg kender godt baggrunden bag ATP-dannelse, myosinens nikkebevægelser som får musklen til at kontrahere og resten af den smøre. Yderligere kunne jeg godt have skrevet mere om ana- og aerobe processer, men jeg mener at yderligere fordybning i dette vil fjerne fokus fra mit indlægs pointer om intervaltræning i forhold til badmintonsporten)

Link to comment
Share on other sites

Hej

Nu har jeg lige i et stykke tid holdt mig ude af denne debat om optimal træning i forhold til konditionstræning til en badmintonspiller på eliteplan... Jeg bliver nødt til at understrege at det er en badmintonspiller vi snakker om, og derfor er det simple spørgsmål, man skal stille sig i forhold til at træne en op til en badmintonmæssig god kondi, hvilken sport er badminton? Er den en sport med lange dueller over flere minutter? for så skal trådstarter træne på en måde. Er det en sport med mellemlange dueller hvor respiration er den vigtigste kilde til energi? for så skal trådstarter træne lidt anderledes. ELLER ER BADMINTON EN HØJINTENSIV/EKSPLOSIV SPORT MED EKSTREMT KORTE DUELLER OG KLART OVERVEJENDE ENERGIBEHOV I DUELLER DÆKKET AF DE ANAEROBE ENERGIKILDER og mellem duellerne er det igen respirationen som dækker iltgælden og gendanner ATP? :wink:

Gæt engang hvad min mening er! Jeg skriver alt dette, fordi jeg er meget uenig i næsten alt hvad Yetti skriver herinde, og han/hun er desværre meget dominerende i tråden. :nonono:

Vil du være sød at uddybe, hvor går jeg galt i byen?

Når man er elitespiller har man en grundlæggende god kondi. Man er også, kva spillets betingelser på så højt plan, ret eksplosiv, med omkring 45-60 % type 2 a muskelceller (de hurtige/eksplosive muskelceller). Men "problemet" ved badminton er at man skal kunne være eksplosiv over en lang periode. Det er ikke som en sprinter som har 9,63-10,5 sekunder til at fuldføre et løb. Man skal derfor sørge for at lægge "en konditionsbund" af INTERVALTRÆNING (Yetti!! læs).

Hvorfor? - din argumentation er mildest talt fraværende, så det er meget svært at finde ud af, hvorfor din konklusion udvikles, som det er tilfældet.. Du kender en masse fine fagord, men du argumenterer ikke meget for din konklusion!

Link to comment
Share on other sites

Mange tak for alle de gode respons (:

Beklager den sene tilbagemelding, men har desværre ikke haft det store overskud.

Mit problem er ikke at jeg ikke kan finde ud af at spille badminton, mit spil er udemærket, det er blot det at jeg mister pusten i 3. set

og derfor ikke kan spille op mod en modstander med bedre kondi.

Lige pt. ser mit træningsprogram sådan ud:

Mandag: Intervalløb*, derefter badminton

Tirsdag: Intervalløb, derefter badminton

Onsdag: Styrketræning af arme og overkrop**

Torsdag: Hviledag

Fredag: Intervalløb, derefter badminton, og igen intervalløb

Lørdag: Styrketræning af arme og overkrop

Søndag: Hviledag

*3 min spurt, 5 min lunt.

** Armhævnigner, mavebøjninger m.m.

Link to comment
Share on other sites

Hej, jeg mener jeg kan hjælpe dig, jeg spillede selv U-19 E sidste år (Badminton 4 ever :4thumbup: ), og jeg ved lidt om at lave programmer gennem mine både T-kurser, andre spotkurser, og ellers alle de programmer jeg selv har fået.. Hvad er dit efternavn egentlig? Det kunne jo være jeg kender dig? :smile:

Træningshjernen

Jeg hedder Julie Skjold Hansen, hvis det skulle ringe en klokke?

Spiller ikke selv på U-holdende, men det er målet med den intensive træning :)

Link to comment
Share on other sites

Lige pt. ser mit træningsprogram sådan ud:

Mandag: Intervalløb*, derefter badminton

Tirsdag: Intervalløb, derefter badminton

Onsdag: Styrketræning af arme og overkrop**

Torsdag: Hviledag

Fredag: Intervalløb, derefter badminton, og igen intervalløb

Lørdag: Styrketræning af arme og overkrop

Søndag: Hviledag

*3 min spurt, 5 min lunt.

** Armhævnigner, mavebøjninger m.m.

Hmm...

Hvis du gennemfører dette program, så er du virkelig seriøs, og mange gange tillykke med det.. Det kræver alligevel et eller andet at sætte sig op til disse mange pas.

Men jeg har en lille tanke som går på at jeg undrer mig over hvordan du kan løbe og spille badminton samme dag. Meningen med intervallerne er at du skal brænde dig ud. Det skal tyres igennem! Det SKAL være hårdere end at køre offensiv 2 mod 1 f.eks. Derfor ville jeg i hvert fald ikke selv være i stand til at køre badminton og løb samme dag.

Derudover skal du have i tankerne kroppen kræver lige under 24 timer før at den har superrestitueret. Kender du det udtryk? Det er et utrolig vigtigt begreb som du skal have i overvejelserne for dit træningsprogram. Hvis du ikke kender det, så sig til, så giver jeg dig en artikel som forklarer det.

Men altså man skal bruge mange timer for at restituere efter et hårdt træningspas, Og derfor kan/skal man ikke løbe (ordenligt) og træne badminton bagefter, for nå nedbryder du kroppen mere end du opbygger den.

Gade, Rasmussen og alle de andre træner også sådan at de om morgenen træner fysisk let træning (teknik f.eks.) og om aftenen har de et hårdt træningspas..

Alfa omega for at opbygge sin krop er altså variation af træningen.

Jeg ville forslå dig at du lægger dine løbetræninger på dage hvor du ikke spiller badminton, og din styrke samme dag som badminton. Derudover synes jeg du skal lægge enten en badmintontræning eller læbetræninig mere ind i dit program (Find en veninde/ven og tag ned og træn ekstra i din hal. Det er lige skridtet mere seriøst, og det skal bruges for at komme på u-holdende). Den skal ligge på en af dine hviledage. Du har ikke brug for to dage om ugen at restituere i.

(Alt dette er selvfølgelig min subjektive mening)

Og så må jeg lige høre om du bruger Julie Skjold Hansen når di tilmelder dig til turneringer? Jeg hedder Jeppe Anders Kaagaard Ludvigsen, men bruger kun Jeppe Ludvigsen.. Jeg har bare meget svært ved at finde dig på nettet??

Hvilken aldersgruppe er du i?

Jeg er ikke på nogle af u-holdene, jeg er 1. års senior, og derfor kan jeg kun komme på u-22 holdet, og det er jo nærmest verdensstjerner som spiller der, så der er hård konkurrence :)

Træningshjernen

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share