Badminton på Eliteplan


xJuliex
 Share

Recommended Posts

Nu stoppede diskussionen jo brat, da du (TH) bevist ikke svarer på mine spørgsmål til dit indlæg.

Jeg har dog et essentiel spørgsmål i konteksten - hvad gør jer så sikre på, at du (Julie) er begrænset af hendes kondition?

Hvis det primært er kondition, der mangler, så kan direkte konditionstræning selvsagt på sin plads, men hvordan skelner I mellem kondition og andre begrænsende faktorer?

Konditionstræning indlagt i en spil specifik kontekst vil altid være almindelig konditionstræning overlegen, da man træner perception osv. under træthed. Andre faktorer som haltid mv. kan gøre helt ordinær konditionstræning brugbar.., og her ville jeg nok til en vis grad anvende aktiviteter, der ikke er vægtbærende, så du nedsætter risikoen for overbelastningsskader.

Et andet spørgsmål til trådstarter er, hvorfor du ikke træner styrketræning for benene? Eksplosivitet er vel helt afgørende i din sport?

Iøvrigt er jeg helt enig med TH, at du bør have din konditionstræning og badminton træning på adskilte dage... Forudsat, at du ikke vil træne ben, er det også ok med en kombination af styrketræning og badmintontræning på samme dag. Badminton træning bør ligge først, da du her skal arbejde fin motorisk, hvilket udtrætning ikke forbedre.

Link to comment
Share on other sites

Derudover skal du have i tankerne kroppen kræver lige under 24 timer før at den har superrestitueret. Kender du det udtryk? Det er et utrolig vigtigt begreb som du skal have i overvejelserne for dit træningsprogram. Hvis du ikke kender det, så sig til, så giver jeg dig en artikel som forklarer det.

= BS.

Jeg synes du bør overveje at være en smule mindre kategorisk i dine udsagn, da de ofte er enten kontroversielle eller med stor sandsynlighed forkerte - som fx den del, jeg quoter her.

Derudover ville det også klæde dig at forsøge at svare på de kommentarer, der er rettet til dine tidligere indlæg.

Julie --> Du laver såvidt jeg kan læse ingen træning, der øger din evne til at hoppe højere og lave hurtige retningsskift (alt efter hvordan dit intervalløb er struktureret kan dette til en vis grad træne sidstnævnte), som ellers begge er evner, der er ganske gode for en badmintonspiller. Dette burde du lave om på, hvilket evt. kunne være via tung styrketræning af dine ben (squat, lunges, dødløft osv.).

Edited by blanco
Link to comment
Share on other sites

Her er det svar jeg har skrevet i en PM til Yetti, håber det klæder mig nu:) :

Uden at det er lyv har jeg ikke tjekket mine diskussioner i ret mange dage, og da jeg så dit svar til mig, blev jeg sådan lidt.. Åhh nej, nu skal jeg skrive en kæmpe lang smøre om hvorfor jeg har ret..

Jeg mener stadig du tager fejl når du ikke mener intervalløb er noget man skal bruge til at opbygge sin badmintonmæssige kondi..

Og når du skriver jeg ikke argumenterer for hvorfor man skal bruge intervaller, så ved jeg godt jeg ikke skriver hvordan en badmintonspiller fysiologisk bevæger sig under en kamp, og hvorfor de famøse intervaller er så gode..

Jeg er meget sikker på du tager fejl, når du så skråsikkert siger du kunne have pillet mig ned til jorden.. Jeg er meget meget sikker på at jeg har ret i de ting jeg skrev, og umiddelbart skal nogen af os lige tjekke op på teorien en gang til :smile:

Hmm... Når jeg skriver jeg har taget nogle kurser i DBF-regi så er det jo på ingen måde noget jeg bruger som en validering af det jeg skriver.. Jeg mener det er lidt kæphøjt at kigge på mit indlæg og "han bruger bare mange fine ord, og kan intet".. Hvis du igen tager et næmere kig på min kommentar vil du se at jeg uddyber alle mine "fancy ord" med længere forklaringer, og hvad er der så galt i det? Er det ikke bare at give andre læsere mere viden og hvorfor du skyder på det punkt forstår jeg ikke..

Men helt ærligt.. Mener du intervalarbejde i forhold til badminton er forkert? Skal hun bare ud og løbe i 30 min nogle gange om ugen så hun forbedrer sit kondital?

Jeg er sku i virkeligheden ikke ked af at sige det her :smile: men jeg mener altså at jeg kan pille dine argumenter fra hinanden siden det for mig, er åbenlyst at du argumenterer ud fra et generelt syn på sport og kondition, uden at tænke på bevægemønstrene i den sport vi taler om.. Det er en stor fejl i mine øjne…

Det var ikke min mening at det skulle gå direkte i nakken på dig, og det var ikke for at blive super personlig, og du må undskylde hvis det kom ud sådan. Det mener jeg.

Men stadig vedholder jeg at jeg er meget uenig i det første indlæg du kom med, og delvist også i det næste.. Jeg forstår ikke din pointe i at generel konditionstræning skulle være bedre for hende end f.eks. mit forslag.. Jeg mener at lige meget hvilken sport man udtaler sig om skal man kun tænke i bevægemønstre. Derfor sender man heller ikke sprintere ud på en halvmaraton for at bygge kondien op!

Giver det ikke mening?

Jeppe

Link to comment
Share on other sites

= BS.

Jeg synes du bør overveje at være en smule mindre kategorisk i dine udsagn, da de ofte er enten kontroversielle eller med stor sandsynlighed forkerte - som fx den del, jeg quoter her.

Derudover ville det også klæde dig at forsøge at svare på de kommentarer, der er rettet til dine tidligere indlæg.

Julie --> Du laver såvidt jeg kan læse ingen træning, der øger din evne til at hoppe højere og lave hurtige retningsskift (alt efter hvordan dit intervalløb er struktureret kan dette til en vis grad træne sidstnævnte), som ellers begge er evner, der er ganske gode for en badmintonspiller. Dette burde du lave om på, hvilket evt. kunne være via tung styrketræning af dine ben (squat, lunges, dødløft osv.).

Det citat du har femhævet.. Passer det ikke at det tager 24 timer at superrestituere, og lidt mindre for trænede personer? hvis ikke så sig endelig til, det er bare hvad jeg har læst mig frem til i bla. "Fysisk træning for badmintonspillere" af Morten Frost, og det er den information jeg har fra mine fysser.. Jeg håber sku ikke de tager fejl, det ville være rimelig nedern :bigsmile: for mig.. hehe

Derudover er jeg meget enig i at eksplosive øvelser for bla. ben giver store fordele i benarbejdet.. Det er noget jeg ikke selv har skrevet fordi jeg egentlig kun koncentrerede mig om kondition.. Det var en fejl fra min side.. God addering til foraet..!

Træningshjernen

Link to comment
Share on other sites

Træningshjerne, du vil spare dig selv for en frygtelig masse tid hvis du læser hvad folk skriver inden du går i selvsving og skaber træningsdiskussioner ud af ingenting. Jeg har nedenfor gjort dig (og Yetti) en tjeneste og kopieret et par indlæg fra side 1. Desuden har jeg quotet keyz indlæg, da du/i med fordel kan følge link for at se arbejdskrav i badminton, fremfor at gætte i øst og vest.

Rendyrket konditionstræning skal du i hvert fald holde dig langt fra...

En gennemsnitslig bold i badminton på topniveau varer vel mellem 6-10 sek., hvilket så tydeligt viser, at konditionstræning er helt håbløst... På dit niveau er duellerne sandsynligvis noget længere, og det kunne faktisk være gavnligt, hvis du fik en makker til at tage tid på duellerne i en eller flere af dine kampe.., så har du lige pludselig noget anvendelig at gå ud fra..

Anyway du bør lave noget duel-træning, der imiterer din kamp situation så vidt muligt..., og det skal selvfølgelig dække hele spektret - eksempelvis gennemsnitslig 16 sek (korteste bold 1 sek - længste 45 sek). Og så en overflod af det! Gå til ekstremerne i træning, så har du overskud i kampen! (RuneB tilgang er lidt mere detaljeret, men det er afgørende, at du tilpasser det dig, fremfor den standardisering han nævner - min mening)

Hvis du eksempelvis har rigtig mange lange bolde, så skal du selvfølgelig træne flere lange intervaller i din træning..

Og så syntes jeg, at du skal still krav til din træner... Hvis du spiller på eliteplan, så får din træner med relativ stor sikkerhed penge for hans arbejde, så kan man også stille krav til ham - også selvom man er en 20 årig andenårs senior ;)

Og relevant styrketræning er ligeledes en god ide...

Ps. hvis du spiller i en større by, hvilket du sandsynligvis gør, så snak med klubben om noget professionelt sparing udefra... Det kan komme til gavn for alle klubbens medlemmer og ikke mindst træner til relativt få penge!

Jeg tror mange har en tendens til at glemme at mange forskellige boldspil/ketsjerspil er naturligt intervalarbejde og der som følge deraf er mange der træner forkert/ustruktureret i forhold til arbejdskravet.

Mht til badminton er der her en fin lille artikel om arbejdskrav i badminton. Selv om den er videnskabelig er den ret nem at læse. Den giver, synes jeg, et fint overblik over arbejdskravet og det vil på den baggrund ikke kræve det store at lave et træningsprogram dertil.

Artiklen kan findes HER

Det er det her, jeg kalder reguler konditionstræning - når I/du nu efterspørger det!

Og for lige at slå tingene fast, så er det ikke anbefalelsesværdigt for en badmintonspiller...

Og ja vi mangler nogle input fra trådstarters side..!

Link to comment
Share on other sites

Det citat du har femhævet.. Passer det ikke at det tager 24 timer at superrestituere, og lidt mindre for trænede personer? hvis ikke så sig endelig til, det er bare hvad jeg har læst mig frem til i bla. "Fysisk træning for badmintonspillere" af Morten Frost, og det er den information jeg har fra mine fysser.. Jeg håber sku ikke de tager fejl, det ville være rimelig nedern :bigsmile: for mig.. hehe

Derudover er jeg meget enig i at eksplosive øvelser for bla. ben giver store fordele i benarbejdet.. Det er noget jeg ikke selv har skrevet fordi jeg egentlig kun koncentrerede mig om kondition.. Det var en fejl fra min side.. God addering til foraet..!

Træningshjernen

Problemet med din udtalelse omkring restituionstiden er, at praktisk talt er umuligt at sige noget om, når du ikke siger noget om, under hvilke forhold dette gælder. Forhold som kost før, under og efter træning, træningen form (aerob/anaerob/styrke/eksplosivitet), intensitet, volumen, udmattelsen efter træning, eventuelle andre resitutions regimer (isbad, massage, whatever), samt ikke mindst den store individuelle forskel på resitutionstiden, gør at når du siger 24 timer er det en meget grov forsimpling af tingene. Desuden kommer det jo desuden an på hvad du mener med restitueret. Er det når du kan præsterer på samme niveau som sidste træning? Er det når proteinsyntesen igen ligger på normalt niveau? Det kommer jo helt an på hvad dit fokus med træningen er.

Desuden skal man jo ikke nødvendigvis lave det samme to dage i træk og kan derfor godt træner forskellige energisystemer effektivt selvom der ikke lige er gået 24 imellem træningerne (eller hvor lang tid der nu skal gå).

Ps. Jeg har ikke lige hørt udtrykket "superrestituerer" før. Mener du i stedet superkompentation?

Link to comment
Share on other sites

Træningshjerne, du vil spare dig selv for en frygtelig masse tid hvis du læser hvad folk skriver inden du går i selvsving og skaber træningsdiskussioner ud af ingenting. Jeg har nedenfor gjort dig (og Yetti) en tjeneste og kopieret et par indlæg fra side 1. Desuden har jeg quotet keyz indlæg, da du/i med fordel kan følge link for at se arbejdskrav i badminton, fremfor at gætte i øst og vest.

TAk :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes Th indlæg er lige i overkanten, i forhold til den gode debat kultur herinde på mol.

TH: Din viden omkring fysiologi ( f.eks. hvad er aerobe træning?) er meget basal og på lavt niveau. Du har endvidere ikke forstået tingende helt. Som bukse pointere forsimpler du tingene så meget at det ender med at være lodret forkert det du siger. Det gælder også en række af de andre ting du for udtalt dig omkring, hvilket jeg ikke gider at uddybe yderligere. Debatten drejer sig jo om Julies indlæg og ikke dig. Det er ikke min mening at lange ud efter dig, men jeg nødtil at sige tingene som de er. Jeg forstår fint dit standpunkt, du viser en masse engagement og for sagt nogen fornuftige ting engang imellem.

Personligt bruger jeg sitet til at lære noget igennem debat. Jeg for testede min forståelse af tingende og lære noget nyt. Herinde på Mol er der rigtigt mange gode debatter og en som faktisk ved en del om de ting de skriver om. Det vil jeg udnytte siden du tydeligvis er meget optaget af træningslære.

Jeg vil råde dig til at:

- Spørge indtil det vi skriver om (så du kan lære noget nyt!)

- Argumenter for dine udsagn, sagligt og kortfattet. At forklare hvad aerob træning er ikke noget argument for at man skal løbe træne som badminton spiller.

- Være meget mere beskeden i din form. Læs andres indlæg grundigt før du udtaler dig (yetti har aldrig anbefalet andet ind intervaller, men du bliver ved med at citere ham for at anbefale kontinuerlig konditionstræning). Det kunne være der var nogen der sagde noget klogt som du overser.

- Lad os komme videre med diskussion. Vi gider ikke diskutter dig yderlige.

Vi er nu 3 stykker der er kommet med nogen gode råd og elvirus har prøvede at opsamle hele diskussion. Jeg vil prøve at opsummere lidt yderligere:

Konditionstræning

Vi er alle mere eller mindre enig i det kunne være en god ide for Julie at træne interval træning. Diskussion går nu istedet på følgende.

Skal interval træningen være?

1. Løbetræning

2- Forskellige eksempler på interval spil

3. Ikke vægtbærende intervaler, f.eks. intervaler på en romaskine.

Intervallernes tidsmæssig form?

1. Kort - kort (f.eks. 30,15 sek)

2. Lang - Lang (f.eks. 3,3 min)

3. Modeltræning. Intervallerne skal imitere Julie arbejdes situation så tæt som muligt. (forstår jeg dig ret her YETTI?)

fra Keys link:

From these results, we can conclude that badminton is based

on fast movements, with a great demand on the alactic

anaerobic system and, to a lesser degree, on the lactic anaerobic

metabolism. The high frequency and intensity of play

throughout a match, together with the high maximum and

minimum average heart rates, indicate that badminton is a

sport that, at competition level, demands a high percentage of

individual aerobic power and that high levels of aerobic power

allow players to maintain this type of effort during a total time

of about 30 minutes. Coaches should therefore base training

on a large number of competitive actions of high intensity but

short duration. Moreover, they should train specific endurance

by means of actions and moves performed at short (15–20

seconds) and very short (6–10 seconds) intervals.

- kortsagt: kort-kort intervaller i en konkurrence præget situation. Dvs. ikke løb. Jeg citer bare artiklen...den besidder ikke nogen endegyldig sandhed.

Jeg synes at det er fint at vi diskutter hvordan man i teorien skal kører intervaltræning. Men jeg kunne godt tænke mig at tråd starter kom på banen i forhold til skades historie og om hun har adgangen til hallen og faciliteter til f.eks. styrketræning, romaskine. Jeg tror sagtens man vil kunne kombinere eller bruge de 3 ovenstående konditionstrænings former i forskellige situationer som badminton spiller. Det afgørende er hvordan den praktiske virkelighed ser ud og at man herefter tilpasser det en sæson plan.

Umiddelbart er der vel ingen fordel ved at løbe istedet for at Ro udover det praktiske? overser jeg noget? Det er vel direkte omvendt sådan at man ved at ro istedet for at løbe kan nedsætte belastningen på knæledet.

Yetti - Forstår jeg dig ret hvis det du prøver at sige er at der er flere begrænsende faktorer ind bare de konditionmæssig, men også hvordan vi spiller teknisk under træthed.... Mener du så at Julie ikke vil blive bedre af at forbedre hendes V02max isoleret set?

For mig giver det umiddelbart mening hvis man kombinere romaskine intervaller og interval spil. Så kunne man have en større samlet volume af konditionstræning uden at blive skadet men samtidig få de spilmæssig og perifere faktor (f.eks. 02 udnytningsgraden) forbedret.

Edited by RuneB
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share