Strækøvelser er spild af tid


lupus
 Share

Recommended Posts

3. Der er visse idrætsgrene hvor udstrækning kan have en negativ effekt. Løbeøkonomi og eksplosivitet kan påvirkes negativt og meget stort bevægeudslag i visse led (f.eks. ankelleddet) kan øge risikoen for at reflekser fanger en "omvrikning" for sent. I alle idrætsgrene hvor et specifikt bevægeudslag er påkrævet, bør udøveren tilstræbe at opnå dette gennem smidighedstræning.

Ikke alle udstrækningsteknikker påvirker negativt evnen til at udvise eksplosivitet, tværtimod.

Link to comment
Share on other sites

Et par korte indspark fra min side:

1. De undersøgelser, der konkluderer at bevægeudslaget kun øges via en neural adaptation, er på relativt korte træningsperioder (3-6 uger). Jeg er ikke et sekund i tvivl om at lang tids smidighedstræning inducerer strukturelle ændringer i muskel-sene komplekset. Det er selvsagt meget svært at vise på mennesker (uden at snitte dem helt i stykker), men på kaniner er det f.eks. vist at gipsning at en ekstremitet i yderstillingen medfører, at der indbygges flere sarcomerer i serie (muskelfibrene bliver længere).

2. De studier, der har vist at udspænding ikke reducerer doms, er lavet på muskler der er blevet MEGET smadrede gennem voldsomt målrettet ekscentrisk arbejde. Jeg er personligt åben overfor at udspænding kan give en oplevelse af hurtigere restitution ved almindelig dagligdags moderat muskelømhed. Vi ved jo at udspænding netop kan give en midlertidig ændring i tærskelværdier for sensorerne i muskler og sener (gamma-motorneuroner og senetene). Dette kan medføre, at de efterfølgende dynamiske bevægelser man laver, vil give anledning til mindre reflektorisk muskelspænding og dermed mindre smerteoplevelse. Min pointe her er, at man teoretisk kan argumentere for en mekanisme og at forskningen ikke er detaljeret nok til at udelukke dette.

3. Der er visse idrætsgrene hvor udstrækning kan have en negativ effekt. Løbeøkonomi og eksplosivitet kan påvirkes negativt og meget stort bevægeudslag i visse led (f.eks. ankelleddet) kan øge risikoen for at reflekser fanger en "omvrikning" for sent. I alle idrætsgrene hvor et specifikt bevægeudslag er påkrævet, bør udøveren tilstræbe at opnå dette gennem smidighedstræning.

Subjektivt: jeg har det selv meget bedre i kroppen hvis jeg husker at strække ud jævnligt - ikke nødvendigvis lige efter træning. Jeg har ikke set nogen forskningsresultater, der fratager mig den oplevelse.

Super indlæg. Det hiver nogle ret gode pointer frem :smile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share