Øvelser og variation.


MaximusMaximus
 Share

Recommended Posts

Som det lyder har jeg stenet over hvor ofte man skal skifte øvelser.

Feks har vi et split prog og vi siger vi har 3 ryg øvelser når den trænes. Hvor længe skal man holde fast i dem og hvornår skal man væksle med andre? Nogle skifter ofte hver gang, andre træner længe med det samme uden at ændre.

Et alternativ er self bare at bytte om på rækkefølge.

Hvad gøre i der ude?

Link to comment
Share on other sites

Jeg skifter efter 1-2 måneder.. Kan være reps, øvelser eller program!

Fx har jeg lige skiftet fra at køre et ganske almindeligt fullbody med henblik på hypertrofi, til at køre smolov jr. med henblik på styrke!

Men tror da at mange kører det samme program i længere tid - nogle sikkert også i kortere(!)

Link to comment
Share on other sites

Jeg kører et fullbody-program et par gange om ugen. Til det har jeg to forskellige programmer jeg kører med, så kroppen bliver stresset mest muligt i forhold til den lave træningsmængde. Som regel bliver øvelserne byttet ud efter max tre måneder, før hvis jeg er kørt træt i øvelserne. I det nye program kan jeg godt finde på at fortsætte med nogle af de samme øvelser, hvis jeg er rigtig glad for dem og føler jeg stadig har en god fremgang.

Undskyld, jeg lige bryder ind med et spørgsmål :smile:

Jeg har overvejet at prøve, at køre med fire forskellige FB-programmer, sådan at jeg bruger to uger på at komme igennem det hele. Vil det være en dum idé...?? Jeg er begyndt at udvide mit øvelses-repetoire og har mange øvelser, jeg gerne vil have med. Men for at mit program ikke bliver for langt, har jeg overvejet at dele øvelserne ud på fire programmer.

\\Vidya

Link to comment
Share on other sites

Har kørt HST i flere år, så reps/set, bliver sevlfølgelig ændret jævnligt.

Mht. øvelsesudvalget, er de fastlagt per cyklus, men skiftes typisk ud ved næste cyklus.

Det kan være svært at skulle skifte øvelserne ud med HST midt i en cyklus, da der jo er planlagt progression.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har overvejet at prøve, at køre med fire forskellige FB-programmer, sådan at jeg bruger to uger på at komme igennem det hele. Vil det være en dum idé...?? Jeg er begyndt at udvide mit øvelses-repetoire og har mange øvelser, jeg gerne vil have med. Men for at mit program ikke bliver for langt, har jeg overvejet at dele øvelserne ud på fire programmer.

\\Vidya

Har overvejet præcist det same. Har kørt HST i et godt stykke tid efterhånden, men syntes jeg er ved at være træt af fast cyklus. Så har overvejet at lave 2 FB programmer..

Ét der kører med meget få, men store tunge øvelser, der skal køres 10set af 5rep, samt et program med flere isolations øvelser der kører 3x8.

Mest for at få noget variation i både øvelser og reps/set i løbet af ugen.

Ville så køre det tunge FB to gange om ugen, og det lettere en gang om ugen..

PS: Jeg har haft alt alt for lille variation i mine øvelser det sidste halve år!. stort set ingen. så det er slet slet ikke optimalt.

Link to comment
Share on other sites

Når man introducerer en ny øvelse vil man opleve at man kan løfte mindre. Koordinationen og effektiviteten neuralt vil være dårligere end ved en gammelkendt øvelse og dermed kan man udvikle mindre kraft end ved en kendt øvelse.

Et langt stykke hen af vejen skal den primære variation være i sæt/reps/intensitet/puselængde/tempo osv...

Holder man sig for længe til de samme øvelser vil man dog være mere skadesudsat, derfor er det fornuftigt at have en vis mængde variation.

Jeg strukturerer selv min træning omkring primære løft der er de samme det meste af tiden, og så hjælpeøvelser der udføres med et højere antal gentagelser og varieres langt mere. Det fungerer IMO godt.

Et eksempel kan være Squats er fast i træningsplanen og udskiftes sjældent. Køres med mellem 8 og 3 reps året rundt.

Hjælpeøvelser er lunges, smal stand squat, hack squat, bulgarsk split squat og udføres med alt fra 5 - 15 reps.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share