Train through soreness?


The-Pimp
 Share

Recommended Posts

Diverse ting jeg har læst gennem tiden samt erfaring. Hvad baserer du din kritik på?

Det kom vi ikke meget nærmere af? Hvem siger iøvrigt, at jeg er kritisk!?

Men min kritik lyder på, at det er tvivlsomt, hvorvidt man kan give et så generaliseret svar, når nu muskel ømhed kan være forårsaget af en række forskellige faktorer.

Svær muskel ømhed forekommer ofte efter excentrisk kontraktioner, hvor musklen ofte beskadiges, så det ville være en ganske god ide at hvile den givne muskelgruppe... (og dermed ikke træne den dagen efter).

Men jeg glæder mig til at høre dine argumenter.

Link to comment
Share on other sites

Specielt tunge programmer med progression, kan det tit ikke undgås at have ømhed i flere stadier af programmet.

Om man så skal træne eller lade være er næsten logik.

Som tommelfingerregel, så træn hvis du føler du kan gennemføre dit pas, ømhed forsaget af træning (hvilke i øvrigt føles helt anderledes end 'ømhed'/smerter pga forkert teknik, seneskader osv.) er som udgangspunkt ikke farligt

Link to comment
Share on other sites

Jeg svarede ud fra det, der blev spurgt om, ud fra dybere udredning af kilden til ømheden på jeg antage det er alm. doms. Er der tale om ømhed pga. skudsår o.lign. er sagen naturligvis en anden.

Hvorfor får man almindelig doms, og giver det normalvis "svær" ømhed?

Det er jo helt afgørende - hvorfor han bliver øm? det er fint, at du forudsætter, at det er doms, men det bør du vel skrive så?

Og det afgørende i den sammenhæng er vel, hvad doms er, og om det er konstruktivt af træne med det?

Specielt tunge programmer med progression, kan det tit ikke undgås at have ømhed i flere stadier af programmet.

Om man så skal træne eller lade være er næsten logik.

Som tommelfingerregel, så træn hvis du føler du kan gennemføre dit pas, ømhed forsaget af træning (hvilke i øvrigt føles helt anderledes end 'ømhed'/smerter pga forkert teknik, seneskader osv.) er som udgangspunkt ikke farligt

Nu er der meget, der er ikke er farligt, men det gør det ikke smart eller optimalt!

Og jeg kan ikke se logikken endnu.

Edited by Yetti
Link to comment
Share on other sites

Logikken er vel at hvis der er tale om doms kan han træne uden at skulle være nervøs.

Næsten alle der taler om styrketræning og øm taler om DOMS, ellers er det smerter og hvis kroppen først er så skadet at man kalder det smerter er man næppe i tvivl om man skal træne eller ej.

Der er vel ingen grund til at gøre det her mere kompliceret end det er.

Link to comment
Share on other sites

Logikken er vel at hvis der er tale om doms kan han træne uden at skulle være nervøs.

Næsten alle der taler om styrketræning og øm taler om DOMS, ellers er det smerter og hvis kroppen først er så skadet at man kalder det smerter er man næppe i tvivl om man skal træne eller ej.

Der er vel ingen grund til at gøre det her mere kompliceret end det er.

Principelt skriver du bare det samme som de øvrige i tråden, men ingen af jer har endnu argumenteret for jeres synspunkt...

Muskel ømhed kan opstår på mange forskellige niveau - blandt andet af ekcentrisk træning, der er stærkt relateret til muskelskade, derfor kan man ikke udlede, at det er optimalt at træne med ømme muskler, selvom det er vidt accepteret!

Videre træning på en skadet muskel vil ikke være optimalt - kan vi være enige om det?

Link to comment
Share on other sites

Nu udleder jeg ud af det trådstarter skriver at han ikke har haft ømme muskler de sidste mange træningspas og derfor kan jeg ikke se der skulle være nogen større risiko ved blot at sige ja til at det er ok at træne med ømme muskler.

Muskelskader skal selvfølgelig starte et sted, men vi har vel ingen mulighed for at vurdere om det en reel muskelskade før på et senere tidspunkt (efter længere tid) og at sige til folk det farligt at træne med ømme muskler ville jeg sige var direkte forkert.

Link to comment
Share on other sites

På baggrund af hvad skal almindelige dødelige med ingen indsigt i muskelfysiologi vide om det er godt eller skidt eller ligegyldigt at træne ømme muskler?

Man må formode at man har bare en lille følelse af hvad der er acceptabelt at udsætte sin krop for.

Hvorfor`?

Nu er alt selvfølgelig relativt, men...

Flere kg = flere microtraumer, større slid på led, sener og ligamenter og større CNS stress. Alt sammen noget der er hårdere for kroppen end "almindelig" styrketræning. Edit: Der stilels selvfølgelig også større krav til de stabiliserende muskler og teknikken. (Det kan dog godt lade sig gøre i korte perioder. Jeg har bare aldrig mødt nogen, der har kunne dokumentere en effekt, der har været værd at bemærke...)

Edited by Moos
Link to comment
Share on other sites

Det er jo altså ikke raketviden at lytte til ens krop, og enhver kan da mærke om der er tale om ganske standard doms, eller om der er en smerte udover det sædvanlige, som er ekstra voldsom!..

Så må man altså tænke sig lidt om, og vælge det man mener er sikkert!, indtil man kan snakke med nogen der ved noget om det!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share