Teknik i dødløft


Nexus
 Share

Recommended Posts

Er der forskel på standard teknik og sumo teknik???

Udover den åbenlyse forskel, tænker jeg mere i styrke-øjemed og hypertrofi-øjemed. Grunden til at jeg spørger er, at jeg ikke mener jeg selv løfter ordentligt efter standardteknik - min ryg er simpelthen for tæt på vandret med gulvet. Jeg har tilsyneladende problemer med at få røven langt nok ned, og er som følge heraf blevet bekymret i henhold til skader. Hvis jeg derimod løfter med sumoteknik ser der langt bedre ud, men da er det lige som om at qaud'en bliver hægtet af :confused2: . Jeg bemærkede i øvrigt, at der var nogen af deltagerne der brugte sumoteknik ved konkurencen til MO-træffet - samt nogle af billederne fra VM i slovakiet illustrere også, at nogen af deltagerne bruger sumoteknik.

VH

Link to comment
Share on other sites

Hvis du bruger øvelsen til stimulering af hypertrofi i rygmuskulaturen, så er konventionel dødløft jo suværent overlegen. Sumo-dødløft ligger jo et meget større fokus på hofte og benstrukturen, hvor konventionelt dødløft mere er et "posterior chain" løft (hase-, balde-, erectormuskulaturen), hvor ryggen skal arbejde noget hårdere.

Iøvrigt er der jo ikke noget decideret problem i at løftet startes med ryggen i en lav position. Det essentielle er at ryggen er ret, og ikke runder. Det er langt fra meningen at et konventionelt dødløft skal startes med bare tilnærmelsesvist vertikal rygholdning. Der findes mange gode dødløftere som starter med meget høj hofteposition og med næsten vandret ryg. Skadespotentialet stiger først voldsomt, når man begynder at runde i ryggen når man løfter. Dog betyder en lille runding i den øverste del af ryggen ikke så meget.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Der findes mange gode dødløftere som starter med meget høj hofteposition og med næsten vandret ryg

det er jeg glad for at høre, fordi min startposition(ligesom nexus) kun er lidt over vandret, ca 10 grader. jeg har ellers prøvet at få det ændret, men når jeg "sætter" mig mere ned, ja så er balance dårlig og jeg kan ikke løfte noget.

men det vil sige at det ikke er et problem(når bare ryggen er ret)?

her du et link til en der løfter sådan?

ved løft på denne måde er det så lænden der laver en større del af arbejdet?

Edited by bri
Link to comment
Share on other sites

men det vil sige at det ikke er et problem(når bare ryggen er ret)?
Nu virker 10 grader godt nok meget lavt. Mon ikke du kan komme lidt længere op i startpositionen ?? Men jo, overordnet er det vigtigste at man holder ryggen ret. Man kan jo bare tage et løft som rumænsk dødløft. Der kommer ryggen helt ned i vandret. Og der er mange styrkeløftere og vægtløftere som har taget langt over 300 kg i denne øvelse. Så ryggen kan sagtens klare den lave position, sålænge ryggen holdes ret.
her du et link til en der løfter sådan?

Jeg har ikke noget link, men jeg har vist et par videoer liggende, med folk som starter relativt lavt. Vince Anello var f.eks en af dem som trak fra en meget høj hofteposition, og som brugte meget ryg. Hvis du er på ICQ eller MSN, så kan jeg sende de eventuelle videoer til dig herover.

ved løft på denne måde er det så lænden der laver en større del af arbejdet?

Faktisk er det hele den posteriore kæde (hasermusklerne, balder og erectormuskulaturen i ryggen).

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share