usundt at træne for meget?


peterr
 Share

Recommended Posts

Hvis du går fra fuldstændigt inaktiv til hård træning 3 gange om ugen, så kan du faktisk godt overtræne.

Men hvis du langsomt øger træningsmængde og intensitet, så kan du godt ende med at træne 7 dage om ugen - uden at overtræne.

Det handler om langsomt at vænne din krop til at blive "brugt". Personligt fik jeg overbelastningsskade ved 3x fodboldtræning om ugen, selvom det ikke lyder af meget - men det var rigeligt for en inaktiv krop :)

Øg langsomt mængden og du bør ikke få problemer.

Edited by Kongsfelt
Link to comment
Share on other sites

Hmmm, det er da utroligt nemt at træne for meget - især hvis man ikke kender sin krop og dens signaler ret godt!

Man bør vel skelne mellem en optimal træningseffekt og overtræning, og her imellem er der zone, hvor man ligeledes træner for meget, og altså ikke får det fulde udbytte af ens træning...

Hvis træningen bliver til overtræning eller overbelastningsskader, kan det vel godt betegnes som usundt...

Link to comment
Share on other sites

Nej det er ikke utrolig nemt, de fleste bruger det bare som en undskyldning for ikke at give den gas.

Oh.. no! ikke en af disse potentielle dommedags diskussioner igen..

Hyppigheden af skinnebens betændelse, sene tendinitis osv. (overbelastningsskader) indikerer vel meget godt, at der er mange, der gør over stregen gang på gang.!

Forskellen mellem en rutineret udøver (som dig) og en mindre rutineret er velsagtens, at din workload er langt højere, så du virkelig skal gå planken ud, hvis du skal op i det røde felt...

(Ps. det ville også være nemt for dig - med den rette "uoptimale" træning kunne man sagtens køre dig i sænk relativt hurtigt)

Link to comment
Share on other sites

Det er vel egentlig lige så meget et spørgsmål om at have noget variation i ens træning.. Træner du tung styrketræning 7 dage om ugen, er det godt nok de færreste der ikke vil ende med at overtræne..

Men skaber man noget variation med styrke 4 dage om ugen, og løb eller anden cardio 3 dage om ugen, så mener jeg da at man ret hurtigt kan opbygge den kapacitet der skal til..

Link to comment
Share on other sites

Question fail! Ligger det ikke i definitionen af "for meget", at det er for meget?

Bortset fra det, så er jeg enig med Søren W. Mange er hurtige til at råbe overtræning som bare er træthed fordi man har brugt sin krop, og givet den gas.

Yetti > Jo, selvfølgelig kan man utilsigtet systematisk træne "for meget", så man ender med en overbelastningsskade e.l.. Jeg har trænet med vægte 8 gange i løbet af en uge i længere perioder, og aldrig følt min krop var mere fit - og jeg har trænet 2 gange i ugen med ubehagelige skader til følge. Min pointe er, at frekvensen er en af flere parametre som spiller ind og ikke nødvendigvis grunden til skader eller om det er "usundt" for at blive i terminologien.

Trådstarteren kunne evt. uddybe hvad han laver i løbet af en uge, og/eller hvad han havde tænkt sig at lave.

Link to comment
Share on other sites

At træne meget er ikke ensbetydende med at træne som en idiot.

Hvis man får overbelastningsskader som følge af sin træning, så skal man se på sin træningsplanlægning.

Overbalastningsskader = For stort lokalt stress. Pga for dårlig teknik, udstyr, træningsplanlægning.

Overtærning = systemisk overbelastning pga. for stor træningsmængde/intensitet over længere tid koblet med suboptimal restititution og evt emotionel stress.

De to ting har ikke en skid med hinanden at gøre.

Man kan sagtens være overtrænet uden at have overbelastningsskader og omvendt.

Langt de fleste der tror de er overtrænede er bare overreached, overreaching er en god ting så længe man planlægger sin restitutionsperiode korrekt.

-Sidste pointe: hvis målet er generel fitness (hvad det så end er), så handler det bare om at træne varieret, så kan man træne flere gange om dagen hvis det skal være.

Se på crossfit folkene. De træner med hovedet oppe i røven og meget meget intenst. De varierer dog deres træning så meget, at de ikke ser overtræningssyndromer.

Edited by ptpoul
Link to comment
Share on other sites

Se på crossfit folkene. De træner med hovedet oppe i røven og meget meget intenst. De varierer dog deres træning så meget, at de ikke ser overtræningssyndromer.

Nu skal det ikke blive til en crossfit diskussion, men hvordan syntes du de træner med hovedet oppe i røven. Kaster de deres teknik af helvede til eller tænker de ikke hvordan de sammensætter deres program?

Link to comment
Share on other sites

Men det må sgu være svært at træne meget intenst noget oppe i røven... :4thumbup: Respekt til CrossFit folkene for det!

Jeg vil nu sige at det er de færreste øvelser hvor man har hovedet (eller andre kropsdele) oppe i røven - måske en andens røv på en team-WOD hvis det endelig skal være. :laugh:

Normalt har vi hovedet under armen eller lægger det helt fra os hvis WOD'en kræver det. :hehe:

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil nu sige at det er de færreste øvelser hvor man har hovedet (eller andre kropsdele) oppe i røven - måske en andens røv på en team-WOD hvis det endelig skal være. :laugh:

Normalt har vi hovedet under armen eller lægger det helt fra os hvis WOD'en kræver det. :hehe:

Max Power beskrev det fint her :laugh:

Crossfit lører folk at træne hårdt, med gode øvelsesvalg. Deres programming og resulterende teknik er jeg langt fra en fan af. Det er ingen hemmelighed.

Deress setup og koncept er meget spændende.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share