Tyndfed og vägttab?


ibberlib
 Share

Recommended Posts

Hej alle i kloge hoveder..

först undskyld mit underlige alfabet - skriver fra udlandet..

Men ja, jeg er lidt i et dilemma..Maa nok indrömme at jeg desvärre tilhörer katagorien '"tyndfed".. Altsaa jeg har kyllinge ben og arme, men min mave buler ud og jeg er generelt ret blöd i det - altsaa minus muskelmasse..

Kunne godt tänke mig at blive mere fast i det og her kommer jeg saa i tvivl. Vil helst ikke tabe mig for meget, da jeg som sagt allerede er slank. ( 170 cm, 60 kg)

Derfor lyder mit spörgsmaal; er det muligt at bevare en nogenlunde stabil vägt og samtidig blive fastere eller kräver enhver form for opstramning det berömte kcal underskud og dermed vägttab?

Haaber jeg har faaet formuleret mig mig klart nok, og at der er nogle der sidder nogle med den viden jeg mangler :)

Link to comment
Share on other sites

Hej alle i kloge hoveder..

först undskyld mit underlige alfabet - skriver fra udlandet..

Men ja, jeg er lidt i et dilemma..Maa nok indrömme at jeg desvärre tilhörer katagorien '"tyndfed".. Altsaa jeg har kyllinge ben og arme, men min mave buler ud og jeg er generelt ret blöd i det - altsaa minus muskelmasse..

Kunne godt tänke mig at blive mere fast i det og her kommer jeg saa i tvivl. Vil helst ikke tabe mig for meget, da jeg som sagt allerede er slank. ( 170 cm, 60 kg)

Derfor lyder mit spörgsmaal; er det muligt at bevare en nogenlunde stabil vägt og samtidig blive fastere eller kräver enhver form for opstramning det berömte kcal underskud og dermed vägttab?

Haaber jeg har faaet formuleret mig mig klart nok, og at der er nogle der sidder nogle med den viden jeg mangler :)

Et andet ord for tyndfed er undertrained.

Du skal lave et godt alsidigt træningsprogram og begynde at spise ordentlige fødevarer.

Noget tilstrækkeligt tung styrketræning og noget konditionstræning du kan lide, så du giver den gas og holder pulsen oppe er en god fremgangsmåde.

Sørg for at spise efter sundhedsstyrelsens anbefalinger og boost de magre proteinkilder, så skulle den ged være barberet.

Ja du kan sagtens tabe fedt og bygge muskel på samme tid med dit udgangspunkt.

God fornøjelse

Link to comment
Share on other sites

Ja du kan sagtens tabe fedt og bygge muskel på samme tid med dit udgangspunkt.

God fornøjelse

Det var saadan set det jeg haabede paa at höre.. Har bare läst det modsatte i alle andre traade..Ved godt det ikke har väret med samme udgangspunkt, men var i tvivl om, om det havde en betydning..

Maaske et dumt spörgsmaal, men hvordan definerer man "tung" styrketräning?

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke lige finde det, men er du en mand eller kvinde?

I hvert fald, så uanset hvad, gå igang med at træn. Få lagt et fornuftigt grundprogram bygget på nogle solide basisøvelser. Du behøves ikke at være fanatisk med kost og tænke i cut/bulk hele tiden, som ptpoul siger, så klø på med træningen og du vil se resultater allerede efter 3 måneder. Du kan læse artikler om gode træningsprogrammer her på mol, bodybuilding.dk og getbig.dk (hvis du har mod på engelsk så t-nation.com), og hvis du har nogle spørgsmål så bare fyr løs herinde. Det kan dog anbefales at læse lidt op først så du har det grundlæggende på plads. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Hvis du vil kaste dig ud i basisøvelserne squat død osv, så få noget teknik hjælp.

De bedste steder vil ogfte være styrkesport klubber. Styrkeløft, vægtløftning eller lignende.

Ellers kan du jo lave en HJÆLP tråd hvor du hører om der er nogle kompetente MOL'ere der vil hjælpe dig i dit lokallområde

Link to comment
Share on other sites

Jeg er kvinde :)

Men ändrer det noget mht. den anbefalede styrketräning?

Löb en cooper test i dag med en veninde for at se hvor jeg ligger.. löb 2450 m.. Er ikke helt klar over hvad det präcist betyder, men formoder at det er mere end hvad en typisk sofakartoffel ville kunne prästere..

Skal det udelukkende väre styrketräning eller kan jeg supplerer med cardio?

Har en aftale med et fitnesscenter i overmorgen hvor jeg faar lagt et program - er det noget specielt jeg bör fortälle dem, saa de ikke misforstaar min situation?

Et spörgsmaal ude af sammenhäng: Er body pump udelukkende cardioträning grundet de mange gentagelser?

Link to comment
Share on other sites

Du kan tjekke dit kondital på denne

http://www.motion-online.dk/konditionstrae...ters_loebetest/

2450 meter på en Cooper er et aldeles glimrende udgangspunkt. Jeg syntes du skal holde fast i løberiet. Det forbrænder mange kalorier i forhold til andre former for kredsløbstræning. Og så giver det god kondition, hvilket sundhedsmæssigt er en fin ting.

Så hvis du har tid til løbetræning 3 x om ugen og styrketræning 3x om ugen vil det være rigtig godt. Et styrketræningsprogram, bør IMHO være med få basisøvelser som squat, dødløft, Bent-over rows og bænkpres. Det forudsætter bare, du får kompetent instruktion.

Men går du igang med et sådant løbe/styrkeprogram, så pas på med ikke at spise for lidt. Hold dit kalorieindtag omkring dit vedligeholdelseindtag.

Link to comment
Share on other sites

Heh, nu er löb saa langt fra min foretrukne sport, löb egentlig bare med for at holde en veninde med selskab..

Regner med at cardiodelen kommer til at bestaa af body combat, body attack og lidt body pump :smile:

Det er det der tiltaler mig mest af det som mit center tilbyder..

Mht til ligevägtsindtag ved jeg endnu ikke hvor det ligger, saa vil nok bruge den förste tid til at finde det..

Og mange tak for svar

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

okay.. saa er jeg her igen :smile:

Det gaar stille og roligt fremad, men har dog lige et par spörgsmaal jeg haaber i kan svare paa..

Naar man som jeg kun ligger i et lille kcal underunderskud, har det saa nogen betydning hvilken slags sport jeg dyrker?

Hvis man nu siger, at jeg forbränder den samme mängde kcal - er 2,5 timers let motion saa bedre end en moderat? Tänker paa andelene af henholdvis fedt og kulhydrat der bliver forbrändt under träning..

Hvor lang maa en cardioträning väre för den begynder at tage for meget af musklerne? Kan nemlig ikke rigtig indtage andet end vand under cardioträning, da min mave ellers brokker sig..

Link to comment
Share on other sites

okay.. saa er jeg her igen :smile:

Det gaar stille og roligt fremad, men har dog lige et par spörgsmaal jeg haaber i kan svare paa..

Naar man som jeg kun ligger i et lille kcal underunderskud, har det saa nogen betydning hvilken slags sport jeg dyrker?

Hvis man nu siger, at jeg forbränder den samme mängde kcal - er 2,5 timers let motion saa bedre end en moderat? Tänker paa andelene af henholdvis fedt og kulhydrat der bliver forbrändt under träning..

Hvor lang maa en cardioträning väre för den begynder at tage for meget af musklerne? Kan nemlig ikke rigtig indtage andet end vand under cardioträning, da min mave ellers brokker sig..

Jo højere intensitet jo bedre :smile:

Hvis du træner let og gør det i lang tid, så forbrænder du rigtig nok flere kalorier fra fedt, men men..! Du har sikkert hørt den før og nu kommer den igen:Jo højere intensitet, jo højere bliver efterforbrændingen (+ konditionen bliver bedre); altså kan det godt betale sig at skrue op for tempoet og få mere sved på panden.

håber du kunne bruge det til noget, held og lykke! :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Jeg så et program på DR om træning 15 min meget hård træning, svaret til 10 timers gang i konditionforbedring og næsten det samme i forbræning, så træningen skal være så hård så muligt, der skal liggge en pøl af sved når du er færdig ellers har det været for let :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share