korrekt teknik i sumo dødløft?


BlaziN
 Share

Recommended Posts

Hej alle!

jeg er i gang med at køre sumo dødløft 5x5, og derfor vil høre jeres vurdering for min teknik og evt ting der kunne gøres bedre.

Derfor poster jeg lige en video, hvor jeg kører sumo dødløft med 145kg med 5 reps. 145kg er det højeste jeg nogensinde har kørt og derfor godt kunne tænke mig noget feed back på min løfteteknik. Da det er det højeste jeg har kørt var det selvfølgelig meget tungt, og derfor er teknikken nok heller ikke lige helt i top.

Dét jeg selv umiddelbart har lagt mærke til ved at se på videoen er, at jeg er for langt over stangen i bundpositionen, og derfor når jeg skal løfte får rettet det til lige inden jeg løfter. Noget andet kan også være, at jeg måske holder den for lidt tid oppe i fuld udstrækt position.

Men som sagt, hvad er jeres vurdering af min løfeteknik, og hvad kunne gøres bedre?

på forhånd tak:D

Link to comment
Share on other sites

Ikke at jeg selv er den store dødløft expert, men har da kigget på en del teknik videoer. Jeg syntes det ser ud som dine knæ bevæger sig lidt fremad når du løfter, husk på at du i sumodødløft typisk vil havde godt af at havde lidt mere afstand mellem dit skinneben og stangen end ved normal dødløft. :)

Link to comment
Share on other sites

Ikke at jeg selv er den store dødløft expert, men har da kigget på en del teknik videoer. Jeg syntes det ser ud som dine knæ bevæger sig lidt fremad når du løfter, husk på at du i sumodødløft typisk vil havde godt af at havde lidt mere afstand mellem dit skinneben og stangen end ved normal dødløft. :)

Generelt skal man altid have stangen så tæt på som muligt, men i det du siger, har du lige byttet om på de to løft.

Link to comment
Share on other sites

Nu har jeg ikke en fis forstand på sumo teknik men folk omkring mig (klubkammerater og andre styrkelöft bekendte) påstår hårdnakket at Jarmo Virtanen har/havde mere eller mindre perfekt teknik.

Fanget fra et andet forum

Det her nye stjernefrø, har klart den bedste DL teknik jeg har set (Efter squat som heller ikke er superdårlig :bigsmile: )

Link to comment
Share on other sites

Mine tanker ud fra det jeg ser (jeg håber andre end mig, der ikke engang har trukket 3xBW kan hjælpe til).

Armene er strakt, det er perfekt. Du holde rogså ryggen ok, det ser ikke ud til du runder.

Du kigger op og får rette tok ud på et par stykker af dem. Du vipper dig også tilbage i dødløften. Nr. 3 tror jeg er den hvor du rammer den del af det bedst. Får vægten godt tilbage.

Din udgangsposition er lort. Du skal have en langt mere oprejst torso. Det får du ved at sætte dig mellem benene og få knæene UD.

Jeg tror hele dit setup skal justeres hvis jeg skal være ærlig. Spænd op mod stangen inden du trækker. Dvs, strakte arme, hold, fast og ved at presse knæ ud og skridt frem kommer din hofte tættere på stangen. Sternum presser du op imod loftet derved får du trukket dig ind i en mere oprejst position med kroppen tæt på stangen.

Stangen klemmes fra gulvet ved at holde presset op og tilbage med over kropppen og trukke udaf med alt i benene, føderne, knæene ALT.

Når stangen er lettet brager du hoften igennem ved at presse frem og flexe røv og mave max.

En perfekt startposition er alfa og omega, det plejer at fikse 90% af alle udfordringer i sumoen. Just keep working it!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share