Træning af svage knæ


Kongsfelt
 Share

Recommended Posts

Hey MOL'ere!

Jeg har kastet mig glædeligt over træningsuniverset for et halvt års tid siden og føler at jeg begynder at have relativt godt styr på kost - og til dels træning :)

Jeg har før spillet fodbold (på FC Zulu), hvor jeg døjede med nogle knæproblemer, da jeg gik fra at dyrke absolut ingen motion, til at skulle træne ca 3 gange om ugen...!

Nu hvor jeg er kommet igang med træning i center, er jeg også begyndt at (back)squatte og dødløfte. Jeg ved godt at disse øvelser ikke ligefrem er særligt "knævenlige", men omvendt har jeg ikke haft problemer med dem endnu - til dels nok fordi vægten er relativt lav stadigvæk.

Jeg har til dagligt nogle gange irritationer omkring knæet, specielt omkring menisken, men det forekommer også både over og på begge sider af knæskallen til tider. Normalt mærker jeg ikke til det under squat eller dødløft.

Det jeg tænker er - kan jeg lave flere (eller andre?) øvelser der kan styrke mit knæled? Jeg vil rigtigt gerne træne ben, da jeg egentligt godt kan "lide" de store øvelser, men hvad bør jeg gøre for ikke at skade mig selv mere end højst nødvendigt?

Jeg har, som en start, besluttet at konvertere til front squat istedet for back squat, da det virker til at belaste knæene mindre - er det en korrekt antagelse?

Men hvilke andre øvelser kan jeg lave? Jeg er ivrig læser på T-Nation og læste lige denne artikel:

http://www.t-nation.com/free_online_articl...training_a_myth

- hvor der bla. blev vist nogle "hip flexion" øvelser med kabeltræk. Er det noget jeg kan bruge? Eller andre bud?

Håber virkeligt i kan hjælpe mig - meningen med træningen skulle jo gerne være at styrke min krop, ikke nedbryde den - og skriv endeligt hvis jeg skal komme med mere info :)

Takker på forhånd.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bumper lige mig selv en gang...

Nu har læst MOL længe og ofte nok til at vide, at der på denne side er masse af kloge og kyndige mennesker der sagtens kan hjælpe mig på vej :)

Håber der er nogen der kan komme med et "bud" på mit problem...

Kan også lige føre et tillægsspørgsmål af - har læst lidt om at fiskeolie skulle have en gavnlig effekt på svageled? Er det ren placebo eller er der noget om det? Jeg spiser dagligt en smule fiskeolie, hvilket jeg har gjort i et års tid nu.

Link to comment
Share on other sites

Laver du andet end styrketræning når du træner? Hvis du også løber er der god grund til at tro at det er der problemet ligger. Et par forkerte løbesko kan gøre meget skade!

Hvis det ikke er der problemet ligger, så få evt. nogen til at tjekke om dine knæ vandrer overdrevent langt ud over dine skosnuder i forbindelse med dine squat. Hold dig i hvert fald langt væk fra øvelser som legextensions og legcurls i maskiner. Knæ-killer!

Om front-squat er blidere for knæene end back-squat skal jeg ikke kunne sige...

Link to comment
Share on other sites

#Gudderman:

Har fået lavet løbestilsanalyse på løbebånd hos Marathon Sport og har købt sko derefter, som jeg træner i. Men dertil skal det faktisk siges at jeg slet ikke løber mere! Jeg er helt stoppet med at løbe for 5 måneder siden, netop på grund af mine knæ... Jeg dyrker ingen anden cardio i centret, men cykler dagligt.

Det med squattet har jeg også læst en del om - men det er som om, at nogle siger at ens knæ ikke må gå ud over tæerne, mens andre siger at de godt må? Skulle det belaste knæene mere, hvis de går ud over tæerne?

Edited by Kongsfelt
Link to comment
Share on other sites

#Gudderman:

Har fået lavet løbestilsanalyse på løbebånd hos Marathon Sport og har købt sko derefter, som jeg træner i. Men dertil skal det faktisk siges at jeg slet ikke løber mere! Jeg er helt stoppet med at løbe for 5 måneder siden, netop på grund af mine knæ... Jeg dyrker ingen anden cardio i centret, men cykler dagligt.

Det med squattet har jeg også læst en del om - men det er som om, at nogle siger at ens knæ ikke må gå ud over tæerne, mens andre siger at de godt må? Skulle det belaste knæene mere, hvis de går ud over tæerne?

Jeg har netop fået en skade i mine knæ efter længere tids frontsquatten. Det sure er så, at nu kan jeg slet ikke lave nogen form for squat uden den springer op igen. Måske squatter jeg med en forkert stil, men blidt for knæene, tror jeg dælme ikke squat er.

Pt. kører jeg kun dødløft og halve-pistols for mine ben.

Hr. K

Link to comment
Share on other sites

Jeg har netop fået en skade i mine knæ efter længere tids frontsquatten. Det sure er så, at nu kan jeg slet ikke lave nogen form for squat uden den springer op igen. Måske squatter jeg med en forkert stil, men blidt for knæene, tror jeg dælme ikke squat er.

Pt. kører jeg kun dødløft og halve-pistols for mine ben.

Hr. K

Hmm øv da - jeg frygtede godt at få det at vide... Elsker bare selve øvelsen squat, det er måske min yndlings indtil nu :) Men du siger at dødløft er helt okay for knæene? Den havde jeg nemlig også min tvivl omkring...

Må lige tjekke pistolsquat nærmere - går ud fra at kropsvægt er rigeligt :D - og så kræver den jo en del balance...

Skal ned og træne i dag i FW (jaja, grin bare :)), så prøver jeg lige frontsquat og ser hvordan det går.

Link to comment
Share on other sites

En squat belaster knæene... der er heldigvis sådan at vores krop kan adaptere sig til denne belastning.... i den lægevidenskabelig verden har man en forstilling om at squat under 90 grader er skadeligt for knæene, det er der dog ingen entydig konklusion på eller videnskabelig undersøgelser der kan dokumenter.

Det er dog den almen opfattelse og erfaring indenfor træningsverden at det er mindre belastende at squat under 90 grader og mest hensigtmæssigt på langt sigt.

Den mest relevant kritik fra lægen videnskab går på belastning af menisken... så hvis jeg havde problemer med menisk ville jeg set bort fra de almen råd om squat og undersøg mere specifikt hvilken skade squats kan gøre på menisken...udover det vil jeg tag kontakt til en behandler der har træningserfaring og kender til emnet... jeg tror ikke vi kan gøre så meget for dig herinde...

Et halv dårligt råd du kan teste er at skift til low bar squat og øvelser hvor knæene ikke kommer udover tæerne... såvidt jeg har forstået skulle det belast menisken mindre... at man har ordentligt alignement imellem fod og knæ er også afgørende. Såvidt jeg har forstået skulle det belaste menisken mere at man for en kalve knæet position under en squat...så sikrer at du squatter pænt. Mit råd er langt fra fyldest gørende så undersøg det nærmere og tag kontakt til en behandler.

Link to comment
Share on other sites

Hej Kongsfeldt.

Lyder på mig som om du trænger til at lave stabilitetstræning til dit knæ. Altså øvelser primært kun med kropsvægt og med stor fokus på balance og kontrol. Det betyder altså back 2 basics:

- Stå på et vippebræt

- bøj i knæene

- stå på et ben

- osv.

lav lounges og squat, men uden særlig meget vægt og koncentrer dig om hvad der sker i og omkring knæet(disse ting kan også bruges som opvarmning på sigt)

Alt dette skulle gerne være med til at styrke din neuromuskulære kontrol, altså du får aktiveret musklerne mere effektivt og får et bedre muskulært mønster omkring knæet. Dette vil forhåbentlig gøre musklerne omkring knæleddet mere stabile og klar til at modtage noget hård bentræning.

Prøv at snakke med en fysioterapeut med relevant erfaring, måske en idrætsfys.

Mvh Djeff

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share