Fedtprocent - ikke det perfekte mål?


jkc
 Share

Recommended Posts

Jeg har funderet over hvad man kan sige om en persons helbred udfra deres fedtprocent. Her på forummet kan man ofte læse om "tyndfede" som har en relativt høj fedtprocent og derfor bliver rådet til at øge deres muskelmasse. Men hvad hjælper det hvis den samlede mængde fedt ikke ændrer sig? Fedtet omkring tarmene og hjertet bliver vel ikke bedre af at der er muskler udenom? Kroppen skal bruge visse fedtlagre og kvinder skal bruge mere end mænd, men dette behov øges vel ikke i takt med at muskelmassen øges? Mit spørgsmål er: Bør man ikke kræve en lavere fedtprocent for muskuløse personer end "ranglede" personer? Hvad med at dividere den samlede mængde fedt med højden i anden? Altså en fusion af fedtprocent og BMI.

Link to comment
Share on other sites

Smuk tankegang. Men, jeg tror kun fedt i meget store mængder bliver skadeligt for kroppen. Det er mere inaktivitet, som er årsagen til livsstilssygdomme, ikke så ofte tilstedeværelsen af fedt.

Så, uanset hvordan man vender og drejer den, så er løsningen på din problemstilling at bevæge sig. Du har ret i, at muskler og fedt ikke har ret meget med hinanden at gøre, såfremt man ikke bruger sine muskler. Men, begynder man at bevæge sig(altså cardio), så bruger musklerne og kroppen af fedtet, samt sætter en masse andre fysiologiske processer i gang, som er klart sundere end ved inaktivitet.

Opsummeret er bevægelse the key og det vil, i længden, medføre tab af fedt og forøgelse af muskelmasse, næsten uafhængigt af fødeindtag, såfremt perioden blot er lang nok.

Link to comment
Share on other sites

Som Dysp siger, er mand tyndfed og beslutter sig for at træne så skal man ikke først begynde at forkusere på at få fedtprocenten ned. Det kommer den automatisk når man begynder at dyrke en masse motion og spise/leve sundt.

Nu dømmer jeg alle tyndfede meget firkantet og kommer til at sige mange af dem ikke lever sundt, netop fordi de har "opdaget" at de ikke bliver overvægtige og store af en usund eller semiusund livsstil. Så hvis en tyndfed der matcher ovenstående, begynder at dyrke cardio og styrketræning samt ændrer sine kostvaner til det sunde, så vil hans - ofte lille topmave - hurtigt forsvinde og kroppen vil indtage et mere atletisk look.

Selvfølgelig er ovenstående meget firkantet bygget op, men det er absolut ikke helt hen i vejret.

Personligt mener jeg også at det er svært at vurdere en persons helbred ud fra en BMI eller fedtprocent alene. Jeg mener man er nødt til at kigge på personens udseende (krop), kost og generel livsstil (mængde af motion, søvn, alkohol osv.).

Link to comment
Share on other sites

Til Dysp og fladberg:

Ja fedtprocenten er nok ikke det man skal fokusere på, idet en sund og en usund livsstil begge kan føre til samme fedtprocent. Der er simpelthen ikke nok information i dette ene tal. Jeg trænede på et tidspunkt til marathon og kom til at bruge min træning som undskyldning for at hælde alt mulig junk ned. Jeg var slank og en habil løber men min kost haltede bagefter. Da jeg så blev skadet gik der ikke lang tid før der hoppede 10kg på igen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share