Jan D.'s log 2009


Jan D.
 Share

Recommended Posts

mandag-onsdag hverdag igen. Målsætningen har kun været at overleve og give benene lov til at restituere efter den intensive tur søndag.

All-in-all 5 timers cykling fordelt på to korte egentlige træningsture og det løse. Disse i distancetempo lige over 30. Snyder dog lidt, da begge var med mere intensive perioder omkring de 33. Vinden medium, men ellers ingen problemer med at ramme over 30 i snit.

Den senere tid tilbagevenden til tidligere form indikere, at det ikke er umilig med forbedringer. Har dog spild 2 år nu siden trænerstoppet. Alderen tæt på 52, så timeglasset er ved at rinde ud ift. at nå et højere niveau for cyklingen. Har fundet ud af at jeg ikke bare kan lægge træningen på hylden allerede og at have ambitioner det samme. Min tidligere beslutning står derfor fast at forsøge at træne sig op indtil de 55 år. Altså nok kun 3 år tilbage til egentlige forbedringer. Hvis det ikke skal være varm luft må der derfor ske noget radikalt. Det gælder både styrketræningen for at undgå skader/overbelastninger, cykeltræningen og vægten. Ambitionen om at køre licensløb er nok for urealistisk, men så minimum 1 år, hvor jeg flytter alle rekorder på cyklen.

Det kniber dog åbenbart med viljestyrken. Ikke under selve træningen, men i det lange seje træk og have den fornødne tålmodighed.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 55
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Selv om jeg efterhånden hader målsætninger (fordi de aldrig holder) må jeg forsøge endnu engang (forsøg nr. 1117).

Altså mål frem til forårssæsonen:

- Vægt 97 kg som tidligere i en årrække var normalvægten (som er 7 kg ned på 7 måneder)

- Få passet min styrkeoptræning af benene primært (minimum 80 pct. af planlagte træninger som er 2 pr. uge i efteråret og 2½ i vinterperioden (dog nedsat i en månedlig restitutionsuge)

- cykeltræningsmængden skal øges fra 9/10 timer til 12 timer inden foråret. Normalt tidligere 9-11 timers cykling (i skadesfri perioder)

- Lange skadesperioder med nedsat træning skal undgås.

- Der skal føres en mere stabil livsførelse m.h.t. søvn, mad, arbejde etc.

- og så ikke noget med at pjatte rundt med at overbelaste ved at forsøge at løbe intensivt igen. Indtil videre må løb holdes helt i bero (desværre)

Mange krav at stille, men omvendt, hvis jeg kan overholde dette burde der være ret stor mulighed for forbedringer. Fordelen ift. tidligere år som træner er jo at træningsbelastningen kan blive meget mere stabil og planlagt og ikke afhængig at hvem der nu mødte op til træning.

Træning ultimo ugen:

Der er ikke sket det store sidenovenstående blev skrevet. Vægten er fortsat den samme. Har fået kørt 10 timer for ugen og endnu nogle distanceture i lige over 30+. Selv om dette ikke i sig selv skulle være den helt store belastning er benene nu ved at være kørt ned og trænger til en restitutionsuge (det er også længe siden sidst). Skyldes dog også både at jeg har kørt 2 gange styrketræning for benene og at flere af distanceturene reelt har været med indlagt intervaltræning.

Søndagsturen over Allerød-Nivå-Charlottenlund var da også 59,6 km ä 31,59 (omregnet for vind/på hjul 30,62 km/t), men med højere speed de første 16 km (over 32 i snit i hård sidevind og lidt opad - 9,5 km på hjul) og med et hårdtkørt interval på hjul ala næsten 40 i snit over 5,5 km sidemodvind på strandvejen. Så selv om det omregnet kun er godt 30½ km/t var dette kørt urytmisk. Terræn normal.

Det eneste der ellers er værd at nævne var at det trods manglende vægttab gik forbavsende godt opad, idet jeg på den flade kollebakke selv trak med over 30 det meste af vejen op, samt ikke mindst sad med over 2 bakker på strandvejen under det hurtige interval. Kan dog være det også skyldes modvind og de andre var knap så hurtige opad, men alligevel gode tegn.

Edited by Jan D.
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Opdatering af loggen.

Det kniber gevaldig med opdateringen. Over 3 uger siden sidst. Skyldes nok en blanding af demotivation og arbejdspres.

Fik efter sidste opdateringsdato en enkelt hurtig langdistancetur i normalvind og terræn under middel.

Racer: 67,14 km á 32,05 km/t.

Følte mig på efter turen og de efterfølgende dage lidt utilpas. Det viste sig at være optakten til en meget kraftig forkølelse og med en kraftig påvirket almen tilstand. Bliver altid ramt hårdt pga. min alergi, astma, tendens til bihulebetændelse etc. Herefter næsten 4 døgn mest på langs. 8 dage efter ovenstående hårde tur og 5 dage efter kort træningstur frygtede jeg for en fysisk deroute. Tog derfor ud på en kortere tur. Føltes meget træt om gik næsten ned efter lidt over 1 time. Har derefter kæmpet for at kommet tilbage til samme træningsmængde. Det har føltes hårdere på bakker og under intervaller, hvor iltoptagelsen har virket meget begrænsede end normalt.

Har denne uge opnået at komme tilbage til en 10 timers træningsuge, men ikke fået styrketræningen til at køre endnu. Sygdommen har betydet en vægtforøgelse, da maden ikke i samme grad har været nedsat til mit lave aktivitetsniveau.

Først på ugen var jeg på kontorseminar og valgte hjemvendt at starte med min første spinningtræning (de seneste ca. 5 måneder) tirsdag eftermiddag. Det gik imidlertid helt galt. Allerede i 1 sæt af 3 sæt på pulsspinning gik min power ned og jeg måtte kæmpe mig igennem resten af timen. Hvor jeg performancemæssig normalt vil vurdere mig til at være i top 3 på et sådan hold kunne jeg næppe nå midten. Tror der må være gået et eller andet galt med mad og væske denne dag. Ganske vist er det altid et helvede at start op igen og især med en øget vægt, tilvænning til stående tråd, den hurtigere kadance der typisk køres, den megen varme og sved osv., men det plejer ikke at være helt så slemt.

Har siden haft lidt tunge ben, men idag søndag blev det til en af de gode lange og hurtige ture udendørs. Vejret var kanon og med behersket vind. Er måske den sidste varme sommerdag i år. Data med ud/hjem + hele 9 runder ved Bregnerød blev:

Racer alene: 77,18 km ä 32,13 km/t.

Fin tid især over så lang en distance.

Tyder på min krop er stort set tilbage til samme niveau selv om det kniber mere op ad bakke. Vægten er underligt nok faldet igen til samme niveau som før min sygdom. Min søn har været igennem en endnu længere sygeperiode, men er vist også tilbage i god form. Fatter ikke hvordan han med så lille en træningsmængde kan holde et betydeligt højere niveau. Han blev nr. 3 ved klubmesterskabet blandt veteraner, kvinder og D-ryttere, samt vandt sin D-klasse. Ganske vist ikke stort opmøde men alligevel slog han alle (undtagen 1) fra den veteranklasse jeg gerne ville drømme om at køre i, men som nok aldrig er et niveau jeg når op på. Må vel være tilfreds med at jeg slutter sæsonen med rimeligt gode distancetræningstider og har slået en af mine runderekorder i år.

Desværre må jeg leve den kommende uge under et meget stort arbejdsstress, så næste opdateringstidspunkt er meget usikkert.

PS. Kan se tidligere i logge, at jeg rent faktisk har kørt 1 spinningtime på weekendophold i Århus inden sommerferien, men det var kun et enkeltstående tilfælde.

Tirsdag-onsdag 22-23/9:

Er mest blevet til transport-km, da arbejdspresset i starten af ugen har været stort. Fik afleveret et foreløbig udkast til mit store projekt, hvilket var rart, men det betød også tirsdagstræningen blev ret sen og derfor var henlagt til egen træning i SATSParken. Snuppede her 1 time spinning med moderat belastning (tilvæningsperiode) med 4x3 min. siddende interval dobbelttakt + 3x5 min. stående enkelttakt, samt endelig 4 min. sid. dobbelttakt igen. Mange lettere passager. Desuden ½ time på kondicyklingen. Kræver også meget tilvænning, da disse ikke er bygget til en af min størrelse og stående afveksling er svær. 217 watt og 800 kcal/t er gens. for introniveau for tilvænningen.

Synes ikke kroppen helt fungerer optimalt.

Onsdag morgen forlænget transport=træning på mtb over 25,75 km husum-Ballerup-Lyngby-Ryparken. Blev med snit 28,17 km/t. Vinden var 5-6 m/s VSV. Fordel 6 km mere medvind. Ulempe vind over gennemsnit. Går stort set lige op. Vi nærmer os vinterhalvåret, hvor jeg snart skal have lommeregneren frem for at sammenligne.

Returen samme vej om lidt bliver der netop brug for korrektioner, da vinden stadig er over gns. og nu med mere modvind-km.

Målet korrigeret er som sædvanlig ved egentlig distancetræning at ligger over 30 km/t på racer, hvilket svarer til 27 km/t på mtb for mig.

Edited by Jan D.
Link to comment
Share on other sites

Onsdag eftermiddag:

Retur med samme vind og kun en anelse koldere (14 grader). Havde nok regnet med en smule performancefald efter morgentur og træning tirsdag, men korrigeret blev det en stort set identisk tur. Fik kun klokket ca. 25 i snitfart indtil Ballerup og medvinden på den sidste 1/3.

Denne gik dog på 30 i snit og for en sjælden gang skyld en lovlig knallert som jeg fik kørt fra. totalt dermed 26,74 km/t og korrigeret for vindstyrke og -retning 28,10 km/t dvs. ligesom den første tur. Det er selvfølgelig lidt taknemmelig med så korte ture. Blev lidt irriteret over mange mosterblokkere (langsomme kvinder, der ved rødt kører frem foran alle andre cyklister og spærrer ved grønt for derefter at skulle overhales af alle). Måtte flere gange køre næsten helt ud i krydset for ikke at blive fanget bag en sådan en.

Link to comment
Share on other sites

Fredag:

Kører ikke rigtigt for mig. Kan ikke tage mig sammen til at tabe mig og komme igang med styrektræningen.

Benene virker igen tunge. Er det nu jeg kan mærke effekten af sygdommen og flere uger med forsøg til tilbagevenden til næsten samme træningsmængde. Var foran programmet og skulle derfor kun ud på en kort racertur på den sædvanlige transport til arbejdet.

Gik ikke videre godt. Var kun 3 sek. hurtigere end 30 km/t på 14,5 km+lidt ekstra km i medvind bagefter. Vinden var nautral, så dette var ikke undskyldningen. Temperaturen dog begyndt at krybe nedad om morgenen, saå 12-13 grader skulle koste ca. 0,25 km/t. Terrænet lidt over middel, men ikke nogen nævneværdig undskyldning. Måske skal jeg allerede snart ud i ture med under 30 km/t i snit, men forhåbentlig først når det bliver lidt koldere. Med dagens begrænsede træningsmængde burde benene også være nogenlunde restituere til søndagsturen. Rart igen at køre på en ordentlig rute næsten ude irriterende trafikanter. Eneste problem var at skulle passerer en skoleklasse.

Edited by Jan D.
Link to comment
Share on other sites

Søndag 27-09-09:

Øv, der går desværre ikke. Benene kan ikke klare mere end 2 uger med den træningsintensitet jeg har haft. Må erkende der allerede er brug for en restitutionsuge. Skyldes nok eftervirkning af sygeperioden og mit forsøg på hurtigt at vende tilbage. Konsekvensen må være at jeg derefter må snuppe en måned mere med 10 timers cykling og holde intensiteten neden i denne periode.

Allerede fra start på søndagens tur virkede benene for tunge selv om de nu burde være friske. Forsøge at holde et konstant ikke for hård tempo, hvilke da ogs¨nogenlunde lykkedes på 1 ben af Nivå-runden med sidemodvind. Holdt 29½ km/t i snit oppe i Hareskoven efter 6 km og lidt opad, hvilket er fint for at holde sig over de 30. Kom et lyntog, som jeg sprang på med 42-44 km/t lidt faldende frem til kollekolle.

Viste godt jeg ikke kunne holde hjul op af kollebakken, men forcerede, da jeg så havde chancen for at nå op bag en anden gruppe (med intercityfart i sammenligning). Stenhårdt. Må også holde 35-40 i Nørreskoven, da 2. gruppe satte farten op her.

Herefter lidt lettere at hænge på ned i hullet og op i Farum. "stod af" på høveltevej ved Bregnerød, hvor jeg skulle ordne 2 runder. Havde her hentet næsten 2½ min. over 30 i snitfart.

Strategien over runderne og Allerød var derfor blot nogenlunde at holde de 30. Tabte nok lidt ved Allerød, men på 2. ben mpd Nivå blev det gradvist med mere og mere medvind pg jeg kunne slappe mere af selv om benene væk uden power. På 3. ben ad Strandvejen var det endnu værre, men det lod sig gøre at holde lige over de 30. På de 3 bakker måtte jeg dog kravle over med ned til 18 km/t. Først 1½ km fra Klampenborg kom der igen et eksprestog, som jeg dog ikke kunne følge med de ben. Fik dog mulighed for at ligge på hjul indtil målet ved Charlottenlund.

Data:

Racer: 66,85 km ä 31,13 km/t + ca. 16 km opvarmning/rul

Rute: Mørkhøj-Allerød-syd for Nivå-Charlottenlund

Vejr: 3-5 m/s SV, 14-15 grader

Terræn: normalt

På hjul: ca. 10 km

Omregnet tempo: 30,46 km/t

Sådan set ok, hvis man glemmer lidelserne under og efter. Tyder vel på benene kan nå at reddes med en restitutionsuge.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share