Kropsbygnings betydelse for præsteration


Guest simoh
 Share

Recommended Posts

Guest Slettet bruger

Har mindre mennesker (og her mener jeg længden af arme og ben) ikke generelt lettere ved at tage flere kilo end høje mennesker? Når man ser på vægtløftere er de så ikke også generelt korte? Min makker er ca. 20 cm lavere end mig og når han f.eks tager bænkpres er vandringen af stangen meget mindre en ved mig mig selv. Han udføre dem korrekt dvs. helt ned og røre brystet men da hans arme er kortere end mine er vandringen fra bund til top ikke så stor. Han kan tage ca. 10 kg mere end mig i bænkpres og har lidt højere BMI værdi i forhold til mig. Dette er ikke ment som en dårlig undskyldning at han kan tage mere end mig :)

Link to comment
Share on other sites

Hej Simon

du har ret i at kropsbygningen har noget at sige når det kommer til bænkpres.

Det er ikke kun den afstand stangen vandrer, men det har også noget at gøre med vægtstangsprincippet.

Korte brede mennesker har mange gange et langt kreveben i forhold til armenes længde, hvilket gør at bryst og skuldermuskler belastes mindre ved at løfte en given vægt, taget i forhold til en der har et kortere kraveben i forhold til armene.

Er man bygget med et kort kraveben i forhold til armlængden, er man også mere udsat for at overbelaste skuldrene ved bænkpres, da netop skulderregionen udsættes for større belastning i forhold til en der er bygget med længere kraveben og kortere arme.

Dem med det korte kraveben i forhold til armene er derimod mere gunstigt bygget når det kommer til at trække. Og som klausjensen skriver, er dem med lange arme og kort kraveben ofte stærkere til at dødløfte.

Og som den kloge mand fortsætter, kan man ikke lave om på disse forhold, så i stedet drejer det sig om at maximere de løft man er bygget til at blive god til.

Og når alt kommer til alt, er det den styrke man bygger i squat og dødløft den mest funktiunelle, den styrke du har glæde af i dagligdagen, mens bænkpresstyrken kan bruges til en ting.....at bænkpresse med, selv om det unægteligt er inponerende at se en virkelig god bænkpresser i aktion.

Link to comment
Share on other sites

Korte brede mennesker har mange gange et langt kreveben i forhold til armenes længde, hvilket gør at bryst og skuldermuskler belastes mindre ved at løfte en given vægt, taget i forhold til en der har et kortere kraveben i forhold til armene.

Er man bygget med et kort kraveben i forhold til armlængden, er man også mere udsat for at overbelaste skuldrene ved bænkpres, da netop skulderregionen udsættes for større belastning i forhold til en der er bygget med længere kraveben og kortere arme.

Dem med det korte kraveben i forhold til armene er derimod mere gunstigt bygget når det kommer til at trække. Og som klausjensen skriver, er dem med lange arme og kort kraveben ofte stærkere til at dødløfte.

Interresant Alcon, det har jeg aldrig tænkt over... (kravebenets betydning) ku godt tænke mig at studere det lidt nærmere, hvor har du læst det??

ATJ

Link to comment
Share on other sites

ATJ:

desværre kan jeg ikke huske hvor jeg læste det henne første gang, da det er længe siden, og jeg læser meget. Men efter at jeg læste det har jeg observeret at dette faktisk gælder i virkeligheden.

Nu instruerer jeg i center hver dag, og har derved rigeligt mulighed til at lave mine små studier, og netop folks kropsbygning har stor betydning for hvilken løft de egner sig godt til.

Nu er det ikke således, at ingen med lange arme og kort kraveben kan være stærk bænkpres, de findes.

Men ifølge mine egne observationer er tendensen helt klar.

Link to comment
Share on other sites

Forskere ved University Of Nebraska fandt ud af at for bredt greb i forhold til kravebenslængden (Biacrimial breadth) gav dårligere resultat. Omkring 200% af kravebenslængden gav de bedste resultater.

Denne undersøgelse tog dog ikke hensyn til den virkelige indikator for et stærkt bænkpres - forholdet imellem overarm og underarm. Dette forhold er jo også bestemmende for den stærkeste grebsbredde.

Det nemmeste råd til nye løftere er at lægge stangen på brystet og så vælge et greb hvor vinklen imellem oberarm/underarm er ca. 90 grader.

Angående absolut styrke kan jeg sige at mine observationer ved talrige verdensmesterskaber i bænkpres, er at den smalle skulderbygning er langt den stærkeste. Lange arme er der naturligvis ikke så mange af.

:eatchicken: /Niels

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share