4 dages split! Din mening?


Arnlol
 Share

Recommended Posts

Hej alle på Motion-online!

Jeg kunne ikke finde et emne, som besvarede mit spørgsmål på jeres forum, så nu poster jeg.

Jeg har gennem længere tid kørt et 4 dages split. Jeg skiftede til 4 dage efter at have kørt 3-dages split siden jeg begyndte at træne, altså de sidste 8 år.

Jeg træner 6 dage om ugen og træner for at opbygge mere muskelmasse.

Der rynkes på næsen af visse, der synes at 4 dage er for lang tid mellem jeg rammer musklerne, så jeg vil gerne vide, hvad I synes. Er der for lang restitutionstid?

Workout #1: Ben

Workout #2: Bryst og armstrækkere

Workout #3: Ryg og armbøjere

Workout #4: Skuldre

Der er nok nogen der spørger, så mit split ses nedenfor. Kig overskrifter i det eller læs det, du bestemmer :)

Der trænes med vægte, hvor jeg failer efter 10 reps, godt og vel:

Workout #1 - Ben

Opvarmning 10 min. cardio og 4 x 14 mave

Lår

Squat 4x10

Leg press med bred fodstilling (indersiden af lårene) 4x10

Leg press med samlede fødder (ydersiden af lårene) 4x10

Leg extensions i maskine 4x10

Leg curls i maskine 4x10

Leg adductions i kabeltræk 4x10

Leg abductions i kabeltræk 4x10

Cable kickbacks 4x10

Lægge

Calf raises i Smith maskine 4x10

Seated calf raises 4x10

Workout #2 - Bryst og armstrækkere

Opvarmning: 10 min. cardio og 4x14 mave

Bryst

Bænkpres 4x10 eller powerlifting med tungere vægte og færre reps

Inclined dumbbell press 4x10

Decline press i Smith maskine 4x10

Dumbbell flyes 4x10

Pullovers 4x10

Cable crossover 4x10

Armstrækkere

Dumbbell triceps extensions 4x10

Siddende barbell triceps extensions 4x10

Triceps kickbacks 4x10

Div. kabeltræk

Wrist barbell extensions 3x20

Dips til jeg er helt færdig

Workout #3 - Ryg og armbøjere

Opvarmning: 10 min. cardio og chin ups reps til failure indtil jeg når 50

Armbøjere

Hammer curls 4x10

Scott curls 4x10

Concentration curls 4x10/Reverse barbell curls 4x10

Ryg

Dødløft 4x10 eller powerlifting med tungere vægte og færre reps

Bent-over barbell rows 4x10

Close grip upright rowing 4x10

Front pulldowns 4x10

Seated pulley rows 4x10

Back extensions med vægtskive 4x10

Dumbbell shrugs 4x20

Slutter af med:

Wrist extensions 3x20

High cable curls

Workout #4 - skuldre

Opvarmning: 10 min. cardio.

Arnold dumbbell press 4x10

Military press 4x10

Upright rowing 4x10

Front lateral raises 4x10

Lateral raises 4x10

Bent-over lateral raises 4x10

High-pulley rear delts (kabel) 4x10

Cable front raises

Cable lateral raises

Skuldre er den korteste træningsdag, så jeg plejer at køre intenst på maven og lidt velværeøvelser til ryggen den dag :)

Link to comment
Share on other sites

Hej Kristoffer!

Tak for dit hurtige svar.

9-12 øvelser passer mig ret godt, men der kan da være noget om snakken :)

Mit spørgsmål lød egentlig også på, om 4 dage var for langt et split. Det kunne jo vise sig mere effektivt at have et 2 eller 3 dages split.

Det kunne være rart at høre fra nogen, som har prøvet noget lignende? Eller har forslag til ændringer/forbedringer :)

Link to comment
Share on other sites

Hej Pimp

Ja, selvfølgelig: 26 år, 180 cm., 87 kg.

Bænkpres: 100 kg

Dødløft: 110 kg

Squat 100 kg

Jeg kører ikke de to sidste tungt ret ofte (selv om jeg godt ved jeg burde), så de kan være lidt upræcise.

Nu må du endelig ikke forstå mit indlæg, som et personligt angreb.

- men hvis du ahr trænet i 8 år(!) og du ikke har et max på over 100 kilo i bænk, så burde du nok kigge på om du har trænet optimalt?

i mine øjne burde du kigge på et 2-split eller fullbody, eventuelt et sheiko program.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes bestemt ikke, at du har for mange øvelser. Hvis du kørte et fullbody eller 2-splitsprogram, vil du uden tvivl have alt for mange.

Men, da restitutionstiden er så lang, kan du sagtens træne meget hårdere, tungere og mere, end du burde med et andet program.

Jeg er selv tilhænger af et 4splits-program af den simple årsag, at jeg hader at træne. Det er uendeligt kedeligt, tager lang tid og siger mig ikke en skid. Med et 4-splitsprogram, kan jeg fokusere på kun at træne enkelte muskelgrupper og så tager det ikke for lang tid.

Hvis du er meget ambitiøs med din træning, elsker at løfte og ikke har noget imod at det gør ondt, så synes jeg, tværtimod, ikke, at et 4splitsprogram er et program, som du burde overveje. Her vil et 2splitsprogram med basisøvelser nok være mere hensigtsmæssigt.

Link to comment
Share on other sites

Nu må du endelig ikke forstå mit indlæg, som et personligt angreb.

- men hvis du ahr trænet i 8 år(!) og du ikke har et max på over 100 kilo i bænk, så burde du nok kigge på om du har trænet optimalt?

i mine øjne burde du kigge på et 2-split eller fullbody, eventuelt et sheiko program.

Hvis man skal over 100 kg i bænk, så skal man virkelig selv være indstillet på det. Fx tror jeg aldrig, at jeg selv nogensinde kommer over 100kg, fordi jeg simpelthen hader at løfte.

Det betyder selvfølgelig, at jeg aldrig vil opnå optimum hypertrofi, men heldigvis er det ikke kun vægten på stangen, som er afgørende.

Link to comment
Share on other sites

Der rynkes på næsen af visse, der synes at 4 dage er for lang tid mellem jeg rammer musklerne, så jeg vil gerne vide, hvad I synes. Er der for lang restitutionstid?

Jeg har ikke selv prøvet et 4 split og er måske farvet deraf. Men når jeg ser en typisk træningsuge for dig så er der, sjovt nok, kun de enkelte dage hvor visse muskler bliver aktiveret - som ben. Så imo, synes jeg, at der er for lang rest.tid. Men hvis du træner så du ikke kan gå hjem, så kan det måske være passende nok.

Link to comment
Share on other sites

Tak for jeres mange svar! Der var noget brugbart i mellem :)

Pimp: Nja, jeg har altid trænet mange reps i stedet for høj vægt, da jeg har haft meget svært ved at tage på i kropsvægt. Kunne æde alt uden at gaine indtil for ca. 2 år siden. Så 100 kg er resultatet af det seneste stykke tids knoklearbejde på bænken :)

Dysp: Godt at der er nogen, der kan se fordelen i 4-splittet :) Men jeg vil nok prøve et 2 split indenfor kort tid.

Og Kristoffer88: Ja jeg går hårdt til værks og har så fire dages restitution, så det har egentlig passet fint. Har læst mig til at Dorian Yates kørte med en lige så lang restitutionstid (ikke at jeg skal sammenligne mig med ham :D)

Tak for hjælpen igen.

Link to comment
Share on other sites

Workout #3 - Ryg og armbøjere

Opvarmning: 10 min. cardio og chin ups reps til failure indtil jeg når 50

Armbøjere

Hammer curls 4x10

Scott curls 4x10

Concentration curls 4x10/Reverse barbell curls 4x10

Ryg

Dødløft 4x10 eller powerlifting med tungere vægte og færre reps

Bent-over barbell rows 4x10

Close grip upright rowing 4x10

Front pulldowns 4x10

Seated pulley rows 4x10

Back extensions med vægtskive 4x10

Dumbbell shrugs 4x20

Slutter af med:

Wrist extensions 3x20

High cable curls

50 chin ups til opvarmning. Det må sige at være hard-core. Hvor mange er du oppe på.

Edited by mugge
Link to comment
Share on other sites

Hej alle på Motion-online!

Jeg kunne ikke finde et emne, som besvarede mit spørgsmål på jeres forum, så nu poster jeg.

Jeg har gennem længere tid kørt et 4 dages split. Jeg skiftede til 4 dage efter at have kørt 3-dages split siden jeg begyndte at træne, altså de sidste 8 år.

Jeg træner 6 dage om ugen og træner for at opbygge mere muskelmasse.

Der rynkes på næsen af visse, der synes at 4 dage er for lang tid mellem jeg rammer musklerne, så jeg vil gerne vide, hvad I synes. Er der for lang restitutionstid?

Workout #1: Ben

Workout #2: Bryst og armstrækkere

Workout #3: Ryg og armbøjere

Workout #4: Skuldre

Der er nok nogen der spørger, så mit split ses nedenfor. Kig overskrifter i det eller læs det, du bestemmer :)

Der trænes med vægte, hvor jeg failer efter 10 reps, godt og vel:

Workout #1 - Ben

Opvarmning 10 min. cardio og 4 x 14 mave

Lår

Squat 4x10

Leg press med bred fodstilling (indersiden af lårene) 4x10

Leg press med samlede fødder (ydersiden af lårene) 4x10

Leg extensions i maskine 4x10

Leg curls i maskine 4x10

Leg adductions i kabeltræk 4x10

Leg abductions i kabeltræk 4x10

Cable kickbacks 4x10

Lægge

Calf raises i Smith maskine 4x10

Seated calf raises 4x10

Workout #2 - Bryst og armstrækkere

Opvarmning: 10 min. cardio og 4x14 mave

Bryst

Bænkpres 4x10 eller powerlifting med tungere vægte og færre reps

Inclined dumbbell press 4x10

Decline press i Smith maskine 4x10

Dumbbell flyes 4x10

Pullovers 4x10

Cable crossover 4x10

Armstrækkere

Dumbbell triceps extensions 4x10

Siddende barbell triceps extensions 4x10

Triceps kickbacks 4x10

Div. kabeltræk

Wrist barbell extensions 3x20

Dips til jeg er helt færdig

Workout #3 - Ryg og armbøjere

Opvarmning: 10 min. cardio og chin ups reps til failure indtil jeg når 50

Armbøjere

Hammer curls 4x10

Scott curls 4x10

Concentration curls 4x10/Reverse barbell curls 4x10

Ryg

Dødløft 4x10 eller powerlifting med tungere vægte og færre reps

Bent-over barbell rows 4x10

Close grip upright rowing 4x10

Front pulldowns 4x10

Seated pulley rows 4x10

Back extensions med vægtskive 4x10

Dumbbell shrugs 4x20

Slutter af med:

Wrist extensions 3x20

High cable curls

Workout #4 - skuldre

Opvarmning: 10 min. cardio.

Arnold dumbbell press 4x10

Military press 4x10

Upright rowing 4x10

Front lateral raises 4x10

Lateral raises 4x10

Bent-over lateral raises 4x10

High-pulley rear delts (kabel) 4x10

Cable front raises

Cable lateral raises

Skuldre er den korteste træningsdag, så jeg plejer at køre intenst på maven og lidt velværeøvelser til ryggen den dag :)

44 set på "ben dag" eller 36 set til skuldre, er alt for meget fordi,

#1: 44 set af 30 sek. med 60 sek. restitution imellem set og 2-3 min. restitution imellem øvelse, og med 1-2 opvarmnings set i de 2 første øvelser til hver muskelgruppe, som er lidt mainstream, plus 10 min cardio, så træner du 1 t. 50 min.

Det er lidt over maks. grænsen såfremt ALLE restitutions tider overholdes, og jeg gætter på at du ikke kan holde dampen oppe i så lang tid, så din restitution bliver længere og længere, så jeg tror du træner i omkring 2½ time pr. træningspas, og det er langt fra optimalt.

#2 Af samme årsag, vil jeg påstå at du ikke kan holde dampen oppe i så mange set til samme muskelgruppe. Jeg mener 36 set til skuldre ! Come on :-)

Hvis du kan holde til så mange sæt, så løfter du simpelthen ikke tungt nok. Jeg er ret sikker på du løfter 10 rep i dit 12-14 RM eller også holder du alt alt for lange pauser, og så er vi henne på punktet omkring tid igen.

Mit råd til dig er færrere øvelser, mere vægt på i hvert sæt, og hold restitutinonstiden til 30-60 sek.

(PS: Hvis du påstår at du overholder disse parametre, så skal du kigge din træning efter i sømmene. Få event. en buddy til at stå med et stop ur, og sætte dig igang efter 60 sek. pause, og så skal der arbejdes med 10 RM vægte. Få din buddy til at checke din løfte teknink, fordi det kan også være her du formår at løfte så mange set, fordi du faktisk "snydder" og bruger nogle andre muskler til at lave de enkelte løft med. Den klassiske biceps curl med hoftesving og knæfleksion :-) Du laver ihvertfald et eller andet som gør du ikke har en optimal træning)

Hvis du påstår at du virkelig holder din restitutionstid på 60 sek. og løfter dit 10 RM maks. i 36 set til skuldre, med sublim teknik, så vil jeg gerne høre hvor du træner og hvornår, fordi det vil jeg gerne se med mine egne øjne.

Jeg håber du forstår at det ikke er et personligt angreb på dig, men et vink med en vognstang om at der er en faktor eller flere der ikke passer, så du skal først og fremmest kigge de nævnte ting igennem. I mine 20 år som Personlg Træner, har jeg aldrig nogen sinde set en person der kan lave så mange set effektivt, og der er op til flere pro bodybuildere og styrkeløftere imellem.

Når du får tilpasset dit øvelsesvalg, så din træningstid er under 70 min.(inkl. opvarmning) og får tilpasset din vægt til dit rigtige 10 RM, og får pudset tekninkken af så den "sidder i skabet" hver gang, så er der intet galt i 4-Split. Grundprincippet er overload, og hvis du træner f.eks. skuldre i 60 min. med maks. gas, så skal du bruge min. 4-6 dage for at superkompensere.

Men der skal virkeligt gives maks. gas, hvis du ikke træner 100%, så er din restitutionstid måske kun 2-3 dage, og så er 4-split ikke længere optimalt.

Link to comment
Share on other sites

Hvis man skal over 100 kg i bænk, så skal man virkelig selv være indstillet på det. Fx tror jeg aldrig, at jeg selv nogensinde kommer over 100kg, fordi jeg simpelthen hader at løfte.

Det betyder selvfølgelig, at jeg aldrig vil opnå optimum hypertrofi, men heldigvis er det ikke kun vægten på stangen, som er afgørende.

Nej, så er du jo netop ikke indstillet på det!!! ;-) Hvorfor træner du overhovedet? Har du intet mål? Så kan jeg i hvert fald godt se, det er dødsygt! Jeg har selv trænet siden december og satser på at sætte de 100 på bænken i første uge af juni :-)

Link to comment
Share on other sites

Hold da kæft! Imponerende træningsindsats. Det må virkelig være kedeligt at køre 4x10 så slavisk! ;-) Der er gode bud på ændring af dit split, så jeg vil ikke forsøge at gøre mig klog.

Men laver du virkelig 50 chin ups? Altså bred håndstilling og lige krop?

Du skriver du har haft svært ved at gaine med andet end en masse reps - har du da haft svært ved at presse dig selv med høj vægt?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share