Proteinpulver under udsendelse til Afghanistan


ZapZap
 Share

Recommended Posts

Hejsa

Da jeg snart skal tilbringe 6 måneder i Afghanistan kom jeg til at tænke på følgende problem. Jeg hader proteinpuler blandet op med vand som pesten! Og da der ikke ligger en Netto lige om hjørnet med frisk mælk, går jeg og spekulerer på hvad jeg så gør

Nogen der evt. har erfaring med at bruge mælkepulver eller lignende, eller findes der rent faktisk et produkt med en cremet mælke-konsistens selvom det er blandet op med vand?

Link to comment
Share on other sites

Hejsa

Da jeg snart skal tilbringe 6 måneder i Afghanistan kom jeg til at tænke på følgende problem. Jeg hader proteinpuler blandet op med vand som pesten! Og da der ikke ligger en Netto lige om hjørnet med frisk mælk, går jeg og spekulerer på hvad jeg så gør

Nogen der evt. har erfaring med at bruge mælkepulver eller lignende, eller findes der rent faktisk et produkt med en cremet mælke-konsistens selvom det er blandet op med vand?

Ja, altså I har da mælk i afghanistan!! Og ellers er det gsu bare at tage sig sammen og tage det med vand. Jeg kan også bedst lide det med mælk. Men det er da ikke så slemt med vand ;-)

Link to comment
Share on other sites

Hey Durden,

Da jeg var afsted for to år siden, benyttede jeg lidt proteinpulver, samt lidt kreatin. Vi havde et amerikansk cafeteria i vores lejr (CHA), som sjældent løb tør for 'mælk', så det var ganske lige til.

Jeg var afsted med en 6-mands sektion, og vi tabte os allesammen omkring de 10 kg i løbet af de 6 måneder, så jeg vil helt klart anbefale at du gør lidt ekstra ud af, at spise rigtigt - for den aktive tilværelse og naturens omstændigheder gør noget ved din krop...

De fleste af os trænede de dage vi var i lejren, og.. tjah, når køretøjerne er nede - og man ikke er mekaniker, så skal man jo holde formen ved lige :)

Jeg ved ikke hvad din funktion er dernede, men uanset hvor god din form er hjemmefra, så tag de to ugers akklimatisering alvorligt. Tag det roligt med styrketræning og løbeture, indtil du har vendet dig til højde/luftfugtigheden/stresset af at være dernede.

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Hey Durden,

Da jeg var afsted for to år siden, benyttede jeg lidt proteinpulver, samt lidt kreatin. Vi havde et amerikansk cafeteria i vores lejr (CHA), som sjældent løb tør for 'mælk', så det var ganske lige til.

Jeg var afsted med en 6-mands sektion, og vi tabte os allesammen omkring de 10 kg i løbet af de 6 måneder, så jeg vil helt klart anbefale at du gør lidt ekstra ud af, at spise rigtigt - for den aktive tilværelse og naturens omstændigheder gør noget ved din krop... De fleste af os trænede de dage vi var i lejren, og.. tjah, når køretøjerne er nede - og man ikke er mekaniker, så skal man jo holde formen ved lige :)

Jeg ved ikke hvad din funktion er dernede, men uanset hvor god din form er hjemmefra, så tag de to ugers akklimatisering alvorligt. Tag det roligt med styrketræning og løbeture, indtil du har vendet dig til højde/luftfugtigheden/stresset af at være dernede.

Mvh

Jeg kunne ikke være mere enig!

Sørg for at du har styr på din kost, væske og saltbalance dernede.

Hvis du er i Price, er der et formidabelt cookhouse, Kandahar er også alletiders. I Bastion er maden ok og i Armadillo er det helt op til egen kreativitet i forhold til de udleverede rationer - der er intet cookhouse endnu.

I Armadillo er der selvf. heller ingen "mælk", så skal du derud må du tage hvad du kan få. Jeg er selv glad for Maximuscle's produkter, som fås i alle PX's dernede (Dog ingen PX i Armadillo). Den er dog ikke mere cremet i smagen end så mange andre.

Hvis du går over til foodbars i stedet for proteinpulver, så husk at hænge dem op, hvor mus og andet småkravl ikke kan få fat i det. Jeg fik selv nuppet en foodbar ud af en lomme i min vest, under min hjelm, 20 cm. fra mit ansigt, mens jeg sov i Armadillo :laugh:

"Mælk" fås ikke, så vidt jeg husker, nogen steder i håndkøb (pga. hygiejne). Du kan kun få "mælk" i cookhouse - og du kan ikke transportere det med ud.

Hvis du går og leger med tanken om at erstatte dine alm. måltider med proteinpulver, vil omgivelserne hurtigt give dig stryg. Så undgå for enhver pris det.

At bruge mælkepulver, vand og proteinpulver sammen fungerer ok, men er selvfølgelig næstbedst. (Mælkepulver forefindes i de engelske feltrationer).

Hvis du skal afsted til sommer, skal du VIRKELIG tage din afklimatiseringstræning alvorligt. Husk, at vi rammer en varme, der ligger på ca. 50 (og over) grader i skyggen.

Hvis du er i tvivl om hvad afklimatiseringstræning er, så tag din uniform på, dit regntøj, hætten på, gummihandsker, gummisko og luk alting fuldstændig til. Derefter træner du højintensitet aerob træning i ca. 1 time pr. dag - husk masser af væske og salt på din mad om aftenen :wink:

Dette helvede kører du hver dag i mindst 14 dage - god fornøjelse :smile:

Vi ses dernede!

Edited by Kauf
Link to comment
Share on other sites

Dumt spørgsmål men wtf, hvorfor skriver alle "mælk" med citations tegn?

Fordi det såkaldte "mælk" er noget meget langtidsholdbart stads og ikke kommer i nærheden af noget af det, vi finder i kølediskene rundt omkring herhjemme :smile:

Link to comment
Share on other sites

Bare rolig - jeg skal nok være omhyggelig med afklimatiseringen (jeg er ikke helt pinky :tongue:). Jeg er ikke så bange for et abnormt vægttab da jeg kører Leopard 2, hvilket betyder at lokummet virkelig brænder hvis vi pludselig skal ned på jorden og bokse rundt...hø hø

Men så skal jeg lige ha' bestilt noget mælkepulver på nettet et sted, så jeg kan få prøvet det af inden vi for alvor går igang med MISU'en. Tak for de konstruktive indput

Link to comment
Share on other sites

Bare rolig - jeg skal nok være omhyggelig med afklimatiseringen (jeg er ikke helt pinky :tongue:). Jeg er ikke så bange for et abnormt vægttab da jeg kører Leopard 2, hvilket betyder at lokummet virkelig brænder hvis vi pludselig skal ned på jorden og bokse rundt...hø hø

Men så skal jeg lige ha' bestilt noget mælkepulver på nettet et sted, så jeg kan få prøvet det af inden vi for alvor går igang med MISU'en. Tak for de konstruktive indput

Køb evt. et brev i Irma først og tjek om det fungerer for dig.

Link to comment
Share on other sites

Vi har ikke så mange Irma'er i Holstebro :wink: Så jeg prøver lykken i Aldi eller Lidl

Hehe, fair game :wink: Hvis du er så heldig at have en outdoor butik i nærheden, er der også god sandsynlighed for at finde noget mælkepulver.

Edited by Kauf
Link to comment
Share on other sites

Der var først plus på target i Bilka. Det er faktisk slet ikke tosset med mælkepulver... Helt klart noget der også kan anbefales på øvelser i DK og omegn.

Så skal jeg bare ha' fundet en netbutik der sælger lidt større mængder end 200g.

Link to comment
Share on other sites

Hey Durden,

Da jeg var afsted for to år siden, benyttede jeg lidt proteinpulver, samt lidt kreatin. Vi havde et amerikansk cafeteria i vores lejr (CHA), som sjældent løb tør for 'mælk', så det var ganske lige til.

Jeg var afsted med en 6-mands sektion, og vi tabte os allesammen omkring de 10 kg i løbet af de 6 måneder, så jeg vil helt klart anbefale at du gør lidt ekstra ud af, at spise rigtigt - for den aktive tilværelse og naturens omstændigheder gør noget ved din krop...

De fleste af os trænede de dage vi var i lejren, og.. tjah, når køretøjerne er nede - og man ikke er mekaniker, så skal man jo holde formen ved lige :)

Jeg ved ikke hvad din funktion er dernede, men uanset hvor god din form er hjemmefra, så tag de to ugers akklimatisering alvorligt. Tag det roligt med styrketræning og løbeture, indtil du har vendet dig til højde/luftfugtigheden/stresset af at være dernede.

Mvh

Nu er det jo egentligt ikke mig, der skal afsted ;-)

Link to comment
Share on other sites

Der var først plus på target i Bilka. Det er faktisk slet ikke tosset med mælkepulver... Helt klart noget der også kan anbefales på øvelser i DK og omegn.

Så skal jeg bare ha' fundet en netbutik der sælger lidt større mængder end 200g.

Ja, du bliver sgu' nok upopulær, hvis du lunser alle de engelske feltrationer :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share