Hvem har været i overtræning ?


katalunja
 Share

Recommended Posts

Er løbet ind i en omgang overtræning, vil jeg da tro,og min læge siger at en del kunne tyde på det.

Kunne godt tænke mig at høre fra folk, der selv har været i overtræning.

Hvilke symptomer havde i ?

Hvordan var jeres forløb ?

Hvor lang tid stod det på ?

Man får ofte en masse historier fra folk, der ikke selv har prøvet at være i denne situation.

Men ville være rart at høre fra folk der rent faktisk har oplevet det på egen krop.

Link to comment
Share on other sites

Da jeg begyndte at træne meget, var jeg ikke så god til at lytte til mine trætheds symptomer, jeg ville jo gerne træne 10-20 timer om ugen og tillod entlig ikke en indkørsels face...

Man kan sige at nu hvor jeg har skindebends betændelse, har jeg heller ikke lyttet ordentliget efter, men det er en anden historie.

Jeg får feber, og har svært ved at spidse når jeg er overtrænet, pluds at jeg bare ikke kan få søvn nok, så jeg kunne sove over ti timer om natten og stadig bare side og falde i søvn, midt i maden, i bussen etc...

Jeg ved godt at kroppen restituiere mens jeg sover, og jeg tilrettelægger gerne plads til at kunne sove 10 timer, og en lille lur hvis jeg har lange pas, jeg ser det som en del af min træning... Og har også indset at der går noget tid inden jeg kan træne 20 timer om ugen.. men på den anden side kan jeg godt bruge min afsadte trænings tid fornuftigt (ved fx at planlægge frem af)

Overtræning føles som (og er) stress. Derfor vil du sikkert også opleve at du mentalt er træt. Jeg følte også en tilbagegang i min form og styrke. Og søvnproblemer... Det er ikke nødvendigvis en god ide at stoppe helt med at træne, men omlægge træningen og NEDTTRAPNING, fx istedet for to timers hård træning, så svøm i 20-40 minutter og stræk ud, og slap lidt af i saunaen...

Spis dig også gerne glad, du har brug for protein og sikkert maser af frugt. Annanas er helt vildt godt at spise, det indeholder noget der minder lidt om 5htp, altså har det en positiv effect på dit humør, og derfor dit velvære, som sikkert er i sink lige p.t

Link to comment
Share on other sites

Kan sagtens nikke genkendende til de symptomer du beskriver. Mit begyndte da jeg troede jeg var supermand, og kunne træne 5 gange styrke og 3 gange hård boksetræning hver uge, plus at jeg har et arbejde der er meget fysisk krævende.

Jeg begyndte med at blive en del øm i mine muskler, jeg var konstant træt og måtte hver dag efter arbejde hjem og have mig en "morfar" for at kunne klare resten af dagen. Jeg fik muskelspændinger i skuldre og nakke og spændingshovedpine. Efter få timer på arbejde var mine ben så ømme som havde jeg lige løbet et marathon. i det hele taget tømt for energi, og mine øjne var små sprækker allerede til middag.

Er blevet nødt til at trappe meget ned, bliver hurigt sløv, halv svimmel og lidt utilpas.

Link to comment
Share on other sites

Ja, du skal nedtrappe, og omjustere din træning...

Jeg kan forstå du har snakket med din læge? hvad siger h*n?

Jeg har brugt svøming, det er skades forbykkende og man kan træne samtidigt med at man restutiere... Det er svært for mig at gætte på hvor overtrænet du er, hvis det er mege, skal du holde helt op med at træne... Du skal også huske at kroppen skal vænne sig til at træne så meget, så måske skal du overveje at skære ned på insitentiteten af din træning, men ikke længten af den...

Når du styrke træner, har du så kørt muskel tilvænning, eller bare begyndt på bodybuilder stilen?

Og så hust at når man træner meget , skal man sove det mere, og at der ikke er noget galt i at tage sig en morfar, bare man bliver frisk af det !!!

Link to comment
Share on other sites

Ja, du skal nedtrappe, og omjustere din træning...

Jeg kan forstå du har snakket med din læge? hvad siger h*n?

Jeg har brugt svøming, det er skades forbykkende og man kan træne samtidigt med at man restutiere... Det er svært for mig at gætte på hvor overtrænet du er, hvis det er mege, skal du holde helt op med at træne... Du skal også huske at kroppen skal vænne sig til at træne så meget, så måske skal du overveje at skære ned på insitentiteten af din træning, men ikke længten af den...

Når du styrke træner, har du så kørt muskel tilvænning, eller bare begyndt på bodybuilder stilen?

Og så hust at når man træner meget , skal man sove det mere, og at der ikke er noget galt i at tage sig en morfar, bare man bliver frisk af det !!!

Jeg har styrketrænet i 13 år, så det er ikke der det halter.. Har altid trænet ca 4 gange styrke om ugen, uden problemer af den her slags. Det er vel nok det at jeg begynder at bokse 3 gange om ugen, ud over de 4 gange styrke. Nogle dage : En hård dag på arbejde, derefter styrketræning om eftermiddagen og derefter boksning om aftenen.

Kontaktede min læge da mine problemer havde stået på i en måneds tid. Fik undersøgt forskellige ting, og fik taget en masse blodprøver, uden at de kunne finde en årsag.

Det skal siges at jeg ikke har været til boksning siden midt i marts, og har desuden holdt to pauser af en uges tid for styrketræningen, men ellers holdt det nede på 3 gange let styrke som eneste motion på en uge.

Hvor lang tid tog det før du kom ovenpå igen efter din periode med overtræning..

Link to comment
Share on other sites

Mit ugeprogram som består af styrketræning, løb og spinning kan enkelte gange godt resultere i det der svare til "overtræning". Symptomerne vil som oftes være;

1) Generel træthed

2) Høj hvilepuls

3) Kan ikke komme i nærheden af min max-puls what so ever!

4) Søvn besvær

5) Ømme muskler på den dårlige måde.

6) Generel utilpashed, uro og irriterethed i kroppen.

7) Sygdom

Ved disse symtomer vil diagnosen for være "overtræning" men der findes selvfølgelig forskellige grader deraf. 1-2 dages inaktivitet så er maskinen typisk klar igen.

Link to comment
Share on other sites

Kommer lige med et lille tillægsspørgsmål...

Er der nogen af jer der har oplevet "specifik" overtræning i squat eller dødløft? Som jeg har forstået det er det ret "svært" at overbelate muskler/sener nok i de store løft, da det fordeler sig over mange muskelgrupper (og sikkert ikke kører til failure så ofte), hvor du "nemmere" kan overbelaste fx biceps i curl - er det helt ved siden af sandheden? :)

Link to comment
Share on other sites

Uh... hvor længe der gik?

Tja, Første gang gik der ca. 14 dage, anden gang opdagede jeg det meget hurtiger så der gik mindre tid... Det er svært at forslå hvor lang tid det tage for dig, det kommer jo an på alt muligt... du siger at du har et hårdt fysisk job, og måske tager det derfor længre tid for dig end det gjorde for mig, da jeg entlig slapper rimeligt meget af på mit job :)

Triket er at begynde at træne, træning, lidt ligesom man på vidre gående uddanelser først lære at lære inden man rigtigt går igang... Hvis du orker det, tror jeg ikke du tager skade af at begydne at gå til din boksning en gang om ugen...

Man kan jo også sige at det aldrig skader at være i god form, men at det har taget en månede er ikke usansynligt, især hvis du først er stoppet når du er begyndt at blive syg...

Når du begynder at træne igen, skal du så være ops på at trappe langsomt op, for ikke at gentage overtræningen, da dette ikke medføre mere "form" så du vil måske føle dig i dårliger form end i dit udgangs punkt, men det taget så ikke så lang tid inden man begynder at mærke fremskridt igen.

Måske er proccessen også lidt langsommer alt efter hvad man spiser og hvordan ens stofskifte ellers er.

Til side spørgsmålet, vil jeg mene at man ikke kan overtræne sig syg i en enkelt muskel gruppe, man kan selvfølgelig godt overtræne en muskelgruppe, og skade den, men den slags overtræning vi taler om her rammer hele kroppen med ret hårde konsekvenser... (fx en længre periode hvor man er syg, har feber, ondt i halsen, ect)

Jeg kan også tilføge at du skal lære at lytte til din krop, for man kan sige at man nogle gange træner optimalt ved at ligge lige på grænsen for overtræning (alt efter hvad man træner til). Jeg prøver mig stadig lidt frem, men er jeg træt springer jeg træningen over og erstatter den med et kur bad eller massage hvis jeg kan komme til det, det er godt for mig at få slappet ordentlig af og få udspændt, jeg kan også godt finde på at bruge en time eller halvanden på at strække hele kroppen igennem, sådan lidt yoga agtigt, det giver mig så energi til næste dags træning, eller når jeg går over grænsen, til næste uges træning.

Det er også muligt at du har styrketrænet så meget i årenes løb at dine muskeler simpelthen har vænet sig til det program du køre?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har engang gået mig halvt ihjel.

En åndssvag lærer jagede os igennem noget, der, rent distance- og tids-mæssigt, mindede om en Rex-tur (55 km på omkring halvandet døgn), bare ude nogen forberedende træning af nogen art. Resultatet var, at mine ben syrede totalt til, og først blev normale efter gentage fys-behandlinger. AAAAAAAVVVV! Jeg frygtede virkelig, at der var sket varig skade.

Mine fødder var desuden slidt, helt ind i det rå kød. Ret klamt, og meget smertefuldt.

(Jeg har ikke brugt sammenligningen for at forklejne dem, der har gennemført den rigtige Rex-tur, men udelukkende for at belyse det vanvittige i min egen oplevelse).

Edited by Oksen fra Århus N
Link to comment
Share on other sites

Jeg har engang gået mig halvt ihjel.

En åndssvag lærer jagede os igennem noget, der, rent distance- og tids-mæssigt, mindede om en Rex-tur (55 km på omkring halvandet døgn), bare ude nogen forberedende træning af nogen art. Resultatet var, at mine ben syrede totalt til, og først blev normale efter gentage fys-behandlinger. AAAAAAAVVVV! Jeg frygtede virkelig, at der var sket varig skade.

Mine fødder var desuden slidt, helt ind i det rå kød. Ret klamt, og meget smertefuldt.

(Jeg har ikke brugt sammenligningen for at forklejne dem, der har gennemført den rigtige Rex-tur, men udelukkende for at belyse det vanvittige i min egen oplevelse).

Hvad har det med overtræning at gøre?

Link to comment
Share on other sites

Mit ugeprogram som består af styrketræning, løb og spinning kan enkelte gange godt resultere i det der svare til "overtræning". Symptomerne vil som oftes være;

1) Generel træthed

2) Høj hvilepuls

3) Kan ikke komme i nærheden af min max-puls what so ever!

4) Søvn besvær

5) Ømme muskler på den dårlige måde.

6) Generel utilpashed, uro og irriterethed i kroppen.

7) Sygdom

Ved disse symtomer vil diagnosen for være "overtræning" men der findes selvfølgelig forskellige grader deraf. 1-2 dages inaktivitet så er maskinen typisk klar igen.

Hej Batman (Sats odense Batman?) det du beskriver er overreaching. Det overståes med en uges pause eller lignende. Med dine super intense træningspas og høje træningsvolumen har du vist ramt den tilstand mange gange :laugh:

Jeg har været så overtrænet styrkemæssigt at jeg skulle have 8ugers vedligeholdelsestrænign før styrke og kondition var den samme igen.

Jeg var dog så ung, at jeg sagtens kunne fungere i min sport, undgik skader etc.

Jeg blev faktisk først skadet da jeg kom tilbage efter omgangen med overtræning. Fremgangen styrkemæssigt var så vild at jeg fik overbelastningsskader :laugh:

Edited by ptpoul
Link to comment
Share on other sites

Jeg har haft adskillige forløb med overtræning. Jeg har bl.a. haft symptomer som

- styrkestagnering eller -tilbagegang

- vægttab

- massive søvnproblemer

- enorme humørsvingninger

- næseblod

- følelsesløse fingre og underarme

- forringet hukommelse

- mange småsygdomme

- mange småskader

- og alt muligt, jeg heldigvis har glemt, jævnfør den forringede hukommelse. Lulz.

Det har også været i perioder, hvor min træningsmængde har været omkring 6 timer om dagen, 6 dage om ugen.

Rigtigt mange, som tror de er overtrænede, er bare lidt overreachede, som ptpoul er inde på, og det kan klares med nogle dages eller ugers pause. Der skal virkeligt meget til at blive seriøst overtrænet, og langt de fleste er alt for bange for at træne for hårdt med det resultat, at de ikke træner nok.

Link to comment
Share on other sites

Hej Batman (Sats odense Batman?) det du beskriver er overreaching. Det overståes med en uges pause eller lignende. Med dine super intense træningspas og høje træningsvolumen har du vist ramt den tilstand mange gange :laugh:

Jeg har været så overtrænet styrkemæssigt at jeg skulle have 8ugers vedligeholdelsestrænign før styrke og kondition var den samme igen.

Jeg var dog så ung, at jeg sagtens kunne fungere i min sport, undgik skader etc.

Jeg blev faktisk først skadet da jeg kom tilbage efter omgangen med overtræning. Fremgangen styrkemæssigt var så vild at jeg fik overbelastningsskader :laugh:

Nu ved jeg godt det ikke er mig du skriver til... men er det ikke meget normalt at man træner på den måde, og så har faste Rest and Recovery dage indbykket i et langtids program???

Og hvis man ikke lige holder Rn'R så bliver man nettop overtrænet som katalunja netop brskriver?

Link to comment
Share on other sites

Man kan måske ikke overtræne gennem march eller løb?

Naturligvis kan man det!

Ja, hvis man træner march og løb benhårdt i et par måneder. En enkelt tur kan godt give total udmattelse, men det har bare ikke noget at gøre med begrebet overtræning.

Link to comment
Share on other sites

Nu ved jeg godt det ikke er mig du skriver til... men er det ikke meget normalt at man træner på den måde, og så har faste Rest and Recovery dage indbykket i et langtids program???

Og hvis man ikke lige holder Rn'R så bliver man nettop overtrænet som katalunja netop brskriver?

Jeg ved ikke inden for konditionstræning om det er normalt og eller gavnligt. Inden for styrketrænign er det anvendt en del af styrkeatleter. Concentrated loading er det kendt som.

Link to comment
Share on other sites

Ja, hvis man træner march og løb benhårdt i et par måneder. En enkelt tur kan godt give total udmattelse, men det har bare ikke noget at gøre med begrebet overtræning.

Jeg trænede engang biceps vildt hårdt, det brændte så sygt og jeg havde doms i flere dage, snak lige om overtræning!

Link to comment
Share on other sites

Jeg ved ikke inden for konditionstræning om det er normalt og eller gavnligt. Inden for styrketrænign er det anvendt en del af styrkeatleter. Concentrated loading er det kendt som.

Jeg gør det for at "extend the period of time before fatigue sets in" ...... udholdenhed og udsættelse af udmattelse (ha det lydder sku lidt extemt, men det er nu helt ok, så længe man bare lytter godt efter sin krop og dens signaler)

Jeg tror da heller ikke at det er styrketræningen som er skyld i den overtrænings tilstand vi oprindeligt snakker om i denne tråd... men mere et konditions problem

Link to comment
Share on other sites

Hej Batman (Sats odense Batman?) det du beskriver er overreaching. Det overståes med en uges pause eller lignende. Med dine super intense træningspas og høje træningsvolumen har du vist ramt den tilstand mange gange :laugh:

Jeg har været så overtrænet styrkemæssigt at jeg skulle have 8ugers vedligeholdelsestrænign før styrke og kondition var den samme igen.

Jeg var dog så ung, at jeg sagtens kunne fungere i min sport, undgik skader etc.

Jeg blev faktisk først skadet da jeg kom tilbage efter omgangen med overtræning. Fremgangen styrkemæssigt var så vild at jeg fik overbelastningsskader :laugh:

..

Ja Poul, den er god nok :bigsmile: . Det er ham den lange, stadig uden nogen form for frisøre, fra de gode gamle Odense dage.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share