Protein? Det er jo en jungle


caps-iii
 Share

Recommended Posts

Nej. Faktum er faktisk det modsatte. Jeg har bevæget mig her på forummet siden 01, og læst og skrevet enormt meget materiale. Ligeledes har jeg bevæget mig i klub miljøet de sidste 7 år. Men dine posulater undrer mig.

Nu var det dig, og ikke mig der omtalte et dagligt protein indtag, UNDER hans egen kropsvægt, så hvorfor du trækker i land med de 0,75 gram ved jeg ikke. Hvis ikke dette tal er væsentligt, hvorfor bragte du det så på bane?

Så vidt jeg kan se, har du endnu ikke givet trådstarteren et konkret råd omkring hans protein behov, ud over at han skal spise varieret.

Jeg har tilgode at se noget evidens for hvorfor du mener at han ikke har brug for mere protein end svarende til under 1 gram pr kilo han vejer. Og hvis ikke du mener dette, så må du jo fortælle hvor meget du så mener han skal have?

Mit input til trådstarteren burde stå meget tydeligt. Få dit protein behov dækket, med hvad der svarer til 1,8 til 2,2 gram pr kilo du vejer dagligt, kan du ikke det gennem din kost, kan du supplere op med protein. Hvilket er skrevet før.

Det er da utroligt at du insistere på at nægte at se og læse hvad jeg skrev. 0,75 for vedligehold baseret på hans nuværende vægt.

Og jo jeg har givet ham et råd vedr hans spørgsmål om han skulle tage et protein tilskud. Nej var mit svar, jeg mener du får rigeligt igennem en sund og varieret kost. Det er hverken nævnt, sagt eller ment at en sund varieret kost for spørgeren kun vil indeholder 0,75g pr kilo kropsvægt. Det er din udlægning. Jeg har heller ikke defineret en sund og varieret kost, det er gjort i NNR og igennem kostrådene. kostundersøgelser foretaget igennem NNR har ligeledes vist at den nordiske befolkning får deres generelle protein behov dækket.

Jeg har såvidt jeg kan se IKKE noget sted påstået på nogen måde at trådstarter IKKE skal have mere end 0,75G pr kilo kropsvægt. Det er en udtalelse du gerne vil prøve at pådutte mig.

Jeg har, og skriver det gerne igen, skrevet at jeg IKKE mener han har behov for at tage et protein tilskud med de oplysninger han lagde til grund for sit spørgsmål. Med det han efterfølgende har oplyst mener jeg stadigvæk at kost vil dække hans proteinbehov.

Det eneste du er kommet med, og først nu efter at du er blevet det udbedt, er at du mener han skal have 1,8 til 2,2 G pr kilo. Javelså hvorfor mener du det ? og det mener du ikke kan skaffes igennem kost ? hvorfor ikke ? Hvor meget protein skal han så tage som tilskud ? Hvor meget skal han træne før han har behov for proteintilskud og hvor hårdt ? Hvornår er det nødvendigt for spørger at supplere op ?

Du er ikke kommet med nogetsomhelst udover at sige til ham at han bare skal hælde noget pulver i halsen for så får han i hvert fald nok. Det er lige som at gå til lægen og få udskrevet alt hvad han har for så bliver du nok ikke syg.

Om du så havde været her i 25 år bliver det ikke bedre. Hvis du bare skal hakke på andre burde du nok overveje hvad du selv stiller til skue.

Det var så sidste besvarelse til dig.

Link to comment
Share on other sites

Og jo jeg har givet ham et råd vedr hans spørgsmål om han skulle tage et protein tilskud. Nej var mit svar, jeg mener du får rigeligt igennem en sund og varieret kost. Det er hverken nævnt, sagt eller ment at en sund varieret kost for spørgeren kun vil indeholder 0,75g pr kilo kropsvægt. Det er din udlægning. Jeg har heller ikke defineret en sund og varieret kost, det er gjort i NNR og igennem kostrådene. kostundersøgelser foretaget igennem NNR har ligeledes vist at den nordiske befolkning får deres generelle protein behov dækket.

Jeg har såvidt jeg kan se IKKE noget sted påstået på nogen måde at trådstarter IKKE skal have mere end 0,75G pr kilo kropsvægt. Det er en udtalelse du gerne vil prøve at pådutte mig.

Så kan jeg spørge, for 4 eller 5 gang i denne tråd. Hvor meget mener du så at han skal have?

Jeg har, og skriver det gerne igen, skrevet at jeg IKKE mener han har behov for at tage et protein tilskud med de oplysninger han lagde til grund for sit spørgsmål. Med det han efterfølgende har oplyst mener jeg stadigvæk at kost vil dække hans proteinbehov.

Og hvad er hans protein behov ?

Det eneste du er kommet med, og først nu efter at du er blevet det udbedt,

Vrøvl. Det skrev jeg i mit andet indlæg i tråden.

er at du mener han skal have 1,8 til 2,2 G pr kilo. Javelså hvorfor mener du det ?

Fordi det peger alt evidens på at der er god grund til at mene. Selv den artikel du selv henviser til.

4 ganges styrke træning om ugen, er ikke en hygge motionist. Jeg siger 1,8 til 2,2 Gram. Du siger du aldrig har sagt at 0,75 gram er nok. Men hvad er så nok?

og det mener du ikke kan skaffes igennem kost ? hvorfor ikke ? Hvor meget protein skal han så tage som tilskud ? Hvor meget skal han træne før han har behov for proteintilskud og hvor hårdt ? Hvornår er det nødvendigt for spørger at supplere op

Det svarede jeg på i første eller andet indlæg. Hvis ikke han kan få sit behov dækket i sin kost, så må han supplere op. Det burde være til at forstå for alle.

Du er ikke kommet med nogetsomhelst udover at sige til ham at han bare skal hælde noget pulver i halsen for så får han i hvert fald nok. Det er lige som at gå til lægen og få udskrevet alt hvad han har for så bliver du nok ikke syg.

Om du så havde været her i 25 år bliver det ikke bedre. Hvis du bare skal hakke på andre burde du nok overveje hvad du selv stiller til skue.

Du vrøvler. Jeg skrev at hvis han IKKE kan få sit behov dækket i sin kost, må han tage det nødvendige tilskud.

Hvis ikke du kan forsvare dine postulater, eller forsvare dine råd er det helt ok. Men så må du jo bare melde det ud. Du får det til at lyde som at protein pulver er et farligt medikament man skal undgå hvis man overhovedet kan. Faktum er, at det på rigtig mange områder kan give god mening.

Og til slut, vil jeg citere sidste indlæg, i mit andet indlæg i denne tråd:

Så kogt ned til sagens kerne, så skal han benytte tilskud hvis ikke han via sin kost kan få dækket sit behov.
Edited by BLACKICE
Link to comment
Share on other sites

Hey...

Drop proteinpulveret og spis lidt mere derhjemme. Flere måltider. Og hvis du godt kan lide det, så er MÆLK en rigtig god (nem) kilde til store mængder protein! ½ liter til morgen, ½ liter til frokost, ½ liter til aftensmad - så har du dig allerede +50g protein. Kombineret med 200g kød + resten af det mad du spiser, er du allerede over 100g protein, hvilket er 1,5g/kg for dig - og som burde være godt på vej. Du burde ligeledes, uden problemer, kunne få 150g protein dagligt fra almindelig kost - bare drik rigeligt meget mælk :)

Personligt får jeg snildt 200g protein dagligt fra helt almindelig kost, uden pulver - og jeg vejer kun 70kg.

Det handler om vaner.

Link to comment
Share on other sites

Til trådstarter.

Det er altid godt, som Blackice også så fint beskriver det, at gå ud fra du skal have ca. 1.5-2 g protein pr kg kropsvægt og regn med at du som minimum igennem en normal kost får 2/3 af dit behov dækket. Men som sagt tidligere os. Så er det mest optimale altid, at få mest muligt dækket gastronomisk også i og med det er billigere for din s.u. pung. Men kan du ikke få nok protein igennem kosten. Er en god mulighed, som også nævnt at supplere op med et par shakes og gerne i forbindelse med din træning før og helst efter. Husk i den forbindelse også vigtigheden af dit kulhydrat indtag. Der er super mange gode artikler her på MOL omkring kost. Så det er bare, at få gange i søgefunktionen. :)

Husk sidst men ikke mindst, at dit daglige protein indtag skal være fordelt henover hele dagen. Dette for hele tiden at give kroppen noget at arbejde med og dernæst også fordi, at kroppen hos de fleste idrætsudøvere med en gennemsnitslig vægt og trænings mængde ikke er stand til at optage mere end 25g protein af gangen. Så dvs hvis du vejer knap 70 kg kan du godt regne med at skulle have ca. 130-140g dagligt, hvilket svarer til ca. 5-6 måltider, som også nævnt tidligere. De 3 gerne og gerne 2-3 snack måltider imellem de store :)

Held og lykke med det :)

Link to comment
Share on other sites

Så kan jeg spørge, for 4 eller 5 gang i denne tråd. Hvor meget mener du så at han skal have?

Og hvad er hans protein behov ?.

Du gentager dig selv så jeg har klippet nogle af dine gentagne spørgsmål sammen.

Fra Nordisk Råds kostanbefalinger og kostundersøgelser kan det hentes at drenge i alderen 11-18 år har et basalt energiforbrug på 0,075 x (vægt(67)+2,75)=5161 KJ pr dag.

Hertil lægges energibehovet for den fysiske aktivitet. Jeg har tilladt mig at lægge ham lige i midten af faktor-tallene for hårdt fysisk arbejde / daglig konkurrencepræget træning faktortal 2,2 uden tillæg af ekstra træning.

(Hvis spørger er studerende, vel en rimelig antagelse i betragtning af hans alder, kunne vi tage den højeste faktor (1,7) for det niveau og tillægge timerne for hård træning 0,05 pr times træning = (6 timer x 0,05) =0,3

Faktor tallet bliver så 2,0 men lad os da bruge den højeste.)

Herfra hedder regnestykket så 5161 x 2,2 = 11354 Kj dagligt energibehov.

15% af dagligt energibehov skal dækkes af protein jf. NNR. 15% af 11354 er = 1703 Kj. Da protein bidrager med 17kj pr gram skal 1703Kj % 17 = 100,2 G protein pr dag.

Trådstarter vejer 67 kg så 100,2 G pr dag % 67 = 1,49 G pr Kilo kropsvægt under de forudsætninger spørger stiller til rådighed.

Det er også slået fast igennem NNR at det indtag dækkes af sund og varieret kost jf kostrådene.

Fordi det peger alt evidens på at der er god grund til at mene. Selv den artikel du selv henviser til.

Hvad er det for en evidens der giver dig grund til at mene sådan ? Hvor har du det fra ?

Artiklen jeg henviser til er Nordisk Råds kostanbefalinger og kostundersøgelser og kan vel næppe bare kaldes en artikel men lad det ligge. Nej den støtter ikke dit indtag på 1,8 til 2,2. Jeg har lige brugt deres beregningsmodeller hvilket gav 1,49 G

4 ganges styrke træning om ugen, er ikke en hygge motionist. Jeg siger 1,8 til 2,2 Gram. Du siger du aldrig har sagt at 0,75 gram er nok. Men hvad er så nok??

Der er altså et godt stykke op til dine 1,8 - 2,2 (som du ikke har redegjort for.) fra mine beregninger

Hvad der så er nok ? jeg henviser dit gentagne spørgsmål til beregningen højere oppe

Det svarede jeg på i første eller andet indlæg. Hvis ikke han kan få sit behov dækket i sin kost, så må han supplere op. Det burde være til at forstå for alle.

Du vrøvler. Jeg skrev at hvis han IKKE kan få sit behov dækket i sin kost, må han tage det nødvendige tilskud.

Hvis ikke du kan forsvare dine postulater, eller forsvare dine råd er det helt ok. Men så må du jo bare melde det ud. Du får det til at lyde som at protein pulver er et farligt medikament man skal undgå hvis man overhovedet kan. Faktum er, at det på rigtig mange områder kan give god mening.

Det siger vel sig selv at hvis man ikke kan få dækket sit behov må man supplere op, der er ikke nogen der har påstået andet. Men derfra til at starte ud med at trådstarter bare skal tage tilskud er useriøst.

Min påstand bygget på NNR siger bare at trådstarter ikke har behov for at indtage proteintilskud, deraf mit råd at spise sundt og varieret og spare sine penge.

Det var mit oprindelige råd som jeg stadigvæk fastholder men som du har brugt samtlige dine indlæg på at prøve at hakke ned. Du har postuleret 1,8 - 2,2 Nu må du så forsvare dine postulater men kan du ikke det er det da helt ok. Så må du jo bare melde ud. Du får det til at lyde som proteinpulver bare er et super produkt man for enhver pris skal indtage.

Skal han så indtage tilskud eller ej ? hvor meget skal han indtage som tilskud ? Og hvordan kommer du frem til et evt. tilskud ?

Link to comment
Share on other sites

Der er altså et godt stykke op til dine 1,8 - 2,2 (som du ikke har redegjort for.) fra mine beregninger

Hvad der så er nok ? jeg henviser dit gentagne spørgsmål til beregningen højere oppe

Der er også pænt langt fra 0.75 til 1,5. Det er først nu, i dit indlæg nummer xx at du giver et bud på hvor meget protein han rent faktisk skal indtage.

Dit bud er så 0,3 gram lavere end mit, pr kilo han vejer. Altså i praksis en difference på cirka 20 gram om dagen. Essensen er blot, at du er nød til at have noget konkret at arbejde med. Om det er 1,5 eller 1,8 gør mig ikke vildt meget. Faktum er dog, at du startede med at påstå at de 1,8 til 2,2 var noget protein producenterne havde opfundet. Din egen beregning ligger så sig dagligt 20 gram under. Det er næppe de 20 gram der gør protein producenterne tykke og fede.

Personligt vil jeg hellere ligge en smule over, end en smule under.

derfra til at starte ud med at trådstarter bare skal tage tilskud er useriøst.

Du må gerne lige vise hvor jeg har skrevet det?

Min påstand bygget på NNR siger bare at trådstarter ikke har behov for at indtage proteintilskud, deraf mit råd at spise sundt og varieret og spare sine penge.

Igen, så er protein pulver, faktisk en væsentlig billigere løsning, end mange af de protein holdige fødevarer. Det sidste protein jeg købte, der fik jeg 13gram protein for hver krone.

I feks en liter mælk til 5 kr, koster det 1 kr for 7 gram protein. Så hvis det er protein du har fokus på, er pulveret rent faktisk billigere.

Det var mit oprindelige råd som jeg stadigvæk fastholder men som du har brugt samtlige dine indlæg på at prøve at hakke ned.

Vrøvl. Jeg har brugt x antal indlæg på at få dig til et komme med et konkret råd. Det med at spise varieret siger ikke en krone. Jeg kender mange mennesker som spiser meget varieret som næppe får over 50gram protein dagligt. Hvis kosten består af frugt , grønt, kartofler, pasta, og en smule kød, rækker det ingen steder.

Du har postuleret 1,8 - 2,2 Nu må du så forsvare dine postulater men kan du ikke det er det da helt ok. Så må du jo bare melde ud. Du får det til at lyde som proteinpulver bare er et super produkt man for enhver pris skal indtage.

Og du får det til at lyde som om at det er noget farligt man skal undgå. Sådan er vi så forskellige

Skal han så indtage tilskud eller ej ? hvor meget skal han indtage som tilskud ? Og hvordan kommer du frem til et evt. tilskud ?

Han skal lave en beregning, over en uge, over hvor meget protein han får i sin kost. Hvis han får mindre end det han bør, så må han overveje om han kan ændre noget i sin kost, så han får nok. Alternativt, kan han jo supplere op med en shake , feks efter træning.

Hvor meget han så præcist skal have kan vi diskutere fra nu af, og til nytåret 2012. Det er nemt at finde flere kilder der taler om 1,8-2 gram (bla i artiklerne her på siden). Omvendt kan du også finde flere der taler om 1,5.

Om det er 1,5 eller 1,8 eller 2, gør ikke vildt meget for mig. Personligt vil jeg nok foretrække at skyde over målet, frem for at skyde under.

Edited by BLACKICE
Link to comment
Share on other sites

Der er også pænt langt fra 0.75 til 1,5. Det er først nu, i dit indlæg nummer xx at du giver et bud på hvor meget protein han rent faktisk skal indtage.

Dit bud er så 0,3 gram lavere end mit, pr kilo han vejer. Altså i praksis en difference på cirka 20 gram om dagen. Essensen er blot, at du er nød til at have noget konkret at arbejde med. Om det er 1,5 eller 1,8 gør mig ikke vildt meget. Faktum er dog, at du startede med at påstå at de 1,8 til 2,2 var noget protein producenterne havde opfundet. Din egen beregning ligger så sig dagligt 20 gram under. Det er næppe de 20 gram der gør protein producenterne tykke og fede.

Personligt vil jeg hellere ligge en smule over, end en smule under.

Jeg gentager: 0,75 G er vedligehold. Du kan snakke som du vil men det ændre ikke fakta.

Nu er essensen så bare at vi skal have noget konkret at arbejde med siger du.

Så kom med dine beregninger for hvorfor du mener han skal have 1,8 – 2,2 hvilket er fra 0,3 til 0,7 over. Du har afkrævet mig mine så du kan vel selv diske op med nogle dokumenterede af dine egne ?

Ved et overindtag af protein skal nyrene udskille nitrogenet hvorefter resten deponeres i kroppens fedtdepoter. Så du anbefaler altså trådstarter der gerne vil være lidt mere markeret at spise ekstra protein der kan fylde på hans fedtdepoter ?

Hvis det er dit råd ville det noget noget nemmere og knap så belastende for nyrene og hans krop at indtage noget mere kulhydrat i stedet.

Det handler altså ikke om producenters pengepung men om trådstarters krop. Han bad om et råd, ikke om hvorvidt proteinproducenter skal blive tykke og fede eller ej.

Hvad du personligt vil er helt din egen sag, om du personligt vil følge NNR anbefalinger eller ej bestemmer du selv men når der spørges om råd fra en nybegynder må man kunne forvente at du, som har deltaget efter eget udsagn i massevis af undersøgelser og artikler, har været medlem siden 01 og været i klubmiljøet i 7 år udviser redelighed og oplyser sagligt fra facts og ikke hvad du personligt hellere vil og gør.

Igen, så er protein pulver, faktisk en væsentlig billigere løsning, end mange af de protein holdige fødevarer. Det sidste protein jeg købte, der fik jeg 13gram protein for hver krone.

I feks en liter mælk til 5 kr, koster det 1 kr for 7 gram protein. Så hvis det er protein du har fokus på, er pulveret rent faktisk billigere.

Det handler stadig ikke om penge og nu famler du efter halmstrå. Fødevarer indeholder vitaminer og mineraler både essentielle og ikke essentielle, vandopløselige og fedtopløselige. For at udvikle sig mentalt og fysisk har specielt teenagere der undergår store forandringer i teenageårene særligt behov for vitaminer og mineraler. Dit råd er altså her at han bare skal købe det billigste proteinpulver fordi madvarer er dyre ? og så ellers drømme om mineraler og vitaminer og smagen af mad. De kan vel så bare købes som tilskud også eller hva?

Undskyld du men det er sku far fetched.

Han skal lave en beregning, over en uge, over hvor meget protein han får i sin kost. Hvis han får mindre end det han bør, så må han overveje om han kan ændre noget i sin kost, så han får nok. Alternativt, kan han jo supplere op med en shake , feks efter træning.

Hvor meget han så præcist skal have kan vi diskutere fra nu af, og til nytåret 2012. Det er nemt at finde flere kilder der taler om 1,8-2 gram (bla i artiklerne her på siden). Omvendt kan du også finde flere der taler om 1,5.

Om det er 1,5 eller 1,8 eller 2, gør ikke vildt meget for mig. Personligt vil jeg nok foretrække at skyde over målet, frem for at skyde under.

Ja han skal så nu lave en beregning siger du nu men den kan du vel så hjælpe ham med her på siden så for du også en chance til at komme med nogle beregninger og nogle valide argumenter for hvorfor du hellere vil skyde over mål.

Hvor meget han præcist skal have kan man som udgangspunkt ikke bare diskutere når der spørges om hvad han præcist skal have og det spurgte du mig om og du har fået en beregning efter nordisk gældende normer og regler jf de oplysninger trådstarter gav. Hvis du ikke kan vedkende dig det resultat må du som minimum komme med en anden beregning.

Det er muligt at det, nu, ikke gør vildt meget for dig. Det gjorde det i starten, så meget at du følte dig kaldet til at spørge efter mine grunde (4-5 gange var det ikke ?) indtil jeg satte mig ned og brugte tid på noget som burde være soleklart for en fyr som dig med din enorme viden og alenlange erfaring og ikke give anledning til dit korstog efter mit råd for at score et billigt point så du kan sidde og sole dig. Og hvis det ikke var soleklart og jeg tog fejl skulle du med dit ordsprog leve op til det istedet og komme med en beregning der viste at jeg tog fejl.

Men nu gør det ikke vildt meget om det er dit eller dat. Det er nærmest patetisk.

Link to comment
Share on other sites

rodney-king.jpg

@ Blackice og Skumle: Måske i skulle prøve at læse hinandens indlæg med et smil på læben i stedet for at lege blå stue.

Ang. Proteinindtag, så burde en knægt på 67 kg sagtens kunne få sit behov dækket gennem kosten.

For at gøre det simpelt:

Fødevarer der indeholder meget protein:

- kalkun

- kylling

- mælk og ost

- oksekød

- diverse slags kød pålæg

Sørger du samtidig for at spise godt med grøntsager og drikke masser af vand hver dag, så er du godt på vej. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg gentager: 0,75 G er vedligehold. Du kan snakke som du vil men det ændre ikke fakta.

Nu er essensen så bare at vi skal have noget konkret at arbejde med siger du.

Så kom med dine beregninger for hvorfor du mener han skal have 1,8 – 2,2 hvilket er fra 0,3 til 0,7 over. Du har afkrævet mig mine så du kan vel selv diske op med nogle dokumenterede af dine egne ?

Mine anbefalede 1,8 til 2,2 er ikke givet ud fra en beregning. Det er givet ud fra den anbefaling som rigtig mange uafhængige kilder giver, og som rigtig mange trænere/instruktører inden for både VL og styrke giver. Ganske simpelt, der er ikke noget odiøst i det.

Jeg fik din beregning, den er ganske god. Det er bare trist at der skal gå så mange indlæg før du vil komme med et konkret bud på hvad manden reelt set skal indtage, ud over "spis varieret"

Ved et overindtag af protein skal nyrene udskille nitrogenet hvorefter resten deponeres i kroppens fedtdepoter. Så du anbefaler altså trådstarter der gerne vil være lidt mere markeret at spise ekstra protein der kan fylde på hans fedtdepoter ?

Hvis det er dit råd ville det noget noget nemmere og knap så belastende for nyrene og hans krop at indtage noget mere kulhydrat i stedet.

Belastningen på nyrene er der vidst næppe noget at frygte for med mindre man i forvejen har nyre problemer. Så det argument er lidt for søgt. Faktum er jo snarrere at man aldrig rammer spot on, mht protein indtag. Med mindre man måler og vejer alt (og i øvrigt ved helt præcist hvor meget man skal bruge, hvilket naturligvis varierer). Så som forklaret, vil jeg personligt foretrækker at ligge en smule over, frem for en smule under. Så motivet er ikke at give ham et kalorie overskud, men at give ham et protein overskud. Den smule fedt der må komme, skal man nok få bugt med på anden vis.

Det handler altså ikke om producenters pengepung men om trådstarters krop. Han bad om et råd, ikke om hvorvidt proteinproducenter skal blive tykke og fede eller ej.

Hvad du personligt vil er helt din egen sag, om du personligt vil følge NNR anbefalinger eller ej bestemmer du selv men når der spørges om råd fra en nybegynder må man kunne forvente at du, som har deltaget efter eget udsagn i massevis af undersøgelser og artikler, har været medlem siden 01 og været i klubmiljøet i 7 år udviser redelighed og oplyser sagligt fra facts og ikke hvad du personligt hellere vil og gør.

Jeg erindrer ikke at have sagt/skrevet at jeg har deltaget i nogle undersøgelser. Jeg erinderer at have skrevet at jeg har læst om dem. Nu var det dit eget argument, at råddene omkring 1,8 til 2,2 kom fra protein producenterne, og det tillod jeg mig så at sætte spørgsmålstegn ved.

Jeg synes det bør være relativt let at forstå for de fleste, hvorfor det er at foretrække at skyde en smule over mht protein indtag, end en smule under. At fortælle en nybegynder at han skal spise varieret, giver IMO ham meget lidt konkret at arbejde med. For at få forståelse for hvad det er han skal opnå, må han vide hvad det er han skal sigte efter, og sætte sig ind i hvad de forskellige fødevarer indeholder, så han kan få et overblik over hvad hans nuværende kost giver ham.

Det handler stadig ikke om penge og nu famler du efter halmstrå. Fødevarer indeholder vitaminer og mineraler både essentielle og ikke essentielle, vandopløselige og fedtopløselige. For at udvikle sig mentalt og fysisk har specielt teenagere der undergår store forandringer i teenageårene særligt behov for vitaminer og mineraler. Dit råd er altså her at han bare skal købe det billigste proteinpulver fordi madvarer er dyre ? og så ellers drømme om mineraler og vitaminer og smagen af mad. De kan vel så bare købes som tilskud også eller hva?

Undskyld du men det er sku far fetched.

Igen, så var det dit argument at det var for hans pengepungs bedste, og ikke mit.

Mange protein indholdige fødevarer er dyre (kød, især hvis det skal være af en fornuftig kvalitet, hvor man kan stå inde for behandlingen af dyrene feks), og så kan det jo være at man foretrækker at købe lidt men godt kød, gode grøntsager, og så forsyne sig med de ekstra protiner fra valle. Det har jeg meget svært ved at se, skulle give trådstarteren et underskud af vitaminer, eller noget som helst andet.

Men du tager dig også nogle friheder i forhold til mine egentlige råd til trådstarteren.

Ja han skal så nu lave en beregning siger du nu men den kan du vel så hjælpe ham med her på siden så for du også en chance til at komme med nogle beregninger og nogle valide argumenter for hvorfor du hellere vil skyde over mål.

Hvor meget han præcist skal have kan man som udgangspunkt ikke bare diskutere når der spørges om hvad han præcist skal have og det spurgte du mig om og du har fået en beregning efter nordisk gældende normer og regler jf de oplysninger trådstarter gav. Hvis du ikke kan vedkende dig det resultat må du som minimum komme med en anden beregning.

Altså beregningen af protein indholdet af hans mad, bliver nok relativt svært for mig at udføre, da jeg ikke er ham. Så mon ikke man med rette kan forvente at han er i stand til at fylde sin kost ind i feks "krop og kost" og se hvor meget protein det løber op i, i løbet af en dag.

Jeg har stadig ikke sagt jeg ikke kan vedkende mig dit resultat. Jeg har meget tydeligt sagt, at du først kom med et egentligt tal langt inde i tråden. 1,5 gram pr kilo kan meget vel være passende. Jeg har så sagt at jeg personligt hellere vil skyde over, end at ligge under. Hvorfor jeg vælger at gøre det, og vil foretrækker det, tror jeg de fleste kan forstå.

Det er muligt at det, nu, ikke gør vildt meget for dig. Det gjorde det i starten, så meget at du følte dig kaldet til at spørge efter mine grunde (4-5 gange var det ikke ?) indtil jeg satte mig ned og brugte tid på noget som burde være soleklart for en fyr som dig med din enorme viden og alenlange erfaring og ikke give anledning til dit korstog efter mit råd for at score et billigt point så du kan sidde og sole dig. Og hvis det ikke var soleklart og jeg tog fejl skulle du med dit ordsprog leve op til det istedet og komme med en beregning der viste at jeg tog fejl.

Men nu gør det ikke vildt meget om det er dit eller dat. Det er nærmest patetisk.

I starten var du meget bombastisk i din udmelding. Og reelt set har du stadig ikke givet et svar. Du forklarede at han blot skulle spise varieret, og at han slet ikke var på et plan så han skulle tage pulver. Jeg kan dog meget svært ved at se, ud fra nogle af de indlæg du har skrevet endnu, hvornår du så reelt set mener at man SKAL tage pulver?

Jeg er meget imod de bombastiske udmeldinger med at man bare skal holde sig fra pulver for det er slet ikke nødvendigt. Det er bestemt ikke det samme som at det modsatte er tilfældet. Men en lidt mere neuanceret tilgang er at foretrække. Så reelt set synes jeg det var et meget fornuftigt spørgsmål at stille. Hvis ikke tråd starter er i en situation hvor han skal tage pulver, hvornår er man det så?

At du vælger at tolke det som et korstog, og bilder dig ind at jeg har behov for at sole mig i noget som helst, der sker på et internet forum, hvor en masse internet helte sidder og opfører sig små arrogant, det kan jeg kun beklage. Din fortolkning er så langt fra sandheden som den kan være.

Det burde være meget klart for alle, inklusiv dig, at det der ikke gør mig voldsomt meget, er om du råder manden til at tage 1,5 gram dagligt, pr kilo han vejer, eller 1,8 gram. Det der betyder noget er IMO at han får et neuanceret syn på kosttilskud, og forståelse for hvad hans krop har brug for, og en indikation af hvilke mængder han skal have det i. Og ikke blot et svar ala du har slet ikke brug for kosttilskud, du skal bare spise varieret.

Hvis du gerne vil have links til de første 10 eller 20 eller 30 kilder, der anbefaler 1,8 gram eller over , så vil jeg meget gerne give dig det. Men jeg forventer at du udemærket er klar over, at dette er anbefalingen fra rigtig mange sider.

Slutteligt, synes jeg vi skal se hvad jeg rent faktisk spurgte dig om, i mit første indlæg:

Hvornår mener du at man træner nok til at have behov for protein tilskud?

Hvor meget protein mener du så man skal tage, når man træner nok?

Hvor meget protein mener du trådstarteren har brug for, når han træner som han gør?

1: Det har jeg ikke set besvaret. Men faktum er vel nærmere, at det ikke er træningen i sig selv der afgører om man skal have protein eller ej. Det er vel nærmere et spørgsmål om man med det behov man har, kontra den kost man har tid, mulighed og råd til at indtage kan få sit behov dækket, uden protein pulver.

2: Dette spørgsmål giver naturligvis ikke 100% mening. Men da du fik det til at lyde som om, at det var træningen i sig selv, kombineret med den form man var i, der afgjorte om man skulle have protein eller ej, snarrere end en metode til at supplere op, så kunne man få denne tanke

3: Dette svar kom du først med et konkret bud på, for ganske nylig. Dit bud er ganske fint, og udregnet langt mere specifikt end at sige 1,8 til 2,2. Måske dit bud ligger lidt under, måske lidt over. Det vil jeg ikke udtale mig om.

Så spørgsmålet er, om vi ikke i stedet skal blive enige om, at en god indgangsvinkel er at sætte sig ned og se på sin kost, lave en vurdering af hvor meget protein m.m man indtager, og se om der er nogle ting man kan ændre på, så det bliver bedre. Hvis det så er umuligt at nå der til hvor man vil, så er protein pulver et ganske uskadeligt, og fint tilskud som kan benyttes. Og at dette råd gælder for alle uanset om man er 16 eller 40. Vejer 70 eller 120kg?

PS: Jeg beklager i øvrigt hvis jeg har trådt dig over tæerne. Det lader til at du har taget min kritik meget personligt. Sådan var det oprigtigt ikke ment. Mit første indlæg var faktisk af reel interesse i at høre hvordan du så anskuede brugen af kosttilskud, når du nu mente at det var forbeholdt en anden "bruger" gruppe, end tråd starteren. Jeg er klar over, at jeg på baggrund af dit noget afvigende svar, dristede til at kalde dit første indlæg for "lidt noget vrøvl" og den formulering var nok anstødelig. Jeg mener dog stadig, at min pointe var ganske fin. Noget andet er, at jeg faktisk er enig med dig langt hen af vejen. Jeg anbefaler aldrig selv, folk der lige er startet at gå ud og købe sig fattig i kost tilskud. Jeg anbefaler de får styr på deres træning (så de bruger tiden klogt), deres kost, og restitution. Når de så har en basal forståelse for hvad de har brug for, og hvad der skal til, kan man overveje om man har brug for noget ud over det.

Edited by BLACKICE
Link to comment
Share on other sites

Det lyder da fint at vi så i det store og hele er rimeligt enige om proteintilskud og hvad der bør ligge til grund for brugen af det men ja jeg følte mig trådt over tæerne og forsøgt jordet.

Undskyldning er accepteret og så vil jeg i hvert fald gerne videre ;)

Link to comment
Share on other sites

Det giver ingen mening at fortælle ham, at han først skal indtage proteinpulver efter et års træning, og han skal drømme om store muskler. BS.

Bottumline: Hvis du ikke får nok protein igennem almindelig kost, så brug supplement. Hvis du får, tja, så behøver du ikke at tage ekstra protein.

Hmm jeg syndes det er komplet dumt at fare ud i at begynde at tage kosttilskud, uden at have trænet i en sådan periode , at man ved at det er er noget man vil forsætte med, og man ved hvordan kroppen reagere uden at have taget det. Som nybegynder syndes jeg personligt det vil være bedre at fokusere på at få opbygget et ordentligt program og en ordenlig kost og så få dette helt indgroet i sjæl og dagligdag, efterfølgende kan man begynde at se på kosttilskud.

Det er ikke helt dumt det jeg skriver (BUBBER), med at man skal drømme om store muskler, jo måske det med at drømme om dem, men det prøvede var at få en sjov vinkling på, at sove en ordentlig gang søvn gør wunders for kroppen, specielt ved træning…

Gå ind på http://www.madital.dk

Og her kan du med meget nøjagtighed se hvor meget protein du indtager ved hvert måltid samt en masse andet info...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share