Basketball Træning


Seirup
 Share

Recommended Posts

Hej..

Jeg vil gerne blive betydeligt bedre til Basketball, og kunne godt tænke mig hjælp til hvad jeg har brug for, for at blive bedre.

Først til hvad de fleste nok kan svare på. Hvordan skal jeg træne Kondition og armene, så det tilpasser basketball. Altså tips til løb og arm træning, og hvad man ellers skal bruge for at spille basket.

Og så til jer der har spillet basket, eller ved nået om det. Hvordan træner jeg mig selv i at drible, skyde, lay up osv. når jeg er alene, eller 2 eller 3.

På forhånd tak.

/Seirup

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan da lige give ét råd. Det er ikke verdens bedste, heller ikke den eneste måde at lære at drible på, men det er da ét forslag:

Tag en bold og dribl. Se op hele tiden. Start f.eks. nede ved den ene kurv og dribl op mod den anden mens du hele tiden har øjnene på den kurv. Aldrig kig ned på bolden. Bare lær at drible uden at se på bolden. Det bruger vores træner til os med jævne mellemrum, og bliver det for nemt, så sætter man bare tempoet op og løber i stedet for at gå eller lunte. Så skal man nok blive udfordret.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan da lige give ét råd. Det er ikke verdens bedste, heller ikke den eneste måde at lære at drible på, men det er da ét forslag:

Tag en bold og dribl. Se op hele tiden. Start f.eks. nede ved den ene kurv og dribl op mod den anden mens du hele tiden har øjnene på den kurv. Aldrig kig ned på bolden. Bare lær at drible uden at se på bolden. Det bruger vores træner til os med jævne mellemrum, og bliver det for nemt, så sætter man bare tempoet op og løber i stedet for at gå eller lunte. Så skal man nok blive udfordret.

Mange tak! Kan helt sikkert bruges :)

Hvis du har flere, modtages de med kyshånd :)

Link to comment
Share on other sites

Det er helt sikkert at du er nød til at kunne dribble uden at kigge ned efter bolden, så den med at kigge op mod kurven hele tiden er god.

Prøv også at dribble med to bolde: i takt, ude at takt, den ene høje dribblinger mens den anden laver små. Prøv også at dribble med den ene, mens du kaster den anden op og griber den igen. Løb op ad banen og lav tre moves. Spin, crossover eller behind the back. Kør sådan hele tiden og glem ikke et hårdt temposkift efter dit move. Hvis ikke du løber til efter finten er det ligemeget.

Skyd med een hånd: stille og roligt uden at hoppe. Skyd inden for straffelinien og sørg for at bruge korrekt teknik hver gang.

Husk at en god basketspiller ikke kun er god fordi han dribbler. Han knokler i forsvaret, mens han fortæller sine holdkammerater hvad der sker, han rebounder altid og giver aldrig op.

Mit allerbedste tip? Block ud. Ved du hvad med mener? Det er en sikker vinder.

Link to comment
Share on other sites

Det er helt sikkert at du er nød til at kunne dribble uden at kigge ned efter bolden, så den med at kigge op mod kurven hele tiden er god.

Prøv også at dribble med to bolde: i takt, ude at takt, den ene høje dribblinger mens den anden laver små. Prøv også at dribble med den ene, mens du kaster den anden op og griber den igen. Løb op ad banen og lav tre moves. Spin, crossover eller behind the back. Kør sådan hele tiden og glem ikke et hårdt temposkift efter dit move. Hvis ikke du løber til efter finten er det ligemeget.

Skyd med een hånd: stille og roligt uden at hoppe. Skyd inden for straffelinien og sørg for at bruge korrekt teknik hver gang.

Husk at en god basketspiller ikke kun er god fordi han dribbler. Han knokler i forsvaret, mens han fortæller sine holdkammerater hvad der sker, han rebounder altid og giver aldrig op.

Mit allerbedste tip? Block ud. Ved du hvad med mener? Det er en sikker vinder.

Fedt, tak!

Ved ikke hvad Block ud betyder..

Link to comment
Share on other sites

Det betyder at du blocker/maser din modstander ud af feltet hver gang de skyder så de ikke kan tage angrebsrebounden. Når der bliver skudt stiller du dig mellem kurven og manden du dækker. Med ryggen mod din mand bakker du bare langsomt tilbage så han presses væk fra kurven. Kan ikke øves alene.

Link to comment
Share on other sites

Nååh!

Kender jeg godt. Men vi bruger det mest til at blocke modstanderen, så medspilleren med bolden bare kan løbe forbi.

Det du beskriver der lyder mere som en screening.

Hvis du direkte skubber modstanderen væk så din medspiller kan komme forbi, tror jeg dog at de fleste dommere godt kan finde på at dømme en fejl.

Når du screener skal du helst stå stille...

En ud"block"ning foregår i forbindelse med kampen om rebounds (både i forsvar og angreb) hvor man kommer mellem modstander og kurv, så man selv kan få fat i rebounden og samtidig spærrer for modstanderen...

Angående hvordan du bliver god til ballhandling; træn diverse dribleøvelser og kig op

Til det med lay-ups og skud, så gælder det at øvelse gør mester. Men før du begynder at gå amok i skudtræning selv, så sørg for at din teknik er nogenlunde i orden så du ikke får indlært nogle dårlige vaner (de fleste rettelser jeg har givet mine ungdomsspillere er; at sprede fingrene, få bolden op på fingerspidserne (så den ikke hviler i handfladen), vink bolden farvel efter skud (med håndleddet), brug benene (for at få højde på bolden), albuen ind til kroppen)...

/Cat

Edited by Cat
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

En skudtrænings øvelse jeg altid bruger er at jeg starter tæt på kurven og skyder hvor jeg fokuserer på min teknik. Jeg går efter at ramme 5 skud i streg, når det lykkes mig at ramme 5 i streg tager jeg et skridt udad, men misser jeg så 2 streg går jeg et skridt indad igen. For at blive god til at skyde er det vigtigt at man rammer flere skud end man misser.

Hvis du vil lave løbetræning skal du løbe 5km ca vil jeg sige og så løbe dem så hurtigt som du kan klare det. Og så skal du lave interval træning.

Hvis du vil øve ballhandling og ikke altid har meget plads så dribl/tril bolden rundt i ottetaller imellem benene, (et eksempel du kan lave). Men uanset hvad du laver så husk den vigtigste ting i ballhandling, kig op ;). De fleste øvelser kan være besværlige at beskrive..

Men håber du kan bruge mine øvelser ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share