Alt for meget motion?


larsen123
 Share

Recommended Posts

Hej alle. Egentligt et ganske enkelt spørgsmål.

Jeg træner 5-6 gange om ugen. 3x styrkefullbody og 3x kondition. Synes ikke mine resultater har været så gode så derfor har jeg besluttet, at de næste 14 dage skal være den vildeste omgang kondition, sundkost og styrketræning - så jeg taber det sidste fedt.

Jeg har bare fået vanvittigt ondt i ben og mave nu - DOMS. Jeg har ikke haft det utroligt længe og hver eneste lille bevægelse er en kamp. Skær tænder og siger underlige lyder hver gang jeg skal bevæge mig, så ondt gør det. Spørgsmålet er om jeg skal stoppe med at træne så hårdt som jeg gør, eller om jeg bare skal klø på og ignore smerten i de sidste 9 dage. ? Har droppet squat, det er umuligt - men vil forsat gerne løbe, dyrke hjemmegymnastik og tabe mig.

Et eksempel på motionsmængden i onsdags: 1½ time styrketræning fullbody, 45 min intensiv basketkamp, 25 min hurtig cykling, 20 min interval løb på 400 meter bane. Spurgte 110% på langsiden, gå i buen og løbe på langsiden igen = 1 km spurt 110% og 1 km gå.

Håber på nogen hurtige og præcise svar - skal jeg blive ved og ignore smerten eller skal jeg holde pause (vil jeg virkelig helst ikke) - Ville svømning evt. være godt?

Link to comment
Share on other sites

Det er helt generelt en rigtig dårlig idé at ignorere smertesignaler.

Ofte kan jeg godt træne hvis jeg er lidt øm og det mere eller mindre går væk under opvarmning, dog må det helst ikke være sådan at det bliver værre fra gang til gang. Så træner du for meget eller for ofte.

Dertil er der naturligvis visse typer smerter man skal tage mere alvorligt end andre - ikke at nogle smertesignaler ikke er vigtige, men f.eks. ledsmerter vil jeg generelt være mere obs på end muskulær smerte/ømhed.

Hvis du relativt pludseligt er begyndt at være meget øm, så er det bestemt ikke tidspunktet for at give den ekstra gas.

Du vinder absolut intet ved at "overleve" disse sidste 9 dage med smerter selvom du muligvis når dit mål, hvis du så bagefter har overbelastningsskader og må tage flere ugers pause og i den forbindelse mister det du lige har kæmpet for. Byg din form og arbejdskapacitet op stille og roligt, så har du større mulighed for at bevarer resultatet af dit arbejde.

Link to comment
Share on other sites

Dine muskler vokser under restitution, derfor er det hul i hovedet at ødelægge restitutionsperioden med træning.

Jo hårdere du træner jo længere tids restitution har du brug for. Normalt vil 48-72 timers hvile for den enkelte muskel være nok. Det er dog klart, at hvis du f.eks. smadrer de store quadricepser/gluteuser skal de bruge væsentligt længere tid. Ved excentrisk træning er restitutionsperioder på op til 6-10 døgn ikke unormale.

Desuden - selvom dit fokus ikke lader til at være hypotrofi - vokser skadesrisikoen ret voldsomt hvis du ikke lader musklerne restituere.

Edited by qubet
Link to comment
Share on other sites

Istedet for at fokusere så meget på træningen og hvor meget du rører dig/forbrænder, skulle du måske se på din kost? Det er oplagt sted at spare nogle ekstra kalorier.

Men umiddelbart lyder det ikke til, at det din krop har gang i, er ret sundt...

Link to comment
Share on other sites

Hvad så med nogle lange gåture i højt tempo? Der er belastningen vel ikke så stor? Vil bare vildt gerne forbrænde nogle kcal !!!

Hvis det kun drejer sig om at forbrænde kalorier, så kan du vel ligsågodt bare skære de kalorier, som du ville forbrænde på løbe/gåturen, væk fra kosten i den periode. Jeg laver faktisk mest kalorieforbrændede motion de dage jeg ved jeg har indtaget lidt vel rigelige kalorier.

Selvfølgelig kan du ikke gøre sådan hvis du vil forbedre din motion osv - men som jeg læser det er det kun for kaloriernes skyld du vil gå. og så kan man vel ligesågodt bare skære den gåtur væk fra dagens føde..?

Men igen - kroppen skal jo også bruge energi på at restituere.

Hmm - hvad siger i andre?

Link to comment
Share on other sites

Hmm. Jeg spiser 6-8 små måltider i løbet af dagen med meget grønt. Synes altså, at det er lidt en skråplan ikke at spise ordentligt for at tabe sig. Jeg vil hellere spise, være mæt og føle meget ordentligt ernæret og så gå 2 timer om dagen? Har alligevel læseferie og mere end rigeligt tid.

Jeg har ikke lavet noget andet træning idag end 1½ time fullbody - uden squat og så har jeg gået 1 time og 15 min powerwalk.. Jeg kan godt mærke, at mine ben gør betydeligt mindre ondt allerede nu, blot få timer efter jeg skrev mit indlæg. Jeg er heldigvis ung og vant til at dyrke motion så måske er smerterne væk igen om 1 dag eller 2. Men vil lade vær med at træne ben og løbe indtil smerterne er væk igen - gider ikke blive skadet :)

Kunne stadig godt bruge nogle råd til god cardio jeg stadig kan dyrke.. Jeg har for ondt i benene til at løbe, men findes der ikke andre smarte metoder, som kan give sved på panden og få pulsen op?

Link to comment
Share on other sites

Der er ingen der siger at du ikke skal spise ordentligt. Selvfølgelig skal du spise ordentligt og ikke springe måltider over osv, det er selvsagt. Men du kan vel "bare" skære det antal kalorier fra hele dagens indtag, som du ville have forbrændt på cardio. Når alt kommer til alt er det jo en relativ lille mængde mad man forbrænder på cardio, når man ser på hvor meget tid man bruger på det. De par dage dine ben skal have hvile for for restituere ordentligt, tror jeg det er meget smartere at skære de 250 kalorier fra maden, i stedet for at belaste kroppen med cardio kun for at forbrænde kalorier. Jeg tror det er sundere for kroppen på alle måder.

Jeg tror generelt mange, der træner, prioriterer søvn og hvile alt for lidt. Det er at skyde sig selv i foden. Hvile og restitution er mindst ligeså vigtigt som tiden man bruger på den aktive udførelse af træningen.

Edited by CKF1
Link to comment
Share on other sites

Der er ingen der siger at du ikke skal spise ordentligt. Selvfølgelig skal du spise ordentligt og ikke springe måltider over osv, det er selvsagt. Men du kan vel "bare" skære det antal kalorier fra hele dagens indtag, som du ville have forbrændt på cardio. Når alt kommer til alt er det jo en relativ lille mængde mad man forbrænder på cardio, når man ser på hvor meget tid man bruger på det. De par dage dine ben skal have hvile for for restituere ordentligt, tror jeg det er meget smartere at skære de 250 kalorier fra maden, i stedet for at belaste kroppen med cardio kun for at forbrænde kalorier. Jeg tror det er sundere for kroppen på alle måder.

Jeg tror generelt mange, der træner, prioriterer søvn og hvile alt for lidt. Det er at skyde sig selv i foden. Hvile og restitution er mindst ligeså vigtigt som tiden man bruger på den aktive udførelse af træningen.

Lige præcis. Jeg kunne ikke have sagt det bedre selv. Det er klart din kost du skal kigge på hvis det er det niveau vi er ude i - hvis du anser "grønt" for icebergsalat, tomater og agurk er der ikke noget at sige til du ikke bliver mæt.. Men en brocollisalat eller andet GROFT og dertil kød kan man sku sagtens blive mæt af, og der er latterligt få kalorier i.

Desuden kunne det lidt lyde som om du psykisk er ved at blive for afhængig af din træning, hvilket absolut heller ikke er sundt. Det er vigtigt at lytte til sin krop. Dette linker egentligt udemærket til den udvikling vores samfund beklageligvis generelt er igang med - at smerte ignoreres som værende ligegyldig. Om det er hovedpine som man ignorerer ved at æde piller, eller om det er restitution man afbryder grundet træningsafhængighed er to sider af samme sag. Smerte er lavet for at fungere som advarsel om et problem i kroppen, og skal ikke ignoreres.

Link to comment
Share on other sites

Vil gerne lige slå fast, at jeg ikke er psykisk afhængig af noget. Jeg synes bare det er fedt at træne, og så vil jeg gerne tabe mig. Min psykiske tilstand kunne ikke være meget bedre :)

Jeg havde bare sat mig et mål - at gå amok med træning og sund kost i 14 dage for at tabe mig og for at se bedre ud... Jeg synes selv, at jeg viser, at jeg netop ikke vil ødelægge min krop og pådrage mig selv skader ved at henvende mig herinde til nogle, der nok er klogere end mig selv på området. Jeg har også taget alles råd til efteretning. Har ikke belastet min krop synderligt, og jeg kan tydeligt mærke en forbedring.

Hvad angår søvn og restituering har jeg sovet over 10 timer hver nat i de sidste mange uger grundet læseferie, så tror heller ikke, at det er problemet. Men måske har I ret i, at jeg kunne skære nogle kalorier væk og stadig være mæt og ernæret. Jeg havde ikke tænkt på de lidt grovere grønsager, det er ganske korrekt - burde jeg måske forsøge mig med indtil jeg kan løbe igen.. Jeg kan bare rimelig godt lide kylling, tun og andet "ordentligt mad" - synes det grønne kan blive lidt kedeligt i længden.. :)

Men det er fedt, at I gider hjælpe.. - Jeg er bare ikke psykisk ustabil som nogle konkluderer :)

Link to comment
Share on other sites

Men det er fedt, at I gider hjælpe.. - Jeg er bare ikke psykisk ustabil som nogle konkluderer :)

Det var absolut ikke ment som en konklusion, det ville bare ikke være første gang det er sket... Og det er virkelig ikke sjovt.. men lad være at ta det som et angreb, det var bestemt ikke ment sådan :blush:

Man kan jo sagtens hælde tun i en skål med grove grønsager, og hvis man tar en let creme fraiche og blander hvidløg i, og blander det i også, så er det ren kærlighed:) kylling er noget af det mest fedtfattige kød man kan opdrive, så det er ikke der du kan spare det store på kaloriekontoen :bigsmile:

At gå amok i 14 dage tror jeg ikke gør den store forskel rent udseendesmæssigt, det tar sku lidt længere tid.. med mindre du har nogen tricks i ærmet. Til gengæld vænner din krop sig stille og roligt til den belastning du udsætter den for, så det er klart muligt at køre hårdt på konstant - det kræver bare lidt selvdisciplin :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Nej okay.. Det er fair nok - ville bare lige gøre det klart, og det er da helt sikkert aktuelt for nogen mennesker og derfor værd at nævne i denne sammenhæng, det er rigtigt nok.. :)

Jeg ved godt at 14 dage ikke er måden at gøre det på. Men jeg har kæmpet hårdt og trænet 6 gange om ugen i snart 8 måneder, samt spist relativt sundt. Så jeg har allerede tabt mig en del og opbygget en ganske fornuftig muskelmasse, nu er det bare lige "de sidste kilo" inden strandsæssonen begynder. Det kan godt være, at jeg ikke ender med at se så fordærdelig anderledes ud, men tilgengæld så har det været sundt og godt for min krop og jeg vil føle, at jeg har gjort hvad jeg kunne, så er jeg egentligt godt tilfreds :)

Men igen tak for hjælpen.. :) Smerterne er nu næsten helt forsvundet så kan være jeg kan komme igang igen allerede imorgen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share