VL stance


JVD
 Share

Recommended Posts

til folket på MOL,

jeg har kastet mig ud i vægtløftningens ædle kunst, hvilket jeg synes er en herlig sport!

jeg har brugt godt en måned på teknik arbejde under en tom stang eller kosteskaft, og læst et utal af artikler og set en million videoer. MEN JEG SYNS DET PISSE SVÆRT!!

bevægelserne forekommer mig rimelig naturlig og jeg er rimelig eksplosiv af natur (også bball spiller) men jeg har tendens til at sprede benene for meget når jeg griber stangen både i træk og stød.

-mit sprørgsmål lyder om det er forkert at sprede benene, eller om jeg skal holde dem smalt (ligesom når jeg squatter)? (poster nogle vids på et tidspunkt)

-skal jeg koncentrere mig om at lave power cleans og power snatch først og derefter fokusere på at komme rigtigt under stangen? eller omvendt?

-er der nogle vl'ere i roskilde el omegn der kan hjælpe en noob vl'er med teknik?

pft. jvd

Link to comment
Share on other sites

til folket på MOL,

jeg har kastet mig ud i vægtløftningens ædle kunst, hvilket jeg synes er en herlig sport!

jeg har brugt godt en måned på teknik arbejde under en tom stang eller kosteskaft, og læst et utal af artikler og set en million videoer. MEN JEG SYNS DET PISSE SVÆRT!!

bevægelserne forekommer mig rimelig naturlig og jeg er rimelig eksplosiv af natur (også bball spiller) men jeg har tendens til at sprede benene for meget når jeg griber stangen både i træk og stød.

-mit sprørgsmål lyder om det er forkert at sprede benene, eller om jeg skal holde dem smalt (ligesom når jeg squatter)? (poster nogle vids på et tidspunkt)

-skal jeg koncentrere mig om at lave power cleans og power snatch først og derefter fokusere på at komme rigtigt under stangen? eller omvendt?

-er der nogle vl'ere i roskilde el omegn der kan hjælpe en noob vl'er med teknik?

pft. jvd

Du skal have rigtig instruktion, så gør du det rigtigt fra starten af og lærer det hurtigere. Jeg ved der er lidt vægtløftere i RAK og det er bedre end ingenting, men ellers er der rimelig gang i den i Slagelse, skriv evt. til Mads Thøgersø, han træner der.

Det er en stor og meget typisk n00b fejl at flytte fødderne alt for meget udad, det skal du lade være med.

Link to comment
Share on other sites

tak for svar

-må forhøre mig i RAK, jeg har bare hørt om skimmelsvamp og vand i rummet og helt igennem elendige forhold, men bare der er en stang!

-mht fodstilling, så ser jeg (nu ved jeg godt vi snakker noget helt andet her, både vægt klasse og teknik når det er konkurrence) rezzazadeh bruge en bred fodstilling når han griber?!

ps. jeg er 192cm, lange ben = bred fodstilling ????!!!!!

Edited by JVD
Link to comment
Share on other sites

Med mindre din biomekanik er meget lig Reza Zadeh, så er han nok ikke det bedste eksempel. :smile:

Hands on instruktion er helt klart vejen frem.

Du kan komme et godt stykke vej med instruktionsvideoer, men det er bare ikke muligt at se/mærke præcis hvordan du selv gør i praksis og lave de rigtige korrektioner ud fra det.

Hvilke videoer har du set?

Jeg fandt på et tidspunkt disse to videoer som mildt sagt er grundige:

World's Fastest Lift (Snatch)

World's Most Powerful (Clean & Jerk)

Link to comment
Share on other sites

Godt så! :smile:

Jeg måtte lige finde en video af hans løft for at vurdere hans stance, og der blev det skrevet i to ord.

Der er rigtig mange der staver det forkert rundt omkring.

Derudover, skal man lure teknik, så er der MANGE jeg hellere ville kigge på end ham, Ilya Ilin er f.eks en HELT fantastisk løfter!

Link to comment
Share on other sites

tak dejlige svar

@ mads, jeg kigger ned i RAK i dag, har fået at vide der er en vægtløfter efter 16. hvis ikke jeg kan bruge dem til noget, kan det godt være jeg tager dig op på dit tilbud om at give mig din vinkel på disse smukke løft

@maxpower, hvad nu hvis min biomekanik er ligesom rezazadehs?

Link to comment
Share on other sites

@maxpower, hvad nu hvis min biomekanik er ligesom rezazadehs?

Er den det? Selvom du skulle være i samme vægtkategori, så er det ikke sikkert dine lemmer og torso er af tilsvarende proportioner.

Som Mads siger ville jeg nok stadig vælge andre forbilleder til det rent tekniske. :smile:

Når det er sagt synes jeg egentlig ikke hans landing ser voldsomt bred ud. Den er så bred som den behøver for at den store mand kan få sin store krop ned i hullet.

Link to comment
Share on other sites

Det er naturligvis fjollet, at finde en arbitrær løfter og forsøge at efterligne vedkommendes stil. Når man endnu ikke kan korrekt teknik, er det ikke smart at begynde at argumentere for, at denne eller hin stil skulle være bedst for én uanset biomekanik mv. Først lærer man korrekt teknik og så kan den (forhåbentlig) kompetente træner se på, hvilke tweaks ville være fordelagtige. Teknik er i øvrigt ikke bare teknik, forskellige faktorer spiller ind når man f.eks. løfter hhv. 80kg og 200kg.

RAK har rimelig fine forhold, et helt rum der stort set er én stor VL platform og en god mængde ordentlige skiver og stænger. Største problem er instruktionen, jeg ved ikke om der er nogen dernede, der er kompetente, men forholdene er fine. Skriv til dem og hør om der er nogen der gider lære dig VL. Det er dog ikke sikkert, de gider bruge tid på det, hvis du bare skal bruge det til baskettræning.

Link to comment
Share on other sites

lyder fornuftigt med hans teknik, jeg fik nok formuleret mig forkert - jeg ville nok bare i bund og grund spørge om hvis man har lange lemmer om det så 'berettiger' eller er bedre med en bredere stand, men jeg har fattet det, rigtig teknik SKAL læres.

jeg skal ikke bare bruge det til baskettræning, jeg har kastet mit kærlighedsblik på vægtløftning!!!! hvis det giver lidt afkast i form af øget hoppehøjde og eksplosivitet ift. basketball er det jo bare fint, men vægtløftning får mit primære fokus.

kiggede lige lidt på ham Illin - han er flot!

@ søren w - de forskellige teknikker ift. om det er 'let' el. tung, er det det der bliver refereret til som råtræk(powersnatch) (let) / træk (snatch) (tung)

Link to comment
Share on other sites

Forskellen indikerer, hvor langt du går ned i benene:

Træk/hugvend = dybt, råtræk/frivend/power* = mindre dybt.

De dybe løft er mere komplicerede, men man kan løfte mere, da stangen løftes en smule lavere for at komme op på bryst eller strakte arme.

Link to comment
Share on other sites

lyder fornuftigt med hans teknik, jeg fik nok formuleret mig forkert - jeg ville nok bare i bund og grund spørge om hvis man har lange lemmer om det så 'berettiger' eller er bedre med en bredere stand, men jeg har fattet det, rigtig teknik SKAL læres.

jeg skal ikke bare bruge det til baskettræning, jeg har kastet mit kærlighedsblik på vægtløftning!!!! hvis det giver lidt afkast i form af øget hoppehøjde og eksplosivitet ift. basketball er det jo bare fint, men vægtløftning får mit primære fokus.

kiggede lige lidt på ham Illin - han er flot!

@ søren w - de forskellige teknikker ift. om det er 'let' el. tung, er det det der bliver refereret til som råtræk(powersnatch) (let) / træk (snatch) (tung)

Både det nimrod siger, men også andre forhold dikteret af, at en tungere vægt ikke så nemt lade sig flytte horisontalt som en let.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share