Øvelser med curlstang


Iglo
 Share

Recommended Posts

Det er en god invistering :)

Men ja der er masser af øvelser.

Jeg laver blandt andet millitary press, og så efterfølgende (ved ikke lige hvad den hedder), men hvor jeg trækker den op fra navlen til hagen. Altså skulder træning.

Mener også at det er fransk pres? Hvor ma ligger på ryggen, og så man kører stangen ned bag hovedet. Altså Triceps øvelse.

Link to comment
Share on other sites

Det er en god invistering :)

Men ja der er masser af øvelser.

Jeg laver blandt andet millitary press, og så efterfølgende (ved ikke lige hvad den hedder), men hvor jeg trækker den op fra navlen til hagen. Altså skulder træning.

Mener også at det er fransk pres? Hvor ma ligger på ryggen, og så man kører stangen ned bag hovedet. Altså Triceps øvelse.

Jeg laver stort set de samme øvelser som dig, dog bruger jeg en lige curlstang til skulderpress, Milipress og uprigth rows.

Hvis man skal lave Frenchpress(triceps) kræver det at man også har noget der minder om en træningsbænk. Man skal i øvrigt vist bare køre ned til panden, for at holde det bedst i triceps - ikke bag hovedet. Man kan gøre begge dele, men jeg synes den går mest i triceps hvis man kører ned til panden.

Jeg plejer faktisk at kombinere FrenchPress med noget der minder om closegripp benchpress. Altså når jeg har taget 8-10 reps ned til panden og op så slutter jeg øvelsen med at køre ez-curlstangen ned til brystet og op i strakt arm 10 reps. 3 sæt af dem og dine triceps BRÆNDER. Det virker virkelig godt for mig. :tongue:

Edited by CKF1
Link to comment
Share on other sites

Jeg laver stort set de samme øvelser som dig, dog bruger jeg en lige curlstang til skulderpress, Milipress og den dér træk til hagen.

Hvis man skal lave Frenchpress(triceps) kræver det at man også har noget der minder om en træningsbænk. Man skal i øvrigt vist bare køre ned til panden, for at holde det bedst i triceps - ikke bag hovedet.

Jeg plejer faktisk at kombinere FrenchPress med noget der minder om closegripp benchpress. Altså når jeg har taget 8-10 reps ned til panden og op så slutter jeg øvelsen med at køre ez-curlstangen ned til brystet og op i strakt arm 10 reps. 3 sæt af dem og dine triceps BRÆNDER. Det virker virkelig godt for mig. :tongue:

Den der "Stang til hagen" hedder Uprigth rows bare lige for, at få det på plads. En super god øvelse, men med et stort skades potentiale os grunde håndledendes udsathed samt den store udadrotation omme i skulderen.

Men ellers som der bliver sagt er der masser af øvelser du kan køre med curl stangen. Du kan principielt køre de samme øvelser med den, som du vil kunne med en ganske almindelige Barbbell. Bent-over rows, millitary, bryst pres (smalt greb), Laying triceps extension (Fransk press) og biceps curl mv. Men ulempen ved, ex. at køre biceps curl med en ez-stang er at vi får mindre fokus på vores biceps kontra brachio radioalis pga. håndstilling. Jo mere håndfladen peger op (supineret) jo mere fokus får vi på begge hoveder af biceps. Men som du siger kan den også være lidt hård for håndledet, men det kan igen også skyldtes forkert greb eller manglende styrke i underarmen.

Hva angår brugen af en trænings bænk er sådan en ofte dyr at skulle ud og investere i og en Swissball kan derfor også anbefales. Det kræver godt nok, at man har en god ballance i kroppen i og med man nu ikke lægger på et stabilt underlag længere skal der arbejdes meget med balancen under øvelsen. Men derudover kan vi med lettere vægt kører de samme pres øvelser på den, som på en bænk så snart teknikken er der og samtidigt få en utroligt god core træning. :wink:

Edited by Kousgaard
Link to comment
Share on other sites

Mange tak for svarene.

Men hvor holder i på stangen ved fx closegrip-benchpres, bent-over rows, military og upright rows ?

Samme sted som ved curls ???

Jeg holder sådan på stængerne. Man kan jo gøre lidt forskelligt...

Closegrip Benchpress - på EZ baren holder jeg samme sted, som når jeg laver French-Press(scullcrusher)n nemliginderst på grebet hvor hænderne er tættest sammen. På en lige stang ville jeg nok holde med ca. 25-30 cm mellem hænderne.

MilitaryPress - Der holder jeg ca med skulderbredde - en anelse bredere måske.

UprightRows - Der holder jeg med ca. 10-15 cm mellem hænderne.

BentoverRow - Der holder jeg ca. med skulderbredde - lidt breddere måske..

Link to comment
Share on other sites

Jeg laver stort set de samme øvelser som dig, dog bruger jeg en lige curlstang til skulderpress, Milipress og uprigth rows.

Hvis man skal lave Frenchpress(triceps) kræver det at man også har noget der minder om en træningsbænk. Man skal i øvrigt vist bare køre ned til panden, for at holde det bedst i triceps - ikke bag hovedet.

Jeg plejer faktisk at kombinere FrenchPress med noget der minder om closegripp benchpress. Altså når jeg har taget 8-10 reps ned til panden og op så slutter jeg øvelsen med at køre ez-curlstangen ned til brystet og op i strakt arm 10 reps. 3 sæt af dem og dine triceps BRÆNDER. Det virker virkelig godt for mig. :tongue:

Lige præcis :)

Manglede lige nogle folk til at forklare det hele lidt bedre hehe :)

Men ja, der er jo utallige øvelser der kan laves med en curlstang.

Link to comment
Share on other sites

Hva angår brugen af en trænings bænk er sådan en ofte dyr at skulle ud og investere i og en Swissball kan derfor også anbefales. Det kræver godt nok, at man har en god ballance i kroppen i og med man nu ikke lægger på et stabilt underlag længere skal der arbejdes meget med balancen under øvelsen. Men derudover kan vi med lettere vægt kører de samme pres øvelser på den, som på en bænk så snart teknikken er der og samtidigt få en utroligt god core træning. :wink:

:showoff::bowdown: :bowdown: :bowdown: kunne næsten ikke komme i tanke om nogen swissball øvelse der vil gavne ens core styrke mere end at bruge den som 'bænk'

Link to comment
Share on other sites

Ok. Er det ok at bruge den nye stang så til disse øvelser i stedet for de håndvægte, jeg har brugt indtil videre, eller giver håndvægtene "mere" ?. Det er jo lidt lettere, hvis jeg ikke skal skifte vægtskiver hele tiden fra curlsstang til håndvægte og vil spare lidt tid.

Link to comment
Share on other sites

Godt indlæg Kousgaard. :smile:

Hvor bredt er det at det er optimalt at holde når man kører Military Press?

Tak. Jeg vil mene lidt bredere end en naturlig skulders bredde. Husk jo mere brede vi får på jo mere vil vi også tage øvre bryst kontra triceps. De 2 muskelgrupper vil altid være med aktive sekundært i alle skulder pres øvelser.

Link to comment
Share on other sites

Ok. Er det ok at bruge den nye stang så til disse øvelser i stedet for de håndvægte, jeg har brugt indtil videre, eller giver håndvægtene "mere" ?. Det er jo lidt lettere, hvis jeg ikke skal skifte vægtskiver hele tiden fra curlsstang til håndvægte og vil spare lidt tid.

Det er generelt godt, at variere lidt mellem håndvægte og din EZ-bar eller en anden stang, BB mv.. Af den simple grund, at når vi har et fælles koordineret pres med stang vil den stærke arme altid skulle kompensere lidt for den svage arms styrke og når du bruger håndvægte bliver du automatisk mere fri os af samme grund og det kan bedre udligne eventuelle styrke forskelle. Nogle vil også mene man nemmere kan få støre Range of motion på når man køre med håndvægte i og med de giver lidt mere fri rum til at få mere dybde på. Men igen vær opmærksom på dybden. Vi skal helst gerne have så store ROM, som muligt, men igen også hele tiden tænke over ikke, at komme til at hænge for meget i skulderledet.

Men igen varrier. Der er stor forskel på BB og DB træning og er kun godt, at drage fordel af begge former :)

Edited by Kousgaard
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share