Tibialis Anterior DOMS


 Share

Recommended Posts

Jeg har haft insane DOMS (på den gode måde) i skinnebensmusklen efter jeg er begyndt på lunges, mærker den når jeg går eller bare bevæger foden. Jeg har aldrig tænkt på, at lunges ville ramme den muskel, men efter at have undersøgt sagen viser det sig at den medvirker som stabilisator. Forstår dog stadig ikke hvordan, er det bagerste ben i lungen der rammes? Jeg har før kørt Onkel Troels' Tibialis Anterior "curls" med en håndvægt mellem fødderne uden at mærke det så kraftigt bagefter.

Link to comment
Share on other sites

Hehe, hvad er det for nogle Onkel Troels' Tibialis Anterior "curls" du snakker om?

Jeg har aldrig i de 13 år jeg har styrketræne bevidst trænet mine Tibialis Anterior. :smile:

Ps. Tror du ikke selv du har givet svaret mht. til at det er den stabiliserende musklen får på den måde du udfører øvelsen. Jeg har ofte kørt lunges og aldrig mærket noget i Tibialis Ant. Kunne være at du kommer så langt ud på tæerne med det bagerste ben at Tib. ant. medvirker til at komme tilbage i udgangsposition. Bare et gæt.

Link to comment
Share on other sites

Hvad?! Hvem vil ikke have store svulmende skinneben? :blink:

Måske var det ikke dig, men jeg læste engang en tråd med en der lavede den øvelse. Han gjorde det for ikke at få en ubalance pga. meget lægtræning. Ved nærmere eftertanke tror jeg faktisk det var dig, der spurgte hvordan pokker han trænede Tibialis Anterior dengang...

Det lyder meget sandsynligt, at musklen bliver brugt til at trække hælen tilbage, når man går tilbage til udgangspositionen.

Det er måske banalt, men jeg er meget fascineret over den lunges og hvordan den rammer f.eks. ballen helt anderledes end squat! :smile:

Link to comment
Share on other sites

Mon ikke jeg spurgte 'hvorfor' han trænede tibialis ant? Må dog indrømme at jeg kun svagt kan huske noget om en sådan tråd engang.

Hvis man løber, springer, hopper eller den slags så synes jeg man får trænet Tibialis Ant. rigeligt. Kan dog forstå at folk der har tendens til overbelastning af mukslen ved løb træner den seperat. Har ikke hørt at Pro BB'ere eks skulle træner den :smile:

Ja, Lunges er en rigtig god øvelse. Det er IMO en god ide at supplere sine squat med noget unilateralt arbejde for benene, selvom jeg dog selv er dårlig til at få det gjort :smile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share