Brækket ryg og en medfødt rygfejl!!!


Vetö
 Share

Recommended Posts

Min Far har en medfødt rygfejl og har også brækket ryggen som 20-årig.

Det har medført at han har smerter af og til.

Det skal tilføjes at han er ret inaktiv, så hans ryg er ret utrænet.

Jeg har sagt til ham, at jeg synes han skal begynde at styrketræne, udelukkende rygtræning! Jeg er overbevist om at det vil hjælpe ham.

Mit spørgsmål er så, vil en øvelse som dødløft hjælpe ham, jeg tænkte at han kunne starte meget stille og roligt, så han ik får smerter. Når hans ryg så er blevet stærkere kan han begynde at øge vægten lidt.

Lyder det som en god ide, eller er en øvelse som dødløft ikke ideel?

Andre alternativer, så han kan få en stærkere ryg og måske lindre smerterne på den måde?

B) Vetö B)

Link to comment
Share on other sites

Da din far er inaktiv..har dårlig ryg..rygskade.. vil jeg absolut anbefale at han starter blidere ud. Jeg har selv haft ryglidelser i mine yngre dage, og fik et specielt tilpasset program hos en kiropraktor, som går ind og ser præcis hvor i ryggen den er gal. Dette har medført at jeg ingen lidelser har idag. Som jeg ser det burdte han få lavet sådan et program, som garanteret startes med svømmeøvelser, nogle gange om ugen. I svømning for du bevæget alle musket grupper uden at overbelaste, og det nok der han skal starte. Det er min anbefaling.. Snak med en Kiripraktor eller fysioterapeut(skader)..

De vil med garenti kunne gøre noget for ham ;)

håber det var en hjælp

mvh DOOH

Link to comment
Share on other sites

Nu anbefaler du din far kun at træne rygøvlelser, men det vil højst sandsynligt ikke være en nogen god ide, da det vil skabe en styrkeubelance i Truncus. Træn derfor også mave sammen med nogle eventuelle rygøvelser som hyperextension eller reversed hyperextension.

Men som det allerede er blevet anbefalet så ville det være en god ide at få en fysioterapeut til at kigge på din far, og så eventuelt sammensætte et træningprogram til ham!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share