Problem ved squat


Bjarkesh
 Share

Recommended Posts

Hej.

Jeg er instruktør i et lille lokalt motions center.

Da jeg så havde vagt i går aftes, kom en ung gut hen (vel en 16-17år). Han spurtge mig hvad jeg mente hvad han skulle gøre ved hans problem, men jeg måtte desværre være ham svar skyldig, da jeg ikke har hørt om det før.

Men jeg sagde så at jeg lige ville vende tilbage hvis jeg finder ud af noget.

Hans problem er, at når han sqautter, og så kommer ned til der hvor lårene er vandrette, som han kaldte det, så begynder hans knæ simpelthen at bøje indad.

Vi snakkede om hvor hans problem var henne, og han sagde han var noget øm og uelastisk i lårene, men han virkede nu meget flexibel alligevel.

Han har trænet i fire måneder. Umiddelbart ligner han en aktiv person og sporty person.

Han sagde dog, at efter han han havde trænet i to måneder med squat, så fik han så ondt i hans knæ, at han tog til læge med det. Men lægen sagde bare han lige skulle holde en lille pause, og så begynde igen når det ikke gjorde ondt længere.

Jeg anede simpelthen ikke hvad jeg skulle sige til ham, men jeg tænkte så om der var nogle herinde der havde en ide?

Hvis jeg ikke har forklaret det tydeligt, så spørg endelig.

Link to comment
Share on other sites

Måske skal han arbejde med smidigheden i hoften. Han er muligvis meget smidig til den "lukkede side"(indad). Personligt er jeg klart mere smidig, når hoften er åben med det resultat, at mine knæ gerne vil glide ud til siden.

Lyder meget logisk ja. Hvordan vil du så foreslå det?

Link to comment
Share on other sites

Jeg opdagede at mine knæ gjorde det samme....og det var primæt hvis jeg tog for meget vægt på. Eller dvs. jeg kunne godt squatte med vægten, men ikke så mine knæ blev hvor de skulle.

Måske han også skulle prøve at gå lidt ned i vægt (nu ved jeg ik hvor tungt han squatter) og så træne knæene op til at kunne klare mere vægt, ved at fokusere på at køre øvelsen pænt, mens han gradvist sætter flere kilo på.

Selvom man måske har stærke ben, skal leddene også kunne følge med, ellers kan det gå galt en dag.

Man kan også lægge en planke eller lignende der ikke kan rykke sig under hælene. Måske 3-5 cm høj. Det kan hjælpe med "holdningen" underøvelsen. Især hvis man ikke er så smidig. Ved dog ik om det kan gavne i den her situation.

Link to comment
Share on other sites

Det ses rigtig tit at knæene falder indaf i bunden af squatten.

Jeg har faktisk ikke sat mig ind i præcis hvor man mangler styrke hvis det sker, men heldigvis er løsningen ret simpel. Jeg vil tro det er for svage abductors.

Træn teknik med let vægt og sørg igennem hele bevægelsen at presse knæene udaf. I praksis skal lårbenet pege samme retning som dine fødder, dvs let udaf, og jeg har endnu ikke set nogen som havde det problem at knæene kom for langt ud.

Det er også værd at sikre sig at fodstillingen er den rigtige bredde. For bredt vil øge tendensen til at knæene ryger ind.

Og hvis man har meget vægt på og knæene falder meget ind, så giver det nogle uheldige belastninger på knæet og ikke så mærkeligt hvis han får ondt.

Korrekt squat:

- Cirka skulderbredde eller lidt mere mellem fødderne, der peger let udaf 20-30 grader.

- Vægten på hælene (tjek om du kan vrikke med tæerne)

- Hold et naturligt lændesvaj

- Hold brystet højt (så overkroppen ikke krummer forover)

- Hold nakken neutralt og kig lige frem eller lidt ned på et punkt 3-5 meter foran dig

- Træk vejret ind inden bevægelsen starter og hold det indtil gentagelsen er færdig eller næsten færdig

- Start bevægelsen i hoften, som om du sætter dig på en stol

Link to comment
Share on other sites

Tak for de mange gode og grundige besvarelser, nu har jeg da noget at vende tilbage med.

Du bør sætte den lidt mere ind i squat... Det er et ret basic problem.

Se denne video:

http://thefitcast.com/test

og læse den her artikel:

http://www.exrx.net/Kinesiology/Squats.html

og den her video stream:

og køb den her bog:

http://www.amazon.com/Starting-Strength-2n...e/dp/0976805421

god studier

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share