Spørgsmål til ændring af Bill Starr 5x5


whatiknow
 Share

Recommended Posts

Du har desværre læst net udgaven af starting strength, hvilket er noget af en fejlfortolkning..

Hans begynder program består af en progression på henholdvis:

Low bar Squat: 10 lbs per gang

Deadlift: 15-20 per gang (trænes engang om uge)

Benchpress/press: 5 lbs per gang (trænes skifvis)

per gang vil sige 3 gang om ugen for squat.

havde du startede med en stang og fulgt riptoes program vil din squat efter 2 måneder være: ca.140 kg... det er selvfølgelig urealistisk...derfor anbefaler han at man når man stagner øger med mindre steps dvs. 5 lbs eller 2,5 lbs

Det der angiver om man er intermediaet ifølge riptoe er om man bliver stærkere for hvergang man træner eller at man han bruge for mere adaptionstid f.eks. 1 uge. Om du har kørt et split program er umiddelbart ligegyldigt.

Jeg synes det er rimelig stor fejl fra Teddy side at sætte dig på et intermediæte program med en stigning på 2,5 %....det kommer jo til at tage ages før du løfter noget hensigtsmæssigt.

og så er det meget mærkeligt at din bænk er højere end din dødløft vægtmæssigt. Men ens krops komposition kan nogen gang være en forklaring.

Edited by RuneB
Link to comment
Share on other sites

rune

Bare for at gøre det helt klart, jeg har ikke sat ham på noget, han har set mig anbefale programmet og selv hvis han havde fulgt programmet som det skal, havde han været stærkere på 2mdr på det program, end han er nu.

Link to comment
Share on other sites

Ok det misforstod jeg. beklager.

men er vi ikke enig om at han burde kører et novice program?

Jeg havde forresten en kort diskussion med min gamle træningskammerat der cand.scient omkring indlæring og reps..

Umiddelbart påstod han at der var evidens for at styrke øvelser indlært man bedst ved flere reps. Flere studier...

Udover det påstod han at vl indlært løftene ved 8-10reps.... kan det passe? (jeg snakker altså her ikke om 10RM, rent antalsmæssigt)

Nu postulerede jeg tidligere at 5 reps var rigeligt....hvis man skulle holde et effektivt bugtryk...i princippet kunne man selvfølgelig bare tag en pust indimellem og så derfor rep der udaf når man vil. Umiddelbart er det min. erfaring både fra undervisning og min egne træning at 5 reps er rigeligt.. ofte lidt mindre 1-3 reps. Fordi jeg har brug for lige at samle mig og koncentret mig om nogen fokus punkter. Og for at få vejret. Det ligeledes det jeg ser med begynder. thoughts?

Edited by RuneB
Link to comment
Share on other sites

Ok det misforstod jeg. beklager.

men er vi ikke enig om at han burde kører et novice program?

Jeg havde forresten en kort diskussion med min gamle træningskammerat der cand.scient omkring indlæring og reps..

Umiddelbart påstod han at der var evidens for at styrke øvelser indlært man bedst ved flere reps. Flere studier...

Udover det påstod han at vl indlært løftene ved 8-10reps.... kan det passe? (jeg snakker altså her ikke om 10RM, rent antalsmæssigt)

Nu postulerede jeg tidligere at 5 reps var rigeligt....hvis man skulle holde et effektivt bugtryk...i princippet kunne man selvfølgelig bare tag en pust indimellem og så derfor rep der udaf når man vil. Umiddelbart er det min. erfaring både fra undervisning og min egne træning at 5 reps er rigeligt.. ofte lidt mindre 1-3 reps. Fordi jeg har brug for lige at samle mig og koncentret mig om nogen fokus punkter. Og for at få vejret. Det ligeledes det jeg ser med begynder. thoughts?

Jo vi er enige om at et novice program ala Starting Strength ville være bedre..

Vi er helt enige mht 5rep, jeg føler det er meget nemmere at koncentrere sig og holde spændet ved lave rep end høje, uanset hvordan de køres og husker man bare at begyndere godt må køre lave rep, hvis deres teknik er blevet kigget igennem, men at det ikke betyder de skal køre med deres 5rm eller bare i nærheden af.

Som Pavel har beskrevet det: hvis man starter med en vægt man kan køre 10rep med og laver sæt af 5, så er det et fint sted at starte.

Link to comment
Share on other sites

rune

Bare for at gøre det helt klart, jeg har ikke sat ham på noget, han har set mig anbefale programmet og selv hvis han havde fulgt programmet som det skal, havde han været stærkere på 2mdr på det program, end han er nu.

Altså jeg tager fuldt ansvar for eventuelle fejl, jeg syntes det lød rigtig godt i sin tid (Og det gør det stadig): http://www.motion-online.dk/fora/index.php...mp;hl=whatiknow

Men bruger excel-arket fra det link (Madcow halløj). RuneB, er det den der ikke er helt god iforhold til det originale? For jeg har bogen, men har ikke fulgt de programmer der eventuelt er deri (Har kun læst om de forskellige løft for at udføre dem korrekt).

Link to comment
Share on other sites

Du har desværre læst net udgaven af starting strength, hvilket er noget af en fejlfortolkning..

Hans begynder program består af en progression på henholdvis:

Low bar Squat: 10 lbs per gang

Deadlift: 15-20 per gang (trænes engang om uge)

Benchpress/press: 5 lbs per gang (trænes skifvis)

per gang vil sige 3 gang om ugen for squat.

havde du startede med en stang og fulgt riptoes program vil din squat efter 2 måneder være: ca.140 kg... det er selvfølgelig urealistisk...derfor anbefaler han at man når man stagner øger med mindre steps dvs. 5 lbs eller 2,5 lbs

Det der angiver om man er intermediaet ifølge riptoe er om man bliver stærkere for hvergang man træner eller at man han bruge for mere adaptionstid f.eks. 1 uge. Om du har kørt et split program er umiddelbart ligegyldigt.

Jeg synes det er rimelig stor fejl fra Teddy side at sætte dig på et intermediæte program med en stigning på 2,5 %....det kommer jo til at tage ages før du løfter noget hensigtsmæssigt.

og så er det meget mærkeligt at din bænk er højere end din dødløft vægtmæssigt. Men ens krops komposition kan nogen gang være en forklaring.

Jeg kigger senere i aften på programmerne i bogen.

At min bænk er højere end dødløft, må være fordi at jeg har trænet bænk i fire måneder og dødløft i to ca. Jeg har aldrig før trænet dødløft end de to måneder.

Det skal lige siges at jeg løbende har tilpasset programmet, hvis jeg har følt at jeg var væsenligt stærkere i en øvelse end hvad programmet mente jeg skulle løfte. Men har så også derigennem følt, at visse øvelser nok burde presse mig lidt mere, hvilket passer meget godt overens med hvad du her nævner.

Edited by whatiknow
Link to comment
Share on other sites

Jeg forstår slet ikke, at der skal laves raketvidenskab ud af det her.

Whatiknow vil have styrkegains. Altså skal han få knaldet så meget vægt på som muligt. Som det så er 10, 8 eller 5 reps kan være ligemeget, så længe hans teknik er nogenlunde.

Snak mindre, træn mere.

Hr. K

Kan sagtens følge dig, og træner da mine tre gange om ugen som jeg skal. Jeg skal bare lige ha klartlagt om det program jeg bruger ligenu er helt hen i vejret i forhold til hvor "nybegynder" jeg er. Af det jeg hører RuneB sige, bør jeg nok skifte til Noviceprogram og kører det et halvt års tid eller lign.

Link to comment
Share on other sites

Og ikke mindst: Spis MERE!

Om det skal være 5, 8 eller 10 reps er i det store helt ikke så vigtigt med udgangspunkt i de stats whatiknow har lagt på bordet. Slaget skal slåes i køkkenet.

Now, eat! :4mewantfood:

Det har hel klart fået større fokus. Spiser seks skiver rugbrød, to bananer, "fornuftig" aftensmad (Pasta, kylling osv.) og typisk noget til sen aften. Drikker over en liter mælk om dagen plus vand/sodavand og drikker en protein-drik efter træning. Det bliver ikke meget vildere for mig tror jeg, men i spiser sikkert det dobbelte :) I de fire måneder jeg har trænet, har jeg taget 5-6 kg på i vægt, det ved jeg så ikke om er "normal" hastighed.

Træningen blev meget hurtig idag, jeg kom alt for sent af sted. Bænkpres tror jeg bestemt ikke at jeg skal stige hurtigere i pr uge hvis jeg skal kunne forsætte stigningen nogen uger endnu. 1RM i bænk vil jeg skyde på ligger omkring 85kg. Det samme med bent over row's, den er også lige på grænsen (Til at teknikken/sikkerheden kan følge med hvertfald). De andre store øvelser er lidt underlige endnu, jeg har på ingen måde opbygget en "grundform" til de øvelser. Jeg glemte at afprøve chin-ups.

Jeg har læst lidt i programdelen af Starting Strength nu. Jeg bruger alle øvelserne fra Madcow programmet (De virker fornuftige nok) og træner forsat 1 time x 3 om ugen, men styrer nu selv den vægt der skal på i de forskellige øvelser. Så kan jeg selv bedre indstille hvad jeg kan klare af progression individuelt i de forskellige øvelser. Bænk vil jeg stige langsommere i nu, end fks. squat eller specielt dødløft (Hvis riptoe har ret, og det har han jo nok :) )

Update: Han skriver ca. fire liter mælk om dagen på "skinny kids"...det må være mig. Det er sku en del mælk, men han siger det giver resultater så det prøver jeg. Det er langt over hvad jeg troede skulle indenbords.

Edited by whatiknow
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share