OK - Så starter jeg fuldstændig forfra


Magnus_H
 Share

Recommended Posts

Hej med jer

Jeg har holdt til på Getbig igennem et års tid, og det har været suverænt hvad angår styrketræningen!

Jeg har i et par år været meget overvægtig, jeg har dog opbygget en pæn portion muskelmasse og det er selvfølgelig også fedt nok..... Men jeg er et stort brød på 113 kilo og 185 cm, jeg har meget muskelmasse, men det ser ikke en skid godt ud pga. min samtidigt høje fedt% (Beklager men jeg har ikke tallet på den) Og hvor fedt er det at være stærk når folk for det meste bare tager en som "en af de der overvægtige"?

Jeg vil igang med at cutte! Jeg vil meget gerne ned på 80-90 kilo, og en lav fedt%! Jeg har sådan set også sat mig ret godt ind i tingene de sidste år, men det ville være fandens fedt med nogle gode råd og tips. Det skal siges at jeg én gang har tabt mig over 20 kilo ved ren motion, og alle de der tips man nu fik af den latterlige "instruktør" om man ikke skulle spise i 4 timer efter træning, det virkede! Men jeg skal love for jeg tog 30 kilo på igen, med rekord fart!

Nu er jeg så heldig at have fået arbejde som klubmedarbejder i foråret hvor jeg kun skal arbejde om eftermiddagen, hvilket vil give perfekte træningsmuligheder om formiddagen! Så nu har jeg altså bestemt mig for at lægge det hele fuldstændigt om! Og nu vil jeg så ligesom præsentere min ide til hvordan det skal forgå.

Jeg vil først og fremmest fremhæve kosten, som jeg før har set som fuldstændig ligegyldig, bare man pumpede sit jern. Igennem det sidste halve år er jeg dog blevet klogere, og betragter nu min kost som det vigtigste overhovedet! Jeg vil selvfølgelig gerne beholde noget af min muskelmasse, og også gerne tage på i muskelmasse mens jeg taber mig godt i fedt.

Min kost skal bestå af så meget grønt og frugt jeg overhovedet kan få fat i, med vægt på bananer, æbler. pærer, appelsiner osv. Derudover vil æg (uden blommen), tun, groft brød, magert kød stå højt på listen. Jeg vil forøvrigt stadigvæk drikke mine 3 liter vand om dagen (Er det nok?) Jeg vil forsøge at få mit madindtag spredt udover hele dagen.

Samtidig påtænker jeg at starte på protein og kreatin indtag i form af pulver. Jeg har hidtil været i mod disse produkter, men nu giver jeg det simpelthen forsøget! Kan jeg godt blænde begge produkter sammen? Fx. med havregryn og mælk? (Andre forslag til shakes modtages MEGET gerne!)

Herudover har jeg tænkt mig at køre cardio, mandag, onsdag og fredag - Mens styrketræningen skal lægges tirsdag, torsdag og lørdag. Er det okay at køre ved siden af hinanden? Og er det for meget? Jeg ved jo at ens stofskifte er væsentligt højere i over et døgn efter endt styrketræning, og det vil jeg virkelig gerne have med. Samtidig med jeg bliver mere markeret, mens fedt% daler langsomt.

Desuden vil jeg nok også forsøge mig med æbleeddike i tablet form, da jeg tidligere oplevede fremgang med dette.

Alt dette skal planlægges ned til mindste detalje, og jeg ville glæde mig utroligt meget over forslag og kritik af mine ideer både med kost og træning. Hvis det kan hjælpe er der et billed af mig på Getbig: http://www.getbig.dk/visbillede.asp?pic=harkjer.jpg - Billedet er fra i sommers og jeg vejer nu ca. 6 kilo mindre end der (ikke at det er specielt synligt :/)

Håber på en masse positiv kritik, på forhånd tak!

MVH

Magnus

Link to comment
Share on other sites

Hejsa Magnus H og velkommen til det mest overlegne forum på dansk jord... ;)

Ideen med at spise masser af frugt kan måske være en knap så god ide, da det vil resultere i en utrolig masser frugtsukker!

Mit forslag vil være at læse en masse af de guldkorn der er her på MOL, og evt. læse denne tråd!

Men ellers vil jeg overlade resten til folk, som er bedre til dette end jeg (Deluxe, Craw, Cilius, Jarvig etc...)

Held og lykke!

Link to comment
Share on other sites

Hej Magnus

Det lyder som om du allerede har ret godt styr på tingene.

Masser af styrketræning og motion. Men ikke samtidig.

Masser af vand.

Sund og fedtfattig kost.

Godt med frugt og grønt.

Mere indviklet behøver det ikke være. Det vanskelige er at fastholde selvdisciplinen.

Eftersom jeg selv ligger i +100kg klassen og er aldeles afslappet overfor min fedtprocent, kan du ikke bruge ret meget fra min måde at leve og træne på. Men jeg fandt lige en artikel, som du måske kan have glæde af. Den ligger nu på dette link:

Max-OT Cardio

Link to comment
Share on other sites

Hej Magnus

Jeg havde glimrende held med at smide et par kg i november måned, du kan evt. tjekke min log, hvor jeg samtidig har skrevet omkring nogle småovervejelser undervejs - der er også linket til en bunke glimrende artikler omkring selvsamme emne (hvem sagde promovering af egen log :D)

Ketoniske diæter er altid sjove at have med at gøre, men de kan være en pain in the ass i længden. En almindelig kostplan med et moderat kalorieunderskud er meget sjovere, og med din nuværende fedtprocent, kan du sagtens diæte den i en længere sammenhængende periode. Men hvis du oplever hastigheden af vægttabet, så prøv først at spise et lille kalorieoverskud i en uges tid inden du nedjusterer dit kalorieindtag.

Held og lykke :)

Link to comment
Share on other sites

Velkommen hertil!

Lad os gå direkte til de hårde facts:

Begynd trygt på noget protein pulver (Det er kosttilskudet som er dét lille extra som holder på dine muller evt.)

Du skal dog passe på ikke at overforbruge dine evt. kosttilskud - Mange bøtter har deres anbefalinger ud fra et overforbrug.

Så synes jeg at du skal kigge en masse gamle tråde igennem, da der har været og stadig er mange mennesker med det sammen "problem" som dig. Så kig de gamle tråde igennem og læs lidt på nettet også!

Men ellers sagde Beleria. også nogle gode ting.

Held og lykke med dit cut.

Link to comment
Share on other sites

Først og fremmest tak for jeres svar.

Lagoon, er du helt sikker på det med frugtsukkeret? Jeg har ihvertfald aldrig hørt om frugt sukker skulle være i "den ulovlige ende" - Hvis du kan uddybe det en smule, eller andre for den sags skyld vil jeg være taknemlig.

Jeg har tænkt mig at starte morgenen, med min morgenmad og en shake. Shaken skal bestå af skummetmælk, 1 banan og protein. Er det også okay at bruge kreatin i denne shake under loading fasen? Desuden har jeg tænkt mig at drikke samme shake lige efter træningen, og igen inden jeg går i seng. Hvad siger I Til dette?

På forhånd tak!

Link to comment
Share on other sites

Lagoon, er du helt sikker på det med frugtsukkeret? Jeg har ihvertfald aldrig hørt om frugt sukker skulle være i "den ulovlige ende" - Hvis du kan uddybe det en smule, eller andre for den sags skyld vil jeg være taknemlig.

Hvis du skal skære i dit kalorieindtag, er det væsentligt at det mad du får, også er noget mad som både mætter og kroppen kan bruge i længere tid. I den henseende er frugt ikke helt optimalt, da det mætter dårligt.

Prøv at skrive ned hvad du spiser, så er det noget nemmere at tage stilling til nødvendigheden af eventuelle ændringer.

Link to comment
Share on other sites

haha, det lyder som mig sidste år da jeg _også_ var oppe og vende 113kg+ (jeg ville prøve at følge pro'ernes bulk/cut rutine - bad BAD idea..), jeg cuttede de første 13kg på 1½-2md hvor ca de 10kg har været fedt. Et par md. senere var jeg helt nede og vende 95, og man kunne så småt begynde at _ane_ de øverste abs..

Metoden ?

- Morgen cardio (power walk) på tom mave, 45-60minutter, 5 dage/ugen (på vel til arbejde)

- Diæt på ris, kartofler, gryn, fjerkræ, æg etc etc.. samlet kalorie intake et sted mellem 2500-3000, ellers var fordelingen mellem kulhydrat/protein/fedt lav/høj/mellem .. ikke noget jeg gjorde en større videnskab ud af, bare som tommelfinger regl.

Så raslede lortet af, styrken tog dog også et dyk, så jeg har nok skruet _lidt_ for meget ned for kalorierne..

i år dykker kalorierne ikke så vildt, og jeg tager mig længere tid til at cutte, starter sandsynligvis 1.Marts

Link to comment
Share on other sites

Lagoon, er du helt sikker på det med frugtsukkeret?

- Yep, dextrose er vel det hurtigste sukker du kan få !! hurtigt sukker = øjeblikkelig 'peaked' insulin respons ... og vi vil netop undgå alt for mange udsving på insulin kurven når vi cutter .. insulin trænger godt nok alt det gode ud i kroppen, til muskel cellerne, men det tar' også dit energi overskud og skyder det ud i fedt depoterne !!! Vi _skal_ have det respons LIGE når vi har trænet.. så må vi tage det sure med det søde (hjælpe midlet ALA comes to mind her!!).. men ellers så er det bare med at tage din kulhydrater i den mest komplekse form du kan... B)

Link to comment
Share on other sites

frugtsukker(fruktose) er ikke dextrose(druesukker) :tongue:

frugtsukker har faktisk en lav GI da det skal en tur forbi leveren og det meste af det optages der. Men der er selvføgelig også druesukker i frugt, så frugt(i uanede mængder) er måske ikke det bedste når man cutter, og som craw skrev gælder det om af få noget der mætter i lang tid, det gør frugt ikke :w00t:

Link to comment
Share on other sites

det meste frugt har et lavt GI. Undtaget er dog visse frugter såsom vandmelon der scorer meget højt. Jeg mener et moderat frugtindtag (2-3 stykker/dag) er OK under en diæt så længe det totale kalorieindtag er under kontrol for det er det der tæller. Frugt er sundt, og det meste mætter altså godt - heriblandt æbler, appelsiner, pærer. Bananer skal man nok ikke spise mange af da de ikke mætter nær så godt i forhold til det antal kalorier de indeholder.

Magnus:

Håber du er klar over at det er det totale kaloreindtag der betyder noget. Indtag færre kalorier end du forbrænder og du vil tabe dig. Det gælder bare om at indtage de rigtige kalorier, men det virker som om du har rimelig styr på det. Du mangler vist bare nogen sunde fedtsyrer såsom omega-3.

Mvh Lau

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share