5*5


Vetö
 Share

Recommended Posts

Jeg er interesseret i at vide hvad der er mest optimalt set ud fra et styrkemæssigt synspunkt, med hensyn til hvor lang tids pause man skal holde i mellem hvert sæt, når man kører 5*5reps?

Umiddelbart vil jeg sige mellem 3-5min. pause, men andre siger mellem 2-3min.

Hvad vil i anbefale?

Er der nogle der har gode erfaringer med et specielt tids-interval?

;) Vetö ;)

Link to comment
Share on other sites

Alt under 3 minutter er ikke optimalt, hvis det er i styrkemæssig henseende. Hvis du holder 3-5 minutter mellem sættene, så skulle du være dækket godt ind. Om det skal være i den ene eller den anden ende, afhænger af om sættet var på grænsen af din formåen. Et hårdt sæt af 5 reps som var til eller tæt på failure, kan sagtens kræve 5 minutters restitution, hvis du vil have fuld ATP regenerering og CNS restitution.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor er der forskel på, hvor lange pauserne skal være, alt afhæmgig af, om man træner for hypertrofi eller styrke??

Når man træner for styrke, så er det vigtigt at man er 100 % frisk til hvert sæt. Dette kræver at man opnår tæt på fuld ATP regenerering og tæt på fuld CNS restitution. Dette kræver minimum 3 minutters pause, og ofte op til 5 minutters pause (nogen gange mere).

Når man træner for hypertrofi, så er man mere interesseret i at akkumulere så meget muskulær træthed som muligt. Jo mere mekanisk arbejde man laver indenfor et tidsrum, jo større bliver miuskelprotein degradationen, og jo større bliver hypertrofi responset. Der er dog grænser for HVOR korte pauser man bør holde. Hvis det går drastisk ud over den vægt man kan håndtere, så er pauserne for korte. Jeg vil mene at det er passende at holde 1-2 minutters pause mellem store vægtstangsøvelser, og 30-60 sekunder mellem mindre håndvægtsøvelser som side laterals, flyes etc. Dog kan man holde længere pauser, når man træner rigtigt tungt. Laver man tunge sæt af 5-6 reps i squat og dødløft, så er 1-2 minutters pause ikke nok.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share