Bobbys vej mod eliten


Bob dylan
 Share

Recommended Posts

Har læst, at cykling er skånsomt for knæene, hvis det foregår i roligt tempo og ved lav belastning. Har aldrig selv haft knæproblemer, så det er ikke en teori jeg har prøvet på egen krop. Men lad hellere være med at tage for mange chancer med knæet... Afhængig af hvilken type skade du døjer med, kan stabiliserende øvelser for musklerne omkring knæet og for låret også hjælpe. Håber snart du får bugt med problemerne!

I øvrigt er det nogle fine mål, du har sat dig for 2010 :o) Her skal du dog tænke på, at visse typer kampsport kan være meget hårde for knæene, især hvis de indebærer mange spark og kast (hvilket de jo alle gør :-)

God fornøjelse med træningen og held og lykke

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 93
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jeg må indrømme at jeg ikke helt ved hvad jeg vil være inde i forsvaret.

På den ene side kunne jeg godt tænke mig at blive officer, men jeg kunne også godt tænke mig at blive jægersoldat, og jeg syntes at begge uddannelser lyder spænende og udfordrende. Men der er jo stadig god tid at finde ud af det i:)

Link to comment
Share on other sites

I går den 5, var jeg først ude at løbe en tur på 8 km, i højt tempo, efterfulgt af en times atletik, efterfulgt af ca. 10 min. intervalløb, hvor jeg ikke gav den maks gas, da jeg ikke vil risikere noget med knæet. Jeg lærte også en del forebyggende øvelser mod skader:)

I dag har jeg været inde og skyde, og jeg skød 186, hvilket er en ny PR. En forbedring på to.

Link to comment
Share on other sites

Hey Bob Dylan (Fedt navn Nickname forresten!)

Spændende læsning og rigtig gode mål du har sat dig. Jeg har lige en kommentar til dit dykning, der måske/måske ikke kan hjælpe dig :)

Når man vil dykke langt så gælder det om at finde en balance mellem fremdrift og mindst mulig arbejde. Når du laver fysisk arbejde så slipper ilten hurtigt op. Så derfor er det vigtigt ikke at svømme brystsvømning i vildskab under vandet (Det gjorde jeg i starten hehe), men istedet tage lange og hårde tag, lad dig glide så langt du kan og lige inden du stopper din fremdrift helt, så tager du et tag mere. Det er ligeledes vigtigt ikke at ligge i vandoverfladen, men sørg for at komme godt ned under vandet!

Ydermere så er det værd at huske på at når din lunger begynder at sende signaler om at de tørster efter ilt, så har du KUN brugt ca. 1/3 af ilten i lungerne. Så man kan godt presse den lidt længere.

Med denne her teknik gik jeg fra at kunne dykke 15m til at kunne dykke 25m uden afsæt. Har derefter trænet mig op til at kunne dykke 35m uden afsæt :)

Jeg træner selv til JGK så går lidt af det samme igennem som dig. :)

Med honnør og hele mulevitten

Svane

Link to comment
Share on other sites

Hey Bob Dylan (Fedt navn Nickname forresten!)

Spændende læsning og rigtig gode mål du har sat dig. Jeg har lige en kommentar til dit dykning, der måske/måske ikke kan hjælpe dig :)

Når man vil dykke langt så gælder det om at finde en balance mellem fremdrift og mindst mulig arbejde. Når du laver fysisk arbejde så slipper ilten hurtigt op. Så derfor er det vigtigt ikke at svømme brystsvømning i vildskab under vandet (Det gjorde jeg i starten hehe), men istedet tage lange og hårde tag, lad dig glide så langt du kan og lige inden du stopper din fremdrift helt, så tager du et tag mere. Det er ligeledes vigtigt ikke at ligge i vandoverfladen, men sørg for at komme godt ned under vandet!

Ydermere så er det værd at huske på at når din lunger begynder at sende signaler om at de tørster efter ilt, så har du KUN brugt ca. 1/3 af ilten i lungerne. Så man kan godt presse den lidt længere.

Med denne her teknik gik jeg fra at kunne dykke 15m til at kunne dykke 25m uden afsæt. Har derefter trænet mig op til at kunne dykke 35m uden afsæt :)

Jeg træner selv til JGK så går lidt af det samme igennem som dig. :)

Med honnør og hele mulevitten

Svane

Hej Svane

Tak for et rigtig godt råd, det vil jeg helt klart huske, når jeg begynder at svømme igen, engang i marts måned.

Har du en log?

Link to comment
Share on other sites

I går den 9/1 var jeg til stævne hvor jeg løb en 1500m på 5,08 vilket er en forbedring på 7 sek. Jeg løb også en halv time om morgenen. Jeg skal til stævne igen den 24 januar hvor målet er at komme under de 5 min.

I dag har jeg løbet fartleg i en time, så er rigtig træt nu. Skal ned og kælke senere :D

Link to comment
Share on other sites

Hej Bob dylan

det er rigtig sjovt så meget du minder om mig i din aldre (samme vægt, løbetider og mål/drømme) ((måske ikke lige jæger kopset, da familien er anti-militær, dog tiltale Sirius mig stadigvæk))

jeg vil skyde på, at du er et friluft konkurrence menneske (som mig). Så hvis forsvaret/Ironman/Adventure Race er det langsigtet mål, så kan det kun går for langsomt med at begynde at svømme i klub (og ja flere gange om uge), selvfølgelig kan du ikke løbe helt så meget, men så slemt er det heller ikke for løbeformen...

Har du overvejet efterskole med Adventure/friluftliv, hvis ikk brude du det. Du for de basale friluftfærdigheder og massere af selvtillidsprøver og O-løbs færdigheder, når ja gode venskaber. personligt har jeg f.eks. overnatte i 12m højde (ja i toppe af et træ) og siddet 3 time alene i en mørk skov om natten uden tidsfornemmelse.

O-løb er faktisk meget sjover end baneløb, specialt hvis du er den person jeg tror du er, så det brude du også overveje.

ps. hvilken klub træner du skydning i og hvilken atletik i?

hel og lykke med fremtiden (hvis du vil vide noget om forskellige efterskole så spørg bare)

Link to comment
Share on other sites

Hej Bob dylan

det er rigtig sjovt så meget du minder om mig i din aldre (samme vægt, løbetider og mål/drømme) ((måske ikke lige jæger kopset, da familien er anti-militær, dog tiltale Sirius mig stadigvæk))

jeg vil skyde på, at du er et friluft konkurrence menneske (som mig). Så hvis forsvaret/Ironman/Adventure Race er det langsigtet mål, så kan det kun går for langsomt med at begynde at svømme i klub (og ja flere gange om uge), selvfølgelig kan du ikke løbe helt så meget, men så slemt er det heller ikke for løbeformen...

Har du overvejet efterskole med Adventure/friluftliv, hvis ikk brude du det. Du for de basale friluftfærdigheder og massere af selvtillidsprøver og O-løbs færdigheder, når ja gode venskaber. personligt har jeg f.eks. overnatte i 12m højde (ja i toppe af et træ) og siddet 3 time alene i en mørk skov om natten uden tidsfornemmelse.

O-løb er faktisk meget sjover end baneløb, specialt hvis du er den person jeg tror du er, så det brude du også overveje.

ps. hvilken klub træner du skydning i og hvilken atletik i?

hel og lykke med fremtiden (hvis du vil vide noget om forskellige efterskole så spørg bare)

Jeg skriver ikke hvilken klub jeg træner atletik og skyder i, da jeg helst vil være anonym, men jeg kan sige at det foregår i midt-vest Jylland:)

Jeg vil begynde at svømme på et tidspunkt i klub men ikke endnu, da jeg ikke har tid til det (det er dog kun at svømme i klub, jeg skal snart til at svømme selv igen når skydning stopper). Jeg er ret god til svømning. Jeg vil ikke på efterskole da jeg allerede går på en rigtig god skole, og jeg og en af mine gode venner, som også er min træningsmakker, vil ud på ture og gerne sove under åben himmel i det nye år. Jeg skal nok også selv søge for at komme ud og lave en masse selvtilidsprøve (tester også nu mig selv meget og overskrider mange grænser). Jeg føler hele tiden at jeg udvikler mig og får mere og mere erfaring. Lige en bemærkning til det der med at din familie er anti militær: Du skal gøre hvad du selv vil og ikke hvad din familie forventer.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skriver ikke hvilken klub jeg træner atletik og skyder i, da jeg helst vil være anonym, men jeg kan sige at det foregår i midt-vest Jylland:)

Jeg vil begynde at svømme på et tidspunkt i klub men ikke endnu, da jeg ikke har tid til det (det er dog kun at svømme i klub, jeg skal snart til at svømme selv igen når skydning stopper). Jeg er ret god til svømning. Jeg vil ikke på efterskole da jeg allerede går på en rigtig god skole, og jeg og en af mine gode venner, som også er min træningsmakker, vil ud på ture og gerne sove under åben himmel i det nye år. Jeg skal nok også selv søge for at komme ud og lave en masse selvtillidsprøve (tester også nu mig selv meget og overskrider mange grænser). Jeg føler hele tiden at jeg udvikler mig og får mere og mere erfaring. Lige en bemærkning til det der med at din familie er anti militær: Du skal gøre hvad du selv vil og ikke hvad din familie forventer.

efterskolw var bare et forslag du kunne overveje, men selt ikke sagt du skulle gøre det...

fair nok det med at ville være anonym. Hvis du er så god svømme som du sige, forstår jeg ikke hvorfor de 25m undervand svømning er så svært (jeg her selv svømmede 61m ude ilt ((i crawl)), lille råd ignorer mave trækningerne og slap fuldstændig af i kroppen. (brug minimalt benede da de kræver meget ilt). Hvad går du for øvrigt ca. på 25m fri, 400m fri og 1000m fri, samt 200m bryst og 100m IM?

Grunden til at lære at svømme hurtig som barn er, at utrolig mange jæger aspiranter flader fra på svømme dele, samtidig er det jo også godt at kunne svømme hurtigt når vandet er 5 grader varmt.

nu kende jeg nogle folk der er inden i miljøet, de siger orientering er alfa omega, ved mindre du vil bruge de få svøn/hvile timer på straf o-mach (op til 50km). så det sige, at lære at orientere korrekt er = en gudsbenådet gave.

min og jæger kopset harmoner ikke så godt, fordi jeg tvivler på om mig psyke kan klare at muligvis skulle dræbe, samt nok mest hvordan jeg vil klare lange tilfangetagelser (øvelser) inkl. det medhørende totur.

ps. lidt forslag til selvtillidsprøver. gå rundt på en kirkegård om natten. lav død mur fra 3m eller 5m vippen. svøm 25-50m i det kolde havvand her om vinterne. bliv god med den kolde bruser.

Link to comment
Share on other sites

efterskolw var bare et forslag du kunne overveje, men selt ikke sagt du skulle gøre det...

fair nok det med at ville være anonym. Hvis du er så god svømme som du sige, forstår jeg ikke hvorfor de 25m undervand svømning er så svært (jeg her selv svømmede 61m ude ilt ((i crawl)), lille råd ignorer mave trækningerne og slap fuldstændig af i kroppen. (brug minimalt benede da de kræver meget ilt). Hvad går du for øvrigt ca. på 25m fri, 400m fri og 1000m fri, samt 200m bryst og 100m IM?

Grunden til at lære at svømme hurtig som barn er, at utrolig mange jæger aspiranter flader fra på svømme dele, samtidig er det jo også godt at kunne svømme hurtigt når vandet er 5 grader varmt.

nu kende jeg nogle folk der er inden i miljøet, de siger orientering er alfa omega, ved mindre du vil bruge de få svøn/hvile timer på straf o-mach (op til 50km). så det sige, at lære at orientere korrekt er = en gudsbenådet gave.

min og jæger kopset harmoner ikke så godt, fordi jeg tvivler på om mig psyke kan klare at muligvis skulle dræbe, samt nok mest hvordan jeg vil klare lange tilfangetagelser (øvelser) inkl. det medhørende totur.

ps. lidt forslag til selvtillidsprøver. gå rundt på en kirkegård om natten. lav død mur fra 3m eller 5m vippen. svøm 25-50m i det kolde havvand her om vinterne. bliv god med den kolde bruser.

Grunden til at jeg ikke kan svømme 25 meter undervandssvømning endnu er at jeg har svømmet for hurtigt under vandet og stresset for meget, og opbrugt alt min ilt for hurtigt. Tak for det gode råd angående undervandssvømning:) Jeg vil også begynde at svømme i klub på et tidspunkt, når tiden bliver til det, men jeg vil til at svømme 1-2 gange om ugen, (når skydning stopper) igen ligesom jeg gjorde det forgangne år. Det der med efterskole har jeg også overvejet, men jeg mener selv at jeg har et rigtig godt fundament herhjemme. O-løb begynder jeg også med, på næste lørdag igen. Jeg skal faktisk ud og prøve at vinterbade snart:D

Jeg svømmer 300 meter på 8 minutter.

Link to comment
Share on other sites

I dag har jeg løbet 46 min i roligt tempo, hvor det var møgkedeligt=( Den mest trælse træning til dato, da min krop var som lavet af gele.

I aften skal der trænes styrketræning med egen kropsvægt, også træning med et par vægte, stabiliserende styrketræning og et par forebyggende øvelser mod skader og lignende.

Edited by Bob dylan
Link to comment
Share on other sites

I dag har jeg løbet 46 min i roligt tempo, hvor det var møgkedeligt=( Den mest trælse træning til dato, da min krop var som lavet af gele.

I aften skal der trænes styrketræning med egen kropsvægt, også træning med et par vægte, stabiliserende styrketræning og et par forebyggende øvelser mod skader og lignende.

Hejsa Bobby. hvilke øvelser laver du når du taler om forebyggende?

Link to comment
Share on other sites

Hejsa Bobby. hvilke øvelser laver du når du taler om forebyggende?

F.eks. Lunges/udfaldsskridt (det er er både styrketræning og forebyggende øvelser) og så en masse andre som jeg ikke kan navnet på. Prøv at gå ind på Forsvarets uddannelser. Derefter gå ind på eliteuddannelserne. Efter det skal du gå ind på den etiket der hedder "Forbered dig på det værste". Der er både forebyggende øvelser som også styrker meget, og hvis du bliver stærk på de områder som vist i etiketen vil det være super, da det er noget af det bedste du kan træner.

Link to comment
Share on other sites

I dag har jeg været i svømmehalen for første gang i 1 måned. Jeg startede med 6 baners opvarmning, efterfulgt af 500 meterr brystsvømning.

Så var det tid til undervandssvømning, hvor jeg for første gang nogen sinde svømmede 20 meter under vandet, hvor jeg faktisk godt tror at jeg kunne have kommet op på 25 meter men nogle gamle mænd svømmede i langsomt tempo foran mig, så jeg kunne ikke passere dem. Jeg havde tænkt mig at svømme noget mere men min ven fik det skidt og der var overfyldt i svømmehalen, så vi valgte at tage hjem. Jeg tror snart at jeg når de 25 meter undervandssvømning:D

Link to comment
Share on other sites

F.eks. Lunges/udfaldsskridt (det er er både styrketræning og forebyggende øvelser) og så en masse andre som jeg ikke kan navnet på. Prøv at gå ind på Forsvarets uddannelser. Derefter gå ind på eliteuddannelserne. Efter det skal du gå ind på den etiket der hedder "Forbered dig på det værste". Der er både forebyggende øvelser som også styrker meget, og hvis du bliver stærk på de områder som vist i etiketen vil det være super, da det er noget af det bedste du kan træner.

okay. tak for svaret, laver ellers Lunges til min almindelige træning, vidste bare ikke at den var forebyggende. men fortsat go træning.

Link to comment
Share on other sites

Mandag den 18 var jeg til atletik i 2 timer.

Tirsdag den 19 løb jeg en masse intervalløb efterfulgt af to timers atletik.

I dag var jeg til skydning hvor det var noget lort. Skød kun 182 hvilket vil sige at være det dårligste nogen sinde jeg har skudt. Det var træls for at når jeg følte at jeg skød godt, skød jeg dårligt:(

Link to comment
Share on other sites

Så er det i morgen at jeg skal prøve o-løb for første gang. En af mine venner og træningsmakker går til o-løb, så jeg skal løbe med ham i morgen.

Mig og en af mine andre venner har besluttet os for at prøve taekwondo, da det lyder som en spænende og hård sport, som ikke bare er selvforsvar men også sport. Hvis alt går efter planen´skal vi prøve det på torsdag.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share