Min løbehastighed


Sondergaard1204
 Share

Recommended Posts

Jeg siger jo heller ikke at jeg kun kan løbe 10km/t, jeg kan sagtens tage 12 i fitnesscentret og jeg kan da også godt løbe mere i kort tid af gangen. Men udover det har jeg rigtig svært ved at blive hurtigere.

Men synes ikke rigtig jeg fik svar på hvorvidt det er vigtigt om man løber de 2km/t fra eller til hvis man bare har det som en fritidsinteresse at løbe og ikke træner op til noget konkurrence?

Hvis det bare er for at holde sig sund, er det så ikke ligeså sundt at løbe en tur med 10km/t hvis man løber samme distance som man ellers havde gjort? Man kan self. spare lidt tid, og man brænder en lillebitte smule flere kalorier med den hurtigere hastighed, men når alt kommer til alt, gør det vel ikke den store forskel?

Du skal tænke på at jo hurtigere du løbet jo mere forbrænder du.

Jeg syntes heller ikke at 10 km/t er ret hurtigt efter 3 år, jeg har løbet i et ½ år og jeg ligger mellem 10,5 og 11,3 km/t og jeg vejer 100 kg, jeg startet på 7-8 km/t, jeg trægner godt nok op til maraton, men selv om jeg ikke gjorde ville jeg da forsøgt at forbedre min tid, jeg syntes at det er fedt at se farten stiger :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg siger jo heller ikke at jeg kun kan løbe 10km/t, jeg kan sagtens tage 12 i fitnesscentret og jeg kan da også godt løbe mere i kort tid af gangen. Men udover det har jeg rigtig svært ved at blive hurtigere.

Men synes ikke rigtig jeg fik svar på hvorvidt det er vigtigt om man løber de 2km/t fra eller til hvis man bare har det som en fritidsinteresse at løbe og ikke træner op til noget konkurrence?

Hvis det bare er for at holde sig sund, er det så ikke ligeså sundt at løbe en tur med 10km/t hvis man løber samme distance som man ellers havde gjort? Man kan self. spare lidt tid, og man brænder en lillebitte smule flere kalorier med den hurtigere hastighed, men når alt kommer til alt, gør det vel ikke den store forskel?

Måske har det ikke det store at sige, hvis du ikke har de store mål mht konkurrence eller at forbedre dig, men jeg vil påstå at for mange vil det betyde en del i forbindelse med motivationen til at løbe.

Men er du interesseret er jeg da sikker på du kan få hjælp herinde til at komme til at løbe hurtigere.

Link to comment
Share on other sites

Måske har det ikke det store at sige, hvis du ikke har de store mål mht konkurrence eller at forbedre dig, men jeg vil påstå at for mange vil det betyde en del i forbindelse med motivationen til at løbe.

Men er du interesseret er jeg da sikker på du kan få hjælp herinde til at komme til at løbe hurtigere.

Tjah jeg kunne faktisk godt tænke mig nogle forlslag til hvordan jeg kan komme til at løbe hurtigere.

Er der nogle bestemte tricks eller metoder man kan bruge for at træne sin hastighed?

Jeg prøver at presse mig selv til at løbe hurtigere når jeg løber og undervejs spurter jeg nogle distancer osv, men synes ikke at det giver pote. Jeg kan fx. stadig ikke løbe ligeså hurtigt som drengene fra min klasse.

Hvordan kommer jeg til det?

Link to comment
Share on other sites

Kan du ikke prøve at skrive op hvordan en uge ser ud for dig mht løb, dvs distance, tempo, antal træningsdage osv.

Så skal jeg nok komme med et bud.

Jeg gætter på at den var henvendt til mig...

Anyway here goes, en uge kunne se ud som følgende for mig:

Mandag: 10km løb, på ca. 1 time.

Tirsdag: 60min motionscykel 23-25km/t

Onsdag: 5km løb, på ca. 30min + 30min motionscykel 23-25km/t

Torsdag: 10km løb, på ca. 1 time.

Fredag: 60min motionscykel 23-25km/t

Lørdag: 5km løb, på ca. 30min + 30min motionscykel 23-25km/t

Søndag: Fri.

Jeg ved ikke om jeg kan ændre noget i min kost for at forbedre min præstation, eller om jeg skal til at spise proteinbarer eller et eller andet mystisk :-S

Link to comment
Share on other sites

Hvor lang tid har du trænet sådan? Jeg vil da mene, at du burde blive hurtigere stille og roligt med den indsats.

Jeg har trænet i 3 år cirka... I starten holdt jeg nok flere fridage men gennem det sidste år er jeg blevet mere eller mindre afhængig af at røre mig hver dag...

Så jeg har kørt denne plan i hvert fald i et år.

Link to comment
Share on other sites

Det aller første der falder mig i øjnene er at du altid træner med samme tempo, det bliver man ikke hurtige af, du bliver nød til at prøve at ligge noget tempo ind. Vil anbefale at du ligger noget fartleg ind, fx en gang om ugen til at starte med, det kunne være i stedet for en af dine 10 km ture feks.

Jeg ville også evt skære en af dagene fra, så du får lidt extra hvile.

Det kunne feks se sådan her ud:

Mandag: 10km løb, på ca. 1 time.

Tirsdag: 60min motionscykel 23-25km/t

Onsdag: 5km løb, på ca. 30min + 30min motionscykel 23-25km/t

Torsdag: 60min motionscykel 23-25km/t

Fredag: 7km løb, inkl fartleg. 1,5km opvarmning og nedkøling og 4km fartleg

Lørdag: Fri.

Søndag: Fri.

Fartleg

Fartleg er en ustruktureret træningsform præget af skiftende tempo, der ikke på forhånd er planlagt. Der skal med andre ord løbes spontant og impulsivt. Under løbet planlægges start- og slutpunkter for, hvor der skal løbes hurtigt. Brug gerne terrænet til at bestemme, hvor der skal løbes hurtigt fx. træer, lygtepæle, vejsving m.v. Det kan til at starte med virke uoverskueligt at træne på denne løse måde. Det kan være en god ide at gennemtænke, hvor mange hurtige ryk, man vil foretage for at sætte en lille smule struktur på træningen. Legemomentet kan ende i for hård træning, der kræver ekstra lang restitutionstid, så vær opmærksom på at løbe i roligt tempo i omkring halvdelen af tiden.

Det vil bringe dig i den rigtige retning og få sat lidt mere fart på.

Link to comment
Share on other sites

Hej,

Personligt fik jeg ikke fart i min 5 km, før jeg begyndte at løbe længere ture på 8 - 10 km også (med meget langsom hastighed ;-)

Tror det er med til at flytte kroppens grænser omkring udholdenhed og opbygger sikkert også musklerne mer end man kan nå på 5 km ??? er ikke ekspert :-)

Jeg kan stærkt anbefale at du prøver at lunte 7 - 10 km én gang pr. uge - så tror jeg du vil se en markant hastighedsstigning på din 5 km i løbet af en måned.

Det virkede for mig :-)

Mvh.

Casper

Link to comment
Share on other sites

Hej,

Personligt fik jeg ikke fart i min 5 km, før jeg begyndte at løbe længere ture på 8 - 10 km også (med meget langsom hastighed ;-)

Tror det er med til at flytte kroppens grænser omkring udholdenhed og opbygger sikkert også musklerne mer end man kan nå på 5 km ??? er ikke ekspert :-)

Jeg kan stærkt anbefale at du prøver at lunte 7 - 10 km én gang pr. uge - så tror jeg du vil se en markant hastighedsstigning på din 5 km i løbet af en måned.

Det virkede for mig :-)

Mvh.

Casper

Eegentlig et godt bud i mange tilfælde, men da hun allerede løber 10km ture et par gange om ugen og allerede har løbet i 3 år, ret urelevant efter min mening.

Link to comment
Share on other sites

Med den træningsmængde burde du blive hurtigere. Jeg er enig i, at du bør droppe en af 10 km turene og så lægge noget fartleg eller intervaltræning. Jeg blev først hurtigere på 5 km (fra30 minutter til 25 minutter), da jeg begyndre at lave intervaller. Der har været en del tråde her på side om intervalløb. Prøv at søg. Kan du lide at løbe langt, kan du jo forlænge 10 km-turen til en 13-15 km.

Link to comment
Share on other sites

Med den træningsmængde burde du blive hurtigere. Jeg er enig i, at du bør droppe en af 10 km turene og så lægge noget fartleg eller intervaltræning. Jeg blev først hurtigere på 5 km (fra30 minutter til 25 minutter), da jeg begyndre at lave intervaller. Der har været en del tråde her på side om intervalløb. Prøv at søg. Kan du lide at løbe langt, kan du jo forlænge 10 km-turen til en 13-15 km.

Jeg er startet på at løbe noget interval her i weekenden. Og jeg vil til at gøre turene længere og hårdere og så holde en dags pause imellem i stedet for at give kroppen tid til restiruering. Vil det hjælpe måske?

Jeg vil også starte i fitness igen til vinter når det bliver for koldt udenfor, vil det så hjælpe hvis jeg styrketræner mine ben?

Link to comment
Share on other sites

Jeg er startet på at løbe noget interval her i weekenden. Og jeg vil til at gøre turene længere og hårdere og så holde en dags pause imellem i stedet for at give kroppen tid til restiruering. Vil det hjælpe måske?

Jeg vil også starte i fitness igen til vinter når det bliver for koldt udenfor, vil det så hjælpe hvis jeg styrketræner mine ben?

Jeg læste en artikel i Fitness Worlds reklameblad om, at tung squat nogle gange om ugen skulle kunne øge ens hastighed. Om det har noget på sig, ved jeg ikke. Stærkere muskler vil sikkert/antageligt modvirke risikoen for skader især knæskader.

Link to comment
Share on other sites

Anyway here goes, en uge kunne se ud som følgende for mig:

Mandag: 10km løb, på ca. 1 time.

Tirsdag: 60min motionscykel 23-25km/t

Onsdag: 5km løb, på ca. 30min + 30min motionscykel 23-25km/t

Torsdag: 10km løb, på ca. 1 time.

Fredag: 60min motionscykel 23-25km/t

Lørdag: 5km løb, på ca. 30min + 30min motionscykel 23-25km/t

Søndag: Fri.

Jeg ved ikke om jeg kan ændre noget i min kost for at forbedre min præstation, eller om jeg skal til at spise proteinbarer eller et eller andet mystisk :-S

Jeg syntes programmet ser fint ud, men du er nød til at ændre programmet også, man kan ikke altid løbe ca det samme. Du mangler også noget tempo på, her tænker jeg på tempotur, fartleg eller intervaller. Jeg ville løbe 1 gang intervaller om ugen, og så evt droppe en 10km tur, og så istedet f.eks løbe 2-3km med tempo på, og du skal varme op før og afjogg bagefter, dette skal du også gøre med intervall passet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er startet på at løbe noget interval her i weekenden.

Hvilke slags intervaller løber du?

Jeg vil også starte i fitness igen til vinter når det bliver for koldt udenfor, vil det så hjælpe hvis jeg styrketræner mine ben?

Thomas Nolan har en god artikel her om styrketræning for løbere, du kan se den her: http://loebetraeneren.dk/xpdf/styrketraeni...asinet-loeb.pdf

Link to comment
Share on other sites

Lyder som om du, som mange andre, blot er bange for at blive forpustet. 9,5 km/t er for langsomt til at være reel konditionstræning.

Jeg er sikker på du sagtens kan løbe med 11-12 km i time, hvis blot du vender dig til at det er normal at hyperventilere(konditionsforbedrende).

Link to comment
Share on other sites

Lyder som om du, som mange andre, blot er bange for at blive forpustet. 9,5 km/t er for langsomt til at være reel konditionstræning.

Jeg er sikker på du sagtens kan løbe med 11-12 km i time, hvis blot du vender dig til at det er normal at hyperventilere(konditionsforbedrende).

Øhh lyder som om du ikke aner hvad du snakker om...

Så er dte bedre ikke udtale sig.

Link to comment
Share on other sites

Øhh lyder som om du ikke aner hvad du snakker om...

Så er dte bedre ikke udtale sig.

Det er et velkendt faktum, at personer der ikke har været nævneværdigt fysisk aktive som børn, ofte finder der ubehageligt eller unaturligt at arbejde med en høj puls og den der tilhørende hyperventilation. Det er derfor ofte et spørgsmål om tilvænning til at arbejde under disse betingelser. Interval træning er til dette formål et udemærket redskab.

Specielt til dig Teddy: Måske du skulle prøve lave et indlæg hvor du ikke vigtigere dig, uden at snakke om noget.

Edited by s94
Link to comment
Share on other sites

Lyder som om du, som mange andre, blot er bange for at blive forpustet. 9,5 km/t er for langsomt til at være reel konditionstræning.

Jeg er sikker på du sagtens kan løbe med 11-12 km i time, hvis blot du vender dig til at det er normal at hyperventilere(konditionsforbedrende).

Hvis man har løbet med det samme tempo igen og igen, så må man køre tempoet op. Men det betyder ikke at man hver træning nu skal gå fra 9 km/t til 11-12km/t. Han kunne evt lave det at 1-2 træningspas om ugen sætter tempoet op på f.eks 10,5 - 11,0km/t.

En mulighed er også midt i træningspas sætter du tempoet op i f.eks 5-10min. Altså først 5-10min roligt, så 5-10 hvor du skal presse dig lidt mere og så 5-10min roligt igen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share