BJJ & styrke træning


Achilles
 Share

Recommended Posts

Hey gang,

Det er efterhånden ved at være lang tid siden jeg har sat mine ben i trænings centret, da jeg hverken har haft tid eller overskud til det og det er her i kommer ind i billedet!

Grunden til jeg i første omgang valgte at tage en pause fra vægt træningen var at jeg følte jeg til tider, oftere end jeg brød mig om, kunne bruge min styrke til at komme ud af situationer hvor min tekniske kunnen ikke var til god nok eller bare ikke til stede.

Nu er der så gået knap et år og jeg har fået dét ud af det som jeg ville, derfor skal jeg nu til at starte op med træningen igen.

Situationen har dog ændret sig da jeg nu tilbringer en del timer på måtterne, så mange at jeg har svært ved at finde tiden og energien til at træne meget andet.

Udfordringen som er flerfold ligger i at jeg skal have lavet et program som er specifikt til GI-grappling, men som samtidig skal være så kompakt at jeg ikke skal bruge mere tid end absolut nødvendigt på dét.

Som udgangspunkt er jeg kommet frem til at følgende gør sig gældende og skal være en del af programmet(tilfældig opsat række følge)

1: Endurance strength

2: Isometric strength

3: Maximal strength

4: Explosive strength

5: GPP

6: Finger og under arms træning,

- isometric strength og crushing strength

7: Core

8: Pre/rehab - scapula winging i højre side.

Fordelingen skal umiddelbart ligge med et forhold der er på 1 til 3 styrke/GPP mht ugentlig trænings volume.

Altså bliver det noget der ser således ud 2x styrke, 4x gpp

Nu er det så jeres tur gutter, det er brainstorm det her, kom med jeres input, ide' og generalle tanker, ris og ros osv.

Hvordan ville i sammen sætte det, hvilke øvelser ville i implementere og hvorfor, hvilke ville i ikke bruge osv osv.

Link to comment
Share on other sites

Spændende tråd da jeg står lidt i samme situation, har dog bestemt at jeg IKKE vil bevidst prøve at smide styrke fordi jeg vil være bedre teknisk. :crazy:

Personligt har jeg bare ladet styrketræning være en parantens i den anden træning. Dvs. jeg møder eks. en halv time før BJJ/MMA og laver nogle tunge chins. Når jeg er færdig kan eks. lave en push øvelse. Evt. Enarms håndvægt stem, smal bænk, dumbell press eller milipres.

Towel chins må have en rimelig god overførbarhed til at skulle hive i en GI, så dem prøver jeg også at få lavet. Derudover laver jeg lidt Coc hvis grebet skal ha' lidt ekstra.

Dødløft kører jeg ikke tungere end at jeg kan løfte de med dobbelt overhåndsgreb. Tror ikke på at man har behov for at kører voldsomt tungt i denne øvelse da jeg tror der den taksere for meget fra den anden træning.

Engang imellem får jeg så lyst til at kører hele kroppen igennem i bedste bodybuilding stil og så tager jeg et smut i OBBC og brænder et par timer. Men er pt. sat ned til 1gang hver anden uge.

Som GPP eller konditionstræning synes jeg Tabatas i forskellige afskygninger samt kortere ro intervaller er fint. Får dog lavet alt for lidt af dette.

Glæder mig til at hører andre folks tanker om dette emne, da BJJ jo bygger på nogle værdier om at teknik kan besejre styrke. Hvilket det i høj grad også kan men tror nu de bedste BJJ folk også er rigtig, rigtig stærke.

Nogle steder har de den teori at de kører folk fuldstændig ned fysisk inde de begynder at 'rulle' for derved er folk nød til at bruge teknik :w00t:

Link to comment
Share on other sites

Spændende tråd da jeg står lidt i samme situation, har dog bestemt at jeg IKKE vil bevidst prøve at smide styrke fordi jeg vil være bedre teknisk. :crazy:

Personligt har jeg bare ladet styrketræning være en parantens i den anden træning. Dvs. jeg møder eks. en halv time før BJJ/MMA og laver nogle tunge chins. Når jeg er færdig kan eks. lave en push øvelse. Evt. Enarms håndvægt stem, smal bænk, dumbell press eller milipres.

Towel chins må have en rimelig god overførbarhed til at skulle hive i en GI, så dem prøver jeg også at få lavet. Derudover laver jeg lidt Coc hvis grebet skal ha' lidt ekstra.

Dødløft kører jeg ikke tungere end at jeg kan løfte de med dobbelt overhåndsgreb. Tror ikke på at man har behov for at kører voldsomt tungt i denne øvelse da jeg tror der den taksere for meget fra den anden træning.

Engang imellem får jeg så lyst til at kører hele kroppen igennem i bedste bodybuilding stil og så tager jeg et smut i OBBC og brænder et par timer. Men er pt. sat ned til 1gang hver anden uge.

Som GPP eller konditionstræning synes jeg Tabatas i forskellige afskygninger samt kortere ro intervaller er fint. Får dog lavet alt for lidt af dette.

Glæder mig til at hører andre folks tanker om dette emne, da BJJ jo bygger på nogle værdier om at teknik kan besejre styrke. Hvilket det i høj grad også kan men tror nu de bedste BJJ folk også er rigtig, rigtig stærke.

Nogle steder har de den teori at de kører folk fuldstændig ned fysisk inde de begynder at 'rulle' for derved er folk nød til at bruge teknik :w00t:

Jeg kan godt forstå din skepsis.. det tog mig også relativt lang tid at tage springet fra jeg først fik ide' til jeg igangsatte experimentet.

Nu kan jeg jo så kun tale fra egen erfaring, men det var det helt rigtige at gøre i min situation og jeg vil ikke tøve med at gøre det endnu engang skulle jeg finde det nødvendigt.

Jeg har en liste over øvelser som jeg synes er meget specifikke til bjj og towel chins er en dem som i mine øjne har en kæmpe overførlighed til GI'en.

Men hvordan bruger du towel chins og hvilken progression har du ? laver du bare chins eller laver du også timede hangs osv ?

Mht. dødløft så komme det vel an på volumen og resten af programmet.. Men sammen med squat, ohp, pc, c&j osv. så kan jeg kun forstille mig at det vil ende med at taksere voldsomt sammenlagt. Træner man på motions/hygge basis ser jeg ingen problemer da der vil være masser af tid til restituering, men lige så snart vi snakker om semi pro og pro kæmpere der ligger meget tid på måtterne/ringen så tror jeg du har ret.

men i sidste ende kommer det jo ned til ens work capacity.

Før jeg stoppede med træningen gav jeg den gas med crossfit og jeg stødte på tabata intervallen ved flere lejligheder og jeg elskede dens enkelte men geniale konstrukt, den rister hele kroppen på rekord tid, noget som jeg sætter pris på :)

Der er dog én ting ved den som jeg ikke bryder mig om, og det er noget jeg forudser bliver et generalt problem da det var en kæmpe faktor da jeg skulle bestemme mig for om jeg skulle stoppe med træningen eller ej.

PUMPET. Tabataen trykker så meget blod i kroppen af jeg i flere dage efter kan mærke pumpet, noget som berører motorikken i stor stil.

Det er selvfølgelig ikke kun tabataen der giver et pump og derfor er det også en del af min planlægning til mit S&C program så jeg kan undgå det så vidt muligt.

Helt enig med din vurdering af top Bjj kæmpere, uden at være sikker tror jeg marcelo garcia er en af de få som ikke træner og laver conditioning.

Den med at køre eleverne så langt ud fysisk at de ikke har nogen krafter er lidt i samme kategori som de gamle japanere, der eftersigende skulle drikke sig fulde i saké inden de trænede.. hvis de kunne i fuldskab, kunne de også ædru..

Link to comment
Share on other sites

Argh, har overhovedet ikke tid til at svare fyldestgørende lige nu, skal nok gøre det, men kan ikke lade være med at smide et par tanker ind nu. Har jo selv rodet en del rundt med styrketræning ift BJJ m.v., og også fået hjælp af forskellige.

Et par umiddelbare, tilfældige tanker:

- Jeg synes ikke man kan effektivt forbedre endurance, isometric, max, og explosive strength altsammen på en gang - svaret ligger i at periodisere det

- Tanken med at smide styrken væk fordi man ikke har teknikken er IMO faktisk god, men kan godt forstå at det er de færrest der egentlig gider

- At køre folk fysisk ned inden man ruller i mine øjne direkte idiotisk - det kræver en del energi at rulle ordentlig hvis vi snakker reel sparring (selv uden at bruge overdrevet styrke) og skadepotentialet i at rulle når man er smadret i kroppen er alt alt for høj

- Det kan godt betale sig at nedprioritere et par BJJ træninger til fordel for noget styrketræning/cardio. Kommer selvfølgelig an på hvor meget, men træner man f.eks. 6x BJJ ugen, kan man få meget ud af at droppe 2x BJJ (om ikke andet godt for kroppen ikke at blive udsat for det samme hver dag)

Link to comment
Share on other sites

Måske i kan finde nogle svar i følgende outline:

 Forward

 An Overview of the 5 Regimes of Preparation

 Physical Preparation

 Biodynamic and Bioenergetics

 Power and Capacity of the Bioenergetic Mechanisms

o Anaerobic Alactic System

o Methods of Developing Alactic Power

o Methods of Developing Alactic Capacity

o Training Intensity

o Heart Rate Training Intensity and the Anaerobic Threshold

o Anaerobic Glycolytic System

o Methods of Developing Anaerobic Glycolytic Power

o Methods of Developing Anaerobic Glycolytic Capacity

o Aerobic System

o Methods of Developing Aerobic Power

o Methods of Developing Aerobic Capacity

 The Conditioning Conundrum

 General Physical Preparation

 Biomotor Abilities

o Strength

 Maximal Strength

 Explosive Strength

 Strength Endurance

o Speed

o Agility

o Flexibility/Mobility

o Coordination

o Stamina

 Directing the GPP

o General Preparatory Photographs

 Special Physical Preparation

o Dynamic Correspondence

o MMA Specialized Preparatory Photographs

o MMA Specialized Developmental Photographs

 Programming and Organization of Training

o The Biodynamic/Bioenergetic Characteristics of the Sport Discipline

o The Physical Preparation of the Athlete

o Special Work Capacity

 Strikes

• Specialized Preparatory Drill

• Specialized Developmental Drill

• Punches with Overload

• Knee Strikes with Overload

• Kicks with Overload

 Throws

• Specialized Preparatory Drill

• Specialized Developmental Drill

 Penetrations

• Specialized Preparatory Drill

• Specialized Developmental Drill

 Guard Control

• Specialized Preparatory Drill (Arms/Torso)

• Specialized Preparatory Drill (Hips/Legs)

• Specialized Developmental Drill

 The Training and Regeneration Means/Resources Available to the Athlete and Coach

o Regeneration

o Massage

o EMS

o Hydrotherapy

 Time the Athlete and Coach have Available to Train on a Daily and Weekly Basis

 The Competition Calendar

 Program Examples

o Warm up

o Warm up exercise photographs

 1st stage warm up

 2nd stage warm up

 3rd stage warm up

o Cool Down

o Sequence and Compatibility of the Bioenergy Systems in the Training

 The Training Block Emphasis

 Power then Capacity

 Sequencing the General Strength Training

 Sequence of Extensive Training

o GPP Training Blocks

o Time to Train Between Contests

o The Final Taper

o Regeneration Schedule

o The Example Programs

o Example Training week during GPP Block

o Example 12 Week Performance Training Block Sequence

o Training Block Sequence Content Structure

 Alactic Power Block 1

 Alactic Capacity Block 2

 Glycolytic Power Block 3

 Glycolytic Capacity Block 4

o Closing Remarks

 Bibliography

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en liste over øvelser som jeg synes er meget specifikke til bjj og towel chins er en dem som i mine øjne har en kæmpe overførlighed til GI'en.

Men hvordan bruger du towel chins og hvilken progression har du ? laver du bare chins eller laver du også timede hangs osv ?

Okay, kunne være cool at se den liste :smile:

Som sagt er min styrketræning en parantens i forhold til den anden træning så laver simpelthen bare det jeg har lyst til på dagen. Nogle gange tungt som eks. 10x3rep og andre gange en 10min test hvor jeg ser hvor mange chins jeg kan banke af på 10min. Laver også nogle gange timede hangs.

Den med at køre eleverne så langt ud fysisk at de ikke har nogen krafter er lidt i samme kategori som de gamle japanere, der eftersigende skulle drikke sig fulde i saké inden de trænede.. hvis de kunne i fuldskab, kunne de også ædru..

Man skal ellers ikke kimse ad drunken master teknik :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Gode pointer Queenpearl og er enig med at skades potentialet ved øges hvis man er kørt helt ned inden man skal rulle :smile:

Den med ikke at være pumpede up hele tiden og løfte tungt kan jeg godt forstå man frasiger sig, men tror i ikke at man alligevel holder enormt meget på styrken bare ved at rulle? Det kan da godt være at ens dødløft falder 50kg men derfor kan man stadig godt være den 'stærke'.

Det gælder vel om at rulle med så mange forskellige typer som man kan komme til, og også helst nogle som er stækere end en selv så man må nød til at bruge teknik :smile:

Athlete X<< Evt. link eller lign. Tror ikke jeg forstår dit indlæg? :smile:

Link to comment
Share on other sites

BJJ er den svage mands sport, så bare drop styrketræningen! - eller begynd til brydning!

LOL :bigsmile:

Det er da bare ret dumt hvis man gerne vil være god til at slås OG være stærk.

De fribrydere og græsk/romersk brydere jeg har prøvet kræfter med gav mig gladeligt en guillotinen, ryggen, eller lign.

Selvom du er stærkere end de fleste til du så ikke mene at al det BJJ du har lavet har gjort dig til en bedre fighter? Personligt er jeg sikker på at pengene er givet bedre ud end hvis du bare havde gået til brydning og løftet vægte :smile:

Link to comment
Share on other sites

Argh, har overhovedet ikke tid til at svare fyldestgørende lige nu, skal nok gøre det, men kan ikke lade være med at smide et par tanker ind nu. Har jo selv rodet en del rundt med styrketræning ift BJJ m.v., og også fået hjælp af forskellige.

Et par umiddelbare, tilfældige tanker:

- Jeg synes ikke man kan effektivt forbedre endurance, isometric, max, og explosive strength altsammen på en gang - svaret ligger i at periodisere det

- Tanken med at smide styrken væk fordi man ikke har teknikken er IMO faktisk god, men kan godt forstå at det er de færrest der egentlig gider

- At køre folk fysisk ned inden man ruller i mine øjne direkte idiotisk - det kræver en del energi at rulle ordentlig hvis vi snakker reel sparring (selv uden at bruge overdrevet styrke) og skadepotentialet i at rulle når man er smadret i kroppen er alt alt for høj

- Det kan godt betale sig at nedprioritere et par BJJ træninger til fordel for noget styrketræning/cardio. Kommer selvfølgelig an på hvor meget, men træner man f.eks. 6x BJJ ugen, kan man få meget ud af at droppe 2x BJJ (om ikke andet godt for kroppen ikke at blive udsat for det samme hver dag)

Jeg har aldrig kørt en liniær periodesering, altid conjugate så jeg kan hverken af eller bekræfte hvorvidt liniær skulle være conjugate overlegent, men jeg synes personligt mere om conjugate alene ud fra det at man beskæftigere sig med samtlige modaliteter på samme tid, om det så tager længere tid at se resultater eller om det ér liniær underlegent i forhold til gains generalt finder jeg uden betydning.

Okay, kunne være cool at se den liste :smile:

Som sagt er min styrketræning en parantens i forhold til den anden træning så laver simpelthen bare det jeg har lyst til på dagen. Nogle gange tungt som eks. 10x3rep og andre gange en 10min test hvor jeg ser hvor mange chins jeg kan banke af på 10min. Laver også nogle gange timede hangs.

Man skal ellers ikke kimse ad drunken master teknik :bigsmile:

Listen ligger på et flash drev som jeg går og leder lidt efter, men pga flytte rod har det desværre vist sig at være en sværre opgave end først antaget.

Poster listen når jeg har fået ryttet op osv.

Athlete X<< Evt. link eller lign. Tror ikke jeg forstår dit indlæg? :smile:

+1

Edited by Achilles
Link to comment
Share on other sites

LOL :bigsmile:

Det er da bare ret dumt hvis man gerne vil være god til at slås OG være stærk.

De fribrydere og græsk/romersk brydere jeg har prøvet kræfter med gav mig gladeligt en guillotinen, ryggen, eller lign.

Selvom du er stærkere end de fleste til du så ikke mene at al det BJJ du har lavet har gjort dig til en bedre fighter? Personligt er jeg sikker på at pengene er givet bedre ud end hvis du bare havde gået til brydning og løftet vægte :smile:

Troels - nu var det sagt med et glimt i øjet. Man kan slet ikke begå sig MMA-mæssigt, medmindre man har en rigtig stærk BJJ-basis. Hvilket jeg også mener jeg har - forholdsvist. Men når det så er sagt, så er det bryderne der pt. dominere UFC...... Nuff said!

P.s. BJJ er stadigvæk en fed sport osv -selvom jeg har droppet alt, der hedder gi. Sorry for at spamme tråden.

Edited by DBM
Link to comment
Share on other sites

Nogle ting jeg har tænkt over og godt kunne tænke mig at høre jeres holdning til.

1: Dødløft og dens variationer er i mine øjne en guld øvelse uanset atletens mål og Bjj er ingen undtagelse, men jeg har kigget lidt på om det ikke ville være mere funktionelt at finde en dynamisk øvelse som f.eks kettlebell swings, umiddelbart vil jeg sige overførligheden er større her end ved DL.

KB swings som jeg har lært dem har i store træk samme bevægelses mønster i bunden og op til man står udstrækt som dl, men går så over i noget anterior skulder løft og læg stræk.

Vægten er selvfølgelig et problem da den posteriske kæde ikke kommer under press på samme måde.

Min umiddelbare løsning er at implementere begge, så DL bliver en ME øvelse og KB swings bliver brugt som dynamisk løft og GPP.

Noget der dog driller mig uendeligt meget er hvor vidt jeg skal køre én dag med ME alene og én med dynamisk, så jeg får en dag med full body ME og en med full body Dynamisk, det vil jo så bare forlænge trænings tiden.

Den anden mulighed er at dele det op i to full body dage i stil med push pull (f.eks) og så have både ME og Dynamisk i begge, p den måde vil trænings tiden blive formindsket betydeligt.

2: Næste nisse er squat.. Det ér jo en fremragende øvelse, men jeg har lidt svært ved at finde dens plads her, jeg tror måske grunden til jeg overvejer at tage den med er fordi jeg anser DL, SQ og BP/OHP som værende de tre basis løft som bare skal være med i et program og specielt i et der tager udgangs punkt i funtionalitet og minimalisme burde det have sin plads.

Funktionelt fordi squat adaptere til stort set alle dagligdags aktiviteter, derfor behøver jeg heller ikke udspecifisere en bestemt funktion til en given sportsgren mm.

Minimalisme siger lidt sig selv.. den rammer mange muskler og kan derfor udskifte en myriade af andre mere ineffektive øvelser og stadig få samme eller for det meste bedre resultat.

Men da bevægelsen minder utrolig meget om dl er jeg i tvivl om hvorvidt den burde implementeres. Den eneste grund til den skulle med som jeg kan komme frem til er hvis jeg skulle vælge at udskifte dl med KB swings fuldstændig for så at have en ME øvelse, men det giver jo ingen mening.

En anden ting er at jeg er langt større tilhænger af ohs.

Ohs sætter langt større krav til både scapular stabilitet og skulder stabilitet general, samt core end andre squat variationer, eneste minus er igen at vægten formindsket betragteligt.

Så det jeg tænker lidt er at droppe squatt'en til fordel for ohs, jeg er dog i tvivl om hvilken katagori den vil gå under.

3: Sidste ting indtil videre er power clean.

Det er endnu en af de øvelser jeg synes burde være fast inventar i alle programmer og igen er dette ikke en undtagelse.

PC minder bare igen om DL og KB swings, fra bunden op til fri vend begyner, så igen står jeg samme sted hvor jeg overvejer øvelsens vigtighed.

Der er ingen tvivl om at PC er forbandet god til udvikling af eksplosiv styrke, men er det nødvendigt at tage med når jeg har DL og KB swings.. fjerner jeg DL til fordel for PC giver det måske mere mening, men så står jeg med et ME problem igen da KB swings og PC i natur er mere dynamiske end de er ME.

Mit hoved er ved at springe nu..

Edited by Achilles
Link to comment
Share on other sites

God post Achilles. Vil lige se om jeg kan blive ved med at holde liv i denne spændende tråd.

Er enig med dig i at de øvelser du nævner er nogle gode allround styrkebyggere og bruger man dem med omtanke kan de sikkert også have fin overførsel til BJJ.

Dog er der lidt minusser.

Squat kommer hurtigt til at kaste en del kød på benene og er man interesseret i at holde en bestemt vægtklasse er det jo ikke så smart. Desuden kan der være en mulighed for en nedsat mobilitet omkring hoften. Personligt har jeg ihverfald oplevet det lidt som et problem. Men kommer sikkert hel på hvordan man er bygget. Jeg kommer også direkte med en baggrund fra styrkeløft så det har jo en del at sige.

Dødløft synes jeg bare taksere voldsomt i kroppen. Derfor vil kun kører den meget lidt. Men nu har jeg heller aldrig lært teknikken :laugh:

Med andre ord. Det er i den grad individuel hvad der skal fokuseres på for den enkelte.

Når du finder frem til et program må du meget gerne poste det her til inspiration :smile:

Link to comment
Share on other sites

Rigtig interessant tråd.

Jeg har selv problemer med at få min almindelige træning til at passe ind til min MMA træning og mit arbejde som underviser i holdtræning på fitnesscenter. Så jeg håber jeg kan få lidt hurtige input til min skemalægning. Jeg har ikke ønsker om at blive prof MMA eller fighter, men har bare lyst til at blive i god all-round form og få lidt muskler på kroppen.

Som det ser ud nu, så er min træning/undervisning lagt op sådanne her:

Mandag formiddag: RPM ( spinning )

Mandag aften: bodycombat (kampsportsinspireret time uden kontakt)

tirsdag morgen: bodybalance (yoga/tai chi/pilates - inspireret time)

tirsdag aften: MMA

Onsdag morgen: Bodypump

Onsdag aften: bodycombat

Torsdag morgen: bodybalance

Torsdag aften: MMA

fredag formiddag: RPM (spinning)

lørdag: MMA

søndag: gerne fri!

Jeg tænker lidt at lægge lidt basis styrke ind inden jeg skal køre f.eks. min RPM og bodycombat, har i nogle gode råd til øvelser der eller vil det være helt hul i hovedet at ligge mere træning ind lige nu.

Edited by FUNCZION
Link to comment
Share on other sites

Nogle ting jeg har tænkt over og godt kunne tænke mig at høre jeres holdning til.

1.

...

Min umiddelbare løsning er at implementere begge, så DL bliver en ME øvelse og KB swings bliver brugt som dynamisk løft og GPP.

2:

...

Så det jeg tænker lidt er at droppe squatt'en til fordel for ohs, jeg er dog i tvivl om hvilken katagori den vil gå under.

3:

...

Sidste ting indtil videre er power clean.

Det er endnu en af de øvelser jeg synes burde være fast inventar i alle programmer og igen er dette ikke en undtagelse.

PC minder bare igen om DL og KB swings, fra bunden op til fri vend begyner, så igen står jeg samme sted hvor jeg overvejer øvelsens vigtighed.

Der hvor hovedindsatsen skal lægges kommer meget an på hvor ens styrker og svagheder er i forvejen. F.eks. mener jeg at DL, squat og en eller anden form for pres bør være i enhver BJJ-atlets styrkeprogram - men hvis vedkommende har en fornuftig styrke i forvejen, så kan de øvelser være der "til vedligeholdelse", men hvis basisstyrken er klart manglende, så vil det give mening at prioritere god progression i basisøvelserne.

1. Enig i din konklusion her. Jeg vil aldrig pille DL ud, men KB swings er et godt supplement. Evt. skifte mellem KB swings og KB snatches - snatches er IMO bedre da man også får overkroppen med, og er en rigtig fornuftig cardioøvelse.

2. Jeg vil ikke erstatte almindelig squat med OHS, men da OHS køres med en betydelig lavere vægt kan man altid bruge det som opvarmningsøvelse (og er i øvrigt FREMRAGENDE skulder pre-hab for BJJ folk, da mange efter nogle år har minus skulder mobilitet, kan dårligt nok får armene helt strakt over hovedet, og har minus evne til opspænd mellem skulderblade). Jeg synes heller ikke squat og DL rammer ens nok til at det er nok at køre DL, primært fordi man ikke kommer langt nede (ass to the grass) med DL - med mig selv som eksempel, så har jeg en pænt stærk DL, men en vild svag squat.

3. Her kan jeg kun tale ud fra egen erfaring (ja ok, det er det hele jo, men nogle ting kan jeg stå ved at generalisere ud til alle, men det kan jeg ikke her). Jeg har kørt KB i 2½ år nu, og VL (både snatch og clean) i lidt under ½år, og synes jeg kan mærke tydelig forskel netop når vi snakker om at være eksplosiv, det føler jeg at jeg først har lært med VL.

Jeg har ikke rigtig nogen holdning til ME/push-pull diskussionen, og jeg tror at det er lidt flødeskum på kagen - mente på den måde, at hvis man kører 2x ugen, så bare fordel øvelserne så det bliver nogenlunde 2x "balanceret fullbody" om ugen.

Øvelser som er gode at tage med (evt. rotere mellem nogle af dem) i BJJ sammenhæng:

Styrke

Dødløft

Squat (evt. Zercher)

Press - BB MP/DB Pres*

DB Lunges

Pullups

Dips

Rows - BOR eller DB one-arm**

VL øvelser

*Jeg synes BB øvelser er god at bruge til at opbygge basisstyrke + evt. lidt masse. Men BB kan (specielt i presseøvelser) nemt komme til at skjule man er pissesvag i den ene side, og da man i BJJ typisk bruger siderne uafhængigt af hinanden, giver det rigtig god mening at lave DB øvelser også.

**Lidt det samme som *. BOR kan jo give lidt bassistyrke/masse, men jeg synes one-arm DB er bedre, da man også får lidt rotationsstyrke med hvis man kører tungt + med cheat. Bland gerne med lette(re)/strict og tungt/cheat m. god brug af maven.

Styrkeudholdenhed

KB snatch

KB thrusters

KB TGU

Sandsæk tamtam

Burpees

Pushup/OAPU

Cardio

C2 intervaller

Løb (tabata, hill sprints, 400m)

Ift. til min første post og periodisering, jeg synes bare at når der er begrænset tid så får jeg mere ud af at rykke på en-to elementer ad gangen (når man snakker maks styrke, eksplosiv, udholden styrke m.v.). Derfor tilrettelægger jeg det sådan som regel at jo længere væk jeg er fra et stort stævne, jo tungere kører jeg - kører meget på basisøvelserne og ret høj volumen, nok til at få den der "tung i kroppen" fornemmelse de næste par dage, selvfølgelig på bekostning af sparring til BJJ. Til gengæld spytter jeg næsten ugentlig styrke PRs ud i den periode. Cardio bliver begrænset til maks 1x ugen til vedligehold, eller ingenting da BJJ sparring er også med til at vedligehold cardio.

Når jeg kommer tættere på stævnet, så skruer jeg meget ned for basisstyrkeøvelser (specielt BB øvelserne) og egentlig dropper dem helt til sidst. Styrken vedligeholder jeg ved enten at tage meget mindre volumen i basisstyrkeøvelser, eller bruge styrkeudholdenhedsøvelserne til det. Så det skruer jeg op for, samt cardio, og blander gerne cardio/styrkeudholdenhedsøvelser hvis jeg kan komme til det.

Meget af det her er selvfølgelig fordi jeg kæmper (og det jeg har beskrevet er jo et optimalt forløb, men det ender jo aldrig helt sådan! :laugh:) - men jeg tror ikke jeg ville gøre det væsentlig anderledes hvis jeg ikke havde stævner. Dvs. skifte lidt mellem perioder hvor jeg kører tungt, og perioder hvos jeg kører mere cardio-agtig.

@DBM: kan du ikke komme lidt mere på banen her med nogle generelle overvejelser, synes du formår som regel at holde en ret ond styrke og cardioform samtidigt?

Link to comment
Share on other sites

Det giver ingen mening at opdele BJJ i "styrke", "styrkeudholdenhed" og "cardio". Det er direkte forkert.

Det er også fejlagtigt, nærmest religiøst, at abonnere på enkelte vægttræningsøvelser såsom dødløft, squat, bænkpres, kb swings ect.

Hvilken opdeling foreslår du så? Ved godt alle siger der er ikke noget der hedder styrkeudholdhed, men der er bare forskel på f.eks. 5x5 tung DL og 10x10 KB snatches.

Jeg abbonere ikke religiøst, jeg siger bare hvilke øvelser som udgangspunkt jeg synes giver mening ift en ret stor procentdel af de BJJ folk jeg kender (og det er ikke så få).

Link to comment
Share on other sites

Det giver ingen mening at opdele BJJ i "styrke", "styrkeudholdenhed" og "cardio". Det er direkte forkert.

Det er også fejlagtigt, nærmest religiøst, at abonnere på enkelte vægttræningsøvelser såsom dødløft, squat, bænkpres, kb swings ect.

Synes det er ofte du kommentere noget som fejagtigt men kommer ikke med din løsning eller hvorfor det er fejlagtigt? Når man kommentere noget som forkert må man også agumentere hvorfor.

Jeg kan heller ikke se hvor Queenpearl religiøst abonnere på nogle enkelte vægttræningsøvleser. Hun giver bare et eksempel på nogle gode compoundøvelser som HUN har fået resultater ved at bruge.

Er meget enig i at træningen skal individualiseres og squat og dødløft er på ingen måder svaret for alle.

Ellers synes jeg Queenpearls måde at periodisere på virker ganske fornuftig :smile:

Link to comment
Share on other sites

Hvilken opdeling foreslår du så? Ved godt alle siger der er ikke noget der hedder styrkeudholdhed, men der er bare forskel på f.eks. 5x5 tung DL og 10x10 KB snatches.

Jeg abbonere ikke religiøst, jeg siger bare hvilke øvelser som udgangspunkt jeg synes giver mening ift en ret stor procentdel af de BJJ folk jeg kender (og det er ikke så få).

Styrkeudholdenhed:

What is generally recognized as means of developing power endurance or explosive strength endurance qualify as means that promote oxidative power and or capacity of white fibers- because as we know, the recruitment of white fiber requires efforts that are of greater intensity (force increased due to faster movement, against greater resistance, etc). Whereas the improved oxidative capacity of the red fibers requires work that is less intense.

Example: two activities may be performed at the same working heart rate where one activity stimulates red fibers and the other one stimulates white fibers. How might this work be accomplished you ask? By manipulated the regime (type of muscular work), dosage (intensity) and duration of the work. This includes not only the regime of work performed but also the work/rest intervals that accompany it.

De bioenergiske mekanismer for MMA er beskrevet i det citerede outline jeg postede.

o Anaerobic Alactic System

o Methods of Developing Alactic Power

o Methods of Developing Alactic Capacity

o Training Intensity

o Heart Rate Training Intensity and the Anaerobic Threshold

o Anaerobic Glycolytic System

o Methods of Developing Anaerobic Glycolytic Power

o Methods of Developing Anaerobic Glycolytic Capacity

o Aerobic System

o Methods of Developing Aerobic Power

o Methods of Developing Aerobic Capacity

Disse dækker dog kun over de bioenergiske mekanismer i MMA. Langt flere færdigheder må adresseres i den fysiske træning. Igen vil jeg henvise til mit outline i mit første indlæg.

Glem alt om ordet "cardio". For det giver ingen mening at bruge denne term i forbindelse med sportstræning.

Link to comment
Share on other sites

Synes det er ofte du kommentere noget som fejagtigt men kommer ikke med din løsning eller hvorfor det er fejlagtigt? Når man kommentere noget som forkert må man også agumentere hvorfor.

Troels, læs mit første indlæg. Det var fyldt med gode svar til trådstarter trods det blot var et outline.

Link to comment
Share on other sites

At copy paste en indholdsfortegnelse eller lign. kan jeg ikke se du seriøst mener er et godt svar, specielt når du ikke linker/henviser til kilde.

Det outline er det mest kvalificeret indlæg i denne tråd. Indholdsfortegnelsen er en del fra en kommende bog skrevet af Randy Couture og James Smith - den postede indholdsfortegnelse er skrevet af James Smith.

Link to comment
Share on other sites

Det outline er det mest kvalificeret indlæg i denne tråd. Indholdsfortegnelsen er en del fra en kommende bog skrevet af Randy Couture og James Smith - den postede indholdsfortegnelse er skrevet af James Smith.

Kvalificeret er ikke lig med et godt svar, hvis det er intetsigende ift dit publikum.

Jeg er udemærket godt klar over at der er forskellige energisystemer på spil (og indrømmer gerne at jeg trænger til en genopfriskning og ikke mindst en uddybning af hvilke træningsmetoder hører til hvilke energisystemer). Siden du åbenbart har helt styr på dem, kan du så ikke være lidt mere konstruktiv og komme med et ordentlig indlæg der beskriver dine forslag til hvordan et BJJ-specifik træning bør opbygges?

Link to comment
Share on other sites

Kvalificeret er ikke lig med et godt svar, hvis det er intetsigende ift dit publikum.

Intentionen med min deltagelse i tråden er blot at pejle læsere og trådstarter i den rigtige retning - at skærpe interessen.

og komme med et ordentlig indlæg der beskriver dine forslag til hvordan et BJJ-specifik træning bør opbygges?

Er du klar over hvor omfattende et spørgsmål dette er? Et spørgsmål jeg slet ikke har kompetencer til at svare på - hvilket også er grunden til at jeg næsten udelukkende citerer.

Faktisk interessere jeg mig slet ikke synderligt for sportstræning - jeg interessere mig for min egen træning. Men det gør ondt at se hvor mange åndsvage, fejlagtige og misvisende råd i kan levere i én enkelt tråd. Noget, der desværre går igen herinde, hver gang snakken falder på sportstræning.

Edited by Athlete X
Link to comment
Share on other sites

Queenpearl

jeg undrer mig over dit fokus på ben, bagkæde og pressebevægelser. Det er jo et nærmest klassisk (fra atletikudøveres perspektiv) layout, men jeg synes at jeg oplever at trækkefumktionen i brydning er langt mere inddraget end pressefunktionen. Er det noget du har givet nogen tanke?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share