Irritation i huden i nakken ved squat/goodmornings


DHP
 Share

Recommended Posts

Jeg er i gang med at køre programmet Sheiko Beginners 1 som jeg har fundet her på mol og kører derfor en hel del squat for tiden. Jeg har det problem at min hud i nakken/ryggen/der hvor stangen nu trykker omme bag på bliver irriteret af al den vægt der presser. Altså det gør ondt - Ikke i nogen muskler eller noget men i huden fordi jeg har stangen til at hvile på ryggen. Håber det er forståeligt. Det er lidt svært at forklare over nettet.

Er der nogen af jer der squatter meget som kender til dette? Hvad gør man for at undgå det? Jeg går ud fra at det har noget at gøre med hvordan jeg placerer stangen. Jeg plejer at placere stangen så lavt som muligt fordi så irriterer det huden mindst.

Og så lige et hurtigt spørgsmål om programmet Sheiko beginners 1 hvis i alligevel læser dette. Når der står Squat scissors 5x5. Så er det vel 5 til hvert ben? så det i realiteten bliver 10 gentagelser i hvert sæt?

Edited by DHP
Link to comment
Share on other sites

Hvis du er ny til squat, så er det helt naturligt. Havde det selv i ca. 2 måneder - nu generer det ikke længere.

De fleste får ondt/irritation i nakken i starten, men det går over efter nogle uger/måneder - indtil da må du leve med smerten :)

Og husk så ikke at tage den billige løsning. DROP de der puder der er i nogle centre - you're only making it worse for yourself.

Hvis du har squattet i længere tid, kan det godt være at du skal have set din teknik efter.

Link to comment
Share on other sites

Kan det tænkes, at du ikke holder stangen stabil nok? Jeg tænker noget a la at stangen trækker nedad ryggen og dermed strækker i huden i stedet for at hvile fast på trapsne...

Ja det kan det godt. Tænkte også at det er noget i den retning der sker. Nogen ideer til hvad man kan gøre? Er det bare at tænke over at holde stangen stabil?

Hvis du er ny til squat, så er det helt naturligt. Havde det selv i ca. 2 måneder - nu generer det ikke længere.

De fleste får ondt/irritation i nakken i starten, men det går over efter nogle uger/måneder - indtil da må du leve med smerten :)

Og husk så ikke at tage den billige løsning. DROP de der puder der er i nogle centre - you're only making it worse for yourself.

Hvis du har squattet i længere tid, kan det godt være at du skal have set din teknik efter.

Jeg har squattet i ca. halvandet år så jeg ville ikke sige at jeg er ny til det. Men jeg har til gengæld heller aldrig fået nogen til at kigge min teknik efter. Har fået squat forklaret engang for længe siden da jeg begyndte at træne. Jeg har søgt forskellige steder på nettet efter hvordan det er meningen man skal lave squat og forsøgt at justere min teknik derefter.

Ja mit træningscenter har også de der puder. Men jeg synes det er nemmere at tage squat uden dem.

Edited by DHP
Link to comment
Share on other sites

Ja det kan det godt. Tænkte også at det er noget i den retning der sker. Nogen ideer til hvad man kan gøre? Er det bare at tænke over at holde stangen stabil?

Eventuelt smallere greb, så dine traps buffer op. Læg stangen på dem, så den lægger på en flade. Brug tshirt i stedet for understrøje...

Link to comment
Share on other sites

Hvis du er irriteret i nakken, skal stangen længere ned. Stangen skal gerne hvile på dine øvre Trapz, ikke på din nakke.

Hvis du ikke har fået nogen til at kigge din squat efter, er det en god ide', så du ved at stangen ligger hvor den skal og din teknik i øvrigt er i orden.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du er irriteret i nakken, skal stangen længere ned. Stangen skal gerne hvile på dine øvre Trapz, ikke på din nakke.

Hvis du ikke har fået nogen til at kigge din squat efter, er det en god ide', så du ved at stangen ligger hvor den skal og din teknik i øvrigt er i orden.

Jeg har ikke stangen til at ligge på nakken. Det var bare i mangel af bedre ord.

Det har heller ikke været noget problem før når jeg har lavet 5x5 squat. Men i Sheiko beginners 1 er der nogle gange helt op til 20 sæt squat samme dag (Week 4 - Day 1 har 20) og der kan jeg begynde at mærke det.

Hvad er der galt med de puder, der findes rundt i fitness centre?

Jeg synes det er nemmere uden. Jeg har fået den forklaring at puden får stangen til at ligge højere oppe og derfor skulle gøre det sværere.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share