Jiu Jutsu vs Taekwondo


lasse84
 Share

Recommended Posts

  • Replies 64
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ingen af dem.

Men af de 2 er jiu jitsuu meget mere selvforsvars orienteret. Taekwondo er en sport.

Prøv evt. at tjekke CHOKE i Aarhus ud. Brasiliansk Jiu jitsuu owner :cool:

Jiu Jitsu er også en sport.

Bare fordi noget er en sport er det ikke ubrugeligt som selvforsvar.

Jeg vil nu påstå at Taekwondo (hvis du træner i en ordentlig klub med ordentlig sparring) er bedre selvforsvarsmæssigt end Jiu Jitsu. Men jeg vil nu også påstå der er noget der er bedre end det, uden dog at have trænet altsammen selv ;-)

Du kan selvfølgelig vælge noget specifik selvforsvarstræning, men der er så vidt jeg er orienteret ikke særlig meget kondition i de fleste klubber,

så for at få en god blanding vil jeg foreslå Thai boksning (Muay Thai) og så kan du jo se om du har tid / interesse til at supplere og/eller skifte til MMA :) Der findes en del gode klubber i Århus, men jeg har ikke selv styr på hvad der er hvad osv. :)

Link to comment
Share on other sites

Tjaa, tjoo.

Defineres på Wiki mere som en kampkunst og er heller ikke en OL diciplin. Men hvis man kan konkurrere i det vil jeg godt medgive dig at det også er en sport

http://da.wikipedia.org/wiki/Ju-jutsu

Jiu jitsuu er dog mere anlagt på selvforsvar end Taekwondo. Problemet med Jiu jitsuu er bare at man laver sin teknik og så stopper kampen. I rigtig kamp begynder kampen først rigtigt på jorden. Jeg har selv gået til Taekwondo for meget lang tid siden. Og det SUCKS selvforsvarsmæssigt. :wink:

Selvom jeg er lidt farvet i min holdning så er den stadig klar. BJJ styrer. :cool:

Prøv eventuelt at læs de sidste par siden i Achilles logbog.

Thai boksning og alm. boksning er dog også fine valg, da de ihvertfald også opfylder dit krav med at det skal være kondition forbedrene. MMA selvfølgelig også.

Link to comment
Share on other sites

Tjaa, tjoo.

Defineres på Wiki mere som en kampkunst og er heller ikke en OL diciplin. Men hvis man kan konkurrere i det vil jeg godt medgive dig at det også er en sport

http://da.wikipedia.org/wiki/Ju-jutsu

Jiu jitsuu er dog mere anlagt på selvforsvar end Taekwondo. Problemet med Jiu jitsuu er bare at man laver sin teknik og så stopper kampen. I rigtig kamp begynder kampen først rigtigt på jorden. Jeg har selv gået til Taekwondo for meget lang tid siden. Og det SUCKS selvforsvarsmæssigt. :wink:

Selvom jeg er lidt farvet i min holdning så er den stadig klar. BJJ styrer. :cool:

Prøv eventuelt at læs de sidste par siden i Achilles logbog.

Thai boksning og alm. boksning er dog også fine valg, da de ihvertfald også opfylder dit krav med at det skal være kondition forbedrene. MMA selvfølgelig også.

Det er da muligt, at din TKD undervisning i sin tid var elendig (eller at du måske bare ikke var særlig god til det), men det er vist et lidt spinkelt grundlag at dømme en hel kampsport ude på. Jeg har selv en fortid som TKD-kæmper (1. kup) i landets dengang største klub, og min erfaring med sporten gennem otte år var lige modsat din. Nemlig, at TKD er en særdeles effektiv selvforsvarssport, hvis man har talent eller er parat til at lægge et stykke arbejde i opgaven.

Om den er bedre eller dårligere end Jiu Jitsu kan jeg ikke udtale mig om, da jeg ikke ved særlig meget om JJ. Men mit gæt er, at Jiu Jitsu, Karate, Taekwondo, Judo o.s.v. alle er fortrinlige til selvforsvar. Under forudsætning af, at man vælger den mulighed, som passer bedst til en selv. Der er meget stor forskel på de forskellige selvforsvarsformer, og det er man nødt til at lade påvirke sit valg.

Link to comment
Share on other sites

Det er da muligt, at din TKD undervisning i sin tid var elendig (eller at du måske bare ikke var særlig god til det), men det er vist et lidt spinkelt grundlag at dømme en hel kampsport ude på. Jeg har selv en fortid som TKD-kæmper (1. kup) i landets dengang største klub, og min erfaring med sporten gennem otte år var lige modsat din. Nemlig, at TKD er en særdeles effektiv selvforsvarssport, hvis man har talent eller er parat til at lægge et stykke arbejde i opgaven.

Om den er bedre eller dårligere end Jiu Jitsu kan jeg ikke udtale mig om, da jeg ikke ved særlig meget om JJ. Men mit gæt er, at Jiu Jitsu, Karate, Taekwondo, Judo o.s.v. alle er fortrinlige til selvforsvar. Under forudsætning af, at man vælger den mulighed, som passer bedst til en selv. Der er meget stor forskel på de forskellige selvforsvarsformer, og det er man nødt til at lade påvirke sit valg.

Jeg er da enig med dig i at det afhænger i langt højere grad af manden end systemet om man kan blive en badass eller ej.

Og medgiver dig også gerne at mit kendskab til TKD er ret beskedent. (Gik til det i 2måneder som 12årig). Men når det er sagt så ER der bare systemer og metoder som er langt mere effektive. Meget af det er jo second hand viden og så lidt praktisk fra lidt MMA sparring hvor man finder ud af at en eller anden man lige har krøllet sammen under sparring har et sort bælte i et eller andet underligt.

Nu kan disse diskussioner om hvilken teknik og system der er bedst godt gå hen og blive lidt latterlige, men kan da sige at jeg langt hellere ville møde en OL guldvinder i TKD end en nordisk mester i boksning eller Thai boksning eller bare en lillabælte BJJ mand :smile:

Link to comment
Share on other sites

Kort svar til Onkel Troels:

Jeg anser TKD (som jeg skrev før, i en ordentlig klub med ordentligt kontakt) mere effektivt end JJ da stand up i mine øjne er mere anvendeligt på Gaden end gulvkamp. Grene hvor man også laver full contact (selvf. ikke så ofte til normal træning, det ville gøre lidt for ondt :) ) er dog at foretrække.

Link to comment
Share on other sites

Kort svar til Onkel Troels:

Jeg anser TKD (som jeg skrev før, i en ordentlig klub med ordentligt kontakt) mere effektivt end JJ da stand up i mine øjne er mere anvendeligt på Gaden end gulvkamp. Grene hvor man også laver full contact (selvf. ikke så ofte til normal træning, det ville gøre lidt for ondt :) ) er dog at foretrække.

Vil du også mene at det er mere effektivt på gaden end Brasiliansk JJ? :smile:

Link to comment
Share on other sites

Vil du også mene at det er mere effektivt på gaden end Brasiliansk JJ? :smile:

Hvis størstedelen af ens træning er gulvkamp vil det aldrig være optimalt til selvforsvar. Jeg gider egentlig ikke gøre så meget af stilart v stilart, specielt når der er en del af det jeg ikke har trænet, men min pointe er at standup er mere anvendeligt end gulvkamp, hvis man tænker selvforsvar for en civilperson, fordi man ikke har lyst til at ende på gulvet i en slåskamp. Dog er specielt escapes fra BJJ o.lign. yderst anvendeligt af netop denne grund.

Link to comment
Share on other sites

Hvis størstedelen af ens træning er gulvkamp vil det aldrig være optimalt til selvforsvar. Jeg gider egentlig ikke gøre så meget af stilart v stilart, specielt når der er en del af det jeg ikke har trænet, men min pointe er at standup er mere anvendeligt end gulvkamp, hvis man tænker selvforsvar for en civilperson, fordi man ikke har lyst til at ende på gulvet i en slåskamp. Dog er specielt escapes fra BJJ o.lign. yderst anvendeligt af netop denne grund.

Det er selvfølgeligt ikke særligt smart at ligge og rode rundt på jorden med en masse smarte låse hvis han 2-3 af hans venner står og tramper på en. Men er det flere en en selv. Så er den eneste løsning næsten altid at løbe sin vej. Men fortæl mig ikke det er bedre at stå og dele Spinning high kicks af i sine superstramme cheap monday bukser. :bigsmile:

Fordelen ved BJJ frem for TKD er at man får lov at sparre med fuld modstand første gang man er til træning. Og der er sparring til hver træning. Og kan man ikke lave en teknik hvor med fuld modstand på, så bruger man den slet ikke. Man lærer at komme i den bedste position, som du selv siger, så man enten kan dele håndmadder, submission ud, eller hvis der flere så løbe sin vej.

Link to comment
Share on other sites

Hej

ved godt der er meget om det emne her inde, men hvad vil være bedst til selvforsvar og konditionsmæssigt af jiu-jitsu og taekwondo eller er der noget andet der er meget bedre end det???

kender i nogen gode steder i århus??

Mvh Lasse

Jeg har ikke en ekstensiv erfaring, men går til JJ i netop CHOKE/Århus Judo Klub, og min opfattelse er at det er meget anvendeligt som selvforsvar, specielt jo dygtigere du bliver(siger nærmest sig selv). JJ handler meget om at afværge et angreb, nedlægge modstanderen(hoftekast, håndkast, benkast, leg-sweep etc.) og derudover at sætte modstanderen ud af spillet(armlås, benlås, nakkelås etc.). Med hensyn til træningen så varer det en time og tre kvarter pr gang, hvor de første 15-20minutter er rimelig god cardio: en blanding af løb og kropsøvelser hvor man får pulsen godt op, og så noget udstrækning. En omgang fald øvelser, og så øver man 2-3 kast/forsvarsserier i løbet af den sidste time, hvilket også til sidst går hen og bliver udemærket cardio. Det kræver lidt arbejde at kaste rundt med folk de der små 30-40 gange man når at udføre kastet/serien :smile:.

Omkring klubben så har de mange hold, de har både BJJ, JJ, Aikido, Judo og Iadio og man kan frit møde op til alle de hold man vil når man er medlem. Derudover er det ikke en så stor klub så folk kan huske en, og man bliver taget godt imod. Det har ihvertfald været min oplevelse.

Link to comment
Share on other sites

Det er selvfølgeligt ikke særligt smart at ligge og rode rundt på jorden med en masse smarte låse hvis han 2-3 af hans venner står og tramper på en. Men er det flere en en selv. Så er den eneste løsning næsten altid at løbe sin vej. Men fortæl mig ikke det er bedre at stå og dele Spinning high kicks af i sine superstramme cheap monday bukser. :bigsmile:

Fordelen ved BJJ frem for TKD er at man får lov at sparre med fuld modstand første gang man er til træning. Og der er sparring til hver træning. Og kan man ikke lave en teknik hvor med fuld modstand på, så bruger man den slet ikke. Man lærer at komme i den bedste position, som du selv siger, så man enten kan dele håndmadder, submission ud, eller hvis der flere så løbe sin vej.

Det er derfor jeg ikke gider snakke stilart v stilart, men afstand v afstand. Jeg kender ikke mange slags bukser man ikke kan lave low kicks i.

Link to comment
Share on other sites

Fordelen ved BJJ frem for TKD er at man får lov at sparre med fuld modstand første gang man er til træning. Og der er sparring til hver træning. Og kan man ikke lave en teknik hvor med fuld modstand på, så bruger man den slet ikke. Man lærer at komme i den bedste position, som du selv siger, så man enten kan dele håndmadder, submission ud, eller hvis der flere så løbe sin vej.

Lyder som noget jeg skal op og prøve :devil:

Link to comment
Share on other sites

Det er derfor jeg ikke gider snakke stilart v stilart, men afstand v afstand. Jeg kender ikke mange slags bukser man ikke kan lave low kicks i.

På gaden ville jeg hellere gå efter 'kronjuvelserne' og det behøver man ikke at ha' trænet kampsport for at kunne. Og taler du kun low kick så er thai boksning vel en del mere anvendeligt end TKD.

Men det er ikke fordi jeg angribe TKD. Det er da en fed sport og er meget imponeret over den hastighed og præcision som de kan sparke med :cool:

Lyder som noget jeg skal op og prøve :devil:

Synes jeg klar du skal. Det er rigtigt fedt :cool:

Link to comment
Share on other sites

Steven Segal er Jutsu champ, behøver vi diskutere videre? :cool:

Jeg vilvære enig med Troels i at Taekwondo er tæt på værdiløst til selvforsvar (dyrkede det selv i 2 år).

Skulle jeg vælge (med begrænset erfaring) ville jeg gå efter MMA, thaiboksing eller nogle af de millitære kampsystemer der vokser i popularitet nu.

Det skal jo også være sjovt og god træning og der er MMA og Thaiboksing absolut noget af det der rykker.

Link to comment
Share on other sites

1. Jeg lol'ede ret meget af at taekwondo skulle være effektivt selvforsvar.

2. Jeg gad godt se Joe Average udfører de her moves efter 15 bajere på A-bar

1. Hvorfor? Hvis du træner under korrekte forhold i en god klub, bør der ikke være noget problem. Udøverens egen indsats vægter højere end systemet. At der er bedre alternativer til selvforsvar ved TKD folket godt selv.

2. Jeg gad godt se Joe Average lave xxxxxx-andre-kampsporte-moves efter 15 bajere på A-bar. Joe Average har aldrig trænet (ellers er han vel ikke Joe Average) og derfor vil han åbenlyst ikke kunne finde ud af hverken det ene eller det andet.

Link to comment
Share on other sites

1. Hvorfor? Hvis du træner under korrekte forhold i en god klub, bør der ikke være noget problem. Udøverens egen indsats vægter højere end systemet. At der er bedre alternativer til selvforsvar ved TKD folket godt selv.

2. Jeg gad godt se Joe Average lave xxxxxx-andre-kampsporte-moves efter 15 bajere på A-bar. Joe Average har aldrig trænet (ellers er han vel ikke Joe Average) og derfor vil han åbenlyst ikke kunne finde ud af hverken det ene eller det andet.

Ah, vi kan da forhåbentligt blive enige om, at det ikek er alle kampsportsgrene der afhænger lige meget af koordination, balance og timing. Så bliver dit modargument lidt ligegyldigt :smile:

Når det så er sagt, så ser fedt vildt fedt og sjovt ud. Skulle man hygge sig med det, eller udfordre sig fysisk, ville jeg også langt hellere TKD end så meget andet. Men man må bare indse at til selvforsvar er det en lige knytter mod næsen, der virker bedst. Ikke alt det andet fis.

Link to comment
Share on other sites

Ah, vi kan da forhåbentligt blive enige om, at det ikek er alle kampsportsgrene der afhænger lige meget af koordination, balance og timing. Så bliver dit modargument lidt ligegyldigt :smile:

Når det så er sagt, så ser fedt vildt fedt og sjovt ud. Skulle man hygge sig med det, eller udfordre sig fysisk, ville jeg også langt hellere TKD end så meget andet. Men man må bare indse at til selvforsvar er det en lige knytter mod næsen, der virker bedst. Ikke alt det andet fis.

Egentlig lidt sjovt som jeg skal forsvare TKD, nu hvor jeg flere gange har sagt der er bedre alternativer. Men nu gør jeg det alligevel: Lidt mærkeligt at du går ind i debatten når du tilsyneladende er af den tro, at man i TKD ikke kan finde ud af at give 'en lige knytter mod næsen'... Det er dog dejligt at se du er enig med mig i at standup egner sig bedre til selvforsvar end gulvkamp, tak for det :smile:

PS: Alle kampsporte afhænger af koordination, balance og timing. Hvis de altså er noget værd. Du kunne i stedet have nævnt akrobatik/gymnastik og smidighed.

Edited by MamboMads
Link to comment
Share on other sites

Egentlig lidt sjovt som jeg skal forsvare TKD, nu hvor jeg flere gange har sagt der er bedre alternativer. Men nu gør jeg det alligevel: Lidt mærkeligt at du går ind i debatten når du tilsyneladende er af den tro, at man i TKD ikke kan finde ud af at give 'en lige knytter mod næsen'...

PS: Alle kampsporte afhænger af koordination, balance og timing. Hvis de altså er noget værd. Du kunne i stedet have nævnt akrobatik/gymnastik og smidighed.

Jo jo, selvfølgelig kan de det. Men det er jo trods alt LANGT fra det, der kendetegner TKD og dét, der gør TKD specielt. Og der er altså noget mere koordination i et cirkelspark til hovedet end en lige højre mod trynen.

Det er dog dejligt at se du er enig med mig i at standup egner sig bedre til selvforsvar end gulvkamp, tak for det :smile:

Jeg er altså ikke sikker på at jeg ville fyre en joke af i den situation, men der er måske bare mig, der er en tøs :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Ah, vi kan da forhåbentligt blive enige om, at det ikek er alle kampsportsgrene der afhænger lige meget af koordination, balance og timing. Så bliver dit modargument lidt ligegyldigt :smile:

Når det så er sagt, så ser fedt vildt fedt og sjovt ud. Skulle man hygge sig med det, eller udfordre sig fysisk, ville jeg også langt hellere TKD end så meget andet. Men man må bare indse at til selvforsvar er det en lige knytter mod næsen, der virker bedst. Ikke alt det andet fis.

Der er nok ikke nogen der uanset træningsbaggrund kan forsvare sig mod et suckerpunch, men har en situation været under opsejling hvor man er opmærksom på den(f.eks. en idiot der lige pludselig har udset dig som værende målet for hans næve i din tryne nede på pubben og kommer stormende imod dig), så kan man jo netop forsvare sig mod et slag i trynen. Man skal faktisk ikke længere væk fra sin modstander end omtrent en halv meter for at man rimelig sikkert kan parere/undvige et knytnæveslag. Al det JJ-træning jeg har selv har prøvet, og sikkert alle andre forsvarssystemer, tager kun udgangspunkt i situationer hvor der bliver slået eller sparket efter en, jo dygtigere man bliver til det jo mindre farligt bliver dit slag i trynen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share