Jiu Jutsu vs Taekwondo


lasse84
 Share

Recommended Posts

Der er nok ikke nogen der uanset træningsbaggrund kan forsvare sig mod et suckerpunch, men har en situation været under opsejling hvor man er opmærksom på den(f.eks. en idiot der lige pludselig har udset dig som værende målet for hans næve i din tryne nede på pubben og kommer stormende imod dig), så kan man jo netop forsvare sig mod et slag i trynen. Man skal faktisk ikke længere væk fra sin modstander end omtrent en halv meter for at man rimelig sikkert kan parere/undvige et knytnæveslag. Al det JJ-træning jeg har selv har prøvet, og sikkert alle andre forsvarssystemer, tager kun udgangspunkt i situationer hvor der bliver slået eller sparket efter en, jo dygtigere man bliver til det jo mindre farligt bliver dit slag i trynen.

Det er de færreste, der kan reagere hurtigt nok, under påvirkning af alkohol :smile:

http://www.youtube.com/watch?v=0mFDZQevtn8

http://www.youtube.com/watch?v=z0vxUSC6JHE

Osv, osv.

Det er super hvis det gør at man kan være mere afslappet i byen, fordi man bilder sig selv ind, at man er mere sikker. Men i virkeligheden er det overstået på så kort tid, at det er lige meget. Der er ikke nogen der er i stand til at gribe en knytnæve og fortsætte med en håndledslås uden at have øvet det mere end de klassiek 2 x 1½ time der træens i de fleste klubber om ugen. Og så underpåvirkning af alkohol, det er mørkt og midt om natten, der er mennesker omkring en, det psykiske moment. Tilføj evt våben. Det eneste der nytter noget, er at holde god ånd, ikke være for stor til at tage evt misforståelser på egen kappe og så ellers vende sig og gå, skulle der opstå ballade.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 64
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Vil da lige komme med mit input osse da jeg har lidt erfaring med tkd.

* Man kan sagtens træne full contact i tkd, det er vist bare afhængigt af hvilken klub man træner i.

* Konditionsmæssigt er der masser af intervaltræning lagt i kamptræningen, så jeg vil da sige at der er masser af konditræninge i tkd.

* selvforsvarsmæssig: Der bliver generelt lagt alt for lidt vægt på det selvforsvarsmæssige aspekt i de danske klubber (det er selvfølgelig min påstand) da der længe har været meget fokus på kampdelen og især ol. Hvis man i øvrigt vil se noget tkd kamp er der vm i tkd i københavn i næste uge. MEN der er ved at komme mere og mere fokus på den realistiske del af selvforsvaren og der laves træningsbaner rundt omkring i klubberne hvor man løber 5 km og på ruten 'overfaldes' og skal forsvare sig mod forskellige angreb. Det er en svær balance man begiver sig ud i da der både er æstetik, konkurrencesport og selvforsvar der skal fordeles i tiden i dojangen. Jeg tror personligt at mange synes det er sjovere at tonse løs til kamptræning og komme i god form end det er at gøre et greb eller en lås perfekt.

* suckerpunch som selvforsvar;) selvfølgelig bare man hele tiden har nødværgeretten i baghovedet og husker at man bliver set på som om man har et våben i hænderne når man dyrker kampsport.

* Hvis det er gadekamp og slagsmål man er ude efter tror jeg at wing tsun (aner ikke hvordan det staves) er en mulig træningsform. Der er i hvert fald fokus på skridt og knæ som målområder;)

Link to comment
Share on other sites

Det er de færreste, der kan reagere hurtigt nok, under påvirkning af alkohol :smile:

http://www.youtube.com/watch?v=0mFDZQevtn8

http://www.youtube.com/watch?v=z0vxUSC6JHE

Osv, osv.

Det er super hvis det gør at man kan være mere afslappet i byen, fordi man bilder sig selv ind, at man er mere sikker. Men i virkeligheden er det overstået på så kort tid, at det er lige meget. Der er ikke nogen der er i stand til at gribe en knytnæve og fortsætte med en håndledslås uden at have øvet det mere end de klassiek 2 x 1½ time der træens i de fleste klubber om ugen. Og så underpåvirkning af alkohol, det er mørkt og midt om natten, der er mennesker omkring en, det psykiske moment. Tilføj evt våben. Det eneste der nytter noget, er at holde god ånd, ikke være for stor til at tage evt misforståelser på egen kappe og så ellers vende sig og gå, skulle der opstå ballade.

Den bedste løsning er næsten altid at gå, men nu findes der situationer hvor dette ikke kan lade sig gøre og så er Jiu-jitsu et effektivt 'våben' at havde i baghånden. I jiu-jitsu lære du bla. at komme fri og passificere din overfaldsmand i situationer hvor du f.eks. ligger ned og der er blevet taget kvælertag på dig, eller hvis du har fået et bearhug af en stor rocker. Det lækre ved jiu-jitsu efter min mening er at du får en god indsigt i at bruge anatomisk viden til at vende et overfald til din fordel.

Jeg kender selv flere politimænd, og dørvagter der har meget gavn af jiu-jitsu i deres arbejde, desuden har mange MMA-kæmpere en solid baggrund i Jiu-jitsu.

Det er klart at hvis du tror et bælte giver dig firbillet til at gå ud lørdag aften hammer lam og byde diverse typer op til dans i jomfruane gade - så vil du sikkert fejle.

Link to comment
Share on other sites

Det er de færreste, der kan reagere hurtigt nok, under påvirkning af alkohol :smile:

Helt klart. Er man fuldstændig wasted er man højst sandsynligvis fucked...

Første video vil jeg helt klart sige at ham der får skallen mere eller mindre bliver udsat for et suckerpunch. Skulle have undgået at blive ramt skulle han have "forsvaret" sig før angriberen reelt havde gjort noget udelukkende pga. af hans aggressive optræden. Ham der får næveslaget er enten fuld eller ved ikke hvad han skal gøre for man kan da se angriberen trække armen langt tilbage før slaget falder.

Anden video synes jeg ikke rigtig handler om folk der prøver at forsvare sig. De står ret tæt, hvilket gør det tæt på umuligt at forsvare sig, og puffer til hinanden indtil gutten i den sorte slår først. Hvis pointen er at vise man ikke kan GRIBE en knytnæve så nej det kan man ikke, men har man lidt afstand så kan man godt FORHINDRE den i at ramme en hvor det gør allermest ondt og afhængig af ens dygtighed, og hvor fordrukken man er, pacificere modstanderen efterfølgende. Netop det at være oppe i fjæset på en anden person er heller ikke ligefrem noget man gør for at forhindre at man kommer til skade selv.

Det er super hvis det gør at man kan være mere afslappet i byen, fordi man bilder sig selv ind, at man er mere sikker. Men i virkeligheden er det overstået på så kort tid, at det er lige meget. Der er ikke nogen der er i stand til at gribe en knytnæve og fortsætte med en håndledslås uden at have øvet det mere end de klassiek 2 x 1½ time der træens i de fleste klubber om ugen. Og så underpåvirkning af alkohol, det er mørkt og midt om natten, der er mennesker omkring en, det psykiske moment. Tilføj evt våben. Det eneste der nytter noget, er at holde god ånd, ikke være for stor til at tage evt misforståelser på egen kappe og så ellers vende sig og gå, skulle der opstå ballade.

Enig i lang det meste.

Edited by Jimbo
Link to comment
Share on other sites

Nu bliver jeg lige nødt til at blande mig her da der er nogle oversete elementer som har en kraftig indvirkning på hele selvforsvars debatten.

For det første så har jeg stået i døren i de sidste ti år og i den tid har jeg været direkte eller inirekte involveret i måske 500+ slagsmål/overfald/selvforsvars situationer hvor jeg ihvertfald har været direkte involveret i de 100+ efterhånden.

De første mange gange, RIGTIG mange gange, 40-50 stykker måske kunne jeg ikke huske særlig meget af hvad der var forgået, jeg havde haft tunnel vision osv.

Hvis vi kigger på understående kan vi se hvad der sker for den normale dansker under opsegling og ind i slagsmålet.

Heart Rate (BPM) Condition Effects

60-80 - White/Yellow - Normal resting heart rate

>115 - Fine motor skill deteriorates

115-145 - Red - Optimal performance level for complex motor skills and visual and cognitive reaction time.

>145 - - Complex motor skills deteriorate

145-175 - Gray - Black-level performance degradation may begin

>175 - Black - Cognitive processing deteriorates

Blood vessels constrict

Loss of peripheral vision

Loss of depth perception

Loss of near vision

Auditory exclusion

Bare det at der sker en konfrontation hæves pulsen radikalt, specielt hvis man ikke er mentalt forberedt på den konfrontation.

Når det sker går det parasympatiske nervesystem ind og tager affære.

Tager man benene på nakken sker der ikke så meget, men bliver man og står sin grund (fight or flee/parasympatiske.. ) hæves pulsen til rød/red.

Under et forstående angreb er man altså i peak condition til en overlevelses situation, men lige så snart start skuddet går ryger pulsen op tæt på max og som det kan ses er det skidt i en selvforsvars situation.

Så kroppen ved godt at det er alvor og sætter alt ind i det fortstående angreb, det er hjernen programmeret til, men næste skridt er hverken hjernen eller kroppen trænet til, hvilket er selve slagsmålet. Hvis kroppen var trænet ville vi jo ike træne kamsport.

Jeg har endnu ikke set et slagsmål hvor den ene part tog det roligt og lavede sine teknikker.

Jeg har set thai bokserer i verdens klasse, tkd kæmpere, brydere, boksere osv osv. komme i slagsmål og fået klø og resultatet er det samme hver eneste gang.

Dem der klarer sig bedst er dem der har trænet et grov motorisk system, dvs brydere osv. men det skal ikke forståes som at de klarede det godt, lavede en suplex eller på anden måde lavede en teknik, men fordi de er mere bekendt ved grov motorik.

En anden ting der sker unde ret slagsmål er at den såkaldte abe reflex tager over.

Abe reflexen er en "efterabe" reflex som gør at man ecchoer sin modstander.

Dvs at selvom du er bokser, tkd, mma whatever vil du tage fat i din modstander hvis han tager fat i dig.

Altså kan man som udgangspunkt sige at i bred udstrækning er 99% af alt selvforsvar ubrugligt da det ikke sætter en istand til at kontrollere ens hvertrækning og i sidste end puls.

Der er to måder at få styr på det og det er sparring, masser og masser af sparring og så at være i slagsmål nok gange til at kroppen begynder at slappe af og give en styringen tilbage.

Som jeg skrev før var jeg kraftig ramt af de bi-virkninger der følges med den forhøjede puls og det tog mange omgange på gaden før jeg fik styringen tilbage.

Sparring vil hjælpe, men det vil tage lang tid og her snakker vi mange år med sparring før det begynder at have en effekt under en overfalds situation.

Hvad vil jeg så forslå ??

Jeg vil forslå brydning, BJJ, judo og MMA pga. bla. den førnævnte abe refelx, det faktum at 99% af alle slagsmål ender på gulvet uanset hvilket direkte hænger sammen med abe reflexen, at ens balance bliver forværret under sort/black condition og igen giver større sandsynlighed for at ende på gulvet.

Men i sidste ende vil jeg mene at det ultimative selvforsvar er det der putter din modstander i den værst tænkelige situation og det er at ende på jorden med en som ved hvad han laver.

Har overfalds personen ingen erfaring på jorden er kampen stort set overstået.

Håber ikke det er alt for roddet, havde lidt travlt.

Edited by Achilles
Link to comment
Share on other sites

Argh, havde skrevet en lang post, men den blev laengere og laengere, saa nu goer jeg det super kort i stedet:

JJ: Selvforsvar

TDK: Kondition, smidighed, hurtighed, kropskontrol

Og jo, TDK kan godt bruges i almindeligt selvforsvar, hvis du er dygtig. Men det kan umiddelbart ikke bruges mod grabbling-grene.

Og jo, da jeg traenede TDK kunne jeg godt udfoere de viste teknikker paa 15 genstande...

Link to comment
Share on other sites

Jeg kender selv flere politimænd, og dørvagter der har meget gavn af jiu-jitsu i deres arbejde, desuden har mange MMA-kæmpere en solid baggrund i Jiu-jitsu.

Muligvis, men det er også mentalt forberedt inden de tager på arbejde..

Hvis du tager i byen og er mentalt forbedredt så fejler du noget. Så er du jo ikke i byen for at have det sjovt.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du tager i byen og er mentalt forbedredt så fejler du noget. Så er du jo ikke i byen for at have det sjovt.

Præcist, det er (burde være) i lige så høj grad trådens kerne.

Iøvrigt blander du rundt på hvad der er hvad i det autonome nervesystem (du mener sympaticus aktivitet) :wink: men fred være med det.

Link to comment
Share on other sites

Achilles, er det så vigtigtere bare at være en stor satan der kan ligge nogen krafter bagved?

Personligt har jeg meget sjældent rodet mig ud i nogen slagsmål. Jeg har engang fået nogen klø da jeg var unge (14 år) fordi jeg ikke fik dannet mig et overblik efter jeg havde været lidt for flappet over for en eller anden gut. Det der har virkede for at mig er at have lidt overblik over situation selvom jeg er lidt små stiv. Lige fornemme stemning...osv. Det har jeg redet mig selv og et par venner på mere end et par gange.

Personligt er det mest risikable jeg gør, nogen gange at blande mig, men her min puls rolig og jeg danner mig et overblik før jeg blander mig. I sådan nogen situation er det vel nemmere at bruge signe teknikker som kampsports mand? Det kunne ihvertfald være en grund til at jeg ville start til en eller anden form for kampsport.

Edited by RuneB
Link to comment
Share on other sites

Nu bliver jeg lige nødt til at blande mig her da der er nogle oversete elementer som har en kraftig indvirkning på hele selvforsvars debatten.

For det første så har jeg stået i døren i de sidste ti år og i den tid har jeg været direkte eller inirekte involveret i måske 500+ slagsmål/overfald/selvforsvars situationer hvor jeg ihvertfald har været direkte involveret i de 100+ efterhånden.

De første mange gange, RIGTIG mange gange, 40-50 stykker måske kunne jeg ikke huske særlig meget af hvad der var forgået, jeg havde haft tunnel vision osv.

Hvis vi kigger på understående kan vi se hvad der sker for den normale dansker under opsegling og ind i slagsmålet.

Heart Rate (BPM) Condition Effects

60-80 - White/Yellow - Normal resting heart rate

>115 - Fine motor skill deteriorates

115-145 - Red - Optimal performance level for complex motor skills and visual and cognitive reaction time.

>145 - - Complex motor skills deteriorate

145-175 - Gray - Black-level performance degradation may begin

>175 - Black - Cognitive processing deteriorates

Blood vessels constrict

Loss of peripheral vision

Loss of depth perception

Loss of near vision

Auditory exclusion

Bare det at der sker en konfrontation hæves pulsen radikalt, specielt hvis man ikke er mentalt forberedt på den konfrontation.

Når det sker går det parasympatiske nervesystem ind og tager affære.

Tager man benene på nakken sker der ikke så meget, men bliver man og står sin grund (fight or flee/parasympatiske.. ) hæves pulsen til rød/red.

Under et forstående angreb er man altså i peak condition til en overlevelses situation, men lige så snart start skuddet går ryger pulsen op tæt på max og som det kan ses er det skidt i en selvforsvars situation.

Så kroppen ved godt at det er alvor og sætter alt ind i det fortstående angreb, det er hjernen programmeret til, men næste skridt er hverken hjernen eller kroppen trænet til, hvilket er selve slagsmålet. Hvis kroppen var trænet ville vi jo ike træne kamsport.

Jeg har endnu ikke set et slagsmål hvor den ene part tog det roligt og lavede sine teknikker.

Jeg har set thai bokserer i verdens klasse, tkd kæmpere, brydere, boksere osv osv. komme i slagsmål og fået klø og resultatet er det samme hver eneste gang.

Dem der klarer sig bedst er dem der har trænet et grov motorisk system, dvs brydere osv. men det skal ikke forståes som at de klarede det godt, lavede en suplex eller på anden måde lavede en teknik, men fordi de er mere bekendt ved grov motorik.

En anden ting der sker unde ret slagsmål er at den såkaldte abe reflex tager over.

Abe reflexen er en "efterabe" reflex som gør at man ecchoer sin modstander.

Dvs at selvom du er bokser, tkd, mma whatever vil du tage fat i din modstander hvis han tager fat i dig.

Altså kan man som udgangspunkt sige at i bred udstrækning er 99% af alt selvforsvar ubrugligt da det ikke sætter en istand til at kontrollere ens hvertrækning og i sidste end puls.

Der er to måder at få styr på det og det er sparring, masser og masser af sparring og så at være i slagsmål nok gange til at kroppen begynder at slappe af og give en styringen tilbage.

Som jeg skrev før var jeg kraftig ramt af de bi-virkninger der følges med den forhøjede puls og det tog mange omgange på gaden før jeg fik styringen tilbage.

Sparring vil hjælpe, men det vil tage lang tid og her snakker vi mange år med sparring før det begynder at have en effekt under en overfalds situation.

Hvad vil jeg så forslå ??

Jeg vil forslå brydning, BJJ, judo og MMA pga. bla. den førnævnte abe refelx, det faktum at 99% af alle slagsmål ender på gulvet uanset hvilket direkte hænger sammen med abe reflexen, at ens balance bliver forværret under sort/black condition og igen giver større sandsynlighed for at ende på gulvet.

Men i sidste ende vil jeg mene at det ultimative selvforsvar er det der putter din modstander i den værst tænkelige situation og det er at ende på jorden med en som ved hvad han laver.

Har overfalds personen ingen erfaring på jorden er kampen stort set overstået.

Håber ikke det er alt for roddet, havde lidt travlt.

Word! Det var også noget i den dur, jeg var inde på i min første intentionelle post - altså erfaring med kampsituationen. Det kan du måske have i nogen grad som TDK'er, men du har stadig ingen erfaring på gulvet. Så for at klare sig ville det kræve at omstille teknikken til, 1: at holde en "tromler" på afstand, 2: angribe hurtigt og effektivt mod ansigt, øjne, hals, skridt.

...og så har du loven mod dig!

NB: Det mest effektive er dog at blive fra slagsmål. Undlad at komme i situationen, og ender man der alligevel så løb...

Edited by Dr. Durden
Link to comment
Share on other sites

Hvis man bilder sig selv ind, at Jiu Jutsu eller TKD kan bruges til meget mere end bordtennis, svømning og standarddans i et gadeslagsmål er man først fuct. Med den baggrund vil jeg anbefale, at man stikker af - hvilket jeg ville anbefale alle, såfremt det er en mulighed!

Zoater: :laugh: Det er en joke, ik?

Link to comment
Share on other sites

Præcist, det er (burde være) i lige så høj grad trådens kerne.

Iøvrigt blander du rundt på hvad der er hvad i det autonome nervesystem (du mener sympaticus aktivitet) :wink: men fred være med det.

Hehe det er meget muligt, det er efterhånden længe siden jeg læste neuro anatomi.

Kunne være jeg skulle læse lidt på det til næste gang inden jeg poster :blush:

Achilles, er det så vigtigtere bare at være en stor satan der kan ligge nogen krafter bagved?

Personligt er det mest risikable jeg gør, nogen gange at blande mig, men her min puls rolig og jeg danner mig et overblik før jeg blander mig. I sådan nogen situation er det vel nemmere at bruge signe teknikker som kampsports mand? Det kunne ihvertfald være en grund til at jeg ville start til en eller anden form for kampsport.

Det er jo et godt spørgsmål, for på trods af du måske har trænet MA i xx antal år så er det meget begrænset hvor stor overførlighed der er til et aktuelt slagsmål som jeg også har pointeret til døde i mit første indlæg.

Så i bund og grund vil du som MA'er i bred udstrækning alligevel slås som the next guy og så er det jo for det meste den der er størst der vinder.

Selvforsvar er de svages mulighed for at udligne oddsne mod en større og stærkere modstander, men hvis du ikke er istand til at bruge dit selvforsvar er du tilbage på nul punket og hvis dit respektive system ikke tager højde for de ting jeg har udlagt i første indlæg så er et ikke reality based og så er det ikke brugbart selvforsvar.

Edited by Achilles
Link to comment
Share on other sites

Hvis man bilder sig selv ind, at Jiu Jutsu eller TKD kan bruges til meget mere end bordtennis, svømning og standarddans i et gadeslagsmål er man først fuct. Med den baggrund vil jeg anbefale, at man stikker af - hvilket jeg ville anbefale alle, såfremt det er en mulighed!

Zoater: :laugh: Det er en joke, ik?

nej selvfølgelig er det ikke det !

Men du mener altså ikke at det hjælper at træne selvforsvar ? hvis man skulle ende i en situation hvor man om nødvendig må forsvare sig selv?

Jeg siger ikke at træning i et træningslokale kan overføres 100% til et gadeslagsmål - men jeg er sikker på at det giver en klar fordel at havde noget teknik erfaring.

f.eks. giver Jiu Jitsu dig redskaber til at afslutte en kamp hurtig i mange forskellige situationer - så du slipper for at ende i en næven kamp. Her tænker jeg på klammerier hvor en overfladsmand har taget fat i dig på den ene eller anden måde.

Igen vil jeg lede hen på MMA kæmpere der ofte har aner i Jiu-jitsu , dem vil de flest nok give mig ret i vil havde en fordel i selv en gadekamp. Jeg ved godt de har en del mere praktisk erfaring - men mange af teknikkerne bruges også i jiu jitsu.

Link to comment
Share on other sites

Sådan af ren nysgerrighed - hvor tit er det lige I har haft brug for selvforsvar? Er det bare mig, der er heldig og aldrig har været i et eneste slagsmål i byen?

Og af lidt mere relevans for det oprindelige spørgsmål, så er det også muligt at træne Krav Maga i Århus, der efter sigende skulle være effektivt til selvforsvar.

Link to comment
Share on other sites

Hordan med wing chun? Er det anvendeligt i et simpelt slagsmål?

Jeg kendet ikke meget til det, men mit generelle indtryk af wing chun er, at det først og fremmest handler om at slå, slå, slå, og evt. afgive nogle lave spark. Men så er der jo også færre vanskelige teknikker, som måske kan være svære at huske, når det går løs.

Link to comment
Share on other sites

nej selvfølgelig er det ikke det !

Men du mener altså ikke at det hjælper at træne selvforsvar ? hvis man skulle ende i en situation hvor man om nødvendig må forsvare sig selv?

Jeg siger ikke at træning i et træningslokale kan overføres 100% til et gadeslagsmål - men jeg er sikker på at det giver en klar fordel at havde noget teknik erfaring.

f.eks. giver Jiu Jitsu dig redskaber til at afslutte en kamp hurtig i mange forskellige situationer - så du slipper for at ende i en næven kamp. Her tænker jeg på klammerier hvor en overfladsmand har taget fat i dig på den ene eller anden måde.

Igen vil jeg lede hen på MMA kæmpere der ofte har aner i Jiu-jitsu , dem vil de flest nok give mig ret i vil havde en fordel i selv en gadekamp. Jeg ved godt de har en del mere praktisk erfaring - men mange af teknikkerne bruges også i jiu jitsu.

Det hjælper ikke noget at træne "selvforsvar" som de fx gør i alm. JJ - af den simple grund, at man ikke bruger fri sparring. Jeg skal ikke afvise, at man kan lave en smart håndledslås, hvis stive-Ole på 85 tager fat i din krave, men når slag og spark regner ned over dig - glemt det! Skal man træne noget sportsorienteret, der kan bruges som selvforsvar, skal man vælge ting, som fx boksning, thai-boksning, brydning, judo, BJJ, hvor man sparrer med fri modstand, men det er stadigvæk kun en afstand (og det er stadigvæk kun sport)

Du behøver ikke lede mig hen på MMA, da jeg har et ret godt kendskab til det. MMA adskiller sig netop ved, at det er udviklet under fri sparring og i alle afstande (men stadigvæk kun en sport). I øvrigt bruger man ikke alm. JJ i MMA (netop af den simple grund, at det IKKE virker), men BJJ som er noget helt andet.

Edited by DBM
Link to comment
Share on other sites

Oksen...mener du ikke Wing Tsun ?? Mener rent faktisk der også er noget der hedder WIng Chun, men at det ikke nødvendigvis er det samme. Wing Tsun er det med de mange kædeslag og fokus på at afskære din modstander angrebs banen ved at gå meget direkte ind på modstanderen

Link to comment
Share on other sites

Oksen...mener du ikke Wing Tsun ?? Mener rent faktisk der også er noget der hedder WIng Chun, men at det ikke nødvendigvis er det samme. Wing Tsun er det med de mange kædeslag og fokus på at afskære din modstander angrebs banen ved at gå meget direkte ind på modstanderen

Jo, det er vist Wing Tsun, det, der trænes mest af her i DK.

Var ikke lige klar over, at der evt. var forskel.

Link to comment
Share on other sites

Jeg prøver lige igen.

achilles. jeg spurgt til om der ikke ville være en realitisk chance for at man kunne brug nogen teknikker hvis man blandede sig udefra. Fordi man havde mulighed for at få overblik

Edited by RuneB
Link to comment
Share on other sites

Jeg prøver lige igen.

achilles. jeg spurgt til om der ikke ville være en realitisk chance for at man kunne brug nogen teknikker hvis man blandede sig udefra. Fordi man havde mulighed for at få overblik

Jo helt sikkert, men det går også under den mentale forberedelse da du ved hvad du går ind til, men igen, det kan hurtigt ende med at du mister overblikket og så er du tilbage til nul punktet.

I bund og grund handler det jo bare om at kunne tænke under ekstremt press og ikke gå i panik, hvilket ér det der sker under et slagsmål.

Vi har alle et indbygget sæt af panik reaktioner som er det man ser når utrænede personer slås på gaden.

Det er også de panik reaktioner vi prøver at komme til livs.

Men det skal helt sikkert krediteres en stor del af æren for at f.eks dørmænd for det meste klarer skærene da vi for det meste kommer udefra som en tredje part.

Enten har vi opserveret dem et stykke tid og har et klart overblik hvilket jo vil sige at de ikke er kommet i klammeri endnu og at vi så blander os inden det sker.

Alternativt så ér slagsmålet igang og så er opfanger de ikke at vi ankommer og tager fat i dem, pacifere dem osv.

De få gange hvor folk vender sig om og går på os istedet så har vi netop det overblik du snakker om fra starten og det hjælper en del.. men igennem årene har jeg set mange af mine kollegaer blive ramt under en udsmidning eller slagsmål og så mister de fuldstændig overblikket og går amok på personen der ramte dem.

Alt dette kan selvfølgelig overføres til en civil person der blander sig i et slagsmål, som var dit spørgsmål.

Link to comment
Share on other sites

Det hjælper ikke noget at træne "selvforsvar" som de fx gør i alm. JJ - af den simple grund, at man ikke bruger fri sparring. Jeg skal ikke afvise, at man kan lave en smart håndledslås, hvis stive-Ole på 85 tager fat i din krave, men når slag og spark regner ned over dig - glemt det! Skal man træne noget sportsorienteret, der kan bruges som selvforsvar, skal man vælge ting, som fx boksning, thai-boksning, brydning, judo, BJJ, hvor man sparrer med fri modstand, men det er stadigvæk kun en afstand (og det er stadigvæk kun sport)

Du behøver ikke lede mig hen på MMA, da jeg har et ret godt kendskab til det. MMA adskiller sig netop ved, at det er udviklet under fri sparring og i alle afstande (men stadigvæk kun en sport). I øvrigt bruger man ikke alm. JJ i MMA (netop af den simple grund, at det IKKE virker), men BJJ som er noget helt andet.

Jeg giver dig helt ret i at sparring er en uhyr vigtig faktor hvis man skal kunne begå sig i et slagsmål. Men at sige alm. JJ teknikker ikke virker udstiller din uvidenhed - især fordi teknikkerne breder sig udover fx. BJJ, brydning, Judo og boksning som du selv nævner. Kender også flere der har haft succes med at forsvare sig med JJ og på politiskolen har jeg hørt rekrutterne lære selvforsvar med teknikker fra JJ.

med hensyn til MMA, så har jeg oplevet at en professionel MMA kæmper har besøgt bla. vores JJ træning - da han rejste rundt i EU for at sparre/træne. Ikke at vi kunne give ham noget sparring, men han rejste rundt fordi Danmark/Sverige har mange gode teknikere .

Link to comment
Share on other sites

Jeg giver dig helt ret i at sparring er en uhyr vigtig faktor hvis man skal kunne begå sig i et slagsmål. Men at sige alm. JJ teknikker ikke virker udstiller din uvidenhed - især fordi teknikkerne breder sig udover fx. BJJ, brydning, Judo og boksning som du selv nævner. Kender også flere der har haft succes med at forsvare sig med JJ og på politiskolen har jeg hørt rekrutterne lære selvforsvar med teknikker fra JJ.

med hensyn til MMA, så har jeg oplevet at en professionel MMA kæmper har besøgt bla. vores JJ træning - da han rejste rundt i EU for at sparre/træne. Ikke at vi kunne give ham noget sparring, men han rejste rundt fordi Danmark/Sverige har mange gode teknikere .

Zoater, sorry jeg siger det, men du vrøvler. Jeg har faktisk et rigtig godt kendskab til, hvordan der trænes på politiskolen. Der har man for et godt stykke tid siden droppe det selvforsvarspensum, der havde teknikker fra alm. JJ. Hvorfor?........ Ta-daaaaaa: Fordi det ikke virker!!

MMA kender jeg også en lille bitte smule til :wink: Jeg vil gerne bede dig finde et videoklip med et eksempel, hvor der bruges alm. JJ - fx. håndledslåse, faldteknikker osv. Hvis en prof MMA-kæmper træner alm. JJ, er han nok ikke ret god.

Edited by DBM
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share