Æg og kolesterol


ThomasNA
 Share

Recommended Posts

Hej MOL

Man kan få forhøjet kolesterol af at spise 2-4 æg om dagen - ok.

Men giver kolesterollen i æg højere sandsynlighed for at udvikle diabetes type 2?

Jeg mener at man tidligere frarådede at spise for mange æg pga. kolesterol, men at denne anbefaling nu eer blevet ændret, så det kun er pga. det høje fedtindhold man skal være opmærksom. Ser lige om jeg kan finde teksten.

Edit:

Står lidt om det her, det står bl.a. at det mest er pga. indholdet af mættet fedt at blodens kolesterol bliver påvirket. Og da det anbefales at max 1/3 af det daglige fedtindtag skal bestå af mættet fedt, går jeg ud fra at overdreven indtagelse af dette nok ikke er helt sundt

http://www.altomkost.dk/Viden_om/Foedevarer/AEg/forside.htm

Edited by Kafir
Link to comment
Share on other sites

Risikoen for type 2 diabetes påvirkes mere af en generel dårlig kondition og overvægt, end dit kolesteroltal.

Selvfølgelig er der et større sammenfald af højt kolesteroltal og type 2 diabetes, men de er begge følgesygdomme fra en dårlig livsstil.

Link to comment
Share on other sites

Risikoen for type 2 diabetes påvirkes mere af en generel dårlig kondition og overvægt, end dit kolesteroltal.

Selvfølgelig er der et større sammenfald af højt kolesteroltal og type 2 diabetes, men de er begge følgesygdomme fra en dårlig livsstil.

højt kolesteroltal kan også være arveligt

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share