Styrketræning med mål at hypertrofere


Træningshjernen
 Share

Recommended Posts

Igen er du lidt off... Perioden efter styrketræning er ikke ensbetydende med en netto protein opbygning (syntese), men der er et potentiale for det. Dvs., at der skal være nogle faktorer, der er opfyldt (eksempelvis tilgængeligt protein).

Aminosyretilgængeligheden skal selvfølgelig være der, men jeg gik bare ud fra at de fleste herinde havde det.

Du tager stadigvæk fejl... Der finder rigtigt nok en smule nedbrydning sted under selve arbejdet, men det er ret lidt.

Men den finder jo sted. Ergo tager jeg ikke fejl. Sjovt at du skriver jeg tager fejl, og giver mig ret i efterfølgende sætning :smile: .

Det er simpelthen ikke træningen der direkte giver nedbrydning, men en kaskade af processer, som træningen starter.

Okey. Men vi skal jo fremtvunget disse processer. Hvad er hønen og hvad er ægget her :innocent: ?

Måling af muskelproteinsyntesen (på mennesker) under et styrkearbejde er ret ualmindelig, da størstedelen af disse studier har arbejdsprotokoller, som varer mindre (ca. 1 time) end hvad der kræves for at opsamle robuste målinger af stabile isotoper. Derudover så er styrkearbejde diskontinuerligt arbejde med hvileperiode imellem sæt og øvelser, hvilket gør at musklen ikke er i steady state ved målingerne, og det kan man jo sige gør det lidt svært at fortolke data derudfra.

Så man kunne osse vende den rundt og sige: "Hvordan kan vi egentlig diskutere det, når forskerne ikke engang har metoderne til det, endnu?"

Link to comment
Share on other sites

Du skrev følgende

For at komme tilbage til fysiologien, så skulle jeg selvfølgelig have tilføjet at der altid er en netto muskelproteinopbygning (efter endt styrkearbejde) eller -nedbrydning (under styrkearbejde).

og man skal være mere end almindelig mærkelig for at læse dette på andre måder end at du mener at degradation er noget der primært foregår under arbejde og syntese primært er noget der foregår bagefter og DET udsagn er forkert

faktum est: Proteinsyntese og -degradation er noget der sker efter træning for 99.9 % vedkommende. Det er noget ALLE forskere i musklers proteinmetabolisme er enige i. At der er 0.1% tilbage gør ikke at du har ret, eller at jeg modsiger mig selv, men det at du forsøger at vende det sådan siger vist mere om dig end om mig.

Du kan evt. læse denne artikel (hvis du har adgang til et forskningsbibliotek, ellers kan jeg godt sende den til dig):

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19164770?itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsPanel.Pubmed_RVDocSum&ordinalpos=8

Hvis du vil kneppe ord, må du gøre det med en anden. Jeg ved faktisk godt hvad jeg snakker om og jeg troede egentlig at jeg hjalp dig og bidrog til debatten ved at afklare fejl og/eller misforståelser. Jeg gider ikke bruge tid på pedanter der ikke kan tåle at blive rettet, når de laver fejl.

Edited by incognito
Link to comment
Share on other sites

RuneB:

Nu er de neurale mekanismer og primært metoderne, der anvendes til afdækningen af disse langt fra mit speciale, men jeg har klart samme opfattelse af mekanismerne som Incognito. Der findes efter min opfattelse kun halvgode teknikker til at afdække CNS fatigue, så langt henad vejen er det stadig en gråzone.

Jeg har i en anden sammenhæng arbejdet lidt med nogle af teknikkerne, der anvendes på dette fatigue-feltet, og det har bare understreget hvor stor variation, der kan være med disse teknikker.

Som jeg har skrevet tidligere, så har jeg fra egen erfaring den mening, at man sjældent/aldrig er CNS-udmattet. Og uden tidligere at have tænkt over det, så tror jeg, at Incog. har fat i noget, når han mener, at et gennemgribende systemisk præstationsnedgang efter træning overvejende er et tegn på overtræning fremfor perifær/central udmattelse.

Akut træthed efter træning ligger overvejende IMO på det perifære niveau - det sig være det perifære nervesystem og/eller muskulært.

Og du har ret i, at der er mange dygtige trænere derude, men man skal også holde for øje, at de langt henad vejen lever af at udstille deres viden som unik. De skal sælge deres produkt, så jeg har på fornemmelsen, at der bliver fyldt lidt rigeligt på i mange tilfælde.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share