Kosttilskud?


Power Girl
 Share

Recommended Posts

:wave:  Hej allesammen!

Ja, jeg er jo så ny her i dette forum:blush:, og jeg kan se, at der bliver diskuteret meget omkring proteiner og kulhydrater.

Jeg har lige nogle spgs.:confused3:, som jeg håber, I kan hjælpe mig med:

Kan man få for meget protein i løbet af en dag? - Jeg indtager ca. 35 g protein/dag, hvor størstedelen er sojaprotein.

Er det rigtigt, at hvis man indtager for mange kulhydrater i løbet af en dag, og det ikke bliver forbrændt, så lagrer det sig som sukker/glucose/glucogen, og senere vil det blive til fedt?

Jeg håber, at I ikke er trætte:rolleyes2: af at diskutere dette og vil hjælpe mig - TAK

LEV DANSKT - OG DØ TUNGT  :spam:

Link to comment
Share on other sites

Velkommen til!

Du kan efter min mening aldrig få for meget protein, men det siges at at et almenligt meneste har brug for ca 0,7-8g protein per kg kropsvægt, folk som træner alt efter hvor høj deres forbrænding er bør indtage mellem 1,5-3g per kg kropsvægt, men som sagt jeg mener ikke at man kan få for meget protein, jeg har selv et dagligt protein indtag på 350-400g der er sikkert mange der syntes at der er spild når jeg ikke er på krudt fuck dem!

Enyway rart at se nogle flere piger her inde!  

Link to comment
Share on other sites

hej powergirl

hvad ang. protein indtag så vil man, vis man er meget aktiv havde brug for 2 gr. pr kg kropsvægt.

og vis man ikke vejer over 80-90 kg burde det sagtens kunne fåes ved at indtage en normal kost.

hvad der indtages der over vil bare sidde sig som fedt. så skal man bare træne endnu hårdere.

jan

Link to comment
Share on other sites

Det der menes, er at alt hvad du indtager, som du ikke har brug for, sætter sig som fedt. Så enkelt er det. Indtager du mere fedt end du kan forbrænde, så lagres det som fedt. Indtager du flere kulhydrater end du kan forbrænde, så lagres det som fedt (med udgangspunkt i at glykogen depoterne er fyldte). Indtager du mere protein end du kan bruge, så lagres det som fedt. Det er selvfølgelig sagt så simplificeret som det overhovedet kan siges, men det er i bund og grund hvad du er oppe imod.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Jeg ved godt, det der med, at "det der kommer ind, skal være lig med det der kommer ud".

Jeg har bare misforstået funktionen af proteiner så. Jeg troede ikke, man kunne få for meget protein.

Men det kommer åbenbart også ind under det ovenover så.

:angelgrin: Jeg vil ønske jer alle sammen en glædelig jul

og et godt nytår :beerchug:

Link to comment
Share on other sites

Thomas J>>  hmm....nu ved jeg godt at du er meget kompetent, og derfor bliver jeg også pludselig meget usikker. Er du sikker på at et overskud af proteiner vil sætte sig som fedt??

Den gang jeg snakkede med et par pharmaceuter på mit arb. ang. hvor meget protein en menneske krop mon kan optage i timen, sagde de begge to, at de ikke kunne se noget skadeligt i at spise "for meget" protein. De sagde at et evt. overskud bare ville blive udskildt af kroppen, altså komme ud sammen med div. affaldsstoffer sammen i afføringen. ???

Link to comment
Share on other sites

Det passer ikke. Når kroppen er i et stadie af overfodring, så kan alt hvad der er overflødigt blive omdannet til fedt. Ved et overskud af protein, kan de overflødige aminosyrer oxideres fuldstændigt til CO2, urinstof og vand. De dannede intermediater kan bruges i lipogenesen (hvor fedtdepoterne øges). Aminosyrer kan nemlig godt omdannes til pyruvate, som under omstændigheder hvor der er brug for energi, vil blive omdannet til acetyl CoA under aerobe forhold, eller lactat under anaerobe forhold.  Begge dele bruges i fremstillingen af ATP. Er der ikke brug for energi, som f.eks er tilfældet ved et positivt kalorieindtag, så kan pyruvate bruges i lipogenesen, til dannelse af fedt.

Jeg ved ikke hvordan kroppen priotere protein til fedtdannelse i forhold til de andre makronutrienter, men muligheden foreligger altså. De ville da også være totalt tosset at tror man kunne spise kalkun bryst hele dagen lang, uden i teorien at kunne blive fed at det.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

En anden grund til at et for stort protein indtag er uhensigtsmæssigt er, at overskydende mængder protein vil optage plads for vigtige kulhydrater = ydeevnen falder!

Ligeledes medfører udskillelsen af overskydende protein ofte en øget urinproduktion = risiko for væskemangel!!

MVH, DBM

Link to comment
Share on other sites

Som det nævnes foroven, så kan alle næringsstoffer lagres som fedt, men der er forskel på hvor let det er for kroppen at gøre dette.

Det nemmeste at lagre er fedt og så kulhydrat og tilsidst protein.

Det er ret besværligt at omdanne protein til fedt og det meste af energien vil gå tabt under omdannelsen. Derfor er der ikke den store grund til at frygte fedme pga højt proteinindtag.

Link to comment
Share on other sites

Thomas J>>

 Tja, det lyder sku rigtigt nok (var også derfor jeg var lidt "bange" for at tvivle på dine ord). Men det kan jo være at dem jeg snakkede med mente, at det ikke kunne betale sig for kroppen at omdanne proteinerne til fedt, og at de derfor ville blive udskildt i afføringen???

 Det vil da ihvertfald være dejligt hvis man ikke behøver at tænke på om man får for meget protein (selvom alt den luft i maven, sætter sin naturlige grænse.....) :sick:

Link to comment
Share on other sites

Craw> nu skal du huske at 100 % laktoseintolerance stort set ikke forekommer i norden. Laktoseintolerance skyldes at man ikke producere nok af det enzym som fordøjer laktosen (enzymet laktase). I norden er intagelse af mejeriprodukter en inkorporeret del af vores kultur, og det er derfor yderst sjældent at finde nogen som slet ikke producere enzymet. Problemet er nok nærmere at nogen folk ikke producere nok. Derfor kan det være nok, at skære ned fra 2 liter mælk om dagen, til f.eks 1 liter mælk. Man behøver ikke undgå mejeriprodukter, bare fordi man får gener af at drikke mælk.

Det er noget andet i f.eks middelhavslandene, hvor laktoseintolerance er langt mere udbredt.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Det må være når man får symptomer af laktoseindtagelse.

diagnosen kan dog først stilles ved en laktoseabsorptionstest(50g laktose).

Man skal så have 2 ud af 3 "rigtige":

1) blodsukkerstigning <1.4mM.

2) mavesmerter og/eller diaré.

3) ratio: max.blodsukkerstigning laktose/max.blodsukkerstigning glikose <0.45

Det besynderlige er at langt de fleste laktoseintolerante kan tåle mælk, og dermed producerer laktase indtil ca. 4 års alderen. Dette gælder også de steder, hvor der faktisk ikke er nogen, der kan producere enzymet som voksne.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share