Muskeldegration


Ramius
 Share

Recommended Posts

Jeg har gået og tænkt på om der sker en større muskel degration ved at køre 8-10reps end der gør ved at kører 1-3reps?

Og et andet spørgsmål hvor meget muskel degration sker der ved en muskel når den arbejder statisk? fx. giver de store basis øvelser ekstra homonudvikling, men hvor meget ekstra hyperotrofi giver dødløft til mavemusklerne?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har gået og tænkt på om der sker en større muskel degration ved at køre 8-10reps end der gør ved at kører 1-3reps?
Der sker helt klart en større muskelprotein degradation ved 8-10 reps. Den potentielle muskelprotein degradation ved 1-3 reps er dog langt større. Men da tiden under spænding ikke er særlig lang, så er den totale muskelprotein degradation ikke særligt stor.
Og et andet spørgsmål hvor meget muskel degration sker der ved en muskel når den arbejder statisk?

Muskelprotein degradationen ved statisk arbejde er ikke særligt stor. Dette skyldes primært at langt den overvejende del af muskelprotein degradationen, sker under den eccentriske fase i løftet. Og da statisk muskelarbejde hverken har en koncentrisk eller en eccentrisk fase, så er det meget sparsomt hvor meget muskelprotein der degraderes.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Dette skyldes primært at langt den overvejende del af muskelprotein degradationen, sker under den eccentriske fase i løftet.

Ikke for absolut at ville se henvisninger, men har du noget dokumentation for dette? Mig bekendt er den myofibrilare ødelæggelse størst under den eccentriske fase, men det er jo ikke det samme som degration!?!!

Link to comment
Share on other sites

oki, hvilken strategi hendvender sig til hvile grene her :

2 sæt, af 10 reps på 60%

10 sæt, af 2 reps på 80%

Volumen er den samme, tid under spænding er nogenlunde den samme (antager vi), intensiteten er varierende..

Du når aldrig en reel ophobning af affaldsstoffer ved nr.2, tilgengæld løfter du tungere.. evens out ?

Link to comment
Share on other sites

Mig bekendt er den myofibrilare ødelæggelse størst under den eccentriske fase, men det er jo ikke det samme som degration!?!!

Nu skal jeg ikke begynde at lege sprogekspert, og derfor er det muligt at jeg har misforstået noget sprogligt. Men når jeg siger muskelprotein degradation, så forsøger jeg at beskrive de mikrooverrivninger der sker i respons på træning. Jeg antager at degradation betyder nedbrydning. Så umiddelbart kunne det godt lyde som om vi er enige.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

All right... Normalt når man taler degradation er det det modsatte af syntese (ihvertfald i litteraturen) - denne øges jo også post træning og giver sandsynligvis et vigtigt respons til den samtidige syntese.

Men det er min forståelse af tingene... Vi er helt enige om den eccentriske fases "potente" virkning på microoverrivninger.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share