Træning frem mod Challenge Copenhangen 2010


GregersRC
 Share

Recommended Posts

Du får da løbet og svømmet en del! applaus!

Skal du løbe CPH maraton nu her?

Jo tak :) Planen var faktisk at jeg skulle til CPH maraton i maj, men er kommet mere og mere i tvivl om det nu er en god idé i forhold til Challange CPH. Hvis jeg løber CPH maraton vil jeg ikke få noget ud af min tri-træning i ugerne efter, men jeg vil på den anden side have en god idé om hvad det kræver at løbe et maraton hvis jeg deltager :) Så lige nu dimler jeg stadig mellem om jeg skal afsted eller ej.

Har du nogen planer om at deltage?

Link to comment
Share on other sites

d. 7/1

Trosdag betyder for mit vedkommende meget træning, og synes også den fik god gas idag.

Cykling på turbotræner - 2 timer

Svømning: kort/langbane

1300m (ud i et hyg på kortbane)

Så blev muren kørt ned og bassinet blev 50m

3 x (200m + 2 x 75m jævn tempo) = 1050m

400m + 4 x 50m jævn tempo = 600m

300m + 4 x 50m jævn tempo = 500m

200m + 4 x 50m jævn tempo = 400m

100m + 4 x 50m jævn tempo = 300m

Ialt 4150m - tror faktisk det tæt på at være det længste jeg har svømmet :)

Ben og arme har det fint (indtil vidre) og håber kroppen er helt klar til imorgen hvor den står på 90min løb og en tur i fitnessdk hvor der skal trænes ryg/mave.

Edited by GregersRC
Link to comment
Share on other sites

Ja jeg skal! Det skal du da også, du må være i vanvittig form.

Hehe nu for vi se, skal have lavet en lactat test om små to uger, og ud fra den vil en kanon dygtig triatlet lave et 8 ugers træningsprogram. Så det er lidt op til ham at bestemme om jeg skal løbe CPH maraton eller ej, men vil rigtig gerne :) Til formen, så jo den er ganske fin, men svømmer ikke særlig godt ej cykler jeg heller ikke optimalt - så det er godt der er 8 måneder at træne i endnu ;)

Har du løber maraton før, hvis ja hvad tider løber du? Har været inde og se din log og kan se du slet ikke løber dårligt ;)

Link to comment
Share on other sites

d. 8/1

Løb: 16,5km i tiden 1:25 :D Der er vildt meget sne og på nogle strækninger løb vi i sne til knæene.. Men følte ikke der var noget sted hvor vi kunne have løbet hurtigere uden at gå på kompromi med sikkerheden.

Styrketræning: 1 times ryg/mave øvelser - stille og roligt, som den slags træning nu er :P

Imorgen står den på svømning og måske en tur på turbotræneren.

Link to comment
Share on other sites

Shiiiiit en vild træningsmængde du banker af. Vild udholdenhed du har!! Respekt... Hva siger dine højde og vægt stats?

Hehe mange tak :) Jeg er 1,83m og vægten siger 77kg men da jeg før hen har styrketrænet har jeg lidt for meget muskelmasse på overkroppen og vil skyde min fedtprocent til omkring 7 - 8

Edited by GregersRC
Link to comment
Share on other sites

Gregers din vanvittige gøgler!

Det er da noget af det sygeste træningsprogram jeg har set, men jeg har al respekt for dig!

Det er for fedt at se en der bare giver den max gas, og håber selv at komme op på niveau med din træningsmængde inden for et par måneder. Men ærlig talt syndes jeg at det er en vild træningsmængde du har, set i forhold til at du først skal toppe til Cpn Challange. Er du ikke nærvøs for at blive skadet?

Der er 2 specifikke ting jeg gerne vil rose dig for. Det er ting som man ser folk "glemme" på de andre logs..

1) Hvis du får en skade, så er du altså ikke total ude at skide, men så kan man sagtens træne alt muligt andet.. bare ikke lige den skadede kropsdel. Da sys jeg du er for sej. Du får en knæ skade og tager konsekvensen.. TURBOEN!! :D Det er sådan det skal være!

2) Du er opmærksom på dine svage sider og tager konsekvensen af det og har mere fokus på de ting! Der er så mange der træner det de er bedst til, fordi så går de hjem fra træningen med en succes oplevelse eller et eller andet hver gang. Istedet for at se realistisk på det og træne det der er røvsygt!

En sidste ting jeg sys der er rigtig fedt, er at du har meldt dig ind i en svømmeklub. Der er mange folk der ikke forstår at al sport er et spørgsmål om teknik og det gælder ISÆR svømning.

Du har en fast læser i mig Gregers og jeg ønsker dig al held i træningen fremover!

Link to comment
Share on other sites

Gregers din vanvittige gøgler!

Men ærlig talt syndes jeg at det er en vild træningsmængde du har, set i forhold til at du først skal toppe til Cpn Challange. Er du ikke nærvøs for at blive skadet?

Du har en fast læser i mig Gregers og jeg ønsker dig al held i træningen fremover!

Først mange tak for de pæne ord - det kan vi li! :D

Mht. toppe for tidligt, så jo jeg er vildt nervøs for jeg brænder ud for tidligt, og har deraf taget konsekvensen ved at jeg om godt én uge skal have taget en lactat test og ud fra den sammensat et program, som specefikt tager højde for hvilken intensitet jeg skal træne med osv. Glæder mig vildt til at komme igang med det 8 ugers program som bliver lavet ud fra de data der bliver opsamlet - programmet bliver lavet af en træningskammerat som er tidligere landsholdstriatlet :)

Men husk også på at en ironman er 3,8km svøm - 180km cykel - 42km løb - træningsmængden bliver nød til at være voldsom ;)

Mht. skader er jeg vildt bange! Mine muskler og nerver gør ikke ondt, men kan mærke at det hele heller ikke er som det 100% skal være, derfor har jeg en tid ved lægen på mandag og skal egentlig bare have ham til at lave en henvisning til en fys. Hos fyssen er min plan at vi skal gennemgå tænklige skader og at jeg får en del råd omkring forebyggelse osv, så det skal nok blive godt.

Link to comment
Share on other sites

d. 9/1

Dagen skulle have stået på svømning og cykling, men da vejret er så godt og min dejlig kærste gerne ville være sammen med, ja så cykling altså i svinget ;)

Svømning: kortbane

2 x 200m

2 x 150m

2 x 100m

2 x 50m

Alle med P. 20

2 x (150 - 100 - 50) P. 30 - 20 - 10

Ben:

5 x 200m m. sumos

4 x 25m normal crawl ben (god damn jeg synes det er hårdt)

1 x 300m m. sumos

Ialt 3000m

Imorgen står den på svømning og cykling/løb kommer lidt an på om der er nogen at løbe med og hvordan benene har det.

Link to comment
Share on other sites

d. 10/1

Efter en stille dag igår med kæresten blev det idag til et krydspas mellem svømning og cykling. Grunden til jeg ikke valgte at løbe var for at sparre benene mod kulde og hårde stød. Tror måske jeg har fået lidt skinnebensbetændelse igen, så tager ingen chancer!

Svømning: langbane

200m løs

10 x 25m s. 40

10 x 50m s. 1:10

8 x 100m s. 2:00

100m løs

10 x 50m s. 1:10

4 x 75m max s. 2:00

200m løs

10 x 25m s. 40

Ialt 3100m

Var fuldstændig smadret på de sidste 500 - 600m men godt med noget højt tempo svømnign engang imellem :)

Cykling - 1,5 time - turbotræner

Synes stadig det er mega stenern at cykle og kigge ind i en hvid væg, men havde lavet en god playliste på min iPod så synes tiden gik okay hurtigt denne gang ;)

Stats for ugen der gik:

Svømning: 13,25km

Cykling: 6 timer på turbotræner

Løb: 34,6km

Styrketræning: 1 time

Overall er jeg tilfreds med ugens træning. Er lidt træt af at jeg ikke ved hvorvidt det er skinnebensbetændelse jeg har i benene eller hvad det er - det gør ikke ondt i mine ben, men får nogle gange (måske 3 gange om dagen) en pludslig smerte ved skinnebenene som vare i 20 - 30 sek. Skal til lægen imorgen og håber jeg kan få en henvisning til en fys som kan bringe klarhed omkring min situation. Men indtil da vil jeg nok holde løbet lidt i ro eller i hvertfald løbe mindre ture og så skrue lidt op for cyklingen istedet :)

Edited by GregersRC
Link to comment
Share on other sites

d. 11/1

Var til lægen idag hvor jeg fik udleveret gel som over de næste 10 dage skulle få det hele til at spille! Hvis ikke var næste skridt en noget hårde behandling som med sikkerhed ville få det væk, men som lægen sagde, er det bedre lige at give dette en chance først - så det gør jeg. Fik af vide jeg skulle skære ned på løbet igen, men tror jeg holder fuldstændig pause fra det de næste 10 dage. Derefter bliver det noget med at løbe 3 x 8km de første par uger og så over de næste 10 uger bygge op så mængden kommer op omkring de 60km hvor jeg gerne vil ligge når jeg træner normal, med mulighed for at ligge på 80km i de hårde uger. Dette er der desværre lange udsigter til :( men hellere starte stille end at stå i april med dårlige ben igen.

Istedet vil de næste 10 dage bestå af 7 - 8 svømmepas, 5 - 6 pas på turbotræneren og 2 gange styrketræning. Det er lang fra idéelt, men når det ikke kan være anderledes så må det være sådan... Gør nok heller ikke det helt store da jeg godt kunne trænge til at cykle noget mere end jeg pt gør.

Svømning: kortbane

Kan ikke huske programmet, men det blev 3000m.

Var rigtig træt efter igår, så der var ikke så meget at skyde med.

Imorgen står den på 2 timers cykling.

Link to comment
Share on other sites

Tror det er en god ide at skære ned på dit løb. Det værste der kan ske for dig lige nu

er jo nok at rende ind i en alvorlig skade. Løb er din bedste disciplin er det ik? Så der skulle

være rigeligt med tid, til at komme op på niveau igen.

Hvad er det for et vidundermiddel ham lægen har givet dig?

Held og lykke med træningen

/svane

Link to comment
Share on other sites

d. 13/1

Havde lidt bedre tid idag, så det blev både til lidt cykling og svømning.

Cykling - 1:10 - Turbotræner

Svømning: kortbane

Opvarming:

5 x 100m

2 x 200m

2 x 150m

Kondi:

2 x 200m

8 x 50m stigende til max

4 x 100m

200m

300m

100m

Ialt 3000m

Svømning gik godt, og synes efterhånden at godt 1 time på turbotræneren ikke er noget at regne for noget. Imorgen får jeg virkelig min sag for - skal have mellem 2,5 og 3 timer på turbotræneren og 1,5 - 2 timer i svømmehallen. Grunden til al den træning ligger i at jeg fredag og lørdag max vil få træner 1 time pr. dag, så synes lige jeg vil give den lidt skrue imorgen (håber bare jeg har energi til det hele :D )

Link to comment
Share on other sites

d. 14/1

Dagen blev ikke helt så god rent træningsmæssigt som håbet - dog blev begge træningspas gennemført :)

Cykling - Turbotræner - 2 timer

Intensiteten var i bund, men mit knæ brokkede sig alligevel, så efter to timer valgte jeg at stoppe og komme is på knæet. Var ikke træt, og synes egentlig heller ikke det er ubehageligt at sidde i den aerodynamiske possition i så lang tid i træk - så lidt godt kommer da der du af de mange timer på cyklen :)

Svømning: Langbane

Lavede en lang pyramide serie for at få lidt længere distancer på nogle af sættene.

100m - 100m m plader

200m - ---||---

300m - ---||---

400m - ---||---

500m - ---||---

400m - ---||---

300m - ---||---

200m - ---||---

100m - ---||---

Ialt 3400m

Lidt mindre end jeg plejer om torsdagen, men da al træning forgik på langbane var jeg godt træt alligevel.

Imorgen får jeg måske svømmet en tur, eller også bliver det slet ikke til noget træning. Jeg skal nemlig stå for et LAN-party for ungerne på skolen, der strækker sig til lørdag kl 10. Så det kan godt være jeg vælger at tage en god lang morfar istedet for at træne :) nu får vi se...

Link to comment
Share on other sites

d. 17/1

Fredag og lørdag blev der ikke trænet, da jeg har arbejdet fra fredag kl 8 til lørdag kl 11 uden søvn.

Idag har den stået på krydspas mellem svømning og cykling.

Svømning: kortbane

2800m kan ikke huske programmet

Cykling: Turbotræner - 1:10

Der var fint med energi til at cykle mere, men imorgen skal jeg have lavet en lactat-test i både cykling og løb, så havde fået besked om ikke at give den hele armen idag.

Ugen i tal:

Svømning: 12200m

Cykling: 6 timer

Fordelt på 5 dager er træningen egentlig okay.

En lille opdatering mht. ben der ser ud til at være helt klar igen :4thumbup: Jeg vil i den kommende uge løbe omkring 20km fordelt på 3 pas for at give dem en stille opstart. Jeg har fået lavet en løbestilsanalyse hos Løberen i Aalborg hvilket vist at jeg de sidste 6 måneder havde løbet i forkerte sko, da jeg ikke har en overpronasion (som de fleste mennesker har) og som mine sko var bygget til. Så jeg har købt et par neutrale løbesko som jeg har store forventninger til :)

Link to comment
Share on other sites

Nej jeg er ikke død :D Har ikke lige været ved computeren det sidste stykke tid hvilket er grunden til de manglende opdateringer :)

d. 18/1

Svømning: kortbane

1000m

Bare stille og roligt så jeg ikke var træt til om aften hvor jeg skulle have lavet lactattest i både cykling og løb.

Lactattest Cykling/løb: ca 1 time.

Var fuldstændig smadret bagefter og troede faktisk jeg skulle falde om :P Resulteterne får i på lørdag :)

d. 19/1

Ingen træning var helt tappet for engergi :(

d. 20/1

Løbe: ca. 10km i meget sne osv. Tiden blev omkring 45min og løbe efter den puls 148 som ca er der jeg skal ligge og træne for at få mest ud af min træning (forklaring komme lørdag sammen med resultater).

Svømning: kortbane

3200m efter program

d. 21/1

Var ved fyssen og fik laser behandling to steder på knæet og det virkede helt perfekt - tror slet ikke jeg ville kunne mærke en fremgang så hurtigt, men det skal jeg love for jeg gjorde! Jeg har før haft lidt ondt i knæet når løb og cyklede, så efter behandlingen tog jeg hjem på turbotræneren og konstaterede ingen smerter what so ever! <3

Cykling: 3 timer på TT med gennemsnit pult på 128 som ca er der jeg skal ligge på cyklen.

Svømning: Langbane

200m opv.

Pyramide:

100 - 200 - 300 - 400 - 500 - 400 - 300 - 200 - 100m (med 100m plader mellem hver sæt)

3 x 100m løs

12 x 25m s. 30

Ialt 4300m

Nok den bedste svømning jeg har haft! Ingen tegn på at mine arme var ved at falde af på de 400 og 500m, det er kun når pladerne kommer på det rigtig tager fat ;)

En rigtig god træning for mig hvor jeg var igang i ca. 4,5 time, så fredag står den bare på svømning thats it.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

.... er den gået helt død? -.... ellers rigtig spændende læsning!....

Jeg er ikke død, men næsten :P Ej, jeg har haft rigtig meget at se til de sidste mange uger, så at opdatere min blog har haft laveste prioritet - desværre!

Jeg døjer for tiden med et dårligt knæ, som gør at jeg kun har måtte løbe 8km og cykle 1,5 time hver anden dage i denne og sidste uge - det sux! Svømningen har jeg derfor gjort lidt mere ud af og ligger stabilt på 16 - 18km om ugen, hvilket jeg er rigtig glad for. Det er også blevet til en ny PR i svømning som lød på 3300m på én time, så svømningen går ganske godt :)

Vil prøve at opdatere loggen så meget jeg har mulighed for, men der vil være dage hvor tiden ikke er til det :(

Link to comment
Share on other sites

Godt at høre at du stadig giver den gas Gregers!

Jeg må sige at jeg er dybt imponeret over at du kan håndtere den træningsmængde SAMTIDIG med at jonglere rundt med kæresten og jobbet :4thumbup: Det er sgu fedt nok, for så når man selv føler at man er lidt stresset

så kan man jo bare sige til sig selv at man skal lukke røven, for det kan jo tydeligvis lade sig gøre :tongue:

Hvad var resultatet af din lactat test forresten? Du nævnte noget med din optimale træningspuls for løb og cykling osv.. det lød lidt interessant, så når du engang får tid, så må du gerne uddybe lidt hehe

Fortsæt den gode stil Gregers!

/svane

Link to comment
Share on other sites

Hej Svane

Mange tak for de fine ord :) og ja selvmedlidenhed er det værste! Ang. lactattesten så kommer der mere info omkring dette inden for et par dage.

d. 16/2

Har ikke fået den optimale start på ugen da jeg de sidste to dage kun har fået 5 timers søvn hver nat. Så da jeg fik fri for arbejde stod den på en to times lur :4thumbup: efterfulgt af 1 time på turbotræneren og 1 time svømning.

Svømning: Langbane

10 x 100m start 2:00

10 x 200m start 4:00

Ialt 3000m

Meget kedeligt program, men det skulle bare være simpelt da jeg ikke følte at armene var 100%

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share