Squat


Ramius
 Share

Recommended Posts

jeg snakkede idag med en ældre mand, ca. 55-60år som var tidligere vægtløfter. Han så på hvordan jeg squatede og foreslog så at jeg skulle flytte stangen op til nakken da jeg derved skulle få en mere ret holdnining i ryggen under løftet. Nu synes jeg ikke det var videre behageligt at have stangen liggende oppe lige bag ved nakken og så vile lidt på skuldrene. Hvad siger i til det, er der nogen fordel ved at placere stangen oppe ved nakken istedet for lidt længere nede på ryggen?

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror at han har vejledt dig i at lave en olympisk squat, hvor man rigtigt nok har stangen lidt højere på ryggen og så altså kan holde ryggen i en mere oprejst stilling.

Der er ikke noget forkert i at have stangen længere nede på ryggen og bøje ryggen mere fremover, det er jo bare en powersquat, og det er der jo ikke noget galt i :)

- Rod

Link to comment
Share on other sites

Det han har prøvet at vise dig er det man i vægtløfter-termer kalder for benbøjninger. For den uiindviede ligner det det samme, men benbøjninger er en VL-hjælpeøvelse med mere samlede ben og stangen længere oppe mod ryggen. Dette giver en større vandring på knæene, men en større overførselsgrad til stød.

Squat udføres med en mere spredt benstilling, mindre knævandring og en "lavere" placering af stangen.

Hjalp det?!

Link to comment
Share on other sites

I mit hovede, og også i nogen vægtløfteres (MVP, Francis) tror jeg, så er traditionelt squat (eller powersquats om du vil) og benbøjninger ikke det samme...

Mener også JFK har nævnt det en gang... At i en vægtløfterklub lærer man ikke squats men benbøjninger...

Link to comment
Share on other sites

Hmm, jeg er nu ret sikker i min sag. Jeg hørte ordet benbøjninger første gang, da jeg snakkede med en styrkeløfter. Han kaldte altså styrkeløft øvelsen squat for benbøjninger.

Men hvis vi nu antager du har ret, og at benbøjninger er noget vægtløftere laver, hvordan vil du så oversætte squat til dansk? :o

Link to comment
Share on other sites

Hvilken type squat du skal træne afhænger af hvad dit mål med træningen er. Et olympisk squat, som VL´eren viste dig, er bedst hvis du træner BB, idet den går mere i quadriceps. Powersquaten, med stangen med stangen lavere på ryggen og bredere fodstand går mere i lænd, baller og hasemuskulaturen, hvilket giver et større potentiale for at løfte mange kg.

Link to comment
Share on other sites

Benbøjninger er det samme som squat.

Olympisk squat, hvor stangen er placeret højt, og hvor overkroppen er mere lodret under hele løftet, lægger større belastning på forsiden af lårene.

Denne form for squat er derfor god hvis målet er at opbygge "frølår", denne form for squat bruges derfor også af bodybuildere.

Vægtløftere træner denne form for squat, da den næsten lodrette overkrop er nødvendig når stangen skal "hentes i bunden" ved frivend.

Styrkeløftersquat udføres, for de fleste styrkeløfteres vedkommende, med stangen langt nede på ryggen.

Dette af den simple grund, at de fleste er stærkest til at squatte ned til anerkendt dybde på denne måde.

Her er der ingen krav til en lodret overkrop, da målet ikke er at bygge "frølår", eller at overføre styrken til frivend.

Her drejer det sig simpelthen om at løfte så tungt som muligt til anerkendt dybde.

Nogle styrkeløftere står så bredt, og går så langt forover i overkroppen, at dette tit grænser til "odd lifts".

I mine unge dage, da styrkeløft ikke var så udbredt herhjemme, blev denne form for squat af mange anset som "snyd", eller hvis du udførte en sådan "benbøjning" i en vægtløfterklub, ville der straks komme en hjælpsom sjæl for at føre dig på rette vej.

At en vægtløfter på den alder retter på dig undrer mig ikke.

Min personlige holdning til squat...jeg er lidt gammeldags hvad det angår :lol:

Link to comment
Share on other sites

Og jeg ser absolut ingen grund til at træne powersquats, hvis man ikke er konkurrerende styrkesvin.. Benbøjninger er først og fremmest ment som et benløft, hvilket det forbliver ved at køre olympiske benb.

Du har meget større aktivering af quadr., en ganske fin aktivering af hamstring/gluteus plus at du får styrket bevægelsen over en meget større bevægelse (range of motion)..

For ryg har jeg rigelig øvelser der fokuserer herpå, bl.a. dødløft, frivend, råtræk, goodmornings osv.. Hvorfor så gøre benb. til endnu et rygløft??

Bare lige min mening.. ;)

Link to comment
Share on other sites

Og selvom potentialet i powersquats er lidt større end i OL-squats, så betyder det ikke at det ikke er styrkepotentiale i Ol's, for det er der bestemt...

Har set flere køre med over 200 kg, hvor overkroppen altså er praktisk talt i samme vinkel i hele løftet, og så bare HEEELT i bund og op igen.. Er vildt imponerende, efter mine standarder :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Lagoon:

så prøver vi igen, nej, ordret oversat betyder squat ikke benbøjning, men du kan ikke squatte uden at bøje benene ;) .

Øvelsen der bliver kaldt squat på engelsk, har gennem mange år været kaldt for benbøjninger på dansk.

I træningssammenhæng er squat og benbøjninger altså samme øvelse :)

Francis:

Ol-benbøjninger er også favoritten her, den giver en bedre benstyrke.

Kombinerer man den med dødløft, ja hvad mere skal man sige... du kan kun blive stærk!! B)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share