½ marathon for børn ?


skovtrolden
 Share

Recommended Posts

Er i gang med at træne mig op til øresundsbroløbet til sommer, mon min 15 årige fætter kan tage med ? han er en god løber, men plejer ikke at løbe mere end 5 km. og har aldrig løbet længere end 10 km. Han ertynd, men hurtigere end mig. Umiddelbart er jeg selv forbeholden for at en dreng der stadig vokser, løber så langt, men er der nogen herinde der har noget viden om det ?

Link to comment
Share on other sites

Er det træningen op til hvor du vil have ham med, eller er det selve løbet?

At løbe 21,1 Km en enkel gang kan jeg ikke forestille mig kan have nogle konsekvenser, men hvis vi først taler om træningen op til, kan det godt gå hen og blive lidt mere komplekst.

Hvis vi taler om træningen op til, så ved intervaller osv. spiller hans alder (Så vidt jeg ved) ikke nogen rolle, men for alle er skadespotentialet stort der. Måske man skulle være lidt påpasselig med lange ture på over 1 time.

Der vil nok komme nogle forskelige svar, og jeg kan derfor ikke fortælle dig hvilke råd du skal tage for gode, men jeg vil råde dig til at læse http://www.motion-online.dk/fora/index.php?showtopic=44856&pid=1206441&start=&st=#entry1206441 og især Triathleten's indlæg.

Link to comment
Share on other sites

Er i gang med at træne mig op til øresundsbroløbet til sommer, mon min 15 årige fætter kan tage med ? han er en god løber, men plejer ikke at løbe mere end 5 km. og har aldrig løbet længere end 10 km. Han ertynd, men hurtigere end mig. Umiddelbart er jeg selv forbeholden for at en dreng der stadig vokser, løber så langt, men er der nogen herinde der har noget viden om det ?

Hvis han er vant til at løbe er det ikke et problem, men det vil da helt klart være en fordel hvis, han trænede lidt længere ture frem mod broløbet. En halvmarathon er formentlig ikke særligt meget hårdere end 90 min fodbold

Link to comment
Share on other sites

Hvis han er vant til at løbe er det ikke et problem, men det vil da helt klart være en fordel hvis, han trænede lidt længere ture frem mod broløbet. En halvmarathon er formentlig ikke særligt meget hårdere end 90 min fodbold

Spiller man også 90 min i den alder?

Men ihvertfald, det er fuldstændigt rigtigt. De proffesionelle fodboldspillere lber i snit 14 km i løbet af en kamp.

Link to comment
Share on other sites

Men ihvertfald, det er fuldstændigt rigtigt. De proffesionelle fodboldspillere lber i snit 14 km i løbet af en kamp.

Det er nu ikke helt rigtigt. Under en normal 90 min. kamp løber spillerne i gennemsnit 10 km. Nogle længere, nogle kortere. Det er dog en dårlig sammenligning efter min mening da der er mange pauser under en fodboldkamp samt halvleg. Er han en alm. ung dreng, der dyrker sport i sin fritid er jeg dog ikke i tvivl om at han sagtens kan klare en ½ marathon.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share